Ga naar inhoud

verbruik GL


FredV
 Delen

Aanbevolen berichten

  • Reacties 95
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

niet te geloven (13 mnd). Gekke is dat je het toch maar in blijft vullen als je het al zo'n tijd doet, al denk ik idd wel eens, wat heeft het nog voor zin. Maar ach, het is een kleine moeite en natuurlijk wel van belang in groter verband, voor de database.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is juist niet zo gek om het iedere keer weer in te vullen. Juist dan zie je goed wat de afwijkingen zijn als je iets 'speciaals' gedaan hebt met je auto.

B.v. veel in Duitsland gereden met hoge snelheid, of juist veel stadsverkeer en de afhankelijkheid van allerlei zaken, zoals nieuwe banden, juiste (!) bandenspanning, hitte (=airco), etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik SM ook als een logboek waarin ik niet alleen de tankbeurten bijhoud. Ook de bezoeken aan de garage en opvallende of afwijkende omstandigheden zoals langdurige kou/hitte, bergritten. En de (brandstof)kosten houd ik ook bij. Een tamelijk compleet logboek dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik zet er alles in, elk bezoek aan de dealer, of aanpassingen die ik doe staat er in. Ik probeer ook zover mogelijk alle velden van de boordcomputer over te nemen (zoals uren gebruik). Grappig om te zien hoeveel uur ik dadelijk in de auto heb gezeten na 1 jaar :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan behoorlijk oplopen! Ik rij dan wel niet zo vaak, maar als ik rij zijn het steeds grote afstanden. Vandaag 5 uren in de Skoda vertoeft en 440 km afgelegd. Op de heenweg (220 km) opnieuw veel regen gehad en een stevige wind tegen. Ook een halfuurtje aanschuiven rond Brussel. Verbruik gedurende de eerste 220 km was 1 op 22. Op de terugweg had ik de stevige wind in de rug en een goed tempo aangehouden (tussen 100 en 130 zeg maar) en gaf de BC thuis 1 op 25 weer! Daar word je wel blij van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb trouwens met de vorige brandstoftank ongeveer 25 km gereden nadat de BC aangaf dat de diesel helemaal op was en de actieradius 0,0. Ik weet namelijk al van m'n vaders Fabia (uit 2008) dat er een grote reserve op zit, na 40 km 'zonder diesel' ging er bij het tanken nog geen 44 liter in. Dus als alles op 0 staat volgens de computer moet je nog niet in paniek slaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de bergen zou ik de tank sowieso nooit leeg rijden. Want de brandstof loopt wel naar voren of achteren en dan kom je dus mooi eerder droog te staan.

Heb ik een keertje meegemaakt met m'n O2 TDI. Bergop begon 'ie mooi te sputteren, terwijl op een vlak stuk 'ie nog aangaf 80km te kunnen rijden... Toen kreeg ik het wel een beetje benauwd. :wub2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij dus precies hetzelfde hoor Menno.

Bergop (= brandstof loopt naar achteren), oeps, weergave tank leeg, moeilijk aanzuigen brandstof, diesel tekort, luchtbel, haperende motor.

Vlak stuk, of naar beneden, brandstof kan weer aangezogen worden, diesel zonder luchtbellen, motor loopt weer goed.

(gelukkig hoef je tegenwoordig niet meer zelf te onluchten met zo'n handmatig pompje)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus, als ik ooit zonder diesel komt te staan dan hoef ik geen gekke dingen te doen, behalve dan er alsnog diesel in gooien? Dat is wel fijn om te weten, tot op heden ben ik zeer voorzichtig (wil nog net niet zeggen: als de dood) als het om een lege diesel tank aan komt. Voorheen had ik gas en benzine, kwam eigenlijk nooit voor dat je echt leeg stond. Het zou je nu maar gebeuren zeg...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet het natuurlijk proberen te vermijden, rijden totdat er nog maar een litertje in zit kan ervoor zorgen dat er vuil uit de tank mee komt. Maar als je het eens aan de hand hebt, dan weet je dat je nog gerust de tijd hebt om een pomp op te zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

grappig in dit verband: op die berg waar ik zat, gaf m'n Nuvi de dichtstbijzijnde pomp aan op 5.1 km ZO. Klopt ook hemelsbreed, maar om er te komen moet je wel 40 km rijden, na 10 een ander benzinestation passerend....

aangepast door EdK
dubbele tekst
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

En spritmonitor weer even bijgewerkt, gelukkig nog steeds 1 op 21 :)

Deze tank 4,79 l/km waarbij ik me niet bepaald ingehouden heb.

Blijf erbij dat hij bij 10.000/11.000 pas echt goed ingelopen is, verder helpt het volgens mij ook dat ik mijn banden net wat harder pomp (2,8), die pomp leest namelijk al na 1 dag weer 2,6 uit (structureel 0,1/0,2 onder de waarde die ik er in deed).

Tip voor de buurman, tanken bij Gecu (bij voorkeur tussen 18-21, ten gunste van je portemonnee), Wasbox bij Gecu (de rechter box vertoont de laatste tijd kuren), Bandenpompen bij Tango (iets harder dus).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe