Ga naar inhoud

Boordcomputer: afwijkend verbruik corrigeren


Lange_666
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik gebruik de BC voor het verbruik vooral om te zien welke acties veel brandstof kosten, en wat besparend is, dus alleen relatief en dan voldoet het prima. In het verleden gezien dat bij een rit van meer dan 100 km lang het verbruik over de rit langzaam naar beneden kruipt, en dan 1 of 2 keer flink optrekken bij een stoplicht en alle moeite om zuinig te rijden is vrijwel volledig teniet gedaan. Het heeft mij dus vooral heropgevoed, hoewel ik in het verleden ook vaak al een zuinige rijder was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach ik blijf het met de Yeti braaf invoeren na elke tankbeurt.
En in begin werd hij steeds zuiniger maar na een hele tijd op 1 op 13,7 gezeten te hebben zakt hij het laatste jaar weer terug naar 1 op 13,5 op SM
En op de BC is hij nog dorstiger geworden.....
En me rijstijl is zeker niet veranderd in die periode, dus zeg me maar waardoor het komt....

En tweede reden dat ik blijf invullen is dat ik nu kan zien hoeveel liters die gereden kilometers met momenteel hebben gekost...
En hoe zuinig ik op het milieu ben geweest met me uitstoot ......:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn eerste auto (1980-1985) heb ik het vanaf de eerste kilometer steeds netjes in een apart schriftje genoteerd. Op een gegeven moment heb ik daar een allesdrager op gemonteerd om een 27MC antenne op de beugel te plaatsen, zonder een gat in de carrosserie te boren (en de kabel via de achterklep naar binnen). Alles qua vormgeving wat gestroomlijnd, en kon dus ook (over jaren) het brandstofverbruik vergelijken: ik had mét beugel zo'n 0,2% extra verbruik, dus te verwaarlozen, en misschien kwam het meerverbruik ook nog wel door andere rijstijl of slijtage van de motor maar 38 meter minder op een liter brandstof is redelijk te verwaarlozen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@PC-fre@kTemperatuur van het gas (dat je tankt) maakt inderdaad uit, maar ook voor benzine of diesel geldt dat. Er zelfs discussie over geweest door pomphouders, omdat ze door temperatuurverschillen veel brandstof 'verliezen', met name in de zomer. Op een warme zomerdag komt de tankauto de opslagtanks bijvullen met warme brandstof (40-50 graden is niet uitzonderlijk), en dat gaat vervolgens de ondergrondse opslagtanks in waar het een temperatuur krijgt van 12-15 graden. Die koude brandstof wordt vervolgens door de automobilisten getankt, dus gaan er meer liter in de tank dan eruit komen. Ik geloof dat men het uiteindelijk opgelost heeft met een temperatuurcorrectiefactor voor de brandstof die aan de pomphouders geleverd wordt.

Mijns inziens kun je wel corrigeren voor één type brandstof, zodat de waardes redelijk betrouwbaar zijn, maar voor verschillende types brandstof is het gewoon vrijwel onmogelijk om dit voor elkaar te krijgen zonder een half motormanagement systeem overhoop te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idem zoals bij je gasleverancier, kijk maar op je rekening ;)

Reden dat ik specifiek gas noem (en niet benzine/diesel, waar hetzelfde optreed - dus niet je hele vulslang vullen en je auto in de zonparken > ander topic :P ) is dat ik vermoed dat het verschil in volume grote kan zijn bij gas. Omdat het gas door de druk vloeibaar is geworden en wellicht nog meer last heeft van de temperatuur wisseling.

Overigens hebben pomphouders niks te klagen, je zou eens moeten zien hoeveel verschil er in de liters per tankbeurt zit :o Bij eentje dacht ik echt, nog even en dan komt het er bij de uitlaat weer uitlopen.

Maargoed, zover offtopic ;)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Ouder onderwerp met veel nodeloos gehakketak. Ben je er nu uit Lange_666?

Of het in een jouw auto ook werkt weet ik niet. Is dit wat? Via VCDS in instruments?;

Fuel Gauge and Fuel Consumption Adaption when applicable

  1. Found in [Adaptation - 10].

    • Consumption Correction

    • Fuel gauge adaptation

Ik heb dit bij mijn huidige auto (te) snel aangepast met -15%. Je moet er een factor inzetten; het werd volgens mij dus 1,15 vanwege de uitgangspositie van l/100km. Nu klopt het aardig, max. 0,2 km/l afwijking vergeleken tussen de berekende tankbeurten en BC 2 weergave over enkele duizenden kilometers. Voor mijn werk kalibreer en justeer ik van allerlei meetinstrumenten voor arbo en industrie, dus dit kon er ook wel bij.

aangepast door Eltjo
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, Eltjo said:

Ouder onderwerp met veel nodeloos gehakketak. Ben je er nu uit Lange_666?

Neen, heb navraag gedaan in de garage (dezelfde waar ze dat bij mijn vorige auto ook hadden gedaan) maar volgens hen zit deze parameter niet meer in de software (toch niet voor CNG wagens). Dus geen aanpassing dus van het verbruik.

Het probleem met het CNG verbuik is dat dit niet altijd dezelfde calorische waarde heeft (lagere calorische waarde is hoger verbruik) en dat je niet altijd weet of de tank 100% vol is (tanken stopt als een bepaalde druk bereikt is maar deze hangt van het station waar je tankt en van de temperatuur als je gaat tanken). Daardoor schommelt het berekende verbruik nogal veel, van -1% tot -28%, gemiddeld is de afwijking -12% over lange tijd gemeten. 

 

Nu, als bovenstaande geld voor een CNG wagen dat ga ik hiermee nogmaals naar de garage.

Vraag is welk verbruik je daarmee aanpast, het benzine verbruik of het CNG verbruik, of beide...?

aangepast door Lange_666
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe