Ga naar inhoud

Consument wordt bedrogen?


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Mijn Smartphone batterij was onlangs defect (na anderhalf jaar). Van de één op de andere dag was de capaciteit helemaal weg, de batterij zat helemaal opgezwollen in de telefoon. Voor 10 euro (incl verzenkosten) een nieuwe besteld en ik kon weer verder. Als het verhaal waar is, gewoon even rondkijken als consument.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is wel vaak inherent aan het gebruik.

Gisteren net de accu van de iFeun van mijn dochter vervangen, maar als die bijna iedere dag wordt opgeladen en het aantal laadcycli tussen de 500-1000 ligt kun je ook verwachten dat ie eens op zal zijn. Daar heeft de fabrikant geen invloed op en in de kleine lettertjes staat de accu nu vaak als uitzondering op de garantieregel... Geen bedrog maar wel een kwestie van goed lezen en je ervan bewust zijn wat de techniek nu kan en onder welke voorwaarden. Zo gebruikersvriendelijk zijn de apparaten dan ook weer niet ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://blog.iusmentis.com/2014/08/18/rantweek-kappen-met-je-de-voorwaarden-maar-moeten-lezen/

 

Rantweek: kappen met “had je de voorwaarden maar moeten lezen”
18 augustus 2014, 08:13| AE 6790 | Contracten | 25 reacties

rantweek-tiradeweek.jpgAls je er een beetje op let, dan zie je het dagelijks: advertenties die van alles beloven en dat in piepkleine letters toch weer wat nuanceren. Dat moet gewoon maar eens afgelopen zijn. Extreem voorbeeld, alweer wat ouder maar waargebeurd. Een app met “Vriendenradar: zie live waar je vrienden zijn” die een radarscherm toont met daarop puntjes waaraan een legenda met namen van zelf gekozen vrienden. In de EULA, pagina 18: “Let op: fictieve weergave, laat niet werkelijk zien waar mensen zijn”. Ehh.. wtf.

 

Of, iets dichter bij huis: onbeperkt bellen roepen in je advertentie en dat corrigeren naar twaalfhonderdvijftig units (minuten en smsberichten) per maand. Sorry, 1250 minuten is niet onbeperkt. Of “gratis legaal onbeperkt films en series kijken” en dan een Raspberri Pi opsturen met “hint: Bittorrent, succes verder” in de handleiding. En zo kan ik nog wel even doorgaan. (Voorbeelden? Gooi ze in de comments.)

Natuurlijk, zo zal het verweer luiden – dit is immers een juridische blog – kun je dan de algemene voorwaarden erbij pakken. Daar “staat het immers in” en die “had je maar moeten lezen”. Nee. Dat hóeven mensen niet van de wet, en het is ook staande praktijk dat niemand dat doet. Het is dan op zijn zachtst gezegd schandalig dat verkopers hiermee proberen weg te komen. Wie “GRATIS PROEFPAKKET*” in 72 punts Arial op zijn poster zet en verderop in 8-punts lichtgrijs “na eerste pakket krijgt u er autom. 12 à 59 euro”, is misleidend bezig. Punt.

 

En ja, dit komt erop neer dat advertentie-aanbiedingen eigenlijk geen algemene voorwaarden nodig behoren te hebben. Je aanbod is je aanbod en dat is wat de mensen willen. Dus dat moet je ze dan maar geven. Krijg je je aanbod dan niet in drie grote kreten op je poster, dan heb je een probleem. Dat probleem mag je niet met algemene voorwaarden bij de consument leggen. Ongeacht wat de wet daarvan vindt: dat is misleiding, want je belooft het ene en je geeft iets anders.

 

Wat mij betreft wordt het verboden reclame-uitingen te doen die pas volledig begrepen kunnen worden als de algemene voorwaarden erbij gepakt worden. Wie “onbeperkt” wil aanbieden, mag dus geen enkele beperking opleggen tenzij hij die in de advertentie zelf kan noemen. Wie proefabonnementen stilzwijgend wil omzetten in betaald, moet op de poster daar maar ruimte voor zoeken. En wie zijn aanbiedingen niet zonder een sloot kleine lettertjes en nuances kan formuleren, mag een andere baan gaan zoeken.

 

Arnoud

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onbeperkt is NIET onbeperkt...

 

http://tweakers.net/nieuws/98066/ziggo-misleidt-consument-met-wifispots-reclame.html

:gestoord:

 

Ziggo misleidt consumenten met zijn reclame over WifiSpots, waarmee het 'onbeperkt toegang tot WifiSpots' belooft, oordeelt de Reclame Code Commissie. In de praktijk kunnen maximaal twee apparaten tegelijk via WifiSpots verbonden zijn.

De 'misleidende' reclame kan ertoe leiden dat klanten een abonnement nemen terwijl ze dat anders niet hadden gedaan, schrijft de Reclame Code Commissie in haar oordeel dat van eerder deze maand dateert, maar nu pas door Webwereld werd opgemerkt.

Een klager bij de Reclame Code Commissie voerde aan dat het gebruik van WifiSpots, het netwerk van hotspots waarvoor modems van Ziggo-klanten worden gebruikt, in de praktijk helemaal niet onbeperkt is. Klanten kunnen met maximaal twee apparaten tegelijk online, terwijl Ziggo adverteert met slogans als 'Onbeperkt toegang tot WifiSpots'.

Ziggo voerde aan dat het bedoelde dat er geen datalimiet op het gebruik van WifiSpots zit, maar daar gaat de Reclame Code Commissie niet in mee. Die roept Ziggo daarom op te stoppen met het gebruik van de reclame-uitingen. Het is onbekend of Ziggo dat doet; het bedrijf was nog niet bereikbaar voor een inhoudelijke reactie. Als Ziggo er niet mee stopt, zijn daar overigens geen consequenties aan verbonden; de commissie kan geen sancties opleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind het maar flauw en het begint hier steeds meer op de V.S. te lijken wat het gesew betreft. Als ergens staat "onbeperkt ..... eten", dan gaat men er ook van uit dat dit pp is en niet voor iemand die betaalt en zijn hele straat heeft meegenomen om mee eten. De redelijkheid is hier ver te zoeken 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb "maar" twee mobiele apparaten, ik gebruik er op elk moment maar 1 en heb zo onbeperkt toegang tot de Ziggo Wifispots. Het is een geweldige dienst van Ziggo, het  zijn idioten of ruziezoekers die vinden dat de consument hiermee bedonderd wordt.

aangepast door CaseyBasey
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo gek is het natuurlijk niet.

In een groot gezin hebben mensen vaak meerdere tablets, PC's, laptops en mobieltjes. M.a.w. geen onbeperkt gebruik dus...

 

En wat is er mis om gewoon te zeggen "u kunt maximaal 2 apparaten tegelijk online gebruiken" ipv "u kunt onbeperkt apparaten online gebruiken"? Dan is het duidelijk en is er geen reden tot misverstanden.

 

Als je ergens iets koopt van b.v. een aanbieding staat er ook gewoon bij, iets van maximaal 2 stuks per klant ofzo. En niet onbeperkt, van laad je karretje maar vol.

 

Wat is er mis met gewoon duidelijk en ondubbelzinnig zijn? :onzeker:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziggo zegt helemaal niet dat je onbeperkt apparaten kunt gebruiken. Ziggo zegt "Met WifiSpots heeft u als Ziggo internetabonnee ook buitenshuis onbeperkt toegang tot draadloos internet."

Wat is er mis met goed lezen voordat men tot de aanval overgaat?

 

 

 

Dit is de tekst op hun site:

 

Wat is WifiSpots

Met WifiSpots heeft u als Ziggo internetabonnee ook buitenshuis onbeperkt toegang tot draadloos internet. U kunt veilig internetten op meer dan 1,2 miljoen locaties in Nederland. Dagelijks groeit dit netwerk verder tot een aantal van meer dan 1,8 miljoen. 

Alle Wi-Fi modems van Ziggo bevatten twee gescheiden draadloze netwerken. Het eerste is uw eigen thuisnetwerk. Het tweede netwerk geeft toegang tot internet dat volledig is gescheiden van uw privéverbinding. Er is zelfs extra bandbreedte beschikbaar van 10 Mbps voor de WifiSpots. Uw eigen verbinding blijft zo gegarandeerd snel en veilig.

Samen zorgen de abonnees van Ziggo ervoor dat er op meer dan 1,2 miljoen locaties zonder extra kosten toegang is tot draadloos internet. Voor gebruik van WifiSpots hoeft u niet zelf een Wi-Fi modem met WifiSpots te hebben.   

1214xvar-afbeelding-tekst-6k-wifispots-a

P.S.

 

En nou niet zeggen dat Ziggo hier zegt dat je ook gebruik kan maken van andere providers voor de onbeperkte toegang ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, lijkt me zonneklaar. En ook dat iedereen die dan begint te mekkeren over meerdere apparaten, een enorme zeur is ;) 


Stel Shell zegt: u mag als vaste klant bij ons 1 x per maand uw tank komen volgooien. Dan moet toch ook zelfs voor de grootste sukkel duidelijk zijn dat dit niet betekent dat iemand dan ook de tanks van de auto's van vrouw en zoon kan komen vullen?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, waar zullen we ons druk over maken, toch?

Lekker allemaal doorgaan met schouders ophalen, omkijken en net doen alsof het allemaal niet gebeurd... Want tja, stel je voor dat we doen wat we zeggen en zeggen wat we doen... 8-)

 

BTW: ik ben blij dat ik geen Ziggo klant ben.

BTW2: het was slechts een citaat van een technologie website hoor...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is precies dit puur uitgaan van formalistisch gemiereneuk dat het zo stuitend maakt. Als iedereen nu eens begon met gewoon uit te gaan van fatsoen en common sense.
Wanneer we op deze manier alles volledig gaan dichttimmeren en alle mogelijke niet bedoelde interpretaties a priori willen ondervangen, dan wordt het er echt niet leuker op.

En wat dan nog, als men er nu een zinnetje toevoegt: let wel, u kunt met niet meer dan twee enz.  aan toevoegt, is dan ineens het hele probleem uit de wereld? Dan was het er toch al helemaal niet?   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, waar zullen we ons druk over maken, toch?

Lekker allemaal doorgaan met schouders ophalen, omkijken en net doen alsof het allemaal niet gebeurd... Want tja, stel je voor dat we doen wat we zeggen en zeggen wat we doen... 8-)

Wil niet tegen schenen trappen hoor, maar hoe is het met die vredesteinbanden en de verdere actie hiertegen ?

Of toch ook maar je schouders opgehaald ????

 

Ohja verkeerde topic.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

En internet op meerder apparaten, tja had makkelijke geweest hadden ze van in het begin er bij vermeld dat het maar om twee stuks gaat. Nu moet men steeds hun volledige website ondersteboven halen om te weten waar men recht op heeft.

“Moeiteloos met de hele familie tegelijk online. Via computer, tablet, én mobiel”.

Wij zijn met vier dan verwacht ik dat we allemaal tegelijk online kunnen als ik dit lees, niet toch?

Of is de laatste regel enkel voor thuisgebruik?

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Captain Hook, on 27 Aug 2014 - 19:24, said:

 

Daarin staat onder het kopje “Internet op meerdere apparaten tegelijk”:

“Moeiteloos met de hele familie tegelijk online.

 

Mier of geen mier, de kop is al misleidend, maar vooral de tekst er onder is een leugen. Kwestie van common sense over wat een familiegrootte is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De goede verstaander leest dat de frase over meerdere apparaten slaat op thuisgebruik en gaat er redelijkerwijs ook van uit dat er grenzen zijn aan de grootte van de familie en dus het aantal apparaten. 

De redelijke mens zal het al mooi zat vinden dat je zelfs met twee apparaten tegelijk gebruik kunt maken van een wifi spot. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had wel verwacht dat de meerdere apparaten slaat op het thuisgebruik, maar bij ieder gezinslid is ook ieder gezinslid.

Voor u is de grens mogelijk 1 kind en voor de andere 12 kinderen.

Bij de wifispot verwacht men dan op het eerste zicht dat de 12 kinderen ook er kunnen van genieten, maar als ge de kleine lettertjes leest blijkt dit niet zo. Op zich niets mis mee maar het zou toch wat duidelijker vermeld mogen worden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rosinfield, on 28 Aug 2014 - 08:00, said:

De goede verstaander leest dat de frase over meerdere apparaten slaat op thuisgebruik en gaat er redelijkerwijs ook van uit dat er grenzen zijn aan de grootte van de familie en dus het aantal apparaten. 

De redelijke mens zal het al mooi zat vinden dat je zelfs met twee apparaten tegelijk gebruik kunt maken van een wifi spot. 

 

Dat is wat misleiden is, appelleren aan het net niet goed verstaan.

 

Limitering ook van gebruik buitenshuis hoort m.i. nog steeds in overeenstemming te zijn met wat een redelijke familiegrootte is, en anders moet dat duidelijk in de reclametekst worden genoemd en niet ergens verstopt in de voorwaarden.

 

Hoe de reclamecodecommissie "onbeperkt" opvat vind ik dan ook weer een beetje maf, ik zou dat nooit opvatten als een onbeperkt aantal apparaten op Wifispots.

Link naar reactie
Delen op andere sites

misleiden gaat uit van het bewust verkeerd informeren/voorlichten. Dat is hier niet aan de orde, vind ik. Je kunt zo'n bedrijf hooguit verwijten te weinig rekening te hebben gehouden met de zeurgraad van de consument 


En dat het blijkbaar nodig is dat wel te doen en alle mogelijke mitsen en maren van te voren geheel dicht te timmeren, hoe far fetched ook, vind ik triest. Hoewel er idd belangrijker dingen zijn om je druk over te maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe