Ga naar inhoud

Hoeveel km's zou een auto mee moeten gaan?


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Vroeg me zomaar af.

Iemand enig idee hoeveel km's moderne auto's mee zouden moeten gaan. Mits goed onderhouden uiteraard.

Dus hoeveel km's zou je, met een redelijk economische/financiele inspanning, tegenwoordig met een moderne auto moeten kunnen rijden? Uitgaande van zeg b.v. 25kkm per jaar en een gemiddelde auto zoals b.v. een Opel Astra, een VAG Golf of O2, een Toyota Auris, Kia cd, o.i.d.

10 jaar en 250.000km?

20 jaar en 500.000km?

Zou er nog veel verschil zijn tussen de storingsgevoeligheid van benzine c.q. dieselmotoren en alle aanverwante elektronika, DSG's, ABS, ESP, en andere elektronische gadgets?

Zal er ook niet veel afhangen van hoe de berijder er mee omgaat, c.q. in wat voor een klimatologische omstandigheden de auto zich bevindt (Nederland, Marokko of Noord-Zweden)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Spacewagon die ik reed had 450.000 op de teller. Was een benzine met LPG installatie. Toen deze verkocht werd aan een opkoper (doel Afrika) zei hij dat deze auto makkelijk de 1.000.000 moet kunnen halen.

Maar dat zijn de oudere auto's, op de gasinstallatie na was er weinig spannends aan. Gewoon elk jaar goed na laten kijken en niet beknibbelen op onderhoudskosten. Als ik 2 auto's had gehad (en dus niet afhankelijk was) had hij waarschijnlijk beter gelopen en nog hier gestaan, die auto kon ik makkelijk zelf uit elkaar halen en repareren ondanks dat ik er niet zo veel verstand van had.

Hoeveel een nieuwe auto rijdt? Ik denk net zoveel als vroeger alleen moet je nu wel veel meer en eerder dingen vervangen. Al die foefjes gaan een keer kapot en dat zijn toch vaak dure onderdelen.

De spacewagon was van 96, 450.000 op de teller in 2010. 14 jaar, 32.000 km per jaar. Voor ons was hij onbetrouwbaar, we wisten er te weinig van, de garage vond het de moeite niet. Hij liep nogal laag in de toeren, benzine pomp deed vreemd, te weinig vermogen om goed met de airco te rijden, koppeling vervangen, waterpomp vastgelopen = vervangen, lekkend koelsysteem (na falende garage zelf maar gedaan met succes). Kortom, veel kosten, weinig voordelen, maar hij reed wel en rijdt waarschijnlijk nog altijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel kilometers? Bijna onbeperkt. Mits de berijder er normaal mee omgaat en enkel grote afstanden aflegt. Een auto kan gemakkelijk jarenlang 1000 (ik zeg maar een getal) km/dag afleggen en op deze manier zal de motor minimaal slijten. Ik geloof dat je op zo'n manier met bijna elke motor een miljoen km's kunt halen.

Met zo'n ideale situatie krijgt een auto echter bijna nooit te maken. Het is vaak de tijd die aan de onderdelen knaagt, het vele starten, opwarmen en afkoelen, momenten van zware belasting en weersomstandigheden. Elke situatie en elke chauffeur is zo verschillend dat je er geen vast getal op kunt plakken. Ik denk dat je wel probleemloos 10 tot 15 jaar verder kunt, ongeacht dit nu met 10.000, 25.000 of 50.000 km/jaar is.

De storingsgevoeligheid is natuurlijk veel groter geworden bij de auto's van nu. Het zijn computers. Auto's uit de jaren 80 en 90 die je nu nog ziet rijden in die typische exportlanden hebben vaak een half miljoen tot een miljoen kilometers gedraaid. Dit niet in ideale omstandigheden. Vooral die oude atmosferische diesels (denk aan Mercedes, Nissan, Toyota, zelfs Peugeot ...) zijn letterlijk niet kapot te krijgen. Het zijn dan ook simpele werkpaarden. Nu is de eenvoudigste basismotor één en al elektronica.

aangepast door laagvlieger
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een collega heeft 450.000 Km gereden met Octi 1 op gas / benz.

Daarna een Octi 1 diesel met 350.000 en overgekocht door andere collega die er alweer een ton prive heeft bijgezet.

En rijdt er nog een op zaak met een 7 jaar oude Octi 1 met meen al bijna 500.000 Km erop en heeft zijn regionaal onderhoud maar weinig tot geen problemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een achteroom van me is nog altijd onderweg met een VW Passat uit 2001 (115pk PD); geloof dat 'ie ergens rond de 800.000 zit..!

Hij vertelde wel dat het voor de VW-dealer af en toe ook even puzzelen is, omdat bij dergelijke standen wel eens items aan vervanging toezijn wat de dealer ook nog nooit bij de hand gehad heeft...

Vroeger kreeg je van Mercedes een lintje als de de miljoen volgemaakt had..!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe