wat: DSG optimalisatie bij: DSG 7 (Skoda Superb 1.8 TSI, 66.015 km) wanneer: 28 september 2013 Recent een Skoda Superb 1.8 TSI occasion aangeschaft, een heerlijke auto voorzien van een DSG 7 versnellingsbak. Voor aanschaf had ik mij verdiept in het verschijnsel DSG met zijn vele sterke punten en een aantal zwakkere. Een DSG blijkt net zo betrouwbaar als een 'gewone' automaat maar een handbak kent duidelijk minder probleemgevallen. Als je de pech hebt problemen te treffen dan komt een dealer vaak niet verder dan het vervangen van de bak of complete onderdelen daarvan (megatronic, tandwielenstelsel, koppeling). Volgens TVS Engineering (ook wel DSG dokter) zijn veel klachten die kunnen optreden te verklaren en in veel gevallen te voorkomen. Vroegtijdig overlijden van de koppeling komt door de hoge mate van slip (en bijbehorende overhitting) bij het vroege opschakelen naar de tweede versnelling. De koppeling heeft dan bijvoorbeeld bij fileverkeer overmatig slip omdat de snelheid dan eigenlijk nog te laag is voor zijn twee. De software ander programmeren waardoor de bak langer in zijn een blijft en de koppeling minder mag/kan slippen vergroot de levensduur. Ook het wat harder op elkaar duwen van de koppelingsplaten moet de levensduur vergroten. Een ander optredend probleem ten gevolge van de DSG is overmatig slijtage aan het vliegwiel. Door het rijden in te lage toeren moet het vliegwiel te veel trillingen in het motorblok opvangen met gevolgen voor de levensduur. Het wat meer toeren laten maken van het motorblok (iets later opschakelen door de DSG) is hier de oplossing. Behalve het voorkomen van problemen is TVS in staat om de boel naar wens van de gebruiker aan te passen. Vaak wordt bijvoorbeeld de S stand minder wild gemaakt. Mijn wensen waren het verhogen van de levensuur (er waren geen aanwijzingen voor reeds aanwezige problemen), het bruikbaarder maken van de S stand, meer afremmen op de motor als je manueel terugschakelt en het vergroten van het te verwerken koppel zodat motortuning (chiptuning) zonder restricties door JD Engineering uitgevoerd kan worden. Dit laatste is ook een van de competenties van TVS, de bak kan hierna zo claimen zij probleemloos 350 Nm verwerken. De eerste indrukken van de aanpassingen zijn positief. Omdat er voorheen geen klachten waren is het verschil niet gigantisch. Het meeste verschil is merkbaar bij het schakelen tussen de eerste vier versnellingen. Het lijkt er allemaal net iets doortastender aan toe te gaan. Het aanpassen van de S stand is een grote verbetering en de manuele stand heeft nu meer nut gekregen omdat je o.a. meer controle hebt als je wilt afremmen op de motor, er is meer effect. (dit onderwerp is ik gepost bij de buren)