Ga naar inhoud

Vakantie Italië


The bone collector
 Delen

Aanbevolen berichten

In Juni hebben wij een vakantiehuisje gehuurd in Italië, in Toscane, vlakbij Pisa. Eigenlijk met het idee om het vliegtuig te nemen en een auto te huren, maar we zijn nu toch van plan om het eens met de auto te proberen, 1200km ongeveer.

 

Ik zag al iets voorbij komen over winterbanden (die heb ik niet), maar zijn er nog zaken waar ik op moet letten? We rijden door Frankrijk, Zwitserland en Italië. Een wegenvignet voor Zwitserland, en voor de rest tol in Frankrijk en in Italië ook, had ik begrepen (iets van een 110 euro heen/terug dacht ik). In Duitsland al een keer rondgereden zonder winterbanden terwijl het blijkbaar wel verplicht was en onlangs merkte ik in de binnenstad van Keulen dat alle andere auto's een milieusticker hadden :), misschien beter dat ik mij deze keer op voorhand informeer.

 

Leuke tips zijn ook welkom, ik dacht misschien ook een beetje wijn terug mee te nemen, maar van Italiaanse wijn ken ik ook al niet te veel.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie rit met de wagen, In ėėn ruk er naartoe?

Voor iedere passagier een fluo vestje.

Zien dat de radarverklikker niet is geïnstalleerd in Frankrijk, normaal zal dat geen probleem geven als de GPS onlangs is ge-update.

Indien brildrager een resevebril.

Reisverzekering.

een goed humeur, zou eigenlijk geen probleem mogen zijn want ge gaat op vakantie.

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens de heenrit plannen we in 2 keer te rijden, en boek ik een hotel. In het terugkomen niet zeker, maar dan moet de dame liefst wel een keer het stuur overnemen. Dan zien we dan wel op het moment....

 

Fluo vestje is alvast bruikbaar, ik heb er nog wel ééntje extra liggen dat in mijn Felicia lag. Radarverklikker is wel geïnstalleerd op de GPS, laatste update was 2007, en dat was ook gewoon de laatst beschikbare software-versie. Wordt daar streng op gecontroleerd (in het Zuiden toch niet, ik heb er al een paar keer mee rondgereden de vorige jaren)? Anders moet ik nog een oplossing bedenken, misschien een ouderwetse kaart er bij nemen....

 

Reisverzekering en dergelijke allemaal in orde, ook nog wat extra Fiat-garanties (gratis hotel, repatriëring auto) omdat de auto nog in garantieperiode zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 maar dan moet de dame liefst wel een keer het stuur overnemen. Dan zien we dan wel op het moment....

 

Soms beter om ook dat te plannen. Iets zonder hellingen, niet té druk, maar ook niet zo rustig dat het zonde is dat je niet profiteert van dat je op kunt schieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heerlijk land, wij gaan elk jaar! Dit jaar vlakbij Pisa, wij zitten bij La Spezia 10 dagen, daarna de bloemenriviera voor een week. Wij rijden in 1 dag, om beurt wisselen mijn vrouw en ik van plaats. Wij gaan pas in de 2e week in juli rijden naar La Spezia. Pisa is erg leuk. Toren van Pisa is rechtgezet door........Ollanders natuurlijk!

Wijn moet je kopen bij een Cantina. Gaat per fles of per 5 liter jerrycan. Je moet dan daar altijd voorproeven. Erg leuk!

Dove e una cantina? Waar is de cantina? :lol:

aangepast door Wasmachineman
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook een bruikbare link, bedankt. Ik zie alvast dat het niet echt druk wordt in de periode dat ik ga, ook belangrijk voor dat goede humeur...

Heel goed geplande van jullie want in augustus is het een gekkenhuis in heel Italië. Daarom gaan wij nooit in augustus want dan is alles duurder, drukker en duurder!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms beter om ook dat te plannen. Iets zonder hellingen, niet té druk, maar ook niet zo rustig dat het zonde is dat je niet profiteert van dat je op kunt schieten.

 

Ik laat haar al eens proberen op de heenweg, dan hebben we sowieso een overnachting voorzien en dan moeten we niet zo heel erg opschieten. Als niet zo goed wil lukken, moet het in de terugweg dan ook maar in 2 keer :)

 

Heerlijk land, wij gaan elk jaar! Dit jaar vlakbij Pisa, wij zitten bij La Spezia 10 dagen, daarna de bloemenriviera voor een week. Wij rijden in 1 dag, om beurt wisselen mijn vrouw en ik van plaats. Wij gaan pas in de 2e week in juli rijden naar La Spezia. Pisa is erg leuk. Toren van Pisa is rechtgezet door........Ollanders natuurlijk!

Wijn moet je kopen bij een Cantina. Gaat per fles of per 5 liter jerrycan. Je moet dan daar altijd voorproeven. Erg leuk!

Dove e una cantina? Waar is de cantina? :lol:

 

Ik zal alvast aankondigen dat je er aankomt. Bedankt voor de zin, die ga ik nog kunnen gebruiken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond het toch nodig om de trip in twee keer te doen de eerste dag zat er 10u rijden op voor zo een 650 km. En het is interessant om ergens te stoppen dan ziet men ook nog iets van die streek.

Een overnachting in Zwitserland zou mooi zijn zeker op de terugweg al was het maar om van een flesje Italiaanse wijn te genieten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel zich houden aan de snelheidsregels beetje file en niet steeds snelwegen kiezen om wat te kunnen genieten van het panorama (toch de passagiers) doet de tijd voorbijvliegen.

Maar ja het is vakantie waarom moet men zich opjagen? Ik zegt het een stop tussendoor is ook vakantie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tussenstop is zeker ook vakantie. Wij hebben dit vaak gedaan, een reis van 1400 km splitsen in 2 dagen bijvoorbeeld. Het hangt er ook om hoe de passagiers reageren op de reis. Onze kinderen accepteren het makkelijk om een dag in de auto te zitten, en niet 2 dagen in de auto. Met andere woorden....ze hebben het liever om in 1 keer het stuk van 1400 km te doen, want inchecken in een hotel, tas uitpakken op hotelkamer, op tijd slapen en hopelijk tref je het per hotel, de volgende ochtend weer vroeg op en rijden maar. Plus de extra kosten die je maakt met een overnachting, zeker met 2 kinderen erbij! Wij denken dan als ouders: okay, hoe doen we dat dan? Je moet op een gunstige dag rijden dus nooit op zaterdag. Wij rijden 's-morgensvroeg rond 03:00 weg van huis en nemen om de 3 uur een goede pauze. Kinderen slapen de eerste 3 uur nog in de auto door, daarna ontbijten we ergens bij Koln. We rijden nooit te hard, in Duitsland rijden we gemiddeld 140 km/uur, zo kan het dus makkelijk zijn dat we op de bestemming aankomen rond 17:00 uur. Niet heel hard dus want dan vlieg het dieselverbruik ook omhoog! En hoe harder je rijdt, hoe meer geconcentreerd je moet rijden.

Het is ook een verschil in wat voor een auto je op vakantie gaat. Onze auto nu is een limousine en die zoeft over de weg. Weinig bijgeluiden en comfort genoeg. Ga je in een oud barrel dan ben je snel moe!

Maar goed, een ieder doet een vakantie op zijn manier en die is voor iedereen weer anders!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook niet de bedoeling dat het allemaal erg snel gaat, maar ik heb ook niet echt zin om het énorm lang te rekken tijdens de autoreis. Tijdens een heenreis zie ik een extra stop ook nog als vakantie, het is dat terugkeren waar ik altijd wat meer moeite mee heb. Heel hard zal er sowieso wel niet gereden worden, daar leent de Punto zich ook niet echt voor. 

 

Wij vertrekken vrijdagnamiddag om tegen de avond in ons hotel te stranden tegen de Zwitserse grens, halfweg. En dan vroeg op om tegen de middag aan te komen. Of dat is toch het plan. 

 

Eigenlijk ben ik ook nog nooit zo ver op vakantie gegaan met de auto, enkel toen ik nog kind was, tot een jaar of 5. Ik herinner me van die autoreizen alleen nog dat de BMW om de X-tijd aan de kant moest met de motorkap open omdat die oververhitte.

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze zomer naar omgeving Trapani. Zal dus de eerste dag misschien tot Orvieto doorrijden om de volgende dag "nog maar" 1100 kilometer te moeten doen. Is altijd een feest om naar het zuiden te cruisen.

In vorige jaren vaak naar Messina en Syracusa geweest, een enkele keer naar Otranto/Taranto in Puglia, verder de neus van de laars, Reggio Calabria.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@the bone collector: ik neem aan dat jullie vanuit de Vlaamse Ardennen via Frankrijk rijden en niet via Bergen, Namen, E411 naar Luxemburg. Deze route is namelijk op vrijdagnamiddag een catastrofe.

Als je een tussenstop maakt halverwege is het misschien leuk om via Metz/Nancy te rijden en daarna via de binnenwegen naar Mulhouse/Basel. Leuke omgeving en je vermijdt de files rond Straatsburg.

Zaterdagen in jui kunnen nogal druk zijn in Zwitserland. Gotthardtunnel is een knelpunt. Als je in Basel al hoort dat er file staat (Zwitserse omroep geeft meestal lengte en tijd aan) kun je overwegen om via Bern/Lausanne naar Domodossola (IT) te rijden. Daarna richting Milaan en Florence. Is een valabele optie als er 10km of meer voor de Gotthard staat, anders gewoon aanschuiven :D

 

 

Wij rijden jaarlijks naar Italië, waarbij Firenze ongeveer halverwege is. Vertrektijdstip ligt dan ook rond 3.00 uur en zijn dan met de nodige pauzes tussen 5 en 6 's avonds Firenze voorbij. In de jonge(re) jaren nog wel eens hard gereden op dit traject, maar naast meer vermoeidheid en verbruik levert dit weinig tijdswinst op over 1400 kilometer.

 

Heel bruikbaar, bedankt voor de tips. Eigenlijk was het wel de bedoeling om via Luxemburg te rijden, maar niet via Bergen. GPS zal me wel over de Brusselse ring sturen, maar dat is niet optimaal, dus neem ik een andere route, via Halle. Een keer Brussel voorbij zal ik mij toch niet al te veel zorgen meer hoeven te maken over File? Heb ik in het verleden toch nooit echt gemerkt.

 

Ik dacht inderdaad een stop in de leggen rond Basel, en dan kan ik nog zien of ik de Gotthardtunnel neem, ik dacht het eigenlijk wel te doen. Maar ik zal alvast eens kijken naar de andere route die je voorstelt, dan heb ik een alternatief. In ieder geval bruikbaar voor mij, aangezien ik de route echt voor de eerste keer zal afleggen.

 

Als Firenze voor mij halverwege was, dan ging ik toch maar niet met de auto  :), ik vind 1200 km al behoorlijk wat, het is dat Toscane ons zo aangeraden is.

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

@the bone collector

Vanuit de Vlaamse Ardennen zou ik eerder verwachten dat je Rijssel/Reims/Metz zou doen (of wordt het Halle/Reims/Metz?). Eens Brussel voorbij wordt het niet echt beter: op dit moment 4 werkzones tussen Brussel en Luxemburg. Op een vrijdag namiddag heb je dan ook nog vervroegd weekendverkeer.

 

Sicilië is ook aan te raden hoor. Er moet wel een hoekje bij je af zijn om dat te rijden, geef ik direct toe. Het alternatief vliegen + lokaal huren is met 4 personen echter veel duurder dan rijden. Voor mij geldt, rijden is ook vakantie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rijssel/Reims/Metz dacht ik niet direct te nemen, dat verlengt de route zeker met 100km. Ik dacht Halle (enkel om de ring te vermijden), en dan richting Namen, Dinant enz, Luxemburg binnenrijden, om zo verder te rijden naar Metz. Theoretisch is dat de kortste (en snelste) route.

 

Voor ons was vliegen (wel met Ryanair) + auto huren eigenlijk dezelfde prijs als zelf rijden en 2 overnachtingen extra. Waarschijnlijk zelfs iets goedkoper met het vliegtuig. Maar je moet ook naar Charleroi eerst, ik vond het dan eens leuker om er ook een roadtrip bij te nemen. Al ben ik niet zeker dat ik het ooit nog herhaal, afhankelijk van hoe dit meevalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe