Jump to content

Probleem met de laadstroom


Ashwin
 Share

Recommended Posts

Hallo mensen,

 

Ik rij een skoda fabia sdi 1.9 uit 2004.

Onlangs is mij multiriem eraf gelopen en is mijn dynamo daarbij beschadigd.

Die heb ik vervangen samen met mijn multiriem. Nadat ik dat had gedaan ben ik erachter gekomen dat de dynamo niet laadt en het accu lampje niet brand in mij dashboard. Na lang zoeken ben ik erachter gekomen dat het waarschijnlijk een kabelbreuk moet zijn.

 

-Ik heb een andere dynamo erop gezet (2 intotaal) nieuw uit het fabriek geen geresiveerde

- accu laten controleren en die is goed

- lampje en weerstand laten vervangen van me dashboard teller.

Als ik een kabel van de accu +pool rechtstreeks op mijn dynamo zet dan( waar de blauwe kabel op zit) slaat mijn dynamo aan en gaat hij laden. (Het is niet de correcte manier maar ik kan er mee rijden)

Heeft iemand hier tips hoe ik dit het beste kan maken en of eventueel een stroom schema waar ik kan zien hoe die blauwe draad die naar mijn dynamo gaat kan repareren.

Ik ben hier nieuw op het forum dus als ik iets niet correct heb gedaan hoor ik dat graag

Mvg 

Ashwin

Link to comment
Share on other sites

Als ik goed heb kun je in download je elektrische schema vinden onder fabia1 die je volgens mij rijd.

maar als dynamo goed is, de bedrading en de accu, dan zou ik eens de zekeringen controleren in motorruim en de spannings regelaar als deze niet geintregeerd is op de dynamo.

Link to comment
Share on other sites

Ook de zekeringen bij de accu..?

velen weten de zekeringen in de cabine onder het stuur wel te vinden maar degene bij de accu niet.

en dat is volgens mij met de dynamo startmotor nu juist het geval dat die daar zitten.

en de stekker al gecontroleerd op corrosie bij de dynamo...?

ook dit kan soms een probleem vormen tot vreemde storingen.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb alle zekeringen gecontroleerd. De man van de anwb ook nog voor de zekerheid. Op de accu heb je het zwarte kastje met 4 zekeringen. Ik heb die ook gecontroleerd. De stekker schoongemaakt de connector ik neem de B1 geschuurd en erop gezet. 

Het rare is als ik met de "by pass" de dynamo stroom voor de voorspanning. Dan werkt alles maar als ik de kabel dan losgaan gaat mijn motor haperen geen gelijke toeren heeft hij dan.

Dus ik denk echt dat er iets stuk is kwa bekabeling of als er ergens nog meer zekerigen zijn.

Ik had gelezen op Internet dat de blauwe kabel die naar de connector gaat van de ecu komt maar ik weet  niet of dat klopt

 

Link to comment
Share on other sites

 
Ik had gelezen op Internet dat de blauwe kabel die naar de connector gaat van de ecu komt maar ik weet  niet of dat klopt
 
dit moet je in de manuals in de downloads kunnen terug vinden
Link to comment
Share on other sites

@Ashwin Ik weet niet wat voor motorblok er in je Fabia ligt (en dus ook niet welk type dynamo enz.), maar weet zeker dat je maar de helft van de zekeringen op de accubak hebt gecheckt. Uit het hoofd heb je een stuk of 4 gewone zekeringen zoals je die ook in de zijkant van je dashboard vindt, maar daarnaast heb je ook de metalen stripjes (in verschillende breedtes en diktes) en dat zijn ook zekeringen. De waarde van die zekeringen staat in het metaal geperst, bij vervangen niet alleen kijken naar de breedte van het smalle deel van het stripje, maar ook de waarde lezen: 2 zekeringen met dezelfde breedte, kunnen verschillende dikte hebben waardoor de ene zekering 2x zo veel stroom aan kan.

Edit: ik zie dat je een SDI hebt, dus een diesel, die heeft op wat andere plekken zekeringen dan mijn benzine, en lege plekken waar mijn auto juist wel zekeringen heeft. (denk aan voorgloeideel versus bougiedeel)

accuzekeringen groot.jpg

Accu steekzekeringen..jpg

Edited by Cordoba
Link to comment
Share on other sites

Hallo cordoba,

Ook die zekeringen heb ik na gekeken en gemeten en heeft de meneer van de anwb na gemeten. 

-Dus de zekeringen bij de bestuurders kant

-Zekeringen onder het zwarte deksel op de accu

- metalen strip zekeringen op de accu

Zie ik nog meer zekeringen over het hoofd

Ps ik heb een elektro achtergrond dus ik kan met 99% zekerheid zeggen dat het niet aan de zekeringen ligt op deze 3 plekken 

En bedankt voor het reageren/meedenken

Gr ashwin

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ook al laadstroom gemeten..?

wat is je accuspanning zonder en met draaiende motor..?

hele stomme opmerking misschien, maar zitten de accupolen wel goed vast op de accu..?

Link to comment
Share on other sites

het gaat om een delco remy dynamo

038903023L 90 amp

Ik heb het op 2 manieren gemeten.

De eerste is dat er geen voorbekrachtiging plaats vind en me dynamo niet laat er gebeurt dat niks ik meet dan de accu spanning eigenlijk en die schommelde nog wel omdat ik niet wist wat er was van 11.9v na 12.98v

De tweede meet sessie toen de anwb man mij erop wees en liet zien dat ze accu niet voor bekrachtigd werd en toen hij contact maakte met de plus Pool en het contact waar normaal het stekker zit op de dynamo ging mijn laad stroom naar tussen de 13.4v en 14.4v accuspanning werd dan ook hoger ik meen rond de 13.8v

Accupolen zitten goed erop vast.

Ik heb zoals ik zei een by pass gemaakt een draad rechtstreeks van de accu naar de dynamo en het werk als normaal.

Maar ik heb liever dat hij gemaakt word zoals het hoort.

 

Gr ashwin 

 

Link to comment
Share on other sites

Wisselende spanning van de accu kan wijzen op een slecht contact (accuklem of massakabel zijn dan de meest voor de hand liggende verdachten). En natuurlijk kan het ook nog een draadbreuk zijn, bijvoorbeeld kapot geslagen door losgekomen multiriem.

Wat de zekeringen betreft: volgens mij heb je verder alleen nog zekeringen op component niveau (bijv. in ECU, achterop de radio, soms op de print van het instrumentenbord e.d.), dus dat lijkt me niet het probleem hier.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben nu de manuals aan het door spitten waar de blauwe kabel na toe gaat.

Opzich hoe ik nu een rechtstreekse verbinden heb van de accu naar de dynamo is het stabiel. Maar ik heb het liever gewoon gemaakt zoals het hoort en ik ga over 5 dagen met me auto naar italie (1500km enkele reis) en wil daar geen panne krijgen 

 

Als ik wat gevonden heb of het verholpen heb laat ik het weten als jullie wat nog te binnen schiet hoor ik het graag

Link to comment
Share on other sites

13 uur ago , Ashwin said:

Opzich hoe ik nu een rechtstreekse verbinden heb van de accu naar de dynamo is het stabiel

Maar met hoeveel volt sta je nu met de dynamo de accu te laden ?
Want als je nu met een 15V of hoger je accu staat vol te proppen dan kun je er op wachten dat zometeen je accuplaten naar  de kl#te zijn.

Zal nog even in mijn favorieten verder kijken of ik wat over dynamo's kan vinden.
2 jaar terug ook druk geweest met een Yanmar 3 cilinder 27Pk diesel die niet goed werd bijgeladen.
En dan verzamel je in korte tijd erg veel documenten / links om erachter te komen wat er aan de hand is.
In mijn geval dus de spanningsregelaar ( diode's ) die op de dynamo zaten.

Edit:

 

http://www.problemcar.nl/nl/particulier/skoda/190793-accu-laad-niet-autom.html

Lees dit eens door en dan ook eens het volgend onderstaande antwoord:

Parallel aan het ledje in het dashboard zit een weerstandje. Door het ledje loopt maximaal 50mA laadstroom. Dit is te weinig om de dynamo te laten voorbekrachtigen bij stationair toerental. Daarom zit er in het dashboard een weerstandje parallel zodat de stroom ongeveer 200mA zal zijn.

Meet eens met een multimeter de stroom: haal het dunne blauwe draadje aan de dynamo los. Meter tussen draadje en aansluiting op dynamo. Contact opzetten. Niet starten. Dan moet je rond de 200mA meten. Is het veel minder dan is het weerstandje in het dashboard kapot. Je kunt er voor kiezen het dashboard open te maken en het weerstandje te herstellen of te vervangen. je kunt het ook gerust zo laten. Er gaat niets kapot. Alleen even zorgen dat je na het starten eventjes voldoende toeren maakt.

Loop ook eens het blauwe kabeltje na. Misschien zit er wel een slechte verbinding.

 

Of hier nog wat info:

http://dieseldokter.nl/?page_id=409

 

Link to comment
Share on other sites

Hallo edk

Hij word nu bij geladen tussen 13.4 en 14.4 alles werkt eigenlijk zoals het hoort.

Ik had ook gelezen van de weerstand en lampje daardoor heb ik dat ook laten vervangen. Helaas was dit niet het probleem.

Ik heb de d+ kabel gemeten en als het goed is is dat de blauwe kabel van het stekkertje die op de dynamo zit. Daar meet ik niks.

Ik heb al in de manuals al wat gezien en gevonden. De blauwe kabel loopt naar een stekker links in het motor compartiment. Ik ben nog niet er aan toe gekomen om hem door te meten.

Zodra ik dat gedaan heb zal ik zeggen of dat het was of ik dat ik verder mag puzzelen 

 

Gr Ashwin

Link to comment
Share on other sites

Toch voor de zekerheid een nieuwe accu erin gezet.

Heb de afgelopen dagen het probleem dat me vorige accu leeg was na een dag rijden.

Maar het probleem is er nog steeds vanochtend kwam ik bij me auto en wou hij niet starten na een stukje rijden laad hij gewoon op maar hij loopt langzaam leeg. 

 

Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?

Link to comment
Share on other sites

Tsja ergens een lekspanning klaarblijkelijk.......
Maar waar...... ??
Maar je bent er 100% zeker van dat de dynamo wel de accu laad ?

Niets in de 12V aansteker stopcontacten zitten ?
Heb je een alarminstallatie in je wagen zitten die spanning lekt ?
China USB lader in 12V aansluiting zitten ?
Blijven er 100% zeker geen lampen (voor / achter in cabine ) branden nadat je uit auto bent gestapt
Accu polen niet verkeerd om aangesloten ? Dus PLUS draad op MIN pool en vica versa ? ( klinkt misschien erg stom )

 

Dit kan zoeken naar die bekende speld in de hooiberg worden, en daar word je niet vrolijk van....
Kunt wat dat betreft dan nog liever een volle sluiting ergens in hebben

Link to comment
Share on other sites

Ik heb 2 splinternieuwe dynamo's erop gezet eerste keer dacht ik dus dat hij niet lade toen ik de 2e erop schroefde gaf hij het zelfde aan dus aan februari dynamo ligt het niet

Voor de zekerheid toch een nieuwe accu erin gezet hij geeft het zelfde probleem accu loop leeg dus aan de accu lag het ook niet 

Lampen: in de kofferbak bleef een led lampje lichtjes branden na de accuwissel toch voor de zekerheid eraf gehaald voor de rest blijft nergens iets Branden.

Niks is aangesloten op het 12v van de aansteker.

Accu is 100% correct aangesloten.

Ik denk dat ik hem toch maar naar de skoda dealer moet brengen 

Link to comment
Share on other sites

Misschien dat @Cordoba nog wat weet ?

Rijd namelijk ook een Fabia 1 en derhalve misschien nog verdere ideën cq oplossingen !
Maar heb / had je alleen in je kofferbak LED lampen ?
Of heb je nog ergens anders LED toegepast en met losse weerstanden ?
Zo ja maken die weerstanden niet op één of andere wijze een sluiting ?

Duidelijk is in iedergeval wel dat er iets rot is en voor verbruik zorgt...
Misschien dat als de dealer de diagnose box erop zet dat er fout meldingen naar boven komen, maar ook die moeten misschien gaan zoeken naar die speld en dan kan de rekening aardig oplopen !
Dus zou dan wel een maximaal bedrag afspreken voor je ze echt laat zoeken als er geen foutmelding naar boven komt uit de boordcomputer..

Link to comment
Share on other sites

Een LED die (een poosje) blijft branden hoeft niets te betekenen. Vooral bij de binnenverlichting zie je mensen nog wel eens in de stress schieten als ze de gloeilampjes vervangen hebben door LED's, en na afsluiten van de auto de binnenverlichting na 2 minuten nog nagloeit. De oorzaak is vaak de lading die al op de aansluitdraad (tussen schakelaar en LED) zit, en het extreem lage verbruik van een LED. Als je een LED hebt met canbus weerstand, of ook maar één lampje van die groep vervangt door een gloeilamp, zal dat zorgen dat de elektrische lading snel wegstroomt, en zie je het effect niet meer. De LED in de koffer hoeft dus geen probleem te hebben.

Blijkbaar heb je wel een probleem met een stiekeme stroomverbruiker, maar ik zou je adviseren om niet naar een dealer te gaan maar naar een garage die in Skoda/Vag is gespecialiseerd: die hebben een veel lager uurtarief, en zijn vaak deskundiger dan de dealer. Afhankelijk van welke regio je woont zijn bijvoorbeeld Vagtechniek in Nuenen of JB autoservice in Dieverbrug van die adressen waar je moet zijn.

 

Overigens ook gecheckt op zaken als autoradio/navigatie/telefoon of andere zaken die achteraf ingebouwd of aangepast zijn?

Edited by Cordoba
Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Ik heb zelf een Fabia SDI 1.9 en wil mijn dynamo uitbouwen. Dat lukt niet via de bovenkant. Mijn vraag is hoe heb je dat gedaan? Ik ga morgen aan de gang wellicht kan je tips geven. Bij voorbaat dank!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe