Ga naar inhoud

Xenonverlichting afstellen


Octaviabert
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb xenon verlichting en deze stellen zichzelf in doormiddel van 2 sensoren.

Voor zover ik het kan zien werkt alles naar behoren.

Ik heb een vraag over de basis afstelling want ik vind dat het eind van de lichtbundel kort voor de auto zit.

Nu heb ik op elke koplamp een zwart inbus boutje gevonden waarvan ik dacht het hiermee bij te kunnen stellen.

maar nee er gebeurde niets, welke kant ik ook opdraaide.

Wie weet hoe ik dit wel kan doen?

Ben ook al op zoek geweest naar een werkplaatshandboek maar die is ook nergens online te raadplegen.

alvast bedankt voor de reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorop gesteld dat ik geen Xenon heb

Maar heb je met orgineel fabrieks Xenon niet een stelwieltje links onder stuur zitten om je verlichting in 3 standen te kunnen zetten ?

Dat heb ik namelijk wel met de gewone halogeen lampen en ga er even van uit dat dit ook met Xenon zo zal zijn ?

Meestal zijn het 2 wieltjes, één als dim knopje voor de instrumenten en de andere is dan voor de koplampen !?

aangepast door EdK
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst zou ik zeker niet aan die inbus dingen draaien! Je ziet tegenwoordig al zoveel auto's met verstelde lampen... Schijnt alle kanten op behalve de goede, zeker bij Xenon erg irritant voor de medeweggebruiker.

Elke auto welke uitgerust is met Xenon verlichting dient over hoogteverstelling mogelijkheden te beschikken. Dit is ook verplicht voor de APK!

Zoek dus even het door Ed aangegeven wieltje links van je stuur en stel hiermee de lampen hoger/lager net wat je wenst. Dit wordt overigens ook genoemd in elke Skoda handleiding, mocht je die zo snel niet bij de hand hebben; hier vind je de digitale versie: http://www.skodaforum.eu/files/category/9-octavia/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Automobielen met xenon af-fabriek hebben toch (verplicht) automatieke hoogteregeling?

M.a.w. tijdens het starten wordt de hoogte van de lichtbundels gecalibreerd.

Dus nooit zelf aan gaan zitten pielen! Eenmalig goed laten afstellen bij een erkend bedrijf of je garage en daarna behoren de sensoren en de stuurelektronika hun werk te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, maar ze moeten ook te regelen zijn. Als je zwaarder beladen bent bijvoorbeeld.

Dat doet toch juist de automatische hoogteafstelling?

Inderdaad! Laat dus alleen je garage hier naar kijken cq sleutelen/bijstellen!

Elke keer als ik start zie je de koplampen zich stellen van links naar rechts en terug en van boven naar onder en weer terug!

aangepast door Wasmachineman
Link naar reactie
Delen op andere sites

...MAAR : ervaring leert dat je de garage af en toe ook moet vertellen hoe ze de Xenon juist moeten instellen:

  1. Auto moet aan de testkast, om de lampen in de basisstand te zetten voor het afstellen;
  2. Lampen afstellen zoals bij elk willekeurig voertuigl

Wordt stap 1 achterwege gelaten (zoals bij mij de eerste keer het geval was), is de kans groot dat je een heel mooi lichtbeeld hebt, maar dat je eveneens heel veel "bekenden" tegenkomt als je onderweg bent... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe