Ga naar inhoud

Het grote luchtvaarttopic


WillemJan
 Delen

Aanbevolen berichten

Goed plan!

Ik merkte op dat je vertelde dat je de propellor kan instellen? Fijn en grof of zo? Als ik dat correct heb begrepen, is het dan zo dat je de wieken kan draaien of iets dergelijks?

Ik weet er natuurlijk helemaal niks van :P

Goede vraag!

De spoed van de propellor kan inderdaad worden ingesteld. Het heeft te maken met de invalshoek (de hoek van de koorde van de prop met de luchtstroom). Wanneer er weinig snelheid is, moet de invalshoek fijn staan: want dan heeft de prop de meeste trekkracht. Wanneer er meer snelheid is, moet de invalshoek groffer zijn: de relatieve invalshoek blijft hetzelfde.

Wanneer de prop niet verstelbaar is, dan moet er een compromis worden gedaan: of minder trekkracht in de start of een wat minder maximale snelheid.

Groetjes... Willem-Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat leanen waar ik het over had was ook bij een Cessnaatje, waar ik een soort van opleiding op kreeg. Eigenlijk geldt dat voor veel meer zaken; bij zo'n kistje moet je allerlei zaken zelf doen, die bij meer geavanceerde toestellen voor je worden geregeld. In die zin is basic flying in een F16 ook een peace of cake en maar goed ook, want daar moet de operator nog heel veel andere zaken doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt helemaal. Bij dit soort toestellen moet je aan veel meer denken. Soms is het gemakkerlijker om een Sting te vliegen dan een C152 danwel C172... En dat terwijl een Sting (of laat ik zeggen een Dynamic) een betere performance heeft dan een C152 of C172...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ook heel veel plezier gehad tijdens die opleiding, ondanks de geringe aanleg in mijn geval. Wij vlieger psychologen- en -artsen vlogen dan met van die oude luchtmachtvliegers als instructeur. Die vonden dat ook prachtig, ook of soms juist als je duidelijk niet in voldoende mate over een vlieghandje en andere cruciale eigenschappen beschikte. En ook veel geleerd over het vliegen, met het oog op onze rol tijdens de opleiding en vlieg-ongevallen onderzoek. En je geloofwaardigheid op de squadrons is dan natuurlijk ook een stuk groter, als je een beetje met de mannen (en vrouwen) mee kunt kletsen.

Voor de eind-fase van de vlieger-selectie moesten de kandidaten op Seppe een aantal vluchten op de Slingsby doen. Je begrijpt dat het daarmee noodzakelijk was dat de vlieger-psychologen ook een aantal vluchten per jaar op dat ding moesten vliegen. Ik dacht iets van 12 uur, maar lang niet iedereen maakte daar volop gebruik van, dus soms kon je dan de uren "opvliegen".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dit nu ook de topic waar ik de vraag kan stellen hoe ik met mijn Yeti onder de vijandelijke radar van de politie door kan vliegen of zit ik nu weer verkeerd ;) .

Alle gekkigeheid op een stokje, leuk initiatief en eens wat anders dan skoda's...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is jammer, lijkt me wel kicken om zelf te ervaren, zeker als je vliegen als hobby hebt! Ik heb een keer een landing meegemaakt als cockpitbemanning op het stoeltje van de bwk in een 737 op Tenerife! Was erg mooi want de landingsbaan grenst aan de zee! Kun jij zoiets niet eens vragen of je meemag vliegen daar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wasmachineman: helaas... Voor mij geldt precies hetzelfde als iedere andere passagier. Sinds 11 september mag niemand de cockpit meer in (vliegend personeel uitgezonderd).

Daarom lijkt het me juist leuk om het zelf eens te mogen doen: op een flight sim bij de KLM (of waar dan ook) bijvoorbeeld.

Met vriendelijke groeten... Willem-Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, zie het nog altijd helder voor me, die twee F16 aankoppelen aan de boom en even later weer afzwaaien. O ja en nog eens een hele dag met zo'n AWACS, ook interessant.

Verder PC7, NF-5, F16 en wat heli's betreft (ik "deed" de heli-velden) vnl Alouette III en Bolkov. Later nog wel eens met een Chinook meegeweest.

Leuk en uniek om meegemaakt te hebben. Hoogtepunt was, het klinkt wat tegenstrijdig, het laagvliegen met een F16 over de woestijn van Arizona.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, wel een wereldbaan, al werd het later allemaal wat minder met dat vliegen en buitenlandse reizen en kreeg ik meer bureau-functies. Aan de andere kant, het is allemaal leuk om meegemaakt te hebben, maar op een gegeven moment was het, in elk geval bij mij, ook wel mooi geweest en hoefde dat niet meer perse.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wasmachineman: helaas... Voor mij geldt precies hetzelfde als iedere andere passagier. Sinds 11 september mag niemand de cockpit meer in (vliegend personeel uitgezonderd).

Daarom lijkt het me juist leuk om het zelf eens te mogen doen: op een flight sim bij de KLM (of waar dan ook) bijvoorbeeld.

Met vriendelijke groeten... Willem-Jan

Je hebt gelijk natuurlijk want toen ik meemocht in de cockpit stonden de Twin Towers er nog! Ik zat er in 1997 bij de landing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja nu moet ik willem jan nog jalourser maken !

Ik heb via mijn vorige werkgever een ruime 20 jaar op KLM terrein gewerkt en dit hield in van een stopcontact in een kantoor tot aan flightsymilators in combinatie met de firma CEA uit Canada aansluiten. ( 747-400 / MD11 / F100 en een eigenbouw romp voor cabine personeels training )

En de oudere die er stonden waren nog met veredelde TV schermen voor elk raam gebout , maar de nieuwe hadden een koepel met een 180 graden projectie scherm

En ben op bepaald moment de gelukkige geweest om een vlucht mee te vliegen , en onder begeleiding de stuurknuppel in de handen had en eerst de 4 motoren op volgas mocht gooien waarna de echte piloot (captain) de brakes los gooide en ik de 747-400 de lucht in mocht brengen op commando !

EN moet zeggen het is zo natuur getrouw dat je beleeft het als een echte vlucht, en dan zit je er een uurtje in en dan hoor je opeens zeggen , zet dat din gmaar ff op pauze want de koffie is klaar.

En dan stap je lekker uit de stoel en doe je de deur open en sta je nog in de hal zelf

En mag gerust weten dat is een hele vreemde gewaarwording ondanks dat je weet dat je in een niet echte kist vliegt !

En ons werk bestond uit het leggen en aansluiten van de voedingskables voor de computers en de hydrolica etc

één symilator aansluiten kwam op zo'n 2 a 3 maanden werk voor 2 man !

Ja dit waren echt leuke klussen en was de gelukkige die in begin altijd me oudere collega mocht helpen en toen deze met VUT was dat ik met een hulp erbij ze mocht aansluiten !

Link naar reactie
Delen op andere sites

(Heel verhaal)

Hoi Edk,

Potjandriedubbeltjes nog aan toe, je hebt het voor elkaar. Ik ben jaloers!!! Echt jaloers. Zelf heb ik ook voor de KLM gewerkt (IT gebeuren in Point of Vieuw in Hoofddorp) en Boeing Avenue Schiphol Rijk. Daar gingen we in de pauze wel eens met de auto naar Schiphol Oost om daar 'onder de Boeings door te lopen'. Een 747 doet me dus niet zo veel meer. Alleen zo'n ding in take off, het blijft een machtig mooi proces.

Met vriendelijke groeten.... Willem-Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, mijn ervaring met Schiphol en KLM was op Oost, de overdracht van een auto die we voor de KLM hadden gebouwd.

Verder heb ik alleen meegevlogen als passagier.

De leukste ervaring was overigens met een motorzweefvliegtuig. Een medebestuurslid van de wijkvereniging was zweefvlieginstructeur en ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van de vereniging heb ik luchtfoto's van de wijk gemaakt vanuit die motorzwever. En dat was op zich ook een hele leuke ervaring. Helaas een éénmalige.

Oh ja, schiet me nog te binnen. In de hangaar stond de Fokker F28 van t kononinklijk huis. En daar kon ik toen zo in- en uitlopen...

aangepast door FredV
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja je had gebouw 203 of 204 in moeten lopen hier staan in de lange hal de flight symilators !

Tsja en wat je zegt , het onder / in een 747 lopen was op bepaald moment voor mij ook gemeengoed, maar in Baai 1 van Hangar 11 en later in de baaien van Hangar 14 waar men het groot onderhoud deden en een 747 geheel gestript werd en alle onderdelen naar de desbetreffende afdelingen ging om een complete check te geven bleef altijd indrukwekkend

Als je dan een 747 ziet staan zonder landingsgestel en de gehele kist op 3 stuks 3 poten zag staan.

En ja dat men de boorplatform heli's nog in Hangar 9 had staan was ook wel leuk en 1 keer een testvlucht meegeweest van zo'n kleine chikorsky !

En de DDA deed in begin van zijn bestaan in hangar 8 renovatiewerk aan de DC3 en waren ook met de uiver bezig toendertijd, en tsja veel gepensioneerden die daar rondliepen en hadden altijd wel wat nodig, en zodoende 1 keer mee geweest in de DC3 in de winter en de verwarming was defect !

Man ik had de ijsklonten aan me tenen zitten zo koud haden me collega en ik het, maar een ervaring die je nooit meer vergeet !

En tsja doordat je er lang rondloopt en onderhoud en nieuwbouw aan de gebouwen doet op Centrum / Oost en Hoofdkantoor CC dan kom je op plekken en zie je dingen die een normaal mens nooit zal zien ( dus bevoorrecht )

Gebouw 400 motorenhal werden de 747 motoren onderhouden en dus volledig uit en in elkaar gezet met desbetreffende machine's en tsja das gewoon mooi !

Maar onlangs reed ik weer eens van chiphol rijk langs oost en kon het niet meer terug, in de laatste 9 a 10 jaar is er veellll veranderd !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja, schiet me nog te binnen. In de hangaar stond de Fokker F28 van t kononinklijk huis. En daar kon ik toen zo in- en uitlopen...

Ken jij Alberto Steegeman?? Die was er ook ingelopen een jaar terug?

Ken jij Alberto Steegeman?? Die was er ook ingelopen een jaar terug?

En het schijnt zelfs dat personeel van de loods sex had in het Koninklijk Vliegtuig!! :notworthy:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe