Ga naar inhoud

Werkspot.nl


CaseyBasey
 Delen

Aanbevolen berichten

Ja, hier is hij wel bekend! Hij werkt ook bij een bedrijf dat onderhoud doet in CV maar is een vriend van mij en schuift regelmatig goede onderdelen naar ons! Hij reviseert ook ventilators die in de Brink moeten en daar heb ik nu ook een extra van. En een startmotor ook.

En je belt hem en hij vliegt hierheen met zijn auto! Hij woont in Hoorn 2 km van ons af.

En het leuke is: allemaal gratis want wij schuiven hem weer veel kinderkleding toe. Dus ruilhandel eigenlijk! Terug naar de oertijd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of met een nieuwe munteenheid, die alleen geldt in een bepaald woon-, of werkcircuit, een beetje terug naar de middeleeuwen, maar dan anders.

Het verlenen van diensten rechtstreeks aan elkaar is zeer lucratief en wij kunnen hierin een voorbeeld nemen aan Griekenland, want die schuiven in 1 keer 600 Miljard Euro ineens in hun Postbakje, met dank aan de reguliere Europeesche beastingbetaler .:P

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan het niet laten, maar de A&O gasboilers hebben alls grootste pluspunt:

ze blijven gewoon warmwater maken, ook bij stroomstoringen, ze hoeven niet aan het stopcontact.

Heb je dat wel eens getest? Zit er nergens in het hele traject een pompje of klep die elektrisch gestuurd wordt? :blink:

Zo heb ik thuis zowel PV-panelen en een zonneboiler (allemaal zelf-initiatief), maar als b.v. de netspanning wegvalt stoppen de PV-converters ook met terugleveren. M.a.w. geen netspanning, geen eigen opgewekte power...

Tuurlijk kan alles zodanig verbouwd worden dat het wel zou functioneren, maar dat vereist nogal een investering die ik er nooit uithaal.

Nu is het zo dat de PV-panelen op een zonnige dag zoals deze er voor zorgen, dat de ferraris meter langzaam achteruit draait en voor volautomatische saldering van het energieverbruik zorgt. Het mooiste vind ik nog altijd de zonneboiler: Iemand staat te douchen en de cv-combiketel slaat NIET aan. M.a.w. al het warme water komt uit het zonneboiler opslagvat. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de AO Smith zit geen electra, er zit ook geen ventilator in.

Kan ook weinig aan stuk, het is een groot vat met water met een gasblok er onder even simpel gezegd.

Enige wat stuk kan is het thermokoppel, een kapot gasblok van ao smith heb ik nog nooit gezien.

Bij zou zonneboiler zit een circulatiepomp die zorgt voor het transport van het water, deze draait op 230v.

Als bij jou de stroom uitvalt zal je de voorraad boiler leeg kunnen douchen/badderen daarna is het brbrbrbrbrbr onder de douche.:lol:

Overigens vind ik persoonlijk dat zonnecollectoren en warmtepompen te weinig toegepast worden.

Is een prachtig stukje techniek waar veel oordeel uit te halen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de AO Smith zit geen electra, er zit ook geen ventilator in.

Kan ook weinig aan stuk, het is een groot vat met water met een gasblok er onder even simpel gezegd.

Geen elektra , geen ventilator ?

Wel de nieuwe serie's van AO smith hebben tegenwoordig ook een stopcontact nodig voor de elektronica en de ventilator

En de brander zit ook niet meer aan de onderzijde

Maar hoeft ook geen anode's meer te vervangen omdat dit elektronische geworden zijn.

Maar blijven ondanks dit mooie ketels en makkelijk in onderhoud

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Klopt, mijn boiler is electra-vrij.

2. Helaas, nog geen reactie op werkspot. Staat er nu 3 dagen op, als over een paar dagen nog geen reacties zijn geweest misschien de tekst aanpassen of misschien in een ander vakgebied plaatsen ("water"?) . Het staat nu onder "gas".

aangepast door CaseyBasey
Link naar reactie
Delen op andere sites

De nieuwe serie's hebben dat wel, de boiler waar het hier over gaat is nog de ''conventionele''

Deze worden trouwens nog steeds gemaakt. Niet zuinig wel degelijk.

Weet dat ze nog gemaakt worden, ooit een 4 jaar terug in de buurt van meen breda bij ze op cursus geweest en in fabriek rondgelopen

En tsja met de conventionele boilers moet je de kalkaanslag heel goed in de gaten houden op bodem anders sta je eerst de kalkaanslag op bodem te verwarmen voor het water warm wordt

En dan wordt het een duur boilertje in gebruik, maar voor rest zijn het goede boilers die met het juiste onderhoud jarenlang mee gaan

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, kalk is de grootste vijand.

Alle AO smiths die ik heb vervangen waren of lek of de situatie veranderde, meestal in een cv combiketel.

Een echt stukke heb ik nog nooit gezien, ik heb bij sommige die vervangen werden de anode er wel eens uitgedraaid (als je die nog loskreeg) daar was meestal niks meer van over behalve de plug waar die aan vast zit.

@CB zou het onder ''water'' zetten.

Wellicht ook een advertentie op marktplaats?

Of we houden de volgende meeting bij jou thuis, schoppen EdK en ik die ouwe boiler wel effe naar beneden :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of we houden de volgende meeting bij jou thuis, schoppen EdK en ik die ouwe boiler wel effe naar beneden :lol:

Dan schop ik wel als jij hem dan maar opvangt en buiten zet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net eens op de, nog puntgave stempelplaat van mijn trouwe gasboiler gekeken, daarop stond bouwjaar 1990 !

Mijn ATAG CV ketel onderhoud ik zelf, maar aan de gasboiler heeft nog nooit enig onderhoud, of vervanging plaatsgevonden.

En ik bevestig hierbij, dat hij geheel zelfstandig zonder stopcontact in bedrijf is.

Het iets mindere stookrendement neem ik graag op de koop toe, want op de koudwateraansluiting zit de warmwateraansluiting van de zonneboiler aangesloten.

Maar elke rendemetsverbetering is meegenomen, dus de WTW van Casey is welkom.

Wel grappig, dat hier zoveel kennis over A&O aanwezig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel als jouw boiler dan van 1990 is Hobbel en er is nog nooit onderhoud aan gepleegd

Dan zou ik toch eens de volledige boiler laten leeglopen en dan aan de bovenkant de anode eens losdraaien

Ik heb het vermoeden dat het alleen nog een dop met ijzerdraadje is en niets meer

Maw een nieuwe erin zou geen kwaad kunnen

En als deze dan toch leeg is dan zit er onder op de ketel een deksel en als je die weg schroeft dan zal je een X aantal M8 bouten zien die een stalen deksel vasthouden, als je die loshaalt kom je in het inwendige van de boiler terecht

En ik heb zo'n vermoeden dat je gaat schrikken van de aanwezige kalk op den bodem

Deze is te verwijderen met mierenzuur en een waterstofzuiger zodra de kalk is opgelost door dat mierenzuur

Zodra de ketel weer schoon is van deze kalkaanslag een nieuw deksel met pakking en bouten plaatsen en als ook de anode weer op zijn plaats zit de boiler langzaam vullen

En dan kan de fik er weer in om dat water op temperatuur te krijgen, en als er voldoende kalk is verwijderd zal je water een stuk vlugger weer op temperatuur zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn tips, waarvan het nut mij volkomen duidelijk is.

- Wat betreft die anode, een paar jaar geleden heb ik deze met een slagsleutel proberen los te slaan, maar hij zat echt definitief vast en dat zeg ik niet zo gauw.

- De (eventuele) kalkaanslag, daarvan denk ik die die nog wel mee zal vallen, vawege de lage hardheid van het leidingwater hier, 2° D slechts.

Maar ja een keertje uitzuren zal inderdaad geen kwaad kunnen,liefst zonder de boiler te demonteren.

Ter verbetering van het rendement zit er bij bij een zgn. retarder in de stookbuis.

Wel kees ik zou voor een gesloten geiser kiezen en niet voor een open

Denk dat zoals je zegt het in één pijp naar buiten gaat dat ze zelfs dan met een beetje massel die nog kunnen gebruiken

En zo niet dan is de dakdoorvoer ook redelijk snel gemaakt als je een pannendak hebt.

En gebruik je deze boiler alleen voor de douche of ook voor warm water tbv keuken ?

Één ding alleen wel neem niet een te krappe capaciteit , want daar krijg je spijt van !

Dus zorgen dat je een krachtige straal hebt met douchen en dat hij het op zijn sloffen kan leveren !

Beter dan dat je straks onder een pisstraaltje staat omdat je een te krappe capaciteit hebt.

@ Casey

Een geiser heeft geen opslagbuffer en zal dus een grotere brandercapaciteit nodig

dan je gasboiler, die er langer over kan doen.

De bestaande gasleiding kan daardoor een te kleine doortocht (diameter) hebben in de nieuwe situatie.

Een (gas)leidingdrukverliesberekening gebaseerd op de nieuwe brandercapaciteit kan geen kwaad.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

komt niet toevallig met 20mm naar boven vanaf de gasmeter en verjongt dan bij de grond bij boiler naar 15mm ?

want zo bouwen wij het vaak wel op met cv ketels en gasboilers

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe