Ga naar inhoud

De plastieken versnellingsbak


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Het komt: de plastic versnellingsbak

De tandwielen in een versnellingsbak zijn - uiteraard - vervaardigd uit staal. Dat is al zo sinds het prille begin. Door de jaren heen zijn die raderen wel gevoelig smaller en lichter geworden. Tegelijk worden betere staalsoorten gebruikt. Een negentrapsautomaat van tegenwoordig is niet zelden lichter en compacter dan een handbediende vijfbak van een decennium geleden, hoewel er dubbel zo veel onderdelen in zitten. Volgens sommigen is dat nefast voor de duurzaamheid (met een ingebouwde ‘end of life’), maar de grens is nog niet bereikt. Aan de Japanse Gifu Universiteit is nu een plastic tandwiel ontwikkeld dat het stalen exemplaar zou kunnen vervangen. En het gaat niet eens om verre toekomstmuziek. In 2017 start de productie.

Met carbon versterkt

Een plastic tandwiel is een stuk lichter en goedkoper dan een stalen exemplaar. En daar heb je meteen de twee voornaamste beweegredenen voor de autosector om geïnteresseerd te zijn. Het eerste helpt bij het verlagen van de CO2-uitstoot, het tweede maximaliseert de winst (want je denkt nu toch niet dat een auto er goedkoper door zal worden). Maar helaas is plastic een zacht materiaal. Zo zacht dat zelfs dat alleen de goedkoopste afstandsbediende speelgoedauto’s plastic gebruiken voor de overbrenging. Maar er is een oplossing bedacht. De Gifu Universiteit voorziet het contactoppervlak van het tandwiel immers van een kleine hoeveelheid carbon. Het tandwiel blijft gevoelig goedkoper dan staal, maar het is dan wel sterk genoeg. De constructie van auto-onderdelen was een specifieke ontwikkelingsdoelstelling. Benieuwd wanneer we de eerste plastic versnellingsbak te zien krijgen…

post-677-0-99370700-1430147098_thumb.jpg

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje carbon op het plastic doet niet veel voor de sterkte, ik gok dat het om carbonfiber gaat, en dat is andere koek. Verder denk ik dat het niet om 'plastic' gaat, maar om composietmateriaal (met carbonfibers), dat lijkt me logischer dan 'plastic' en om dat in een tandwiel netjes voor elkaar te krijgen, lijkt me al lastig genoeg.

 

De foto zien er uit als een goedkoop nylon tandwiel dat gecombineerd is/samenwerkt met een metalen tandwiel (vandaar de metaalkleurige afdruk op het raakvlak van de tandflanken).

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja we hebben in gereedschappen ook al tijden nylon tandwielen en in bepaalde spullen is het ook best toepasbaar

Maar wat ik hierboven aan tekst zie staan over de tandwielen dan heb ik hier toch sterk mijn twijfels over...

 

En laat mijn wagen dan nog maar even verschoond van dit soort tandwielen, laat men ze maar als eerste bij een rols royce of bentley toepassen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad kom je regelmatig nylon tandwielen tegen, maar normaal gesproken niet voor toepassingen waar veel kracht moet worden overgebracht, en vaak als bewuste zwakke schakel: gaat het fout, hoef je alleen het nylon tandwiel te vervangen. Ik weet dat ze bijvoorbeeld in de Fabia I toegepast zijn, voor bijvoorbeeld de overbrenging van de stelmotoren voor de kachel en recirculatieklep, maar dat is toch andere koek dan in de versnellingsbak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe