Ga naar inhoud

Eerste ervaring met nieuwe wagen


Bartje
 Delen

Aanbevolen berichten

Na het eerste weekendje testrijden.  Toch al enkele dingen gemerkt :

1.  Motor draait heel stil na overstap van een diesel.  Zo had ik de motor gestart, even in de handleidingen gesnuisterd, waarna ik de motor opnieuwe wilde starten want ik was in de veronderstelling dat hij af stond  :D .

 

2.  Turbo geeft hoog koppel,  qwa rijplezier en gemak vergelijkbaar met een diesel, maar dan zonder de herrie  ;)

3. verlichting ben ik nog niet volledig uit.  Op autostand  brand er een klein geelachtig licht.  Op stadlicht stand brand er een wit licht maar minder fel.  Wat is het verschil tss beiden?  DLR/ .... ???  Kan niet altijd het witte lampje branden?  

4. Enkele mindere punten :(  :  Service garage laat te wensen over.  Ik vroeg om needle sweep, dubbele mistlichten achteraan, CH/LH lampen aan te passen.  Maar dit kon niet.  Er werd me verteld dat de boordcomputer dit niet aankon.  Ik heb swing radio.

5. Auto werd geleverd zonder de knop voor de bandenspanning wanneer dit toch een bestelde optie was.  :(

6. Automatten niet aanwezig wanneer dit toch besteld was.  Waarom meldt de garage me niet dat ze die vergeten zijn.  Service/klandvriendelijkheid ??? :onzeker:

7.  SWING radio is echt niet meer van deze tijd.  in peugeot 208 van 12 000 euro zit een veel uitgebreidere radio( met Bluetooth),die bovendien veel functioneler is.

Maar upgrade naar Borelo zou me 1000 euro kosten met alle bijhorende toebehoren (DABtuner/multifunctioneel stuurwiel/multi dot/GSM lade/ BT functie.  

8. Wagen rijd "stugger" dan peugeot die.  Medepassagiers ervaren dit als minder comfortabel.  Ik persoonlijk als iets droger' rijden.

9. Redelijk zuinig.  rond de 6,5l a 7l/100km.  Maar goede waarde voor een benzine denk ik.  (Peugeot van 18j oud zat rond de 5 a 5,5l/100km diesel)

aangepast door EdK
andere punten toegevoegd
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Needle sweep zou geen probleem moeten zijn, denk ik. Zet verder alsjeblieft dat idee van dubbele mistachterlampen uit je hoofd. Totaal onnodig en erg storend voor achterliggers.

Waarom storend?  Op mijn vorige wagen was dit ook zo uitgevoerd.  Dubbel mistachterlampen.  Waarom storend.  Je gebruikt ze toch wanneer het mist is.  Verhoogd de zichtbaarheid.

 

Is de boordcomputer en radio/nav systeem in elkaar geintegreerd?  Of zijn dit 2 afzonderlijke onderdelen?  Als ze in 1 toestel zitten betekend dit dat je geen after market radio/nav kan plaatsen.  :(

Ook enkele instellen die ik terugvind in de handleiding van de SWING radio vind ik niet terug in de menustructuur. (oa : service interval, instellen CH/LH, climatic instellen)

aangepast door EdK
punt 8 en 9 verplaatst en hier verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben echt niet de enige die dit storend vind. Die lampen genereren een hoop fel licht. Dus 1 volstaat ruimschoots voor de zichtbaarheid,  2 is way too much. Bovendien voeren hele volksstammen mistachterlicht in niet toegestane omstandigheden waarin voldoende zicht is. Dan is het nog storender. Het verstoort het verkeersbeeld, sommigen kunnen het aanzien voor remlichten. Voor de zichtbaarheid is dus nonsens, waarom zou je het dan doen?   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Bartje.

 

Ik denk dat je een aantal vragen even in een daartoe bestemd topic moet stellen. Toch even over de radio: Had je overwogen om MDI er bij te bestellen? Dit geeft functionaliteiten die je nu mist.

 

Het verbruik wordt nog beter. :) Die extreme stilte stationair is ook een beetje nieuwigheid, dus geniet er nog maar van  ;)

aangepast door EdK
Tekst doorstreept, plek is in overleg Mods
Link naar reactie
Delen op andere sites

Service garage laat te wensen over.  Ik vroeg om needle sweep, dubbele mistlichten achteraan, CH/LH lampen aan te passen.  Maar dit kon niet.  Er werd me verteld dat de boordcomputer dit niet aankon.  Ik heb swing radio.

 

 

Verbaasd me niets dit te lezen dat de dealer het niet wil/kan aanpassen.

En willen ze het wel dan brengen ze vaak nog veel kosten in rekening voor wat software omzetting

 

Needle Sweep zou mijn inziens gewoon kunnen via de VCDS kabel en waarschijnlijk niet met de kast VAS..... die de dealer gebruikt.

Dubbele mistlichten aan....... tsja ik vind het als degene die daar achter rijd zeer hinderlijk omdat de remlichten vaak niet meer te zien zijn hierdoor en met één mistlamp zie ik je als achterligger net zo goed.

Als mijn Yeti een tweetal mistlampen had gehad in de lampunits dan had ik er juist één uitgeschakeld of het lampje eruit gedraaid.

 

En CH / LH moet volgens mij zeker aan te passen zijn met VCDS en @antera een lid hier en wonend te breda (nl) kan je hierover een stuk meer vertellen.

Hij heeft het nieuwe platform waar de O3 op staat mbt VCDS instellingen al redelijk ver doorgrond en past dit ook aan voor derden voor een redelijke vergoeding.

http://www.skodaforum.eu/user/355-antera/  voor zijn gegevens hier en kun je hem een PB toesturen

Want er is zover ik weet nog veel meer mogelijk met instellingen op dat nieuwe platform waar de O3 gebruikt van maakt.

 

Wat betreft de Swing , deze zat er bij mij ook in maar met multifunctioneel stuur en tsja het is basic maar sommige mensen hebben er meer dan genoeg aan.

Zelf heb ik om niet op het dure VW spul over te gaan overgestapt op de Zenec ND2011 en hierbij heb ik een systeem vergelijkend aan de Columbus en canbus aangestuurd.

En uiteindelijk nog een DAB+ module erbij genomen van Zenec voor het digitale radio geluid.

 

In rubriek Navigatie hier op forum is daar één en ander over te lezen

aangepast door EdK
toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

Verbaasd me niets dit te lezen dat de dealer het niet wil/kan aanpassen.

En willen ze het wel dan brengen ze vaak nog veel kosten in rekening voor wat software omzetting

 

Needle Sweep zou mijn inziens gewoon kunnen via de VCDS kabel en waarschijnlijk niet met de kast VAS..... die de dealer gebruikt.

Dubbele mistlichten aan....... tsja ik vind het als degene die daar achter rijd zeer hinderlijk omdat de remlichten vaak niet meer te zien zijn hierdoor en met één mistlamp zie ik je als achterligger net zo goed.

Als mijn Yeti een tweetal mistlampen had gehad in de lampunits dan had ik er juist één uitgeschakeld of het lampje eruit gedraaid.

 

En CH / LH moet volgens mij zeker aan te passen zijn met VCDS en @antera een lid hier en wonend te breda (nl) kan je hierover een stuk meer vertellen.

Hij heeft het nieuwe platform waar de O3 op staat mbt VCDS instellingen al redelijk ver doorgrond en past dit ook aan voor derden voor een redelijke vergoeding.

http://www.skodaforum.eu/user/355-antera/  voor zijn gegevens hier en kun je hem een PB toesturen

Want er is zover ik weet nog veel meer mogelijk met instellingen op dat nieuwe platform waar de O3 gebruikt van maakt.

 

Wat betreft de Swing , deze zat er bij mij ook in maar met multifunctioneel stuur en tsja het is basic maar sommige mensen hebben er meer dan genoeg aan.

Zelf heb ik om niet op het dure VW spul over te gaan overgestapt op de Zenec ND2011 en hierbij heb ik een systeem vergelijkend aan de Columbus en canbus aangestuurd.

En uiteindelijk nog een DAB+ module erbij genomen van Zenec voor het digitale radio geluid.

 

In rubriek Navigatie hier op forum is daar één en ander over te lezen

Bedankt voor de info.

  Is het mogelijk om achteraf het multifunctionele stuur te monteren?  Is de bedrading reeds aanwezig tot in het stuur?  Kan je dit zelf? plastiekje uitklikken en knopjes inklikken.

Kwanta costa????

 

Sommige hebben idd genoeg aan een eenvoudige radio.  Maar een beetje gebruiksvriendelijk mag je toch wel standaard verwachten.  Scrollen door de folders van je SD kaartje of USB stick zou toch beter kunnen.  Bij andere merken zit, in kleine wagens, standaard reeds beter spul.

 

Ben verbaast over de reacties van de dubbele mistlichten daar ik in mijn vriendenkring iemand had, waar net die dubbele mistlampen hun leven rede.  

In een plots opgedoken dichte mistbank, (zihtbaarheid minder dan 10m) had de achterligger zo zicht op de breedte van de wagen en kon hij deze nog net ontwijken.

200 wagens betrokken in de botsing.  tientallen doden en zwaargewonden.

http://www.nooitmeerdezelfde.be/een-muur-van-mist/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk voor multi functionele sturen eens op www.superskoda.com

en als ik goed heb heeft onlangs tootoo ( ook een vlaming ) zijn stuur vervangen en hierover één en ander gepost

Maar hij kan je er zeker meer over vertellen als je het hier op forum niets van kunt vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie heeft dat dan wel vastgesteld, dat die dubbele mistlichten een leven hebben gered? Klinkklare onzin. Kan me voorstellen dat het voeren van mistachterlicht levensreddend is geweest, omdat de achterligger daardoor tijdig kon remmen. Maar daarvoor is een enkele of dubbele uitvoering natuurlijk volstrekt irrelevant.

 

Voor de verkeersveiligheid is het om eerder genoemde redenen juist niet bevorderlijk en ik heb ook het vermoeden dat de voorstanders ook niet de verkeersveiligheid beogen te vergroten maar hun ego ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs als er ooit eens een leven mee gered zou zijn, zegt dat nog niks. Want weet jij hoeveel levens het heeft gekost? Is een beetje als de stelling dat roken niet dodelijk is omdat opa al rokend 100 werd...

 

Dubbele mistlichten hebben het grote nadeel dat het verwarrend werkt. Bij dubbele mistlichten verwacht je immers eerder dat het de gewone achterlichten (of erger, de remlichten) zijn. Dat geeft heel wat meer verwarring dan de eventuele extra zichtbaarheid kan goedmaken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iets genuanceerder gezegd komt het er op neer dat wij in holland de dubbele mistlichten aan als achterliggers als zeer hinderlijk ervaren en hier dus de meerwaarde niet van zien.

En mistlichten mogen hier pas bij een zicht minder dan 50mtr gebruikt worden, en tsja als dat een 5 keer per jaar voorkomt dan is t veel hier in het hoge noorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe