Ga naar inhoud

Er waren de afgelopen periode wat problemen met het posten van nieuwe berichten en het registreren van nieuwe accounts. Deze problemen zijn inmiddels verholpen! Excuus voor het ongemak.

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 07/04/21 in alle zones

  1. Vandaag weer een race vol met incidentjes. Wat al opviel na de opwarmronde, is dat Max, Lando en Perez de laatste helft van de grid heel rustig naar de plek rolden, en ondertussen nog wel wat acties deden om de banden op te warmen, waar Hamilton een flink gat liet vallen, waarschijnlijk in de hoop dat de auto's voor hem te koude banden zouden hebben bij het startschot. Achter Hamilton zat het veld namelijk ook weer kort op elkaar. Dan de start, Max was goed weg en ging direct naar de racelijn, waar Lando al zat om zo te zorgen dat ie voor Norris bocht 1 in ging. Perez had ook een goede start, zag Hamilton even kijken, maar geen inhaalmogelijkheid. Bij de eerste bocht kwam Ocon wel in een sandwich terecht, waardoor zijn linker en rechtvoorwiel een verschillende koers wilden volgen, dus einde race en direct een safetycar om de wagen weg te halen. Nu was de safetycar (SC) op de baan, en mocht Max tijdens de race een keer de achterkant van een auto bekijken die niet op een ronde achterstand reed. 😎 Na een paar rondjes SC werd de boel weer vrijgegeven, en mocht Max bepalen op welk punt hij gas ging geven. In eerste instantie ging het nog even langzaam en slingerend om temperatuur in de banden te krijgen, en reden veel auto's bijna naast elkaar. Tijdens zo'n slinger om de banden op te warmen, gaat Max er vol vandoor en pakt 1-2 wagenlengtes op Norris, Perez is wakker en sluit goed aan en Bottas gaat Hamilton voorbij. Ondertussen waren Norris en Perez vooraan aan het bakkeleien voor plek 2, waar Perez buitenom een wat kansloze poging tot inhalen deed, en Norris de auto wat te ver naar buiten liet lopen waardoor Perez buiten de baan getikt werd, en door vuile banden direct terug viel naar plek 9. Na beraad door de stewards kreeg Norris hier een tijdstraf van 5 seconden voor, die hij mocht inlossen bij de bandenwissel. Max wist ondertussen een gaatje te slaan naar Norris, zodat deze geen DRS kreeg, Hamilton was Bottas weer voorbij en was in gevecht met Norris, waardoor Max iedere ronde een stukje verder weg kon lopen. Perez zat ondertussen min of meer klem op P9, en het lukte niet om de auto's voor hem in te halen, ondanks dat het aan de kop van het veld zo'n 2 seconde per rondje harder ging. Na een rondje of 20, zag je de auto's die op de rode band gestart waren, stuk voor stuk binnenkomen voor een bandenwissel naar de harde witte band. Dat zorgde ook dat Perez een paar plaatsjes opschoof maar hij zat nog steeds vast achter Ricciardo, en had LeClerc in zijn nek. Nog wat rondes later gingen ook de auto's die op geel gestart waren naar binnen voor een bandenwissel. Hierbij wist Hamilton voorbij te gaan aan Norris, maar ondertussen had Max achter zich al een aardig gat geslagen. Toen Max als laatste van de kopgroep naar binnen ging om banden te wisselen en met een voorsprong van rond de 10 seconden op Hamilton de baan opkwam, hoorde je gelijk al een bericht van Hamilton naar zijn team: "waarom heeft Max zo'n grote voorsprong?". Ondertussen bouwde Max de voorsprong iedere ronde wat uit, en had Hamilton waarschijnlijk wat schade opgelopen op de kerbstones. Bottas kreeg eerst te horen dat ie niet tegen Hamilton mocht racen, een aantal rondes later toen duidelijk was dat Norris sneller was, en Bottas zou gaan bedreigen, veranderde de orders en mocht Bottas voorbij. Niet veel later kwam Norris op eigen kracht voorbij aan Hamilton, en dat was voor Mercedes het sein om Hamilton van verse banden te voorzien, in een poging om de snelste raceronde neer te zetten. Tot verbazing van veel analisten kwam Hamilton niet op hagelnieuw geel rubber naar buiten (dat ie nog had) maar op een nieuw setje wit, zodat ook de afstelling goed zou zijn voor deze compound. Dit was mogelijk omdat de eerstvolgende auto voor de pitstop meer dan 30 seconden achter Lewis reed. Lewis wist ondertussen inderdaad een snelste rondetijd neer te zetten, op banden van 2 rondjes oud, maar Max pareerde dat direct door met zijn witte banden van 24 rondjes oud, een nieuwe snelste ronde te zetten, ook de volgende ronde hetzelfde recept, waarbij Bottas even de snelste rondetijd pakte. Max bouwde ondertussen zijn voorsprong op Bottas geleidelijk uit, en verbeterde op zijn 'oude' banden meermaals de snelste rondetijd, en met nog 10 rondes te gaan had ie een voorsprong van 26-27 seconden. Dat was voor Red Bull het sein om nog een bandenstop voor Max te doen, en Max ging er nog even vol voor, veranderde voor één rondje wat settings op het stuur, en zette een snelste ronde van in de 1:06 neer. Max kwam uit de pit met een voorsprong van ca. 7 seconden op Bottas, maar wist in de resterende rondjes die voorsprong met een extra stop tot bijna 20 seconden uit te bouwen. Verder in het veld ook volop gevechten, Norris naderde Bottas, maar hield toch een gat van een paar seconden. Perez had in vergelijkbare acties als Norris op Perez had geflikt, twee keer LeClerc van de baan te ketsen en kreeg dan ook 2x een 5 seconden tijdstraf. Perez reed ondertussen op P5, maar moest zoveel mogelijk auto's achter zich buiten de 10 seconden houden. Carlos Sainz wist net binnen die 10 seconden te blijven, Ricciardo en LeClerc lukte dat niet, waardoor die dubbele tijdstraf maar één plekje kostte voor Perez. Tsunoda zag ook kans om 2 tijdstraffen te krijgen: voor het over de witte lijn rijden bij de pit-ingang en voor speeding in de pitlane. Russel had lange tijd kans op het eerste puntje voor Williams, maar in de eindfase moest ie toch Alonso voor laten gaan, en ging het punt zijn neus voorbij. In de laatste ronde wist Vettel Raikkonen te passeren, waar Raikkonen volkomen onnodig bij de exit van de bocht naar binnen stuurde tegen het achterwiel van Vettel, waarbij beiden van de baan schoten. Kimi zal hier nog wel strafpunten voor op zijn licentie krijgen. (Edit: Kimi heeft inderdaad 2 strafpunten op zijn licentie gekregen, en 20 seconde tijdstraf voor de race) Kortom een enerverende race, waar overal in het veld wel wat gebeurde, en met 2 oranje petjes op het podium en Bottas die eindelijk ook weer eens een podiumplek scoorde. Ook na de finish is het nog niet klaar: 11 rijders mogen naar de stewards na de race, niet alleen Vettel en Raikkonen maar vanaf plek 5 ook veel rijders die onvoldoende gas terug hebben genomen bij het passeren van de crash van Vettel/Raikkonen. Oops, ik zie dat ik het verslag in het verkeerde topic heb gepost. Kan iemand dat verplaatsen naar het 'knallen met Max' topic? @Wasmachineman@EdK
    3 punten
  2. Uiteraard! Voorbereiding is cruciaal dus zorg voor een goed gevulde maaginhoud. Verder als je misselijk zou worden dan moet je focussen op de horizon of ga even liggen als er plek is? Zo’n powerboat heb ik vaker gedaan en dit keer zal de powerboat geen fratsen uithalen met allerlei gasten aan boord.
    2 punten
  3. Net op tijd ingelogd bij Ziggo! Voor jullie is deze foto puinhoop maar voor mij is ie perfect. Beeld via iPhone, WiFi van onze gastheer die eigenaar is van de Trulli, het geluid van JBL. Succes Max!!
    2 punten
  4. Nog even wat info voor de race: Max bereidt zich al jarenlang voor iedere race voor op de simulator van Red Bull. Hamilton heeft dit eigenlijk nooit gedaan, maakt niet meer dan enkele tientallen rondjes per jaar op de Mercedes simulator in de UK. Deze week heeft Hamilton uitgebreid getest op de simulator, en geprobeerd of ie een afstelling kon vinden waarmee ie beter uit de voeten kon op de Red Bull ring. Hij dacht die afstelling gevonden te hebben, en heeft die bij de eerste vrije trainingen afgelopen vrijdag ook gebruikt, maar het bleek toch niet goed te werken, waardoor men al snel de boel weer verbouwd heeft naar 'normale' afstellingen. Voor Mercedes misschien verrassend, voor mij minder: als je bijna geen simulatorrondjes rijdt, heb je ook geen goed beeld hoe de simulatorrondjes zich verhouden ten opzichte van het echte circuit. Doe je dit jarenlang wel, kun je de simulator aanpassen, zodat ie steeds meer overeenkomt met het echte werk op het circuit, en kun je dus ook beter dingen uitzoeken op de simulator. Mercedes doet nu of Red Bull zomaar even het topteam is geworden, maar in werkelijkheid zit daar jarenlange noeste arbeid en bevlogenheid in.
    2 punten
  5. De laatste vrije training vanmorgen was al bijzonder: bijna alle auto begonnen op geheel zwarte banden, dat zijn banden die door Pirelli zijn ontwikkeld om vanaf Silverstone te gebruiken, en hebben een karkas waarvan de wangen versterkt zijn, en die op iets lagere bandendruk mogen rijden, dus de 'reparatie' van het Pirelli debacle in Baku. Deze banden zouden oorspronkelijk alleen op de vrijdag gebruikt mogen worden, maar mochten vanmorgen toch in de vrije training worden gebruikt. Dan de vrije training zelf: Max die gewoon een half uur wacht voor ie naar buiten gaat, terwijl alle concurrenten toch binnen de eerste 20 minuten op de baan waren. Max doet op rode banden zijn out lap, direct een veel snellere ronde dan de rest, rijdt nog een paar rustige rondjes en gaat naar binnen. Vervolgens zie je de rest stuk voor stuk overschakelen naar de banden voor de race (dus niet meer de totaal zwarte), ze komen wel dichter bij de tijd van Max, maar blijven toch minstens op een kwart seconde afstand. Max wacht het rustig af in de pit, en 10 minuten voor het eind gaat ie naar buiten doet nog een snel rondje en zorgt dat alles klaar is voor de kwalificatie. Verslagje van de kwalificatie voor de GP van Oostenrijk, de 2e week op rij op de Red Bullring. De afloop is bijzonder, met 2 oranje petjes in de top 3 en een behoorlijk ontevreden Max. De kwalificatie begon eigenlijk normaal, met een paar oranje tribunes, en die waren al van grote afstand te traceren door de oranje rook boven die tribunes. Max zette direct in Q1 een sterke tijd neer en ging weer naar binnen. Opvallend dat Ocon niet in staat was om een goede ronde af te leveren, Gasly ontsnapte pas laat uit Q1 en Ricciardo die ternauwernood Q2 wist te halen, waar zijn teammaat gewoon in de bovenste regionen van de lijst verkeert. Oud-kampioen Raikkonen redt het ook niet, terwijl Giovinazzi het net wat beter deed en ook Raikkonen en LeClerc achter zich wist te houden in Q1. Q2 begon ook de strategie voor de race mee te spelen: wie Q3 (top tien) weet te halen in Q2 moet in de race op dezelfde bandenset starten als waar de snelste Q2 -tijd op is neergezet. De top teams, en de teams die denken dat te zijn reden in Q2 dus op de gele band, omdat de zachte rode band een handicap is als startband in de race: dan moet je door slijtage snel banden wisselen en val je terug ergens in het veld, en moet je dus weer inhaalacties gaan doen. Max zette ook in Q2 direct een snelle tijd (onder de 1:04 min)neer op geel, en Mercedes, Norris en nog een aantal coureurs probeerden daar bij te komen. Opvallend dat Giovinazzi in Q2 zo'n 0,3 seconde langzamer was dan in Q1, en dan ook als 15e eindigde. Ricciardo verbeterde zich wel maar bleef ver achter bij zijn teamgenoot. Ferrari zette een tijd neer op de gele banden die direct al te langzaam was om de top 10 te halen, normaal gesproken kiest een team dan op de 2e poging op de zachte rode band te doen, om in elk geval Q3 te halen, echter niet Ferrari, zij gingen nogmaals op geel naar buiten en piesten buiten de pot. Alonso was goed onderweg om een top-tien tijd neer te zetten, toen ie Vettel tegenkwam die op een gedeelte waar dit absoluut niet was toegestaan heel langzaam reed, en de ronde van Alonso om zeep hielp. De jarige Vettel verontschuldigde zich direct bij Alonso met handgebaren vanuit de cockpit. Achteraf gaf Alonso aan dat er een heel rijtje auto voor hem te langzaam reed (voor ze aan hun snelle ronde wilden beginnen), en op beeld is er inderdaad voor hem ook een langzame auto te zien. De crew van Aston Martin had Vettel voor Alonso moeten waarschuwen (Alonso kon het zelf niet tijdig zien), en Vettel probeerde de overlast te beperken (ging direct op het gas toen ie Alonso kon zien, en maakte ruimte), maar dit zal beslist nog een gridstraf voor de jarige Vettel opleveren. Alonso dus gepiepeld in Q2, waar Stroll mazzel mee had, daardoor haalde hij net Q3. Dan Q3, Max zijn eerste tijd in Q3 is opnieuw een paar tienden sneller, maar ook Lando Norris zit daar maar pakweg 0,1 seconde achter, waar de Mercedessen en Perez duidelijk achter moesten blijven. Ook de Alpha Tauri's, en Aston Martin's deden duidelijk niet mee voor de podiumplaatsen. George Russel wachtte even tot de rest weer naar binnen kwam voor ie naar buiten ging, en wist een nette 9e plek te scoren met de Williams. Dan de 2e stint, Max gaat als 1e de pitstraat uit, waar de rest volgt. De eerste sector is geel voor Max (betekent niet zijn snelste sectortijd in de sessie), ook de 2e sector is geel, waar diverse coureurs even paars (snelste sectortijd in de sessie van het hele veld) pakten in de eerste 2 sectoren, de laatste sector van Max is paars, en hij verbetert zijn rondetijd met enkele honderdsten van een seconde, terwijl Lando Norris op 0,068 seconde van Max eindigt. Perez weet zijn tijd ook te verbeteren en scoort P3, en als Lewis P4 scoort gaat er een gejuich op, op de oranje tribunes. Tijdens de uitloopronde begint Max al te mopperen op het team dat ze hem nooit en te nimmer meer als eerste van het pak de baan op moeten sturen. En team is enthousiast over de volgende pole, maar Max ziet de gemaakte foutjes. Ook die 2 gele sectortijden in zijn snelste rondje, hadden een reden: bij bocht 3 remt Max een fractie te laat, waardoor ie ongeveer een halve meter van de binnenkant van de bocht blijft, en dus de APEX van de bocht mist, ook het rechte stuk en de bocht daarna heeft ie daar last van, en dus ook geel in sector 2. Ook Lando Norris was bezig met de foutjes die ie had gemaakt, en was verbaasd dat ie op de voorste rij mag starten. Hamilton was overduidelijk een beetje de kluts kwijt dat ie na de kwalificatie niet naar de persconferentie hoefde, en bleef een poosje in zijn auto zitten, waar de lichaamstaal meer dan duidelijk was. De startgrid voor morgen is nog even afhankelijk van de straf voor Vettel, maar Russell zal in elk geval opschuiven naar plek 8.
    2 punten
  6. WTF? Ik heb het verplaatst blijkbaar naar het juiste topic? Ik zweette net peentjes want volgens mij was het verwijderd door mijn splits-actie. Maar dus wel juist verplaatst dmv splitsen. Biertje verdiend!! 🍻
    1 punt
  7. Ach reden zal wel zijn dat MAX veullllllll te hard heeft gereden, want Hamilton kon hem zelfs niet bijhouden...😎
    1 punt
  8. Ik heb het verslag per ongeluk in het verkeerde topic gepost (Wasmachineman onderweg naar vakantiebestemming) Nog even een aanvulling: direct na de laatste pitstop van Max kreeg ie een radiobericht van het team dat in 1 achterband die er af kwam, een scheur gevonden was. Ik vraag me dan direct af, hadden we vanmiddag bijna weer een 'Baku'tje' gehad?
    1 punt
  9. 🍾 voor Max alweer!!! Tussenstandje nu gekregen van www.formula1.com
    1 punt
  10. Vettel heeft voor zijn 34e verjaardag een gridstraf van 3 plekken gekregen (of was het toch voor het hinderen van Alonso?). Ook heeft hij een strafpunt op zijn licentie gekregen, en dat is strafpuntnummer 6 (max. 12 toegestaan voor je automatisch een race uitgesloten wordt). Het verweer van Vettel was, dat ie net voor bocht 9 en 10 ingehaald werd door 2 auto's die vervolgens bij bocht 9 en 10 (waar vanwege veiligheidsredenen juist niet langzaam gereden mag worden) vertraagden voor ze aan hun snelle ronde begonnen. De stewards vonden dit excuus onvoldoende vandaar de straf van Vettel. Het verhaal van Vettel zal echt wel kloppen, 1 auto is op de on-boardcamera van Vettel te zien, maar via het datasysteem en alle camerabeelden is het verhaal van Vettel zo gecheckt door de stewards. De top 3 op de grid morgen: En het andere oranje petje: De startgrid voor morgen: Rij 1: Verstappen / Norris Rij 2 Perez / Hamilton Rij 3: Bottas / Gasly Rij 4: Tsunoda / Russell Rij 5: Stroll / Sainz Rij 6: Vettel (na gridstraf) / LeClerc Rij 7: Ricciardo / Alonso Rij 8: Giovinazzi / Raikkonen Rij 9: Ocon / Latifi Rij 10: Schumacher / Mazepin
    1 punt
  11. Zeeziek? Ik? Onmogelijk. Ik heb 4 jaar de halve wereld rond gevaren voor mijn werk in de Koninklijke Marine (ten tijde van de “Koude oorlog” jaja) als radar/sonar operator a/b van een oorlogsschip.
    1 punt
  12. Ik heb geen plannen meer Frank: de kaartjes op Zandvoort zijn eigenlijk net zo idioot duur als de kaartjes voor Spa-Francorchamps, en het (tijdig) bereiken van het circuit wordt niet makkelijk. Ik geef dan de voorkeur aan circuits waar de toegangsprijzen wat redelijker zijn (ook al is dat met reizen, hotel enz. uiteindelijk net zo duur). Misschien dat ik wel op donderdag of vrijdag die kant op ga om te kijken of ik nog iets van de sfeer en het gebeuren buiten het circuit mee kan pikken. Lijkt me een tof programma voor 5 september Frank, dan wel niet via het strand vanaf Noordwijk naar Zandvoort, maar met zo'n powerboat lijkt me ook een belevenis. Alleen hopen dat je niet zeeziek aankomt in Zandvoort.
    1 punt
  13. Mijn kaartje zit in een arrangement: Parkeren in Kijkduin Den Haag Dan stappen we in een powerboat en racen naar Zandvoort met sponsor Heineken. Dan daar rondleiding etc en de VIP uithangen. Na de race terug over water naar Kijkduin. En vanaf dan zien we wel verder…🙈 Mijn broer heeft dit keer alles geregeld via zijn restaurant waar hij eigenaar van is. Normaal regel ik de leuke uitjes maar dit is moeilijk te overtreffen…. Wat sneu voor die overledenen…😢 Probeer jij wel een kaartje te regelen, Gert?
    1 punt
  14. 1 punt
  15. Vandaag een geweldige reis gehad! Want de Gotthard tunnel was weer eens vast gelopen dus namen we de Gotthard pass. Onwijs gaaf zeg! Foto’s komen morgen wel maar deze foto is genomen bij het zwembad in Milaan Novotel bij Linate, hier komen we altijd op de heenweg om de 2200 km te breken!
    1 punt
  16. Mazzelpik met je kaartjes voor 5 september. Mogelijk komen er nog wel wat kaarten op de markt: ik weet van 2 (oudere) mensen dat ze kaarten hadden, maar zijn ondertussen overleden, en zo zullen er nog wel meer mensen zijn die door het uitstel van 16 maanden niet meer kunnen komen.
    0 punten
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe