Ga naar inhoud

Het grote luchtvaarttopic


WillemJan
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik zag er ooit in de Autokampioen foto's van, verborgen in de bossen en opstijgen vanaf de snelweg, en inderdaad, wel de goede richting kiezen , niet tegen het verkeer in

aangepast door FredV
Link naar reactie
Delen op andere sites

MMM snap ff iets niet, had een reactie geplaatst met verwijzing naar de Saab 37 Viggen en dat die ontworpen zijn om vanaf snelwegen te starten en er te landen. Maar ik zie mn hele reactie niet, terwijl ik hem wel hier heb gezien????

Link naar reactie
Delen op andere sites

MMM snap ff iets niet, had een reactie geplaatst met verwijzing naar de Saab 37 Viggen en dat die ontworpen zijn om vanaf snelwegen te starten en er te landen. Maar ik zie mn hele reactie niet, terwijl ik hem wel hier heb gezien????

www.hansanders.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Allen,

In het topic ging het over flitspalen, nu meer over het nut (of niet) van een GPS. Nu zal ik met een luchtvaarbril het daar eens over hebben.

Als je VFR vliegt (op zicht: je moet altijd zicht op de grond hebben) dan moet je een kaart bij je hebben. En een navigatieplan: daar staat precies op wanneer je op een bepaalt punt op de kaart bent aangekomen en welke koers je naar het volgende punt moet vliegen. Je mag daarbij een GPS gebruiken. Maar als je met alleen GPS gaat vliegen en je raakt verdwaald, dan heb je wat uit te leggen. Het nadeel van een GPS is, dat deze uit kan vallen of dat er geen sataliet-ontvangst meer is. En een kaart kan nooit uitvallen.

Vroeger, toen ik nog in de SkyWalker vloog (zie http://www.sky-walker.aero/) waren er nog geen GPS-sen. Alles werd op de kaart plus navigatieplan gedaan, en moest je echt kijken of hetgeen je op de kaart zag klopte met hetgeen je naast je zag. En het kompas tolde enorm, met uitzondering van de goede richting. Een miswijzing van 40 graden was geen uitzondering. Een vlucht van bijvoorbeeld Lelystad naar Stadskanaal was een 'wereldreis'. En de kaart zat in een map op de knie. En de kaart is bij mij nog nooit weggewaaid.

Daarom geldt voor mij: een GPS is leuk, maar als backup.

For my few cents... Willem-Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, zo heb ik het ook moeten doen met van die waypoints op tijd/koers. Best leuk (als het klopt). Wat ik helemaal knap vindt is dat ze dat ook met zo'n jachtvliegtuig doen, naar een target ergens in Duitsland. En dan klopt het tot op de seconde! Tenminste, ik weet niet of ze dat nog steeds zo doen, neem aan van wel, eveneens met het oog op evt falen der techniek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, zo heb ik het ook moeten doen met van die waypoints op tijd/koers. Best leuk (als het klopt). Wat ik helemaal knap vindt is dat ze dat ook met zo'n jachtvliegtuig doen, naar een target ergens in Duitsland. En dan klopt het tot op de seconde! Tenminste, ik weet niet of ze dat nog steeds zo doen, neem aan van wel, eveneens met het oog op evt falen der techniek.

Hoi Rosinfield,

Het zou met niets verbazen als ze hulp krijgen van Dutch Mil.

Groetjes... Willem

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo is het natuurlijk wel.

Als uitkomt wat ze voorspellen met het hoogtepunt van de zonnevlekken in 2013, dan valt er heel wat uit en heb je niets aan je GPS of TomTom.

En dat is de manco misschien in de hedendaagse onderwijs. Geografie? Vraag maar aan de Amerikanen waar België ligt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe