Sign in to follow this  
Snelle

De plastieken versnellingsbak

Recommended Posts

Het komt: de plastic versnellingsbak

De tandwielen in een versnellingsbak zijn - uiteraard - vervaardigd uit staal. Dat is al zo sinds het prille begin. Door de jaren heen zijn die raderen wel gevoelig smaller en lichter geworden. Tegelijk worden betere staalsoorten gebruikt. Een negentrapsautomaat van tegenwoordig is niet zelden lichter en compacter dan een handbediende vijfbak van een decennium geleden, hoewel er dubbel zo veel onderdelen in zitten. Volgens sommigen is dat nefast voor de duurzaamheid (met een ingebouwde ‘end of life’), maar de grens is nog niet bereikt. Aan de Japanse Gifu Universiteit is nu een plastic tandwiel ontwikkeld dat het stalen exemplaar zou kunnen vervangen. En het gaat niet eens om verre toekomstmuziek. In 2017 start de productie.

Met carbon versterkt

Een plastic tandwiel is een stuk lichter en goedkoper dan een stalen exemplaar. En daar heb je meteen de twee voornaamste beweegredenen voor de autosector om geïnteresseerd te zijn. Het eerste helpt bij het verlagen van de CO2-uitstoot, het tweede maximaliseert de winst (want je denkt nu toch niet dat een auto er goedkoper door zal worden). Maar helaas is plastic een zacht materiaal. Zo zacht dat zelfs dat alleen de goedkoopste afstandsbediende speelgoedauto’s plastic gebruiken voor de overbrenging. Maar er is een oplossing bedacht. De Gifu Universiteit voorziet het contactoppervlak van het tandwiel immers van een kleine hoeveelheid carbon. Het tandwiel blijft gevoelig goedkoper dan staal, maar het is dan wel sterk genoeg. De constructie van auto-onderdelen was een specifieke ontwikkelingsdoelstelling. Benieuwd wanneer we de eerste plastic versnellingsbak te zien krijgen…

post-677-0-99370700-1430147098_thumb.jpg

Edited by Snelle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een beetje carbon op het plastic doet niet veel voor de sterkte, ik gok dat het om carbonfiber gaat, en dat is andere koek. Verder denk ik dat het niet om 'plastic' gaat, maar om composietmateriaal (met carbonfibers), dat lijkt me logischer dan 'plastic' en om dat in een tandwiel netjes voor elkaar te krijgen, lijkt me al lastig genoeg.

 

De foto zien er uit als een goedkoop nylon tandwiel dat gecombineerd is/samenwerkt met een metalen tandwiel (vandaar de metaalkleurige afdruk op het raakvlak van de tandflanken).

Edited by Cordoba

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja we hebben in gereedschappen ook al tijden nylon tandwielen en in bepaalde spullen is het ook best toepasbaar

Maar wat ik hierboven aan tekst zie staan over de tandwielen dan heb ik hier toch sterk mijn twijfels over...

 

En laat mijn wagen dan nog maar even verschoond van dit soort tandwielen, laat men ze maar als eerste bij een rols royce of bentley toepassen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad kom je regelmatig nylon tandwielen tegen, maar normaal gesproken niet voor toepassingen waar veel kracht moet worden overgebracht, en vaak als bewuste zwakke schakel: gaat het fout, hoef je alleen het nylon tandwiel te vervangen. Ik weet dat ze bijvoorbeeld in de Fabia I toegepast zijn, voor bijvoorbeeld de overbrenging van de stelmotoren voor de kachel en recirculatieklep, maar dat is toch andere koek dan in de versnellingsbak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi, dit soort ontwikkelingen. Ben benieuwd naar de feitelijke toepassing ervan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this