Ga naar inhoud

Rijden met de Yeti Facelift


Wasmachineman
 Delen

Aanbevolen berichten

AUTOTEST: DE VERNIEUWDE SKODA YETI

Ooit was de Skoda Yeti het koopje van de week. Een Volkswagen Tiguan voor Oostblok-prijzen. Nu hikt hij tegen de Nissan Qashqai, Kia Sportage en kompanen aan. Is de doorgevoerde facelift voldoende geweest om deze zeer gewaardeerde soortgenoten op te jagen?

Omdat de Engelse uitdrukking ‘hunt or be hunted’ niet zomaar uit de lucht komt vallen heropent Skoda het jachtseizoen niet met één, maar twee Yeti’s. Eentje die met barmhartige strijdwapens dichtbegroeide stedelijke jungles te lijf gaat, en een uitvoering die met getrokken geslepen messen de boel buiten de gebaande paden uitkamt.

Met zwart kunststof rondom dat geen nare scheurtjes begint te vertonen bij twee krasjes, daadwerkelijk functionele bumperschilden en grotere mistpitten blijft de Outdoor-uitvoering het dichtst bij datgene wat de Skoda Yeti stilletjes wil zijn: een stoere knaap. Zijn vormgeving spreekt immers boekdelen. Geen andere auto in deze compacte klasse durft zich nog te wagen aan de overdreven hoekige oervormen van de SUV. Een uitstraling die met uitsterven bedreigd wordt, waarmee het unieke karakter van de Yeti alleen maar wordt onderstreept.

Toch kon ook Skoda het niet laten de Yeti serieuzer te maken. De olijke blik die de twee grote lichtunits aan weerzijden teweegbrachten zijn niet meer. Ze hebben plaats moeten maken voor de klassieke invulling. Tezamen met een stel strakker getrokken bumpers en een dito grille loopt de Yeti nu meer in de pas van zijn familieleden. Enerzijds helaas, want zelfs binnen de eigen Skoda-gelederen sprong de Yeti eruit. Anderzijds maakt het hem wel aantrekkelijker voor een breder publiek.

“RIANTE VIERZITTER, BEHULPZAME KLUSHULP OF VAN BEIDE EEN BEETJE, DEZE SKODA STAAT TOT JOUW DIENST”

Robin Hood

Na deze miezerige regenbui aan lichte kritiek begint de zon erdoor te komen. Het is een antieke graadmeter, we weten het, maar het werkt nog altijd. Bij het openen van het voorste portier is er een nadrukkelijke klak te horen. Bij het sluiten een doffe bons. Geloof het of niet, maar we horen het typerende stompe geluid steeds minder vaak. Je verneemt het dan ook meteen als het er is. The sound of quality zoals de Britten dat zo mooi kunnen zeggen, maar niet per definitie hebben uitgevonden. Dat doen sinds jaar en dag de Duitsers. Althans, voor de auto-industrie. En Skoda maakt daar als een moderne Robin Hood dankbaar gebruik van. Ruim vier jaar na dato doet de gestolen handelswaar van Volkswagen nog altijd duchtig dienst. De Yeti had niet meer nodig dan een nieuw, moderner ogend stuurwiel, opgevijzelde bekledingsstoffen en een paar andere bedieningsknoppen om weer representatief voor de dag te komen. Voor de smaakmakers onder ons zijn er voortaan houten sierpanelen te verkrijgen, maar daarmee ben je er ook wel wat vernieuwingen betreft. Je moet echt goed kijken om de verschillen met het pre-faceliftmodel te ontdekken en dat zegt dit keer iets over de houdbaarheidsdatum van het interieur. Tikkeltje sober misschien, maar zo robuust als een vrijbuiter.

Van alle markten thuis

De facelift biedt dus meer van hetzelfde? Ja en nee. Want de Yeti is Skoda’s eerste die zichzelf semiautomatisch kan inparkeren en weer wegrijden. Het systeem, dat gecombineerd kan worden met een navigatiesysteem voorzien van achteruitrijcamera, staat als Optical Parking Assistant in de optielijst. Ook sleutelloze toegang behoort tot de nieuwigheden. En dan zijn er natuurlijk nog de slimme ‘Simply Clever’-vondsten – die eigenlijk op iedere auto zouden moeten thuishoren.

Vooral de dubbelzijdige bagagemat is een vinding uit duizenden, met aan de ene zijde een kunststoffen bodem voor een uitgebreid bezoek aan het bos en een met stof beklede zijde voor de welgemanierde gelegenheden. Indien gewenst kan de standaard 416 liter bagageruimte verder verrijkt worden met verschuifbare schotjes en haakjes en verschillende soorten netten om te voorkomen dat spullen een eigen leven gaan leiden. De uitneembare LED-zaklamp – die zichzelf oplaadt tijdens het rijden – komt al evenzo van pas op onverwachte momenten, alsook het veiligheidshesje onder de bestuurdersstoel. En daarmee houdt het praktisch vernuft niet op. Want gebleven is de Varioflex-bank dat het mogelijk maakt individuele stoelen eenvoudig in- en uit te nemen, neer te klappen of te verschuiven. Riante vierzitter, behulpzame klushulp of van beide een beetje, deze Skoda staat tot jouw dienst.

De weg op

De laatste keer dat we met de Yeti op pad waren konden we vertrouwen op de verrassend adequate 4x4-techniek dat via een Haldex-koppeling de aandrijfkrachten watervlug over alle vier de wielen wist te verdelen. Zelfs op hachelijke momenten bleef het slaan van een modderfiguur uit. Hoe anders is dat met de louter voorwielaangedreven 1.2 TSI. Die krijgt van mul zand al jeuk. Gelukkig doet deze Yeti het op de weg beter. Hier gedraagt hij zich nog altijd overwegend vriendelijk. Misschien wel iets té naar huidige maatstaven. Meer dan andere moderne crossovers helt hij over in bochten en zijn vering en demping twee tegenpolen. De soepele veren maken de Yeti een heel ontspannen te rijden auto voor de lange baan, terwijl de dempers zo staan afgesteld dat de koets snel zijn neutrale positie weer heeft gevonden en vlak blijft. De achteras is iets te hard naar onze smaak. Dat helpt weliswaar om de koets stabiel te houden bij volle bepakking, maar de achterinzittenden zullen er wat minder te spreken over zijn. Die krijgen bij elke grove drempel een tik te verduren. Enkele aanpassingen aan het onderstel waren zodoende wellicht toch verstandig geweest. Je merkt dat de nieuwste generatie crossovers al weer een streepje verder op dit gebied is.

“DE WELBEKENDE DSG IS RAZENDSNEL EN PROACTIEF, MAAR HEEFT OOK DE ZIEKELIJKE DRANG OM HET HOOGSTE VERZET OP TE ZOEKEN.”

Mopperend beestje

Het motorenpalet is eveneens onveranderd gebleven. Dan kon ook gerust, want de TSI’s en TDI’s van moeder Volkswagen blinken nog altijd uit in souplesse, hun stille loop en acceptabele pomprekeningen. Hoewel de 1.2 TSI onderin enige trekkracht mist, is 105 pk en 175 Nm ruimschoots voldoende in het Nederlandse verkeer. We prefereren deze basismotor echter in combinatie met een handbak, hoe subliem de door ons gereden DSG door de bank genomen ook is. De welbekende automaat met dubbele koppeling is razendsnel en proactief, maar heeft ook de welhaast ziekelijke drang om het hoogste verzet op te zoeken. Uiteindelijk mag dat – als we de boordcomputer moeten geloven – misschien een positief effect hebben op de portemonnee, er bestaat ook nog zoiets als technische gezindheid. 60 km/h in 7 vindt de kleine viercilinder namelijk voel- en merkbaar niet prettig. En hem uit zijn lijden verlossen kan alleen wanneer de DSG manueel bediend wordt. Of sneller gaan rijden uiteraard, maar daartoe nodigt de Yeti als aaibaar knuffelbeest nu juist niet zozeer uit.

Conclusie

We vinden het jammer dat Skoda zich heeft laten verleiden tot het serieuzer maken van de voorheen zo olijke Yeti. Hierdoor gaat de aimabele Tsjech meer in de massa op. Gelukkig zijn de overige positieve kanten wel gebleven en daar waar mogelijk zelfs nog ietsje versterkt met een bredere waaier aan functionele vondsten. Ook de oorspronkelijke oerdegelijke bouwkwaliteit staat nog altijd als een huis. Over het onveranderde rijgedrag valt enigszins te twisten. Sommigen zullen het zachte veerkarakter waarderen, anderen (met name zij die ook een crossover van de nieuwste generatie hebben uitgeprobeerd) zullen het naar huidige maatstaven te slapjes vinden. Het koopje van de week is de Skoda Yeti in elk geval niet meer. Voor nu geven we de voorkeur aan een 'zeer aantrekkelijk totaalpakket'.

Lease nu een Skoda Yeti

Bereken hier uw leaseprijs » Bereken hier uw leaseprijs

Tags: Skoda Yeti SUV Crossover

7 april 2014

Bron: http://www.autowereld.com/autotests/id/20932/autotest-de-vernieuwde-skoda-yeti

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan die ziekelijke drang is dus wel wat te doen en zeker met ook nog een JD kuurtje er bij, rijdt ie prima. Maar ik weet het nu zeker. Gezien de prijs (minimaal € 26 500 met dsg) en wat minder prettige ervaringen welke mijn vertrouwen behoorlijk hebben ondermijnd, gaat het hem niet meer worden. Zeer waarschijnlijk een Auris TS hybride. Betrouwbaarder en een stuk zuiniger. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of de Auris met z'n 1800 motor echt zuiniger zal zijn? Ik waag het te betwijfelen, zeker met de variomatic CVT die er in zit, B)  ik heb er mee proefgereden in oktober, en het rijdt heerlijk, dat wel. :)

En als je het brandstof besparen wilt zoeken in de hybride technologie, de electromotor helpt daar wel wat in, tot circa 45 km/h, en met een actieradius tot 20 km, dus in de stad.

Nu woon je in Amsterdam, maar rij je veel naar en in Friesland, dus dat zal de praktijk uit moeten wijzen (mocht je echt van de Skoda afstappen) ;) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vast wel, maar dat zou met de 1,2 in de skoda ook moeten kunnen. toch haal ik met de fabia (nu 5000 km oud) nog niet beter dan een 6,7l/100km. Daar zal nog wel iets vanaf gaan denk ik.

Overigens is onze fabia ook bij TVS 'geholpen' zowel DSG als motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou, met de Yeti niet hoor. 1 op 15 kan, als je heel rustig rijdt en niet te veel op de snelweg en dan niet met 130. Ik kom niet aan de 1 op 14. Nagenoeg alleen snelweg met 120/130. Zeer aero ondynamisch model natuurlijk., Vooral met wind tegen scheelt het een flinke slok


Heeft de Fabia trouwens bij TVS ook een externe ecu gekregen of is het via OBD gedaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zij halen ze tenminste terug;). Neemt niet weg dat het merk desondanks de betrouwbaarheidslijsten blijft aanvoeren.

Voor mij is het heel simpel. Ik heb in totaal 7 auto's gehad. Daarvan 5 Toyota's. Nooit enig probleem mee gehad. De twee andere merken: Renault (1 bak ellende) en Skoda, binnen 4 jaar ruim €700 aan reparatiekosten en een ketting vervangen.     

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar waarom heb je dan ooit een VAG product gekocht? Als die betrouwbaaheidstoptien al jaren wordt aangevoerd door Toyota?

http://www.autoleasewereld.nl/top_10/133/6272-de_top_3_van_meest_en_minst_betrouwbare_auto%E2%80%99s

 

Ik heb zelf altijd heel veel gekeken naar de prijs per km van een bepaalde auto. Via leasemaatschappijen krijg je vaak een goede indruk over hoe duur auto's nou echt zijn.

Of het terecht is of niet, laat ik ff buiten beschouwing, maar VAG producten leveren meestal een hogere inruilwaarde op, waardoor de totale km prijs redelijk is.

 

Daarnaast denk ik dat de gebruiker (aka berijder) heel veel invloed heeft op de levensduur en betrouwbaarheidsprestaties van het type/merk. En dat over het algemeen bepaalde type auto's, bepaalde type berijders aantrekken die overeenkomstig met hun dure stukken blik omgaan. En dat heeft uiteindelijk gevolgen voor de technische en economische levensduur...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanwege het model (mooi en uiterst praktisch) en de geweldige rij-eigenschappen. Dat laatste zal bij zo'n Auris ongetwijfeld wat minder (afstandelijker) zijn. 

Wanneer je als argeloze bezoeker een blik werpt op dit forum of dat van de buren, kom je nogal wat problemen tegen. Ik ken de tegenwerping: als het goed gaat melden mensen dat niet op een forum. Toch valt me op, als ik op het Toyota hybride forum kijk, dat ik daar geen problemen tegenkom. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je eenmaal het idee van onbetrouwbaarheid bij een auto hebt ontwikkeld, is er denk ik geen houden meer aan, dan word je nooit meer blij van die auto.

Maar toch kan je het ook zo zien: wat is nu 700,- in vier jaar!? Als je nieuwe auto 700,- duurder is in aanschaf dan een andere dan valt het niet eens op. Als die andere auto een fractie meer brandstof gebruikt ben je binnen de kortste keren duurder uit. Of kijk naar mogelijke verschillen in belasting, verzekering. Daarbij, als je op korte termijn gaat inruilen gaat het je sowieso veel geld kosten. Enne: dan komen er ook nog eens nieuwe tuningskosten bovenop.

 

Maar ja, het gevoel van betrouwbaarheid mag natuurlijk ook wel wat kosten.

aangepast door CaseyBasey
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Auris ga ik niet tunen hoor, dat is gewoon comfortabel van A naar B. Wat de kosten betreft heb je gelijk. Het is ook meer dat je vertrouwen weg is en je niet nog eens ergens midden in de polder, of in de bergen op vakantie, stil wil komen te staan. 

Overigens reageerde de wegenwachter instemmend op mijn verhaal omtrent mijn Toyota's. Daar schijnen ze ook veel minder vaak voor te hoeven uitrukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De standaarduitrusting is ook behoorlijk rijker dan die van de simpelste Yeti met dsg:
verwarmde spiegels, armsteun, led drv en achterlichten, mistlampen, lmv, parkeerhulpcamera, autom. airco, brillenhouder, 6 speakers. 

 

En helemaal goed wat mij betreft, geen regensensor en CC op deze "eenvoudigste" versie 

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat je de betrouwbaarheid van een gemiddelde Toyota kunt generaliseren naar een hybride Toyota. Los van vaak of minder vaak kan ik me ook voorstellen dat als er met een hybride auto iets is reparaties duurder kunnen uit vallen.

 

Verder denk ik dat er bar weinig auto's zijn die 1 op 20 halen bij 120 / 130.

 

Maar dat boeit allemaal niet, want je hebt gewoon zin in die Auris, en dan moet je het gewoon doen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe