Ga naar inhoud

Onderhoud 1 jaar na aankoop


boydanan
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo, misschien even een vrij naïeve vraag, maar ben dan ook onwetend wat techniek betreft. 

Ik heb mijn wagen 1 jaar geleden aangekocht en heb er heel weinig mee gereden. Heb nu 5585 km op teller.
Bij aankoop dacht ik dat ik terug veel meer ging gaan rijden, maar door gezondheidsproblemen werk ik nu niet meer.
Hij staat veel stil, staat buiten en doe er eerder korte afstanden mee.

Ik veronderstel dat een simpele olieverversing wel zal volstaan bij dit eerste onderhoud?( blijkbaar zal mij dit toch rond de 125 € kosten) 
Ik deed praktisch geen kilometers dit eerste jaar.

Maar wat zijn de grote nadelen van een wagen die niet veel rijdt en dus veel stilstaat? Waar moet ik op letten? Is dit wel goed voor de motor?

Wat de accu betreft weet ik dat deze het vlugger zal begeven maar ik wou even aan jullie autokenners om advies vragen wat en hoe je het best

omgaat met een wagen die veel stilstaat. Dank u.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het stilstaan zal niet het grootste probleem zijn denk ik, veel of alleen maar korte ritjes wel. Dat is nu eenmaal niet erg bevorderlijk. Na 2 jaar of 30 000 km zou je volgens mij de eerste beurt moeten hebben (Variabel Onderhouds Interval). Tenzij je eerder op je dashboard een melding krijgt dat onderhoud nodig is natuurlijk.  

 

Tenzij je een vast onderhoudsinterval (15 000 km) hebt, maar dat vermoed ik niet want we hebben dezelfde motor. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg inderdaad op mijn dashboard melding voor onderhoud en heb blijkbaar ook een vast onderhoudsinterval 15 000 km of om het jaar klein onderhoud.
Vind dit wel overdreven om na 5500 km reeds je olie te moeten verversen zelfs al is het een jaar oud. Maar blijkbaar is het toch zo :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

o, bij jou toch blijkbaar weer anders, ondanks dezelfde motor. Erg verwarrend, begreep dat het nu ook 30 000 is geworden, ook voor mijn nieuwe Fabia 1.2 105 pk

 

Dat je die melding nu al krijgt kan heel goed te maken hebben met het vele stilstaan en korte ritjes

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je onderhoud bij je fabia dus om de 15K of één jaar zal in deze een kleine beurt worden.

En wat dit inhoud kun je lezen in het onderhoudsboekje.

En van stilstaan wil niet zeggen dat er met de wagen niets gebeurd.

Je olie zal door het stilstaan en de korte ritjes meer kans op vocht in olie hebben dan iemand die dagelijks een 40Km per rit rijd.

En hierdoor verouderd je olie dus en is het noodzakelijk om de servicebeurt gewoon ook uit te laten voeren

 

Dan aan de hand van je 5000+ km ga ik er even van uit dat je wagen nog in de garantie periode van 2 jaar valt en met dit in je achterhoofd zou ik die beurt dus ook gewoon laten uitvoeren.

Mocht er iets defect gaan, dan kunnen ze je nooit aanvallen van ja maar meneer Boydanan u heeft verzuimd uw onderhoud te laten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In feite kan stilstaan op zich niet zo veel kwaad, zolang het geen langere periodes zijn natuurlijk (maanden aan een stuk bijvoorbeeld). Slijtage van het blok op zich is zeker niks om je zorgen over te maken, maar dan hou je toch wel best aan dat je één oliewissel per jaar laat uitvoeren. Er zal namelijk meer water in je olie blijven, en dat is op termijn niet echt goed (beetje verhoogde slijtage en eventueel sludgevorming), maar met één oliewissel per jaar hoef je je daar ook geen zorgen over te maken.

 

Voor een accu is het in theorie ook geen probleem dat de auto weinig rijdt, zolang de auto weggezet wordt met een vol accu kan het er  jaren tegen. Als je de auto vaak laat staan met niet optimaal geladen accu, i.v.m. korte ritten, is dat inderdaad nefast. Indien mogelijk kan je wel een druppellader aan de accu koppelen (er zijn ook modellen die via de sigarettenaansteker en op zonne-energie werken).

 

Let ook op dat je ook in de winter één keer per maand de airco laat draaien, anders krijg je daar op termijn ook problemen mee.

 

Als het onderhoud voor 125 euro klaar is, zou ik er niet op besparen. Het zou in theorie wat goedkoper kunnen, maar dat zijn nu éénmaal de prijzen van Skoda. In theorie zou je nog wat kunnen beknibbelen door bijvoorbeeld het oliefilter te laten zitten (ik ben er bijna zeker van dat het niet nodig is om dit te vervangen na 1 jaar en 5500km), maar dat zou je dan al specifiek moeten navragen bij de dealer…

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is sowieso niet verkeerd om eens per maand een wat groter stuk te rijden om de motor op bedrijfstemperatuur te laten werken. Dat kost dan welles waar iets meer brandstof maar is beter voor de techniek, en betaald zich door minder problemen terug. Korte stukjes is meer slijtage, aan de techniek zoals hierboven al vermeld, het is slecht voor de koppakking,  en ook voor de uitlaat. In de winter krijg je vaak last van meer vocht in het interieur door korte stukjes. Bevriezen van de voorruit aan de binnenkant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het helpt wel om de olie eens goed op te warmen, en zo het vochtgehalte in de olie te verminderen. Ook voor de uitlaat, als er water in blijft staan roesten die ook gemakkelijk(er) door. Koppakking lijkt me wel niet direct een issue, het aantal koude starts ligt waarschijnlijk niet hoger dan bij een auto die pakweg 15000 km per jaar rijdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe