Jump to content

Knallen met Max in de Formule 1 馃嚙馃嚜 馃嚦馃嚤


Wasmachineman
 Share

Recommended Posts

image.jpg

Benieuwd wat er morgen met de eerste race in Las Vegas gaat gebeuren. De teams die het hele jaar al problemen hebben doordat hun auto's de banden wel snel op temperatuur krijgen, maar vervolgens vrij snel de banden verslijten, waren onder de koude omstandigheden in het voordeel met de kwalificatie. Dat zie je bijvoorbeeld aan de Ferrari's die overal boven uitsteken dit weekend, ook door hoge topsnelheid, maar bijvoorbeeld ook door Haas wat het redelijk goed deed, en Williams die met hun hoge snelheid op het rechte stuk voor het eerst beide auto's in Q3 kreeg.

Voor de race verwacht ik morgen dat Ferrari en Haas die hoge snelheid niet vol kunnen houden, en 贸f vanwege bandenslijtage een extra bandenwissel moeten doen, of in snelheid gewoon flink terugvallen. Nu is belangrijk wanneer er bij de race gele vlaggen/safety cars komen, en of je die kunt gebruiken voor een 'goedkope' bandenwissel. Ik verwacht niet dat Max bij de start direct de kop pakt, mijn verwachting is dat hij Leclerc gaat volgen en gedurende de race 贸f als de snelheid van Ferrari inkakt, 贸f via slimmere strategie gewoon de kop pakt.

Jammer voor de Amerikanen, maar Sargeant zal snel wegzakken in het rijdersveld, als hij tenminste kans ziet om zijn auto heel te houden.

Link to comment
Share on other sites

Checo zat volgens de mannen van het Ziggo racecaf茅 te slapen: iedere keer werd ie op dezelfde manier ingehaald door Leclerc. Aan de andere kant wel weer een aantal goede inhaalacties van Checo gezien. Grootste probleem deze race was het totale gebrek aan grip, en in combinatie met het hobbelige asfalt soms volkomen onvoorspelbaar wegbreken van de auto's. (Alonso in bocht 1, Norris later in de race) Checo had ook het probleem dat ie veel meer vleugel had staan dan de meeste andere auto's, waardoor ie op de lange rechte stukken een makkelijke prooi was.

Ik denk voor een serieuzere race dat men 贸f vroeger op de avond, 贸f eerder in het seizoen hier moet rijden, zodat men wat hogere temperaturen heeft, want dit was echt een probleem. Door de enorm lange rechte stukken en weinig echte bochten, veel hoge snelheden en tijdens het rijden/racen flink afkoelen van de banden op de rechte stukken, en achter de SC zo mogelijk nog erger.

Veel mooie inhaalacties van Piastri gezien, als hij dat volgend jaar doorzet, kan het echt een grote coureur worden.

Procedure na de race was echt belachelijk: de 3 coureurs van het podium en GP (monteur van Max) werden vanaf Parc Ferm茅 in een Rolls geladen (was nog even puzzelen om ze er allemaal in te krijgen), om het halve circuit rond te rijden naar David Coulthard die bijna een kwartier na de race op een speciale plek de interviews moest afnemen. Vervolgens alles weer terug in de Rolls om naar het podium te rijden, waar dus pakweg pas een half uur na de finish de podiumceremonie kon beginnen, en dat was ook een zooitje. Het Wilhelmus werd al gespeeld terwijl Checo en Leclerc het podium opkwamen (met geluid van het volkslied en de podium aankondiging compleet met echo van de speakers op het circuit door elkaar liepen), toen Max het podium op mocht was het Oostenrijkse volkslied al bezig. Nauwelijks gezien dat Max een trofee kreeg, en van de rest was het alleen bij extreem goed opletten een beetje te zien.

Volgens mij waren de technische keuringen door de FIA eerder klaar dan de podiumceremonie.

Link to comment
Share on other sites

Volgens Sky wordt er begin volgend jaar gestemd over wat er met de sprint races moet gebeuren, en er zijn een paar opties:

  1. 聽starten met (deels) reversed grid, als je bijvoorbeeld de voorste 10 plekken reversed grid hebt, betekent dat plek 1-10 precies andersom op de startgrid staan dan ze gekwalificeerd hebben. Dus nr. 10 staat vooraan, nr. 1 van de kwalificatie als 10e, en nrs. 11 en verder gewoon volgens de kwalificatie. Doel van dergelijke regels is om meer inhaalacties te zien tijdens de race. Je kunt proberen om als 10e te kwalificeren, maar de kans dat je dan als 11e of later eindigt en dus het halve veld moet inhalen om vooraan te komen is groot. De steun vanuit de teams voor dit idee is niet groot (mogelijk ook vanwege grote kans op schade door extra inhaalacties in combinatie met budgetcaps)
  2. De sprintrace en kwalificatie niet als apart evenement op de zaterdag, maar de shoot out (kwalificatie sprint race) op de vrijdagmiddag (i.p.v. de race kwalificatie zoals dit jaar). Dan op zaterdagmorgen de sprintrace (nu de sprint shoot out), en zaterdagmiddag de kwalificatie voor de hoofdrace (en zondag de hoofdrace). Groot voordeel is dat de auto's dan na de sprintrace niet meer in parc ferm茅 hoeven te blijven, maar dat er tussen de sprint race en de normale kwalificatie gewoon aan de auto gewerkt kan worden. Als je voor de sprint race dus een verkeerde afstelling of verkeerde vleugel hebt gekozen, kun je dat corrigeren voor de hoofdrace (en bijbehorende kwalificatie), en zit je niet een heel weekend opgezadeld met een verkeerde keuze. Voor dit idee is wel veel steun onder de teams, en zoals ik al her en der heb aangegeven ook veel logischer dan een kunstmatig apart evenement als de sprint race die het hele weekend zwaar be茂nvloedt.

e90c2634-322e-46d3-a16c-05121b431f86_ori

Vanmiddag een Max die voor de 4e keer op rij de pole pakt in Abu Dhabi, Perez die weer door het ijs zakt (tijd kwijt wegens track limits), en Leclerc die naast Max op de 1e startrij staat. Zowel Red Bull als Ferrari waren het weekend aan het vechten om de auto's goed te krijgen voor de kwalificatie en de race, en Max en Charles hebben tot hun eigen verrassing de 1e startrij gescoord.

Benieuwd of Logan Sargeant volgend jaar nog mag rijden: in Q1 lukte het hem om in beide snelle rondes zijn tijd kwijt te raken wegens track limits, en had dus geen enkele tijd staan in Q1.

Link to comment
Share on other sites

De stewards hebben zich blijkbaar nogal verveeld deze race:

  • Perez moest bij de stewards komen, vanwege zijn (uitgezonden) radiobericht naar het team over de beslissing van zijn tijdstraf. (Het schijnt dat Checo persoonlijke beledigingen aan de stewards heeft geuit - hoewel mij dat niet is opgevallen, wel dat Checo het oneens was met de beslissing). Checo heeft spijt betuigd, en komt daar mee weg.
  • Veel teams zijn gerapporteerd dat er tijdens de pitstops gewerkt werd aan de auto terwijl een monteur zijn vizier niet dicht had, en ook geen veiligheidsbril droeg. Niet alle bewijsvideo's waren waterdicht, waardoor alle teams alleen een waarschuwing krijgen. Na diverse pitstops (o.a. van Max en van Lewis) werd aangegeven dat er 'infringement of the pitstop procedure' was, maar welke auto's dat precies waren is niet meer in de FIA documenten terug te vinden, maar dit waren wel iets van 7-8 auto's. Dit is een overtreding waar ik hooguit een keer een opmerking over gehoord/gezien heb, maar nooit zo massaal en ook niet dat dit in de offici毛le FIA documenten van de race was opgenomen.
Link to comment
Share on other sites

Waarschijnlijk hadden ze net een VCA cursus gehad en wilde ze dat even laten blijken....
En ja wat gemeld word moet behandeld worden, hoe ? ach ja daar kan iedere meerdere een draai aan geven

Link to comment
Share on other sites

Red Bull moet door dominantie Max Verstappen meer inschrijfgeld dan ooit betalen | Autosport | Telegraaf.nl

Bron: Telegraaf

Sportief succes kost veel geld in de Formule 1. Red Bull, het team van wereldkampioen Max Verstappen, moet volgend jaar meer dan ooit betalen om te mogen deelnemen aan de koningsklasse. Het bedrag is volgens persbureau Reuters naar verwachting 10,6 miljoen dollar (omgerekend 9,6 miljoen euro).

Dat cijfer is gebaseerd op de reglementen in de Formule 1 die bepalen dat een team inschrijfgeld verschuldigd is. Dat bedrag bestaat uit een basissom, met daarbij opgeteld een bedrag voor elk punt dat is gescoord in het wereldkampioenschap van 2023. Aangezien Red Bull dit jaar een recordaantal van 860 punten scoorde, pakt het entreegeld hoger dan ooit uit.

Verstappen is verantwoordelijk voor het leeuwendeel van die som geld; hij won dit jaar negentien van de 22 races en scoorde 575 punten. Hij had in zijn eentje meer punten dan Lewis Hamilton en George Russell, die samen 409 punten scoorden voor Mercedes, dat daarmee de tweede plaats behaalde in het kampioenschap van de constructeurs.

Aston Martin heeft procentueel gezien de grootste stijging. Het team van Fernando Alonso en Lance Stroll gaat naar een inschrijfgeld van 1,46 miljoen dollar in 2023 naar 3,57 miljoen dollar in 2024. De internationale autosportfederatie FIA zal volgend jaar, als de Formule 1 een recordaantal van 24 grands prix telt, totaal 34 miljoen dollar (31 miljoen euro) aan entreegeld incasseren.

Horner mikt op prolongatie

Red Bull heeft voor 2024 maar 茅茅n doel voor ogen en dat is prolongatie van de twee wereldtitels, die van de coureurs en constructeurs. Dat zegt teambaas Christian Horner op de website van de Formule 1.

Red Bull won 21 van de 22 races dit jaar. Wereldkampioen Max Verstappen zegevierde negentien keer, Sergio P茅rez schreef twee grands prix op zijn naam. 鈥濪eze auto gaat de geschiedenisboeken in als een heel, heel bijzondere auto. Wat een fenomenaal jaar鈥, aldus Horner. 鈥濿e hebben alleen in Singapore niet gewonnen, dus er is nog ruimte voor verbetering鈥, grapte de Engelsman.

De RB19 was volgens Horner snel, betrouwbaar en bestand tegen alle weersinvloeden. 鈥濿e wonnen in de regen, wind en hitte. Iedereen in het team mag heel trots zijn op wat we hebben gepresteerd鈥, aldus de teambaas, die waakt voor te veel enthousiasme voor volgend jaar. 鈥濿e zijn altijd op zoek naar de kleinste verbeteringen, want het is nooit goed genoeg. We kennen onze tegenstanders en zij zullen meer dan ooit gemotiveerd zijn om terug te komen. Deze sport staat nooit stil.鈥

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dit weekend heeft G眉nther Steiner (ex-Haas teambaas) gereageerd op het 'ontslag' deze week bij het Haas F1-team. Allereerst blijkt het niet om een ontslag te gaan, maar zijn contract dat tot 1 januari liep, is niet verlengd, en eigenaar Gene Haas heeft Steiner dat via een telefoontje tussen kerst en nieuwjaar laten weten. Wat ook bijzonder is, dat G眉nther het interview met Sky gebruikt om de leden van het team te bedanken voor de samenwerking, omdat Haas hem die kans blijkbaar niet heeft gegeven.

De plek van Steiner wordt opgevuld door een Japanner die al zo'n 20 jaar in diverse functies bij F1 teams heeft gewerkt (kan de naam even niet meer terugvinden).

Ook de technisch directeur van Haas Simone Resta (gehuurd van Ferrari) is weg bij het team en gaat terug naar Ferrari, maar niet bij de F1-afdeling. Het lijkt er op dat Gene Haas behoorlijk de bezem door het team haalt, om te proberen de prestaties te verbeteren. Over een paar weken worden officieel de eerste 2024 auto's gepresenteerd, dus het lijkt mij veel te laat om nu het team te veranderen en komend seizoen direct beter te presteren, want in principe moeten de auto's nu al bijna klaar zijn wat het ontwerp betreft, alleen de fabricage van onderdelen en het samenbouwen zal nog moeten gebeuren. Een vernieuwd team kan hooguit wat goede modificaties maken voor de 2024 auto, vergelijk het ook met een groot rijk team als Mercedes hoeveel moeite die gehad hebben om weer wat podiumplekken te kunnen scoren.

Vanaf 5 februari komen de eerste teams met de offici毛le perspresentatie van de nieuwe auto's. In werkelijkheid is dat de laatste jaren weinig meer dan de nieuwe livery en eventueel nieuwe teamnaam, maar om niets weg te geven eigenlijk nooit echt de nieuwe auto.

Het team dat vorig jaar onder de naam Alfa Romeo reed, rijdt komend seizoen onder de naam 'Stake' en in landen waar dat vanwege wetgeving op het gebied van gokreclames niet mag rijden ze onder de naam "Kick".

Edited by Cordoba
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

F1 heeft bekend gemaakt dat met ingang van 2026 de Spaanse GP niet in Barcelona maar in Madrid wordt verreden op een nieuw circuit dat voor een deel een stratencircuit zou moeten zijn. Er is voor 10 jaar een contract getekend hebben met Madrid, en het contract met Barcelona is in 2026 afgelopen, maar er wordt nog wel onderhandeld met Barcelona over een 2e spaanse race in het seizoen.

GEhI97zXMAA28bd?format=jpg&name=900x900

Link to comment
Share on other sites

Misschien omdat dit vaak spectaculaire races/incidenten geeft, en redelijk snel/goedkoop een nieuw circuit is te regelen: je moet alleen wel gebouwen voor de pitstraat neer zetten, de rest kan allemaal tijdelijk zijn. Zo'n 25 jaar terug kwamen er steeds nieuwe circuits bij die door Hermann Tilke ontworpen waren, en dat gaf heel vaak saaie races.

Overigens las ik net dat Madrid een stukje permanent circuit krijgt (dus vergelijkbaar met Spa-Francorchamp vroeger dat deels het hele jaar circuit was, en stukken wat de rest van het jaar openbare weg was. Madrid krijgt tunnels en bochten met banking in het circuit. Dat laatste zie je steeds vaker, dat wordt sinds de aanpassing van circuit Zandvoort steeds meer gebruikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eerder vandaag alleen het verhaal dat Sky met het nieuws kwam dat Hamilton in 2025 naar Ferrari gaat, in Italiaanse media gaat dat gerucht al even rond, dus dit leek alleen een gerucht. Ondertussen is het op de officiele F1-site ook bevestigd met reacties van Hamilton zelf, en van Toto Wolff. Dit lijkt dus echt te gaan gebeuren, waarmee dit dus ook het laatste jaar van Sainz bij Ferrari wordt. Benieuwd of Sainz seizoen 2025 naar Red Bull verkast.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Snelste tijd Max Verstappen na eerste testochtend in Bahrein | Autosport | Telegraaf.nl

Max Verstappen heeft zijn eerste testuren in de nieuwe auto van Red Bull achter de rug. Woensdagochtend vroeg kroop de Nederlandse wereldkampioen in Sakhir achter het stuur van de RB20. Verstappen reed op Bahrain International Circuit 66 rondjes in de ochtendsessie.

Verstappen was de enige coureur die onder de 1.33 dook. Zijn snelste ronde was 1.32,548. Charles Leclerc was bijna 0,7 langzamer en hij kwam tot 1.33,247. Leclerc noteerde 64 rondjes.

Fernando Alonso noteerde in zijn Aston Martin de derde tijd: 1.33,385. De 42-jarige Alonso kwam tot 77 rondes, het meest van iedereen die in actie kwam.

Elke testdag start om 08.00 uur Nederlandse tijd en eindigt om 17.00 uur, onderbroken door een lunchpauze van 茅茅n uur. Verstappen stapt ook donderdagmiddag nog in. Donderdagochtend en de gehele vrijdag is het de beurt aan teamgenoot Sergio P茅rez.

@Cordobakom er maar in met een aanvulling hoor! Bedankt.

Link to comment
Share on other sites

Max en Russell waren de enige coureurs die vandaag de hele dag gereden hebben, waardoor Perez en Hamilton aan de kant bleven. De andere teams hebben halverwege de dag de coureurs gewisseld. Opvallend dat Mercedes dit jaar de strategie van Red Bull heeft overgenomen bij de tests, en dat Mercedes voor Russell heeft gekozen kan er op wijzen, dat Hamilton door zijn move volgend jaar na Ferrari nu 2e rijder is geworden. (vorig jaar kreeg Hamilton in allerlei situaties de voorkeur boven Russell)

Verder schijnt het dat Red Bull Racing (RBR, niet te verwarren met RB - Racing Bulls, het Alpha Tauri team van vorig jaar), minstens 5 verschillende 'kwalificatie' set ups (weinig brandstof aan boord) heeft gereden, en concurrenten niet of nauwelijks. Long runs om (een deel van) een race te simuleren heeft Max niet gereden vandaag (andere teams wel). Daarnaast blijft het de vraag hoe goed een team nu echt is op basis van deze testen, Ferrari heeft meerdere jaren uitgehaald in de pre-season tests, en bleek tijdens het seizoen toch helemaal niet zo snel.

Kortom de cijfers zien er goed uit, maar hoe zijn de verhoudingen nu echt? Wat ook nog een probleem kan worden: als het onderzoek naar Christian Horner grensoverschrijdend gedrag (telefoonberichtjes naar vrouwelijke werknemer) wordt bevestigd, kan het seizoen bij RBR nog raar lopen. Horner is al sinds de oprichting van het team de teambaas, en heeft steeds gezorgd dat ie zowel een goede auto (goed personeel in het team, maar ook in de fabriek) maar ook goede coureurs had.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Goed dat je het puntje mbt Horner nog even aanstipt: tot nu toe was hij de ideale teambaas en het zou erg schadelijk kunnen zijn als hij daadwerkelijk zich misdragen heeft. Niet voor te stellen toch? Een topbaan, een topvrouw heeft hij ook, en toch of juist dan beschuldigd worden van ongewenst gedrag. Zie je onschuld maar te bewijzen鈥e bent nu al beschadigd en het team dus ook.聽

Link to comment
Share on other sites

Wat Horner betreft: er zijn ook verhalen dat het in feite om een machtstrijd binnen RBR zou gaan, maar als buitenstaander is het onmogelijk om dit te beoordelen.

image.jpg

Dan testdag nummer 2 van seizoen 2024:

- Perez heeft vandaag de hele dag gereden, en Max heeft vanmiddag dus niet het stuur overgenomen.

- Vanmorgen is de sessie gestopt (rode vlag) vanwege een losgekomen putdeksel. Ik hoorde vanmorgen ook verhalen over remproblemen bij Perez, maar heb dat nergens bevestigd gezien. In elk geval zal de gestopte sessie vanmorgen de reden zijn geweest dat Perez vanmiddag ook heeft gereden. Morgenochtend rijdt Perez weer, en Max 's middags.

De resultaten van vandaag:

2099700042_testdag2.thumb.jpg.2d0044ddfa8da0c04f3b512aeb4938bf.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nog even opvallend: een aantal teams zoals Ferrari en Wiliams hebben met 1 compound zachter gereden dan volgend weekend beschikbaar is in Bahrain, terwijl een enkeling met een extra harde band zijn snelste tijd heeft gezet. Ook Max heeft op hard snelle tijden gezet, dus dat ziet er wel goed uit.

Zaken als bandenslijtage kun je aan de hand van de tests eigenlijk niet goed beoordelen: een long run tijdens de testdagen was typisch rond de 12 rondes, dus tijdens de race moeten er stints met meer rondes gereden worden (race is 57 rondes in Bahrain). In het Ziggo race cafe lieten ze gisteren de rondetijden van Max tijdens zijn long run zien, en die waren binnen een paar tienden van een seconde constant rond de 1 min. 38 sec. dus nog geen last van bandenslijtage.

Ander punt, de nieuwe Red Bull heeft de inlaat voor de koellucht voor de motor van de side pods verplaatst naar boven ter hoogte van het hoofd van de coureur. Het idee is dat hierdoor de bodem (onderdruk) effectiever gemaakt kan worden, en een ander voordeel dat niet genoemd is: bij een aanrijding in de flank op de sidepod is de auto minder gevoelig voor schade (zoals de Mercedessen vorig jaar diverse auto's uitgeschakeld hebben door in de zijkant te rijden in de bocht).

Link to comment
Share on other sites

1 uur terug, Cordoba zei:

een ander voordeel dat niet genoemd is:

En het schijnt dat er veel elektronica door hoog zit en hierdoor voldoende gekoeld word nu...... en dat was wel genoemd hoor

Link to comment
Share on other sites

Formule 1 gratis kijken in 2024: dit zijn de manieren

Bron: Icreatemagazine.nl

Formule 1 gratis kijken

Met prijsverhogingen bij zowel Viaplay als F1 Pro TV zoeken velen naar manieren om Formule 1 goedkoper, of zelfs gratis te kunnen kijken. In dit artikel lees je wat de opties zijn om naar een Grand Prix te kijken zonder een cent te hoeven uitgeven.

Gratis Formule 1 kijken in 2024

Net als de voorgaande jaren zijn de races van de Formule 1 in Nederland weggestopt achter de betaalmuur. De rechten zijn in handen van de streamingdienst Viaplay. Daar kun je voor 15,99 euro per maand (vanaf mei wordt dat 17,99 euro) alles zien van de Formule 1 en andere sporten. Neem je een jaarabonnement, dan krijg je 20 procent korting.

Een alternatief voor Viaplay is F1 TV Pro, de offici毛le streamingdienst van de Formule 1. Vorig jaar betaalde je nog 64,99 voor een jaar; nu is er alleen een optie voor een maandabonnement van 11,90 euro.

Voor de Formule 1-liefhebber die de sport volgt zonder daarvoor diep in de buidel te hoeven tasten, zijn er gelukkig nog enkele (gratis) opties om F1 te kijken.

1. F1 gratis kijken bij Duitse RTL

Het Duitse RTL heeft een deal gesloten met Sky Deutschland, waardoor daar in 2024 zeven Grand Prix worden uitgezonden op het open net. Dat is ook goed nieuws voor veel Nederlanders, want RTL Deutschland is bij de meeste providers opgenomen in het gratis zenderpakket.

Zeven Formule 1-races zijn in 2024 gratis te zien via het Duitse RTL. Dit geldt ook voor alle kwalificatiesessies. Ook de eerste Grand Prix in Bahrein is kosteloos te bekijken. Dit zijn de races die je dit jaar gratis ziet op het Duitse RTL 7:

Datum Grand Prix Uitgezonden op
2 maart Bahrein RTL Deutschland
21 juli Hongarije RTL Deutschland
28 juli Belgi毛 RTL Deutschland
25 augustus Nederland RTL Deutschland
1 september Itali毛 RTL Deutschland
15 september Azerbeidzjan RTL Deutschland
24 november Las Vegas RTL Deutschland

Houd bij het Formule 1 kijken via RTL Deutschland wel rekening met meerdere schermvullende reclameblokken, die tijdens een race tevoorschijn flitsen.

2. Formule 1 gratis kijken bij Viaplay

viaplay-gratis-1200x739.jpeg

Je kunt de eerste Formule 1 race van zaterdag 2 maart gratis bekijken, door simpelweg gebruik te maken van de gratis proefperiode van Viaplay. Daarmee krijg je toegang tot alle content 鈥 waaronder dus Formule 1. De actie voor de gratis proefperiode loopt tot woensdag 28 februari. Daarna is de proefperiode niet beschikbaar, dus wees er op tijd bij.

Nadat je een account aanmaakt, doe je een 1-cent betaling, als verificatiemethode. Zeg je het abonnement binnen een week op, dan wordt er ook daadwerkelijk niets in rekening gebracht. De actie geldt wel alleen voor nieuwe abonnees.

3. Formule 1 gratis kijken met F1 TV Pro

f1-pro-tv-1200x739.jpeg

Sinds dit jaar krijgen Viaplay-abonnees gratis toegang tot F1 TV Pro. Dit is de offici毛le streamingdienst van de Formule 1. Daar zijn alle races op te bekijken, maar ook de vrije trainingen en kwalificatie.

Mocht je iemand kennen met Viaplay die geen gebruik maakt van de dienst, dan kun je hem of haar vragen om voor jou een gratis account aan te maken. Een Viaplay-abonnee doet dat zo:

  1. Maak聽via deze pagina van F1 TV Pro een account aan. Heb je al een account, log dan in.
  2. Klik op 鈥楽ynchroniseer Mijn Account鈥.
  3. Je wordt nu doorgestuurd naar Viaplay. Log daar in en je hebt toegang tot de content van F1 TV Pro.

4. F1 gratis kijken op televisie

Ook in 2024 is er weer 茅茅n race die op de Nederlandse televisie wordt uitgezonden. De Formule 1 race in Zandvoort wordt uitgezonden op NPO 1. Ook is een livestream beschikbaar op NOS.nl en in de NOS-app. Zowel de kwalificatie op 24 augustus augustus als de race op 25 augustus is live bij NOS te bekijken, inclusief voorbeschouwing.

5. Gratis F1 livestream met VPN

CyberGhost

Bij de Oostenrijkse streamingdienst Servus TV On (ooit had het de naam Salzburg TV), worden alle Formule 1-races gratis uitgezonden. De zender is eigenlijk alleen beschikbaar in Oostenrijk, maar door gebruik te maken van een VPN kun je surfen via een Oostenrijks IP-adres, waardoor alle content gratis is te bekijken.

Klinkt misschien wat ingewikkeld, maar het is eenvoudig. Hieronder lees je stap voor stap uit hoe het werkt. Dit doen we aan de hand van de VPN-dienst CyberGhost. Deze is betaalbaar (vanaf 鈧 2,03 per maand), gebruiksvriendelijk en geoptimaliseerd voor de streamingdienst Servus TV.

  1. Ga naar de website van CyberGhost en maak een account aan.
  2. Open de app van CyberGhost en log in met het account dat je hebt aangemaakt. Ze hebben onder meer een app voor macOS, iOS, Android en Windows.
  3. Geef de app via de pop-up die verschijnt toestemming om een VPN-configuratie toe te voegen.
  4. Klik in de app op 鈥楤este locatie鈥 en ga naar 鈥楽treaming鈥.
  5. Zoek via de zoekbalk naar 鈥極ostenrijk鈥. Je ziet nu een VPN die is geoptimaliseerd voor Servus TV. Klik erop.
  6. Ga naar de Formule 1-pagina van Servus TV en klik op de livestream.

Je kunt het beeld vervolgens streamen met AirPlay of naar de Chromecast, zodat je de race bekijkt op televisie.

Of toch kijken bij Viaplay of F1 TV Pro?

Er zijn dus manieren om Formule 1 gratis te kijken, maar zonder een VPN kan dat niet bij alle races. En gebruik je een VPN, dan mis je het Nederlandse of Engelse commentaar. Helemaal perfect zijn de alternatieven dus niet. Kies je toch voor een abonnement, dan heb je twee opties.

F1 TV Pro is de goedkoopste optie, maar bij een jaarabonnement is het prijsverschil klein. Viaplay heeft een groter aanbod en biedt naast Formule 1 ook andere sporten, zoals voetbal, darts, snooker en films en series. Bovendien krijg je F1 TV Pro er gratis bij, die je aan iemand kunt geven om de kosten te delen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Zo d谩t is gaaf!! Een Nederlandse drone die de RB20 voorblijft. Die laatste minuten (vanaf ongeveer 9.00) racend met Max: echt heel erg vet. Heel gaaf perspectief, dankzij de regen (en dus de spray) werden deze beelden nog vetter.

Edited by MarcoO2
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Red Bull heeft vanavond officieel bekend gemaakt dat het onderzoek naar Christian Horner is afgerond, en dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat hij schuldig is aan grensoverschrijdend gedrag. Je zou denken terug naar het racen zonder gezeur, maar daar denken sommigen anders over. Degene die de aanklacht heeft ingediend heeft nog wel de optie om in hoger beroep te gaan, maar gezien de uitspraken van zowel de externe onderzoeker als van Red Bull lijkt dat behoorlijk kansloos.

Wat ik zeer opvallend vind, is dat Louis Dekker als NOS commentator voor de F1 stelt dat Horner beschadigt is door deze aanklacht en er met 'deuken' doorheen is gekomen. Ik zou denken dat degene die de aanklacht heeft gedaan beschadigd is, doordat het zonder twijfel een onterechte aanklacht lijkt te zijn, en binnen de F1-wereld schijnt iedereen te weten wie de aanklacht heeft gedaan. Met andere woorden, de klagende medewerker (of ex-medewerker?) zal in de F1 waarschijnlijk nergens meer aan de bak komen, en daarbuiten waarschijnlijk alleen op plekken waar men niet weet wie deze aanklacht heeft ingediend.

Ook Ford die eerder deze week nog al hoog van de toren blies, staat lelijk in zijn hemd: er is geen enkele aanwijzing dat er ook maar iets aan de hand is geweest. (Omdat media aangeven dat zowel Red Bull als de onderzoeker van buiten het team aangeven dat er geen enkele aanwijzing voor ongewenst gedrag is geweest, ga ik er van uit dat dit klopt).

Terug naar waar het echt om gaat: racen.

image.jpg

Verder even opletten: vanwege een feestdag in Bahrain, is alles een dag naar voren geschoven met de start van de trainingen al op donderdag en de race op zaterdag:

Het tijdschema voor dit weekend

Donderdag 29 februari:

12:30 - 13:30 Eerste vrije training
16:00 - 17:00 Tweede vrije training

Vrijdag 1 maart:
13:30 - 14:30 Derde vrije training
17:00 - 18:00 Kwalificatie

Zaterdag 2 maart:
16:00 - Race
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. 漏 Skoda Forum Europe