Ga naar inhoud

Bijtelling in 2021: rijd ENYAQ iV vanaf € 148 per maand


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-abc5f16d9d8b83a90842105decc759e7.jpeg

‘Lage bijtelling’ is een begrip geworden. Zelfs particuliere autokopers vragen ernaar bij de ŠKODA-dealer, terwijl zij er niets mee te maken hebben. Bijtelling is alleen relevant voor de zakelijke markt; voor mensen die een (lease)auto van de baas rijden.

Spoedcursus: wat is bijtelling?

Bijtelling is belasting. In Nederland betaal je bijna overal belasting over. Dat begint al met je salaris – een groot deel van je brutoloon gaat naar de staatskas en wat overblijft, krijg jij op je rekening gestort als nettoloon. Een auto van de zaak waarin je regelmatig privé rijdt, wordt ook gezien als een beloning. En daar moet je in Nederland eveneens belasting over betalen. Hoeveel dat is, hangt af van het bijtellingspercentage. Hierbij geldt: hoe lager het percentage, hoe goedkoper je uit bent.

Bijtelling wordt uitgedrukt in procenten. Het standaardtarief is 22%. Dat wil zeggen dat je belasting betaalt over ruim een vijfde van de waarde van de auto. Dus krijg je van de baas een nieuwe ŠKODA OCTAVIA van 28.290 euro om voor werk en privé te gebruiken, dan moet je over ongeveer 6225 euro belasting betalen. Met een gangbare inkomstenbelasting (37,05%) komt dat neer op 2300 euro per jaar of 192 euro per maand. 

Voordat je met 192 euro op zak en een uitdraai van jouw ideale OCTAVIA onder de arm naar de ŠKODA-dealer gaat, moet je wel beseffen dat jouw werkgever de auto betaalt. Vaak gebeurt dit in de vorm van Operational Lease. De 192 euro die jij maandelijks kwijt bent, gaat dan ook niet naar de ŠKODA-dealer, maar naar de Nederlandse overheid. Het bedrag wordt gewoon elke maand ingehouden van je salaris.

Lage bijtelling voor ENYAQ iV in 2021

Op 1 januari 2021 gaan nieuwe bijtellingsregels in. Je betaalt 22% voor een auto met verbrandingsmotor, maar met een volledig elektrisch model word je gematst. Zo bedraagt de bijtelling voor de ŠKODA ENYAQ iV maar 12% – dat is bijna de helft goedkoper!

Het rekenvoorbeeld ziet er nu heel anders uit: de ŠKODA ENYAQ iV van 40.780 euro mag dan aanzienlijk duurder zijn dan een OCTAVIA, je hoeft maar over 12 procent, oftewel 4800 euro belasting te betalen. Dat komt neer op een prachtig maandbedrag van 148 euro. 

Met een elektrische auto van de zaak, word je dus gematst. Een cadeautje in ruil voor je overstap naar uitstootvrij rijden. Maar de Nederlandse overheid stelt grenzen aan haar vrijgevigheid: kies jij in overleg met je werkgever voor een elektrische auto die duurder is dan 40 mille, dan loopt het maandbedrag snel op. Want 12% bijtelling geldt alleen voor de eerste 40.000 euro – voor elke euro daarboven wordt de gebruikelijke 22% gerekend. Een 47.780 euro kostende ENYAQ iV 80 met groot accupakket komt op deze manier uit op een maandbedrag van 194 euro. Je bent dan nog steeds spekkoper.

Fiscale waarde van een auto

Goed om te weten: om de berekeningen begrijpelijk te houden, gebruiken we de consumentenadviesprijzen. In werkelijkheid wordt gerekend met de ‘fiscale waarde’ van een auto. Die valt iets lager uit, want je betaalt geen bijtelling over bijvoorbeeld de kosten voor het rijklaar maken. In het geval van de ENYAQ iV gaat het om 1025 euro waarover je géén belasting betaalt. Dat scheelt toch een paar euro per maand.

Bijtelling in de toekomst

In 2021 is de bijtelling voor volledig elektrische auto’s 12%. In 2022, 2023 en 2024 gaat het percentage omhoog naar 16% en in 2025 naar 17%. Daarna geldt het standaardtarief van 22% ook voor elektrische auto’s.

Weer gerust: het bijtellingspercentage van een nieuwe auto geldt voor 60 maanden. Dus kies je in 2021 voor een ŠKODA ENYAQ iV, dan valt-ie tot 2026 in de categorie voor 12%. Binnenkort toch eens met de baas gaan praten over een nieuwe elektrische leaseauto…

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe