Ga naar inhoud

Welvaartsverlies door leaseauto's


MarcoO2
 Delen

Aanbevolen berichten

hieruit blijkt toch wel dat hij ofwel enigszins wereldvreemd is - een dergelijke wijze van communiceren zie je soms wel onder academici, al vind ik het dan ook vaak onnodige gewichtigdoenerij - ofwel graag een beetje indruk wil maken. In elk geval past het volstrekt niet op een autoforum, vind ik.

Ja, ik vraag me dan echt af of hij uberhaupt zelf beseft wat hij schrijft... want vaak gaat hij draaien als je zijn stelling aanvalt of om toelichting vraagt!

Gelukkig maar, want iedereen deelt hier maar wasmachines uit en wie mag ze betalen....?

Jouw baas, dus wat is het probleem? ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel grappig, dit topic haalt een macro-economisch onderwerp aan (daar ging het over) en hier gaan we weer micro-economisch bezig :doh2: .

Het welvaartsverlies door leasewagens wordt veroorzaakt door een nogal ingewikkelde (nou ja) vorm van belastingontduiking in de vorm van niet belast loon in natura.

De werknemer betaalt "een schijntje" van de werkelijke kosten als je het "zakelijke gebruik" en het privé gebruik vergelijkt. Hierbij zal in veel gevallen onbeperkt gebruik worden gemaakt van de leasebak was de conclusie van de onderzoekers. De werkelijk waarde van het verbruikte materiaal (auto, onderhoud en brandstof) voor privé is veel hoger dan de bijtelling is. Hierdoor ontstaat er een onbelast loon in natura stellen ze. De werkgevers kunnen de kosten echter gewoon in mindering brengen op de BTW resp. VPB (is ook welvaartsverlies) en hebben daar geen of weinig last van (dragen immers ook geen premies af voor het werkgeversdeel over dat loon in natura). De werknemer heeft het "voordeel" van een te lage inkomstenbelasting, maar maatschappelijk weegt het voordeel van het individu niet op tegen het verlies voor de gemeenschap. Anders gelezen, de bijtelling is veel te laag en zou fors hoger moeten en gerelateerd moeten worden aan het echte privégebruik. Europabreed zou het om ongeveer 12 miljard euro gaan en in Nederland om rond 600 miljoen, maar pin me even niet vast op die bedragen aangezien ik het artikel ongeveer 2 weken geleden gelezen heb in een intern onderzoek ;). Oh wat ben ik blij dat ik meer van de Belastingdienst krijg dan dat ik aan ze betaal :notworthy: .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach ja het oneindig voortdurend vergelijk tussen wel of niet leasen en de het oneindige reageren erop, zucht..

Doet me denken aan een winterbanden topic op een ander forum ;)

Volgens mij zit er bij een aantal mensen aardig wat frustraties (heheheh)

Ik denk dat zonder leaserijders het autorijden in z'n algemeenheid flink duurder wordt. Wie moet anders al die liters brandstof verstoken met al die accijnzen erin? En alle BPM en BTW over die nieuwe auto's moet ook binnen blijven stromen bij de overheid. Als leaserijder betaal ik over de nieuwwaarde van de auto bijtelling en dat is de waarde inclusief BPM en BTW, ik betaal dus belasting over belasting! Het is ook niet voor niets dat de voordelen van een zogenaamd milieuvriendelijke auto gaan verdwijnen, de kas wordt minder gespekt..

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

je hebt generale sleutels/moedersleutels en sleutels voor de gewone sloebers. Das meer voor de mods.

Maar gewoon deurkruk mag ook, doen we de deur wel dicht maar kan ook gewoon open. Zo lang het maar niet gaat tochten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe