Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont de inhoud met de hoogste reputatie sinds 04/26/23 in Berichten

  1. Gisteren waren @CaseyBasey en ik aanwezig bij de kerk waar de uitvaart van Menno was. Het was indrukwekkend want dit was geregisseerd in de stijl van Menno, zo goed als dat kon natuurlijk. Veel muziek afgewisseld met mooie en lieve speeches van familie en vrienden. Het werd zeer gewaardeerd dat er zoveel vrienden langs zijn geweest, zowel bij de uitvaart als ook in een eerder stadium zoals in het ziekenhuis. Na de mooie plechtigheid (van 90 minuten) werd er afscheid van Menno genomen in kleine kring, de rest van het gezelschap (incl Kees & ik) gingen naar huis/werk of nog even naar het huis van Menno's schoonmoeder die vlakbij woont in een schitterend huis in het bos waar soep en broodjes klaar gemaakt werden. Koffie was er ook voor de liefhebbers waaronder Kees en ik. Helaas moest ik na de koffie weg vanwege mijn werk maar Kees is wel gebleven en heeft met veel vrienden en familie nog bijgepraat. We zijn blij dat we zijn geweest en de familie vond dit ook erg fijn. Het is raar dat Menno er niet meer is maar ik geloof dat hij nog erg lang herinnerd zal worden vanwege alle anekdotes die er over hem rond gaan. Marijke grapte nog wel rond dat zij voortaan in Oldeberkoop rond gaat rijden in het rode monstertje met gigantische knalpot voor het mooie effect buiten de auto. 🙂 Familie Harsveld, bedankt dat jullie zo open staan om dit alles te delen met de familie en vrienden van Menno. Veel sterkte in deze periode! Hieronder een song waar Menno veel waarde aan hechtte. Dit werd gister ook gedraaid.
    5 punten
  2. Het leek me eerder niet zo gepast om er hier op dit forum over te schrijven, maar ben er zojuist achter gekomen dat Menno zelf wel in het andere forum over zijn ziekte sprak. Ja, het is een heel treurige geschiedenis. Ik ben, nadat Menno niet meer in staat was om te communiceren, voortdurend door Marijke op de hoogte gehouden. Het moet heel zwaar voor haar zijn geweest. De laatste weken heeft Menno in het Erasmus in Rotterdam gelegen en Marijke was alle dagen bij hem. Ik mis hem.
    5 punten
  3. Inmiddels heb ik de sleutels van de Fabia ingeleverd en heb nu de eerste ritten met de Bayon gemaakt. De motor. Voor het eerst een driecilinder. Daar had ik al meer mee gereden o.a. in een Polo en een T.Roc. De drie cylinder brom is bij alle drie genoemde auto's te horen vooral bij de T.Roc. Maar als de motor warm is bij de Bayon dat is de auto lekker stil. De Bayon heeft 6 versnellingen en is bij snelheden 100-120 stiller dan de Fabia met een vijfbak. Boven de 130 weet ik nog niet, ik heb nog niet in Duitsland gereden. De Fabia is iets beter in het verwerken van kleine oneffenheden in de weg. De Bayon iets beter in grotere ribbels. Beide auto's op Michelin zomerbanden. De 3 Fabia's die ik heb gehad werden afgeleverd op stugge Continental banden. Bij alle drie ging bij de eerste bandenwissel de het comfort omhoog als er Michelin banden onder gingen. Ook bij de Bayon heb ik met een auto gereden waar stuggere banden onder zitten, maar de Bayon die ik gekocht heb met Michelin eronder geeft meer comfort. Ook bij de Bayon het banden verschil dat ik ook met de Fabia had. word vervolgd. .
    4 punten
  4. Vandaag even naar de garage geweest en het is allemaal nog veel simpeler dan we dachten. gelukkig! Onder bij de zekeringen zit een schakelaar. Dit kan je omzetten. Dan gaat direct als je contact maakt het licht dus aan. Fabia123 suggereerde het al. Ik heb dus zo'n aanpassing. Alleen zit ik niet elke dag bij de zekeringen te kijken dus ik wist van het bestaan niet af. Heb je al 12 jaar een zelfde auto en leer je er nog steeds iets nieuws over. 😁 Dank voor jullie meedenken.
    4 punten
  5. Kees en ik hebben het bezoek aan Menno’s uitvaart goed in kunnen plannen en beschouwen dit dan ook als geluk om toch aanwezig te kunnen zijn bij de uitvaart.
    4 punten
  6. Vandaag me eerste werkdag weer en geprobeerd vrij te krijgen ! Helaas niet gelukt ! Stond al 2 maanden terug ingepland bij een klant en die verwacht ons daar deze week. En collega had nog gebeld met klant maar de afspraken met andere partijen stonden ook al vast dus helaas. Was het directe familie geweest dan was het een ander verhaal geweest !!
    4 punten
  7. Afijn na de baal ochtend gehad te hebben door die fijne email , heb ik me toch maar in de middag herpakt en weer gaan zoeken op internet. En kwam redelijk snel een tweetal F800ST tegen in de kleur blauw. En beide ook nog eens wat dichter bij, namelijk in Hilversum. De eerste dealer waar ik van de motor een goed gevoel kreeg gebeld of deze nog beschikbaar was !? En dit was hij, dus meteen een afspraak voor de volgende dag gemaakt. De tweede dealer het adres van opgeschreven, en mocht de eerste toch niets wezen dan kon ik daar nog naar uit wijken. Maar goed de zaterdag dus na een goede bak koffie (nr4) gedronken te hebben in de auto gestapt met helm en jas en handschoenen op de achterbank. Bij aankomst had men de motor alvast wat naar voren gezet in de winkel want het blijkt een motorzaak te zijn met ruimte tekort. Hadden veel Ducati staan en enkele oldtimers van Laverda. Één van de eigenaren is een fanatieke Laverda gek en in zijn gesprek kreeg ik indruk dat hij alles opkoopt wat los en vast zit van dat merk... Maar goed kwam voor de BMW en na een grondige inspectie kon ik niet echt mankementen vinden op wat kleine krasjes ( zijn weg te poetsen) en wat boutkoppen die roestaanslag hebben. ( dat is kwestie van nieuwe bouten bestellen ) Eigenaar vroeg na een 20 minuten of ik tevreden over de motor was en of ik een proefrit wilde maken !? Uiteraard wilde ik dit wel en een kwartier later reed ik door een deel van Hilversum waar ik het bestaan niet eens van wist. En na wat omzwervingen met tussendoor googlemaps bekijkend (stilstaand) weer bij de dealer aangekomen en was voor mij eigenlijk wel zeker dat het deze moest gaan worden. Alleen ontbraken op de dealer foto's de koffers (optie) en tsja minimaal de topkoffer is wel prettig om bv de helm in op te ruimen als je ff een terras of winkel bezoekt... Maar goed deze werden er ook gewoon bijgeleverd (zijkoffers en topkoffer) alleen moet ik deze nog wel even goed aan binnenzijde reinigen. Maar dat zijn kleine details, en in één van de zijkoffers bleek ook nog een gecertificeerd beugelslot te zitten dus dat scheelde me ook nog 100 euro ! Want verzekering die verplicht je dit dat er minimaal een gecertificeerd slot gebruikt word ondanks dat er op de motor ook een orgineel BMW alarm was ingebouwd. Dus 2 weken terug de koop door laten gaan en de dealer vroeg of ik hem de zaterdag er op hem zou komen ophalen ? Ehhh nee dat word een week later, want ik heb aankomend weekend weekendstoringsdienst en dan weet ik niet hoe de dag verloopt met telefoontjes en eventueele uitruk naar een storing. En zo was dus gister 5-8-2023 de dag dat ik de fiets ging ophalen...... en bij het ochtendgloren hadden we een stralende hemel (zon) dus hoe mooi kan het zijn om deze dan op te halen ?? Maar goed me neef zou me ophalen en me dan naar Hilversum brengen dus zou er rond 10.00 uur zijn. Maar die moest natuurlijk de vrijdagavond even daten met een jonge dame en tsja dat liep in tijd wat uit dus hij kwam met hele kleine oogjes en wat blauwe plekken in de nek aan de deur een uur later..... Maar hij had wel een lekkere avond/nacht gehad wist hij me te vertellen.....Dus hem eerst maar twee bakken nr4 extra strong gegeven waarna hij wakker werd tegen het stuiteren aan...😂 Bij aankomst stond de BMW F800ST er spik en span bij en kon ik zien dat ze hem meteen een beurt hadden gegeven. Dit kreeg ik ook naderhand te horen dat men er een grote beurt tegenaan had gegooid. Dus nieuwe olie en filter , remvloeistof was vervangen, koppeling was gesteld nieuw luchtfilter en dus redelijk goed gereinigd en gepoetst..... ( zoals het hoort ) Na de papieren rompslomp en het resterende bedrag gepint te hebben kreeg ik de 2 sets sleutels overhandigd en wilde hij de motorbediening gaan uitleggen.... Maar goed hij had al snel door dat dit zonde van zijn tijd was daar ik de bediening van de BMW knoppen kan dromen ( zelfs na 20 jaar niet gereden te hebben) Vroeg hem alleen even uit te leggen mbt olie pijlen daar dit een bepaalde procedure heeft en het afnemen en plaatsen en openen van de zij en topkoffers. En dat lijkt simpel, maar is een puzzeltje met de juiste stand van de sleutel en de juiste knop/hendels bedienen. Doe je het verkeerd en je wil de deksel openen dan sta je met de hele koffer in de hand.... Afijn na een kwartier/half uur was het dan zover............... motorpak aan, motorsneakers aan, helm op handschoenen aan en gaan met die banaan........ En ja nog steeds een stralende hemel alleen nu stralend in de vorm van waterdruppels......... Maar dit kon de pret niet drukken en met me motorpak aan gevoerd met goretex was deze jongen na de rit gewoon nog droog eronder.... De specs: Een 800cc tweecilinder in lijn Bouwjaar 2007 met 25K nu op de teller. Belt aandrijving ( volksmond V snaar) een getande aandrijfriem. Enkelzijdige achterwiel ophanging Middenstandaard ( tegenwoordig vaak een optie) Boordcomputer waar velen gegevens zijn op te roepen mbt de motor en bv verbruik / temperatuur Handvat verwarming wat gister we lekker gevoel gaf in laagste stand. Van fabriek af een alarm Instelbare achterschokbreker.... En dan het plaatje bij het praatje
    4 punten
  8. Noemde ze naam daar en was er één die huilend wegliep.....😂 Hoorde hem nog zeggen "hoe ouder hoe gekker " .............
    4 punten
  9. Groeten van uit Edinburgh!
    3 punten
  10. Verbaasd ben ik ook hoor. Het was ook omdat bij 88.000 km het kale motorblok vervangen is vanwege een onder de zuigerveren gebroken zuiger in cilinder 3. En wat dit apparaat mij doorgaans per jaar kost, daar kan ik geen nieuwe voor rijden. Ja gadgets zijn leuk. Maar met gezin, puber, een huis en een hond stel je dan toch andere prioriteiten. Het blijft iig met een grote glimlach nog steeds rijden.😬
    3 punten
  11. Tsja in October 1979 op 17 jarige leeftijd begonnen bij werkgever 1 Hiervoor haalde ik oud papier op met buurmeisje en brachten we in onze schoolvakantie naar de papierboer op de fiets. Want ja was toendertijd 25cent de kilo dus was goed verdienen en zo ben ik bij een houtzaak in A'dam terecht gekomen die een paar duizend oud papier had liggen wat we mochten hebben. En toen alles was weggebracht ben ik daar op een zaterdag de schuur nog aan aanvegen geweest en beetje blijven hangen en geholpen. En toen ik wegging na halve dag zei de eigenaar dat ik wel als zaterdag hulpje mocht komen werken.... Maar goed na een ruime 20 jaar bij de eerste werkgever gewerkt te hebben ben ik in 2001 overgestapt naar Seijsener waar ik nu nog steeds zit. En ja veel buiten in weer en wind wat ik op zich lekker vind. Maar lange dagen in drukke periode ! Alleen doordat ik op vele afdelingen ingezet kan worden vanwege kennis en handigheid switch ik in de stillere tijd van onze afdeling service en onderhoud over naar plaatsing ! Maar hiermee kreeg ik steeds meer problemen mee ! Je wil er niet aan dat je ouder word en dat het lichaam het af en toe gewoon niet meer trekt. En voorheen was het een straf om op werkplaats te werken voor me, maar eer verleden jaar werd me verzocht of ik aan project van duitse kasten mee wilde helpen omdat dit beetje verpest was door 2 monteurs en de klant begon te klagen. Dus is er een ploeg samengesteld van nog monteur en een tester een hulp ( scholier ) en mezelf en de projectleider. En met elkaar hebben we de boel vlot getrokken en was ik voornamelijk met de dunne draadjes en de sturingen bezig. En die periode beviel me steeds meer dat ik binnen was, de werkplaats chef vroeg of ik geheel naar binnen wou. Alleen dat wil ik nog niet, het vrije wat ik buiten heb en al ruim 40 jaar heb kan ik niet geheel loslaten. Dus zodoende hebben we de afspraak nu wel staan dat ik hoogseizoen ik voornamelijk bezig ben met onderhoud en storingen aan de pompen (vuil en bilge ) en dan laadpaal plaatsen en storingen die we leveren en dan op lokatie ombouwen van kasten naar schakelen met de APP. Onlangs een 5 tal kasten bv in Kampen gedaan, dit zijn kasten voor de beroeps en cruise vaart. Was geplaatst door belgische firma, maar die kon het niet rondkrijgen om het werkend te krijgen en de kasten hebben een ruim jaar op gratis gestaan. En toen werden wij weer gebeld of wij het wel werkend konden maken op Walstroom. Dus eerste een week rond gelopen en alles bekeken en onderzocht , schema's doorgespit en toen plan gemaakt om het om te bouwen naar ons systeem. Ben ik met collega een 2 weken mee bezig geweest om het werkend en omgebouwd te krijgen. Nu nog in één kast wat blinddoppen plaatsen, maar nu wel in gebruik Maar goed daar je vroeger dat zonder problemen deed, merk je nu gewoon dat dit toch meer lichamelijk van je vergt. En in eerste instantie wil je er niet aan toegeven, maar dan kom je in ziektewet met een 3 voudige ontsteking in je schouder. Kun je eerste 2 weken alleen maar slapen op een stoel in de woonkamer met een dekbed over je heen. Omdat liggen of staan gewoon heelllllll erg pijn deed .... Dus fisio fisio fisio en 3 a 4 maanden verder ga je weer langzaam aan proberen. Dan ga je op bepaald moment met collega mee en pak je een betonblokje op en schiet het weer in de rug...... en dus weer fisio en thuis hangen. EN ja dan moet je er toch aan toegeven dat het lichaam ouder word (geest niet) en moet je toch gaan praten op zaak en dus nu deels binnen, lichtere klussen buiten of collega helpen. Maar doordat ik nu vanaf januari een beetje me dagen aan op maken ben en dus 4 dagen per week werk, begon me dat toch wel te bevallen. Merk nu dat ik veel meer aan me weekend heb vanwege die extra dag ! En dat is dus de reden dat ik steeds meer zit na te denken over die 80 / 90 / 100% regeling. Maar goed eerst maar eens binnenkort een berekening laten maken door PZ. En als dat financieel redelijk te doen is dan zit ik er sterk aan te denken om dit te gaan doen ..... Nee Frank, dat heb ik je in verleden al uitgelegd! Dat gaat niet gebeuren ! Hier MOD zijn ( in begin periode ( drukkere periode )) is / was geheel anders dan daar ! Daar mag je als MOD het sloofje zijn van de Admin's ! Ik heb nog nooit een financieel plaatje gezien mbt donateurs inkomsten en reclame opbrengsten. Je weet de reden van dat ik daaar ben blijven hangen toendertijd dat we niet eens ons forum bij naam mochten noemen. Dit is gelukkig verbeterd nadat Pasqual min of meer het forum heeft overgenomen. En als ik al MOD daar zou worden, dan moet er eerst wat aan de regels gedaan worden voor ik het ook maar zou doen. Dan wil ik meer rechten hebben dan dat de mods nu hebben..... Maar goed het gaat toch niet gebeuren !!
    3 punten
  12. 4 jaar terug hadden ze hal als beach resort met topless bediening Hele rijen mensen voor de entree van die hal..........😅
    3 punten
  13. Ik vind alle Skoda's lelijk, de een wat erger dan de ander.
    3 punten
  14. Gister het genot mogen beleven van de vooruit verwarming..... Tsja moest alleen dus even de zijramen schoon krabben terwijl de motor draaide de stoelverwarming alvast aanstond en ehhhh de stuurverwarming om net even de kou van t stuur te halen... Tsja en toen ik klaar was met de zijramen en instapte en de gordel omhad, kon ik de wisser aanzetten om het voorraam schoon te vegen.... Ohhh wat een luxe.... Maar ja dan kom je op zaak aan en staat daar de IVECO waarmee ik naar Groningen moest om een tweetal pompkasten te plaatsen... En staat ddat grote voorraam stijf in het ijs !! Toen had ik de keuze, trapje pakken en krabben offf motor starten en verwarming hoog en dan binnen de thermoskan vullen met koffie en een bakkie drinken met de collega's Ehhh laatste gekozen, en toen me thermoskan was gevuld kwam er andere collega binnen die vertelde dat hij de IVECO had uitgezet omdat raam al schoon was....
    3 punten
  15. Ja Ed, je moet Vlieland niet in de naam van de foto zetten.
    3 punten
  16. Lijkt me toch dat je zo'n ding je niet laat aanpraten ! Je kunt het onzinnig vinden en dus niet kopen , of je vind het handig en je schaft het aan.... Tsja gebruik altijd me botte scheermesjes ervoor, zodat ze een tweede leven tegemoet gaan..😊
    3 punten
  17. Da's toch een refractometer? https://nl.wikipedia.org/wiki/Refractometer Recentelijk nog gebruikt als voorbeeld om de Wet van Snellius uit te leggen.
    3 punten
  18. Hoi, Laat ik mijn is voorstellen, Ik ben Marco B. ik heb een Skoda Superb combi gekocht een project. Ben inmiddels drie weken bezig en ik heb een geriviseerde 1.8 TSI met 0 KM geplaatst in mijn Skoda. Met gemodificeerde zuigers, kettingen, spanners, olipomp. De skoda had 150.000 km gelopen NAP toen ik hem aanschafte bij een handelaar waar zei voor export stond. Maar er was een klep verbrand waarschijnlijk door hoog olie verbruik, Dus besloten een geheel gereviseerde 1.8 TSI erin met een jaar garantie en met de modificaties aan zuigers, kettingen, oliepomp, spanners, kleppen. Dus een revisie motor, nieuw massa vliegwiel nieuwe koppeling drukgroep en druk & top lager. Ook nieuwe multiriem en een nieuw tandenriem voor de compressor. Ik heb ook 2 webasto hollandia schuifdaken ingebouwd1 panoramadak Webasto Hollandia 930 en een webasto Hollandia 300 voor de achterbank. En moet nu nog een set zwart leer met electrische stoelen van 2017 inbouwen wat ik gekocht heb en ik heb 4 nieuwe velgen gekocht 19 INCH Dallas look die binnenkort geplaats worden. Ik moet de bandenspanning sensors over laten zetten. Ik heb hier op het forum het aansluitschema van de electrische stoelen al gevonden. En kom nu even kijken of iemand al is een middenconsole heeft uitgebouwd. Het interieur is van een Skoda superb 3 is heel anders stoelen en bank passen wel maar wil nu kijken of ik het leer op de achterste deurplaten kan overzetten., door de popnagels uit te boren. Ook moet ik kijken of dit kan op de B stijl en de armsteun in de middenconsole. Ik heb de complete console maar die is ook weer anders dus kijken of ik de deksel armsteun kan overzetten. Hier ga ik volgende week aan beginnen. Ik heb hier het beradingschema gevonden echter ik ga de stoelverwarming niet aansluiten want heb deze knoppen niet op mijn climatronic ga wel proberen of ik de bestuurders stoel op het OBD systeem kan zetten IVM geheugen van verschillende rijders. Hoop dat het gaat Skoda 2 is OBD 1 En skoda 3 OBD 2 Wat een fijne auto de 1.8 TSI 210 PK 320 NM is rap maar rijd je hem tot 2.000 RPM en zei alleen op de compresor loopt haal ik 1 op 16. De 4x4 is geweldig wat een wegligging heel tevreden mee en hoop nog een jaar of 10 van deze Skoda gebruik te mogen maken, De Skoda is Magic Black met veel chrome accenten hele sjieke auto vind ik. Nou mocht ik nog vragen hebben post ik ze en wat ik zo gezien heb een leuk forum waar ik echt wat aan heb. Met vriendelijke groet, Marco B.
    3 punten
  19. Das een lang verhaal 😉 Ik begon met de volgende serieuze kandidaten: 1) de Skoda Octavia 1.5TSI DSG-7 Sportline Business (lava blue met de nodige pakketten en opties); 2) de Seat Leon ST FR 1.5TSI DSG-7 Business Intense (Desire Red met de nodige pakketten en opties); 3) de Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Business GR Sport Plus (Platium Pearl White parelmoer / zwart dak); 4) de Peugeot 308SW GT met de 1.2 Pure Tech automaat (Blanc Okenite met blauw leer). Heb eerst met de Leon en daarna met de Octavia proef gereden. Voor mijn gevoel nét betere stoelen dan de Leon ST. Bij de Leon ST zijn de stoelen net iets breder, waardoor ze minder zijdelingse steun geven. Er is helemaal niets mis met de Octavia, maar toch wordt ik er nog niet heel warm van. De Leon vind ik mooier dan de Octavia, en rijdt ook super. De stoelen zijn minder dan de Octavia, maar nog steeds gewoon goed. In een dikke uitvoering staat er gewoon een serieus mooie auto voor de deur. De Toyota heeft het op papier allemaal. De zwaarste motor, een prima uitrusting, sportstoelen... en toch krijg ik er nog niet "hét" gevoel bij. Misschien ook omdat het écht een andere auto is dan alles wat ik hiervoor gereden heb. een proefrit bevestigde: dit wordt het tóch niet voor mij. Het is niet verkeerd, maar na drie keer een auto met dsg is een CVT toch een stap terug. En ik vind het interieur te ouderwets/ grof. Van buiten was het een hele mooie auto, maar van binnen niet. En de stoelzittingen zijn gewoon te kort voor mij, ook bij de sportstoelen. De Peugeot vind ik écht heel mooi, en heeft goddelijke stoelen. Alleen... ik heb de afgelopen maanden veel gelezen en gehoord over de 1.2 Pure Tech motor (die ook in diverse Opel-modellen te vinden is). En de mooiste kleuren zijn inmiddels niet meer leverbaar ;-( Gevoel versus verstand... lastig! Qua prijs ontloopt het elkaar allemaal niet zo gek veel, alleen de Octavia is een stukje goedkoper. De Octavia komt op € 44.720, de Leon ST op € 47.480, de Corolla op € 46.900 en de Peugeot op € 47.140. Gelukkig zit er wel wat rek in de oorspronkelijk grens van € 45.000 😉 Vraag is ook op de leasemaatschappij alle keuzes goedkeurt. De rode kleur van de Leon en het blauwe leer van de 308SW kunnen zomaar voor gefronste wenkbrauwen en dus een hoger prijskaartje voor de werkgever zorgen. En voor mijn werkgever telt natuurlijk de maandelijkse leaseprijs, en die ken ik niet van de huidige keuzes. Kan dus zijn dat daardoor op de achtergrond keuzes wel of niet geaccepteerd worden. Mijn primaire keus was uiteindelijk de Leon in Desire Red. Qua cataloguswaarde paste die binnen het budget. Helaas bleek de leaseprijs die geoffreerd werd boven de norm te liggen en mocht de kleur niet, dus moest ik ‘m dusdanig downgraden dat ik er niet blij van werd. Toen toch nog een keer met de Octavia gereden, en de Sportline Business beviel me wel heel goed. Heerlijke stoelen. Maar helaas gold daar hetzelfde: cataloguswaarde was ruim binnen de norm, leaseprijs niet. VAG-producten zijn gewoon duur in de lease momenteel. Toch nog even de 308 laten berekenen: die kwam ook te duur uit dankzij de vele problemen met dit motorblok en gebrek aan inkoopkorting. De Corolla viel zoals gezegd ook af, dus ik was even terug bij af. Toen kreeg ik vanuit de leasemaatschappij aan paar suggesties, waaronder de Ford Kuga. Die ben ik gaan bekijken. Maar ik vind ‘m gewoon niet mooi (interieur is me te grof/ “ouderwets”) en de kofferruimte onvoldoende. Maar er zat nog wel iets anders tussen de suggesties, en dat was de Focus. En toen ikme daar eenmaal in ging verdiepen, was ik verkocht 😉
    3 punten
  20. Ja, daar lig je dan in bed als dochter die met haar vader heeft verloren en die de slaap niet kan vatten. En dan ga je dus even zoeken omdat er iemand van het forum aan de deur was. En zo struikel ik heel even een stukje van het leven van mijn vader in, waar ik geen deel van uitmaakte: geen zorgen; ik heb niets met auto’s en ben hier hierna weer weg . Ik lees hier heel veel lieve en mooie woorden over en wensen aan zowel mijn vader als aan ons. Maar ik lees ook vragen en die kan ik me heel goed voorstellen. Daarom zal ik zijn verhaal zo goed mogelijk doen. Een aantal maanden geleden begon mijn vader dubbel te zien en kreeg hij evenwichtsproblemen. In juni gingen mijn ouders op vakantie en daarna zou hij direct naar het ziekenhuis voor de problemen met zijn zicht. Tijdens hun vakantie ging mijn vader plots hard achteruit. Hij raakte in de war, kon zijn ogen niet meer goed openhouden en begreep bijvoorbeeld niet meer hoe hij om een douchegordijn de badkamer uit moest komen. Bij thuiskomst zijn mijn ouders direct naar de huisarts gegaan en een uur later werd hij met spoed opgenomen op de afdeling neurologie. Aldaar hebben ze talloze onderzoeken gedaan maar een diagnose bleef uit. Ze hebben hem toen een stootkuur prednison gegeven en hij knapte ontzettend op en werd ontslagen. Niet veel later werd hij ontzettend moe en voelde hij zich verschrikkelijk. Zelf weet hij het aan het afbouwen van de prednison maar zijn situatie werd steeds slechter. Hij had dagelijks koorts, kon vaak niet meer lopen en was steeds minder wakker te krijgen. Vier weken geleden is opgenomen in Rotterdam voor een second opinion door de experts op het gebied van neurologie maar ook hier stond men voor een raadsel en mijn vader ging in rap tempo achteruit tot hij zijn stem verloor, niet meer kon slikken, steeds verwarder raakte en steeds minder bij kennis was. Op 20 september is hij opgenomen op de IC. Hij had gebraakt en voeden in zijn longen gekregen en had een zware longontsteking. Daarbovenop bleek hij covid te hebben en werd er een gist in zijn bloed gevonden. Hij is sinds toen niet meer bij bewustzijn geweest. Hij werd beademd, er verdwenen 16 slangen met medicatie in zijn lijf en hij werd regelmatig omgedraaid, zoals we dat van de covidbeelden kennen. Mijn vader deed het fysiek nog wonderlijk goed maar hij werd niet meer wakker en reageerde maar heel matig op pijnprikkels. Woensdag hadden we een gesprek met de artsen en werd voor ons heel duidelijk dat verdere behandeling niet zinnig meer was. Mijn vader is in een paar maanden tijd compleet verwoest door een tot voor kort onbekende vijand. Hij was altijd al wat mager maar hij eindigde vel over been met zo’n 45 kilo aan lichaamsgewicht. Nog los van het probleem in zijn hersenen was hij te ernstig verzwakt om alle problemen nog te lijf te kunnen gaan. Ironisch genoeg hoorden we tijdens dit gesprek ook dat er twee dagen daarvoor eindelijk een onderzoek positief terug gekomen was. Hij leed aan een zeer zeldzame auto-immuunziekte waarbij het lichaam de eigen hersenen aanvalt. Ironisch voor een man die toch altijd zo scherp van geest was. De ziekte heet klhl-11 en is pas in 2019 voor het eerst vastgesteld. Woensdagavond is mijn vader van de beademing gehaald. Als gezin zijn we de hele nacht bij hem gebleven tot hij donderdagochtend om 08.34 uur overleed. Hij ging echt heel rustig. Het spijt me enorm dat ik dit verhaal niet mooier kan maken dan het is. Het is ontzettend hard en verdrietig en voor ons nog enorm onwerkelijk. Jullie waren een groot deel van zijn leven en ik vind het fijn om te lezen hoe hij hier werd gewaardeerd. Ik hoop de vraagtekens weggehaald te hebben en wil jullie bedanken voor het plezier dat jullie mijn vader gegeven hebben. We missen hem enorm.
    3 punten
  21. Niet zo moeilijk. Alleen Lewis Hamilton loopt in een vuilniszak. Zonder de tips had ik hem ook herkend.
    3 punten
  22. Het had zomaar geheel anders kunnen gaan lopen maar binnenkort is de nummer 5 er dan toch. Liep al tijdje voor iets anders en was op zich erg gecharmeerd van de Fabia 4 alleen de prijs was me te hoog voor wat ik kreeg en ja de station uitvoering was niet meer. Dus ben ik toch ook eens gaan kijken bij andere merken en Hyundai Bayon heeft zeker meegespeeld. Maar collega zijn schoonpapa die er één heeft had toch na begin periode van fijne wagen steeds wat kleine min puntjes. En die herkende ik van me H100 bedrijfswagen die ik bij me vorige werkgever had. Toch hier in dorp eens bij die dealer gaan kijken en een ritje gemaakt (week of 2 terug) en ja kreeg weer gevoel van de H100 dat ik gehoordempers moest kopen. Dan had ik nog steeds het gevoel dat als ik er tegenaan leunde dat er een deuk zou achterblijven in het blikwerk.... Dus uiteindelijk weer weggegaan zonder offerte oid, had er geen lekker gevoel bij. En op een dag na het werk en gegeten te hebben zat ik weer wat te zoeken op internet en kwam daar een Fabia4 tegen bij dealer in Heerenveen. Was deze al eerder tegen gekomen maar hij bleek nu in prijs verlaagd te zijn... En was een Fabia Business Edition met winterpakket en navi pakket en nog wat extra's En door die prijsverlaging werd het wel erg aantrekkelijk, en was ook nog eens een voorraad wagen. En ja de kleur ....... ik moest zo en zo naar andere kleur toe omdat de koffiekleur en bij Skoda geheel eruit is ( snik snik ) En deze is zilver metalic en bij aankomst kon ik de kleur zeker waarderen, maar blijft wel even wennen.... En ja , dan komt het neer op de onderhandeling en die viel in eerste instantie wat tegen ( de inruil) maar na wat overleg en heen en weer gepraat en een telefoontje van de dealer kwamen we toch redelijk op het bedrag uit wat ik in gedachten had. En toen ik vroeg of er een reservewiel bij zat en dit niet zo bleek te zijn, stelde hij voor om het reservewiel van me Fab 3 over te leggen in de Fab 4. En dus het spuitbussie met prut en compressor met schuim inleg in de fab 3 te deponeren. Tsja wie ben ik om daar niet mee accoord te gaan ?? Dus begin Mei dan kan ik hem gaan ophalen en de Fab 3 gaan inleveren..... En dus gaan we weer het wensenlijstje samenstellen voor Superskoda voor één en ander aan snuisterijen. Antera eens contacten voor achteruitrij camera en VAG Techniek met hun fabrieks update is nog niet mogelijk. Die had ik van de week al eens gemaild en kreeg antwoord terug dat de Fabia 4 met zijn 1.0TSI nog niet is gekraakt en dat de update of stage tuning derhalve nog niet mogelijk zijn.... Zijn europees wel druk bezig mailde ze me maar niemand is het nog gelukt .... Dus het is nog 1-0 voor VAG , maar 1-1 zalhet uiteindelijk wel gaan worden
    3 punten
  23. Leuk. Het was in 2010 dat ik Chiel via het forum leerde kennen. Ik overwoog de aanschaf van een Yeti met DSG en mocht van Chiel een proefrit in zijn auto maken. Geweldig aardig van hem. Die proefrit heeft de doorslag gegeven, en ik rijd nog steeds in de Yeti die ik september 2010 kocht.
    3 punten
  24. Prima. Ben nog aan het oefenen met het infotainment systeem dat kan meer dan bij de Fabia. Grotere schermen met meer informatie. Voor het eerst een zesbak en dat maakt de Bayon bij snelheden tot 130 stiller/dan de Fabia. Bediening van verlichting en cc zit op een andere plaats. Instap is wat hoger Prima stoelen, verbruik van Bayon is zuiniger. Comfortabele vering vooral bij grotere oneffenheden. Led verlichting die zich aanpast werkt heel mooi. Het is een mild hybride en daar moet je mee leren omgaan. Zijn er ook dingen die ik mis uit de Fabia: Jazeker, de brillenkoker, het mandje achterin, en de verwarmbare spiegels. De Bayon heeft wel een verwarmd stuurwiel en achteruitrijcamera. De elektronische hulpjes zijn handig vooral de lampjes in de spiegel die waarschuwen voor een auto in de dode hoek. Extra lampjes als de klep open staat heel handig in het donker.
    2 punten
  25. @EdK Het is geen Kuga, mooie auto overigens, maar groter en duurder. De Fabia business edition mist zaken die ik er graag voor op wil, en de stoelen zitten niet zoals ik wil. @Cordoba @Sagawolf Ik heb geen combi nodig, maar wel een HB met een grote kofferbak. De Ibiza komt op mij verouderd over en mist zaken die ik graag wil. De Arona en. VW T roc zijn weer aan de grote kant. Ook de kwaliteit van veel auto's uit de VW stal is de laatste jaren teleurstellend. Heb een paar dagen met een T Roc gereden en miste veel zaken die de Fabia 3 wel heeft. Daarnaast vond ik de rijeigenschappen niet top. Bij het aanklikken van de opties die ik wil loopt te teller wel heel hoog op. @Wasmachineman Dacia is inderdaad een prima auto tegenwoordig. Maar voor mij is de kofferbak net te klein en zitten de stoelen net niet lekker. Die kofferbak ruimte is ook de reden dat de 208, en de Clio afvielen beide mooie auto's. De nieuwe C3 laat nog even op zich wachten anders was dat ook een optie geweest. De Polo is erg duur en de inruil bij een VW dealer schommelde nog meer dan de gasprijs een jaar geleden. De auto die het wel wordt is 4 cm hoger, 8 cm langer en 0,5 cm smaller dan een Fabia 3 Er is op dit en het andere Forum al veel gesproken over de auto die mijn Fabia 3 opvolgt. Dat had vooral met banden te maken. Het is een Hyundai Bayon met 6000 km op de teller. Misschien verrassend, maar laat jullie een reactie maar horen.
    2 punten
  26. Yeti is nog steeds hier bij ons en doet toch meer dan 5k km per jaar. Km stand nu op 177k dus 10k km per jaar. Paar roestplekjes zijn weg gewerkt en mooi opnieuw gespoten. Dit alles betekent dus dat we voorlopig deze Skoda houden. Onze zoon rijdt er ook vaak in als ie zijn scooter niet gebruikt voor zijn werk. En laatst mocht de Yeti ook mee naar Polen in de mei vakantie: 3k aan kilometers gedaan. Dus wij blijven blij met deze Yeti, nu wel op winterbanden op 16’ velg want die hebben we nog steeds liggen. Zomerbanden met velg in de opslag.
    2 punten
  27. 11! jaar geleden alweer de laatste post in dit topic. Allemaal fijne feestdagen en een gezond 2024. Ik hoop dat het een levendig forum wordt in het nieuwe jaar.
    2 punten
  28. Interessant object. Maar ff voor alle duidelijkheid: Oeral is een gebergte in Rusland. Oerol is een festival op Terschelling. 😏
    2 punten
  29. De beha van Jannink By Lucas Bezembinder 2 Reacties Categories: Geografie & Historie Wie Andere Tijden van 3 februari 2013 heeft gezien weet waarom het platteland van Groningen zulke fraaie boerderijen huisvest. Om diezelfde reden, het gebruik van chilisalpeter als kunstmest, kon vanaf dat moment ook naar de woeste gronden gekeken worden als landbouwgebied. Tot die tijd waren de ‘woeste’ heidegebieden alleen geschikt om vee te laten grazen en om af te plaggen. Die plaggen werden dan vermengd met de koeien- en schapenstront uit de stallen om als mest te dienen voor de akkers die wel geschikt waren voor de verbouw. Zo ook in Twente. In 1928 kocht mevrouw C.F. Jannink – van Heek, iets te noorden van het dorp Mander een stuk grond. Dit heidegebied lag pal tegen de Duitse grens, grofweg tussen grenspaal 86 en grenspaal 88. Zij kocht het voor haar zoon Gerhard Jannink die een paar jaar daarvoor als Scheikundig Ingenieur was afgestudeerd aan de Technische Hoogeschool in Delft. Als zoon van de Directeur van de textielfirma N.V. G. Jannink & zn. in Enschede hield hij zich naast textiel bezig met landbouw.* Vlak na zijn afstuderen was hij in de Verenigde Staten geweest. Daar had hij iets gezien dat nog nooit in Nederland was vertoond; akkers die in een cirkel waren geploegd**. Het grote voordeel was dat men dan de ploeg niet meer hoefde te keren. Dit leverde veel tijdwinst op. Mechanisering ging hierbij natuurlijk ook een rol spelen. Daartoe ontwikkelde Jannink eerst de kettingtractor en later de kamwieltractor die verbonden met een paal in het midden prefect in het rond werd geleid, steeds een klein beetje verschuivend. Oorspronkelijk was het plan om hier vier cirkels aan te leggen met in het midden een boerderij. Maar het is bij twee gebleven waarop in eerste instantie rogge, haver en aardappelen werden verbouwd. Na 1976 werd overgeschakeld op maïs en werd drijfmest van grote veeboerderijen uit de omgeving gebruikt. De ene cirkel heeft een doorsnee van 343 meter, de andere meet 378 meter. Het is niet waarschijnlijk dat de familie Jannink tot het eind de cirkels hebben verbouwd. Textiel was voor hun wel het belangrijkste. Dat bleek wel in 1932 tijdens een staking in de textielfabriek van Jannink in Enschede. Het was hartje winter en de productie lag al helemaal stil. De paar arbeiders die bereid waren de kachels op te stoken om de fabriek niet helemaal te laten bevriezen, werd door hun collega’s het werken onmogelijk gemaakt. Gerard Jannink besloot toen om werknemers van zijn landbouwonderneming de ‘Braamberg’ in Vasse naar de fabriek te laten komen om dit ‘onderkruiperswerk’ zoals dat door de kranten in die tijd werd genoemd, uit te laten voeren. Nu is in die fabriek een textielmuseum gevestigd. In de jaren ’90 van de vorige eeuw werd het gebied met de cirkels onderdeel van een natuurontwikkelingsproject. Het Overijssels Landschap werd daarom in 1991 eigenaar van de cirkels. Er was in het begin bij historische geografen de angst dat de cirkels zouden verdwijnen maar dat is gelukkig voorkomen. Daarom werd in 1993 aan de beeldend kunstenaar Paul de Kort de opdracht gegeven dit te voorkomen. Hij heeft de cirkels geaccentueerd door ze te omgeven door een greppel en een wal. Om de oude ploegvoren te verbeelden heeft hij een 2,5 kilometer lang spiraalvormig wandelpad aangelegd. De kleine ronden ‘eilanden’ in het centrum heeft hij beplant met jeneverbessen en een labyrint. Daarmee zijn de Mandercirkels, ook wel de Cirkels van Jannink of de beha van Jannink genoemd, nog steeds een markant baken voor vliegers. * Naast de textielfabriek bezat de familie ook de Landbouwmaatschappij “de Braamberg” in het iets zuidelijker gelegen Vasse. Saillant is dat ook hier geografie en kunst samenkomen. Begin jaren twintig lieten zij hier een theehuis bouwen. Hoewel ik er geen afbeeldingen van heb gezien (het is in WO II afgebrand) ben ik vrijwel zeker dat het in de Amsterdamse School-stijl is gebouwd. De oorspronkelijke architect was Karel de Bazel, beroemd van zijn Amsterdamse Schoolwijk in Bussum en het kantoor van de Nederlandse Handelsmaatschappij in Amsterdam. Omdat hij halverwege de bouw overleed (op weg naar de begrafenis van zijn collega, de nog beroemde architect Michiel de Klerk) werd het theehuis afgemaakt door het duo Broese van Groenou en De Clercq die in die periode ook onder invloed van de Amsterdamse School stonden. ** Niet te verwarren met cirkelirrigatie. Deze vorm van landbouw werd in 1948 voor het eerst toegepast door een boer in Colorado (VS). Vaak wordt op dit soort akkers gewoon ouderwets heen en weer geploegd. Het overgrote deel van de uit de lucht prachtig zichtbare vormen, is van deze oorsprong. Zeker in droge gebieden wordt deze methode veel toegepast.
    2 punten
  30. Zijn jullie allen op vakantie om foto's te maken voor hier ??
    2 punten
  31. De standaard stoffen bekleding en het nog niet passende Leer Over de daken panoramadak schuift naar binnen voor helemaal open achterste schuifdak schuift buiten over het dak bij helemaal open. En nieuwe hemel lampje tussen de daken
    2 punten
  32. Shit. Maar zeker goed en de techniek staat voor niets. Kom maar op met de volgende foto @VAG-manen gefeliciteerd!
    2 punten
  33. Gevonden op Markplaats: een Nash Airflight V8. Met heeeeel weinig kilometers…
    2 punten
  34. Een bagagedrager van een fiets. Volgende keer minder snel een hint.
    2 punten
  35. Mooi ding en als je in de ochtend nog 2 uurtjes vrij hebt (van 05:00-07:00) dan past er ook een aardige krantenwijk in die tassen. €1000 euro start bonus wordt er gegeven tegenwoordig!
    2 punten
  36. Gisteravond mijn nieuwe vervoermiddel opgehaald, zit vol met verbeterde techniek voor de E-drive, maar ik mis al wel de automatische verlichting en 'gashendel'. Vanmiddag bezig geweest met fine tunen van de afstelling (stuurafstelling wat aangepast) en de fietstassen er aan gehangen.
    2 punten
  37. Wat dacht je van postcode 8603 in Sneek? @VAG-man
    2 punten
  38. Dag skodafielen, Deze zomer is er duidelijk geworden wat de rammel in mijn citigo was. Tjonge dat heeft even een paar garages geduurd. Nou moet ik ook toegeven dat ik het een hele lange tijd voor lief heb genomen. Het werd niet erger en leek niet ernstig. Misschien voor een aantal een "ziejenouwel-ervaring" Het waren de achter schokbrekers. Hoe ze rammelden of eigenlijk tokkerden vooral op lage snelheden weet ik niet maar nadat een vakkundige vakgarage in Scharnegoutum er nieuwe schokbrekers onder had gezet was het probleem verholpen. Het kwam tijdens een gesprek over de auto terloops aan de orde. Met een we kijken er nog wel even naar werd het er bij geschreven. Dan heb ik nog wat en daar maak ik even een nieuw onderwerp (of zo je wilt topic) van.
    2 punten
  39. Mest is goed. Gefotografeerd tijdens wandeling in Griekenland.
    2 punten
  40. Phoe da's een mooie pixelbrij 😉
    2 punten
  41. Had vandaag het privilege dat ik voor mijn werk met 2 boswachters de Biesbosch in mocht om wat werkzaamheden aan wat stroompalen van ons daar te doen.... Tsja werd alleen zonder materialen op pad gestuurd en zo hadden we wat tijd om te praten en over de bevers daar. Komt er op neer dat er eigenlijk teveel al zitten en dat de bevers al uitweiden en men ze al in de havens ziet rondom de Biesbosch. En ja na opgenomen te hebben wat er nodig is om tot reparatie over te gaan gingen we met het bootje met 130PK erachter met een ommetje weer terug naar waar onze wagens stonden. Ik verbaasde me wel dat de heren met handboeien / pepperspray en een knuppel liepen. Bij navraag bleek dit niet een standaard uitrusting te zijn voor elke boswachter, maar men heeft vooral in de weekends nogal overlast van jeugd met warme dagen en zwoele nachten. En omdat de politie vaak niet snel genoeg ter plaatse kan zijn hebben ze deze uitrusting... Eigenlijk bizar als je bedenkt dat je in een giga mooi natuurgebied bent..... Maar goed enkele foto's snel geschoten...
    2 punten
  42. https://www.handleidi.ng/schuberth/c3/handleiding?p=118 Kun je de helm zien met zijn mogelijkheden. Maar het zwarte deel is dus een ventilatie deel. Soort van wipschakelaar waarmee hij dicht is of geopend Bovenop de helm is een soortgelijk ventilatie opening En oja het is een systeemhelm, maw het gehele kindeel kan naar boven geklapt worden zodat je je gehele gezicht kunt laten zien. Dit had ik vloegel al met de BMW systeem helmen , is gewoon erg prettig en ook als je tankstation inloopt klap je deel omhoog en zien ze je knappe smoelwerk
    2 punten
  43. Broertje kwam langs met zijn vervroegde verjaarskadootje: Laatste foto is niet bepaald strak, maar hij had haast in verband met andere afspraken. Er zijn auto's jonger dan 46 jaar die er minder uit zien. Auto is door vorige eigenaar heel veel broodnodig onderhoud aan gedaan, en daarna was de lol voor de vorige eigenaar een beetje af. Met deze kan mijn broer echt gaan rijden, zijn andere Scimitar moest nog heel veel aan gebeuren, maar die gaat nu de deur uit.
    2 punten
  44. Vandaag was ik in het Archeon voor een familiebijeenkomst en spotte onderstaande auto die 'schreeuwt om verlaging' 😆 Zoals op de neus ook is te lezen is dit een Mowag, volgens kenteken type B300A8, van de Zwitserse fabrikant Mowag, en schijnt dit onderhuids vooral een Dodge te zijn. Als je dit model googled kom je heel veel rode exemplaren tegen die blijkbaar ooit een leven als hulpvoertuig hebben gehad, zo ook dit exemplaar, behalve de 4 zwaailichten op het dak lijkt er ook iets van een blauw lichtje boven het linkervoorwiel te zitten. Dit exemplaar is uit 1987 en sinds 2020 in NL
    2 punten
  45. Een week terug waren wij dus in Auschwitz op bezoek. Auschwitz was voor ons de reden om naar Polen te gaan. We hebben weinig foto’s gemaakt omdat je al zoveel op internet kan vinden. Maar het heeft wel iets met ons gedaan. Die periode dat Auschwitz werd gebruikt door de Nazi’s is echt de zwartste periode die mensheid heeft gekend. Tuurlijk, nu zijn er ook oorlogen etc die afschuwelijk zijn en laten we maar hopen dat die snel stoppen. Terug naar Auschwitz en Birkenau. Want Birkenau ligt 2 km verder en is onderdeel van de dagtour die we hebben gedaan vorige week. Beide kampen zijn bijna onaangeroerd sinds de nazi’s capituleerden. De gaskamers bijvoorbeeld zijn opgeblazen door de Duitsers om zo veel mogelijk bewijsmateriaal te vernietigen. Toen de geallieerden arriveerden waren er nog levende gevangenen in het kamp die er slecht aan toe waren. Zo slecht dat ze niet meer te redden waren en overleden alsnog. Helemaal kapot gemaakt…🥲 We hadden een gids die zelf persoonlijke anekdotes vertelde aan ons tijdens de tour. Familie is zij kwijtgeraakt en haar grootouders hebben Auschwitz wel overleefd met engeltjes op hun schouders. Onze gids hield regelmatig een stilte pauze omdat zij ook emotioneel werd. En zij doet dit werk al jaren. Ik praatte met haar en zij gaf aan dat er nog steeds mensen moeten komen kijken hoe slecht het is geweest. Auschwitz is dus in Polen zoals jullie weten en zeker de Poolse bevolking had er veel last van en werden ook vermoord. Huizen en bezittingen zijn afgepakt ten gunste van de nazi’s. Het is zelfs zo dat Rudolf Hess zoveel had gepikt dat ie 6 treinwagons vol had met gejat spul van gevangenen toe ie weg ging uit Auschwitz. Gelukkig is die hufter 2 jaar later alsnog gevonden op een boerderij in Duitsland en opgehangen in Auschwitz aan de galg daar. Zo zijn er vele verhalen die je emotioneel raken en we mogen blij zijn dat wij nu in deze tijd leven. Dat besef hebben we zeker ondanks dat we vaak zeuren qua politiek hier etc.
    2 punten
  46. Deze foto is vanmorgen vroeg gemaakt ergens op de A1. Lekker rustig nog hier. 😎 Hier waren we in de buurt van Hannover, erg rustig rond dit tijdstip van 10:00 uur. Daarna werd het drukker in zaten we toch een uurtje in een ouderwetse Stau. Nu zijn we ingecheckt in het hotel en snel opgefrist want we willen ff de benen strekken na 700 km rijden. Tschüssss! 🍻
    2 punten
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe