Lange_666

Boordcomputer: afwijkend verbruik corrigeren

Recommended Posts

Even wat historiek:

Vorige wagen: Golf V Tdi

Bij tanken telkens vastgesteld dat de verbruiksgegevens op de boordcomputer niet klopten met de realiteit. De afwijking was +/- 12%. Dit heb ik nadien laten corrigeren in de garage waarna de afwijking max 0.1 liter bedroeg.

 

Huidige wagen: Skoda Octavia III G-tec CNG.

Ook hier stel ik dezelfde afwijking vast, op benzine is de afwijking +/- 10%, op CNG 12,5% (bij CNG fluctueert deze waarde tussen 3% en 28% aangezien je nooit exact weet wanneer je tanks echt vol zijn, dit is afhankelijk van de temperatuur en de pompdruk, deze verschilt van pomp tot pomp en is tevens afhankelijk van het feit of je een directe voorganger hebt gehad of niet, het gemiddelde over 19.000 km is echter een afwijking van 12,5%)

Ik wou ook deze waarden laten corrigeren maar bij navraag in de garage blijkt dit niet (meer) mogelijk te zijn.

Vraag 1: Is dit echt niet meer mogelijk?

Vraag 2: Als het nog wel mogelijk is, zijn er dan twee parameters voor het verbruik, eentje voor benzine en een ander voor CNG (er zijn twee aparte verbruiksmeters op de BC)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel @PC-fre@k kom er maar in !!

Ikzelf hou me echte verbruik bij met Spritmonitor.

Je moet wel zorgen dat je elke keer je bon meeneemt na het tanken en je KM stand erop schrijft.
Maar op deze wijze heb ik een reële indruk van me verbruik over de jaren.
Me dagteller met Km stand is ook bij mij niet zoals het behoort te zijn...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur ago , EdK said:


Je moet wel zorgen dat je elke keer je bon meeneemt na het tanken en je KM stand erop schrijft.
...

Dat is zó 2015. Andere optie is om via smartfeun de gegevens in te voeren in Spritmonitor terwijl je bij de pomp staat, hoewel dat niet altijd vlekkeloos werkt: soms gaat het synchroniseren niet goed (ik voer het soms in op de foon en soms thuis op de laptop) en dan klopt het niet.

Apart verbruik voor verschillende brandstoffen invoeren gaat volgens mij niet (2 verbruiksmeters op de BC zijn resp. voor 'tripverbruik' en voor verbruik sinds de laatste keer dat geheugen is gereset. Geheugen 1 (verbr. 1 is voor de trip en na 2 uur stilstaan, is dit geheugen gewist).

Edited by Cordoba

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 uur ago , Cordoba said:

in te voeren in Spritmonitor terwijl je bij de pomp staat,

Lekker bezig op die manier !!!

Wat staan er nu voor logo's bij de pompstations ??
Niet roken , niet bellen als je bij het pompstation staat!!
Dus dat zóóó 2015 is eigenijk 'zóóó veilig.....8-):D

Edited by EdK
Typo
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik rij altijd even bij de pomp weg, zodat de volgende kan tanken, en werk dan adminstratie bij en reset de BC.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 uur ago , Rosinfield said:

Zo doe ik gelijk wat aan Alzheimer preventie

Tsja alleen je naaste weten of dit wel of niet werkt.....8-):P:D:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is dat echt zo moeilijk om "on topic" te blijven?

Het gaat over de afwijking en aanpassen van de verbruikswaarden weergegeven door de boordcomputer, niet over het invullen van de spritmonitor (die vul ik trouwens ook in).

Ik weet dus perfect wat mijn wagen verbruikt, enkel mijn boordcomputer weet het niet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit nieuwe lid heeft wel een erg beperkte opvatting van on topic. 

Bovendien zou toch genoegzaam bekend moeten zijn dat de verbruiksindicatie van de bc nou niet bepaald erg betrouwbaar is.

 

Edited by Rosinfield

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu alleen nog in het goede topic. Maar EdK zal dat klusje ongetwijfeld even voor je opknappen. 

Corrigeren van de BC lijkt me alleen zinvol wanneer de BC een systematische constante afwijking heeft. Bij mij is dat zeker niet het geval. Het enige dat ik er van kan zeggen is dat het meestal in dezelfde richting is (geflatteerd) en dat het om enkele decimalen gaat. Alleen dat aantal decimalen varieert en een enkele keer is het dus ook minder gunstig dan of gelijk aan het werkelijk verbruik. Een en ander biedt geen mogelijkheid tot correctie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is de vraag. Gechecked met werkelijk verbruik? En dan moet dus sprake zijn van een systematische afwijking. Dat is bij mij zeker niet het geval en dat heb ik verder ook nooit van anderen begrepen. Het zou dan natuurlijk simpel zijn en niet de moeite van het corrigeren waard wat mij betreft. Je kunt er dan gewoon 0,(x) liter bij op- of van af trekken

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Rosinfield said:

Dat is de vraag. Gechecked met werkelijk verbruik?  Het zou dan natuurlijk simpel zijn en niet de moeite van het corrigeren waard wat mij betreft. Je kunt er dan gewoon 0,(x) liter bij op- of van af trekken

Wat had je gedacht, dat ik gewoon de afwijking uit mijn duim gezogen heb? Trouwens, als het dan toch de moeite niet is waarom bestaat (bestond) er dan een mogelijkheid om die afwijking te corrigeren via de VAGCOM (tot +/- 18% dan nog)?

@Snelle: Thx man!

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuten geleden, Lange_666 said:

Wat had je gedacht, dat ik gewoon de afwijking uit mijn duim gezogen heb?

Doe eens wat rustiger man..... heb je nog zoveel pijn van je val dat je daarom zo kriebelig reageert ?
Enne nog bedankt voor je bijdrage in " wie ben ik " waar ik mijn naam ook even heb ge edit , daar je niet voor mij maar voor velen leden je voorstelt.

Zo en nu dan even mbt je vraag.
Al zijn een Golf en een Octavia beide uit de VAG stal, dan wil het nog niets zeggen dat wat bij een golfje mogelijk was dat dit dan ook bij de Octa mogelijk is..
Er zijn al verschillen per merk en type in die zelfde vagstal.

@Antera is één van de weinige die bijna wel alle in en outs met VCDS weet en of het bij jou wagen mogelijk is !?

Hij is per PB te bereiken en anders ff mailen met info@lowering.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, EdK said:

1: Doe eens wat rustiger man.....

2: Zo en nu dan even mbt je vraag.
Al zijn een Golf en een Octavia beide uit de VAG stal, dan wil het nog niets zeggen dat wat bij een golfje mogelijk was dat dit dan ook bij de Octa mogelijk is..
Er zijn al verschillen per merk en type in die zelfde vagstal.

 

1: Ik ben op en top rustig en beantwoorde enkel de vraag (het antwoord stond trouwens mijn originele vraag).

2: Daarom mijn "originele" vraag (zie helemaal bovenaan) of het mogelijk was ja dan neen, meer niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het niet zozeer om de inhoud alswel om de toon gaat. Die maakt de muziek en die is niet om aan te horen. Lees je reacties nog eens terug. Het komt allemaal niet erg vriendelijk over. 

No offense, dit is als goede tip bedoeld ;)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
56 minuten geleden, Lange_666 said:

Daarom mijn "originele" vraag (zie helemaal bovenaan) of het mogelijk was ja dan neen, meer niet.

Tsja kerel als je ff had doorgelezen dan had je bovenstaand niet hoeven te typen...
Dus lees onderstaand citaat nog eens een keer, misschien dat het je alsnog helpt...

6 uur ago , EdK said:

Zo en nu dan even mbt je vraag.
Al zijn een Golf en een Octavia beide uit de VAG stal, dan wil het nog niets zeggen dat wat bij een golfje mogelijk was dat dit dan ook bij de Octa mogelijk is..
Er zijn al verschillen per merk en type in die zelfde vagstal.

@Antera is één van de weinige die bijna wel alle in en outs met VCDS weet en of het bij jou wagen mogelijk is !?

Hij is per PB te bereiken en anders ff mailen met info@lowering.nl

volgende keer zal ik me mond wel houden....:horenzienzwijgen:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat de systematische fout betreft bij mijn vorige auto (inderdaad de Cordoba waar mijn nickname naar verwijst) had ik een aantal sytematische fouten in de BC-weergave die eigenlijk allemaal één oorzaak hadden: steeds als ik 930 meter had gereden, beweerde de BC dat het 1 km was, oftewel een systematische fout van 7%. Diezelfde 7% zag ik ook terug in de aangegeven snelheid en de andere gerelateerde aanwijzingen. Het brandstofverbruik was echter dermate accuraat, dat ik op basis van de BC kon voorspellen bij welk aantal getankte liters de pomp zou afslaan (met een marge van 1, hooguit 2 liter op pakweg 40 getankte liters).

 

@Rosinfield persoonlijk denk ik dat de spreiding die je ervaart in de liters die je tankt, door een aantal mogelijke factoren wordt bepaald:

- getankte brandstof warmer/kouder dan de buitentemperatuur (komt door ondergrondse opslagtanks, waardoor die brandstoftemperatuur stabieler is)

- door al dan niet per ongeluk de onluchtingsnippel in te drukken kun je extra liters tanken

- doordat je niet altijd aan dezelfde pomp tankt, kan er verschil zijn in het moment dat de pomp afslaat

- als je niet altijd op dezelfde plek tankt kan er verschil zijn hoeveel lucht er in de tank blijft en hoeveel liters brandstof er in gaan (beetje afhankelijk van de vormgeving van de tank in jouw automodel).

- welke brandstof je nu precies tankt: als er meer bio-ethanol in je benzine zit, kun je er minder km's op rijden, maar ik geloof niet dat het verbruik dat de BC aangeeft hier rekening mee houd. Merk (of soms het land) waar je tankt, maakt verschil uit in deze.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessante toelichting. Toch lijkt het me dan ondanks deze informatie sterk dat je op grond daarvan via VCDS een adequate correctie tot stand kunt brengen. Ben een leek op dat gebied, maar dacht niet dat het een geschikt tool is voor dergelijke bewerkingen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je enerzijds je gemiddelde volgens Spritmonitor hebt, en je berekent het gemiddelde volgens de BC en beiden over een periode van bijv. 1 jaar, dan heb je de systematische afwijking. Bij het berekenen van het gemiddelde verbruik volgens de BC moet je het verbruik volgens de BC over een tank, vermenigvuldigen met de gereden km's op die tank, en die getallen voor alle tankbeurten over een jaar bij elkaar tellen, en delen door het aantal gereden km's over dat jaar. Het getal dat je dan krijgt vermenigvuldig je met 100 (omdat BC en spritmonitor het verbruik per 100 km aangeven).

Als je dan het gemiddelde BC-verbruik en het SM-verbruik hebt, weet je met welke factor je moet vermenigvuldigen om gemiddeld het juiste BC-verbruik te zien te krijgen. Als je heel diep in Vagcom/VCDS/VCP duikt, kun je correctiefactoren vinden (die wel met bepaalde stappen gaan, dus je houd een afwijking). Datzelfde corrigeren kan bijvoorbeeld ook voor het aangeven van de inhoud van je brandstoftank op het dash, ik ben er wel eens ingedoken, maar niemand kunnen vinden die het daadwerkelijk geprobeerd heeft.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja simpel zal het niet zijn. En idd moet je dan eerst over een lange periode beide bijhouden. Ik neem die BC gewoon niet serieus en ga uit van SM. Hou wel de bc tussen de tankbeurten bij. Zoals gezegd wijkt die meestal af in flatterende zin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now