Ga naar inhoud

Hoe meer snufjes, hoe meer kans op brand!


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

‘Nieuwe en dure auto’s bevatten zo veel elektronica dat het risico op brand groter wordt.’ Dat zeggen brandexperts nadat deze week alweer twee recente modellen spontaan vuur vatten. Een van de getroffenen was Hollywoodster Dick Van Dyke. Hij ontsnapte aan de dood toen zijn Jaguar tijdens het rijden in brand vloog.

‘Onze experts merken bij de garagisten een opvallende stijging van de vraag naar cursussen over brand in auto’s’, zegt Maarten Matienko van automobilistenvereniging VAB. ‘De constructeurs zwijgen er in alle talen over, maar het is zo dat in de nieuwe automodellen meer elektronica en elektrische bedrading zit. Dus meer risico’s op oververhitting of kortsluiting van een component. Bovendien wordt het motorcompartiment soms te klein voor al die onderdelen, zodat die ergens weggemoffeld worden in de passagiersruimte. Als zo’n onderdeel zich in de buurt bevindt van brandbaar materiaal kan een vonk makkelijk overslaan in een brand.’

Gepensioneerd brandexpert Guy Van De Gaer beaamt. ‘Auto’s worden almaar complexere machines. Maar hoe meer snufjes, hoe meer kansen op een vonkje. Vroeger werd bij een alarmmelding de batterij losgekoppeld, maar nu zitten er soms tot vier verschillende batterijen in een wagen en geen mens weet waar die zitten. We hebben nog meegemaakt dat een half uur na een elektriciteitsalarm de auto nog onder stroom stond. Of stilstaande wagens zonder chauffeur die plots vanzelf begonnen te rijden.’

‘Bovendien zijn die nieuwe dure modellen vaak gebouwd uit lichte materialen van kunststof. Als zo’n koetswerk vuur vat, brandt de wagen twee keer zo hard en zo snel uit.’

Lees de reactie van Volvo en Jaguar in Het Nieuwsblad van donderdag 22 augustus: ‘We hebben geen idee wat de oorzaak is’.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarover ik me bij nieuwere (en zeker duurdere) auto's nog weleens verbaas, is de methode die gebruikt om onderdelen te voeden en aan te sturen. Het lijkt wel een oude pentium van binnen. Draden worden via de meest gekke bochten langs loeihete componenten gelegd, door krappe kiertjes, etc. Zou dat niet veel meer in modules kunnen, kleine stekkers en draden (voor de lage spanning), betere koppelingen vanuit de BCM naar zekeringen e.d. (veel dingen zitten achter de BCM, i.p.v. via een eigen zekering).

 

Anderzijds doen we er zelf ook aan mee, alles zo goedkoop mogelijk, zo min mogelijk wegen, zo veel mogelijk ruimte binnenin, enz. Maar bij dure wagens is dat toch andere koek, of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gepensioneerd brandexpert Guy Van De Gaer beaamt. ‘Auto’s worden almaar complexere machines. Maar hoe meer snufjes, hoe meer kansen op een vonkje. Vroeger werd bij een alarmmelding de batterij losgekoppeld, maar nu zitten er soms tot vier verschillende batterijen in een wagen en geen mens weet waar die zitten. We hebben nog meegemaakt dat een half uur na een elektriciteitsalarm de auto nog onder stroom stond. Of stilstaande wagens zonder chauffeur die plots vanzelf begonnen te rijden.’

...

Juist ja, een GEPENSIONEERD brandexpert... 8-)  Technologie verandert, zelfs de doorknipschema's van de brandweer worden aangepast op de elektrische circuits in nieuwe auto's. Daarom is het juist van belang dat redddingspersoneel regelmatig op cursus gaat en de meest recente info van autofabrikanten tot zich neemt! (maar geldt b.v. ook voor PV panelen op huizen)

Wat voorbeelden:

http://www.infopuntveiligheid.nl/Infopuntdocumenten/Testverslag%20Elektrische%20Auto%202011.pdf

http://www.3xrood.nl/userdata/pdf/instructiekaarten/Voertuigen%20op%20alternatieve%20energie.pdf

Zo zie je dat er wel degelijk allerlei veiligheidsmaatregelen worden genomen. Net zoals je zaken als automatische brandstofafsluiting hebt bij brandstofauto's, zo heb je ook bij elektrische auto's allerlei circuits en beveiligingsrelais die circuits afschakelen in het geval van een ongeval.

Hetzelfde geldt al jaren voor b.v. de detonatiepatronen van airbags. Zomaar hydraulisch knippen in een stijl van een auto zou de airbag kunnen doen afgaan.

 

Beetje sensatieverhaal van de betreffende journalist, zonder zich wat nader in allerlei achtergrondinfo te verdiepen...

 

En dat een nieuw model 'zomaar' in de fik vloog. Tja, vroegah explodeerden brandstofauto's bij het minste of geringste ongeluk, doordat zich een explosief brandstofmengsel vormde rond een lekkende brandstoftank. Door taaie kunststof brandstoftanks, voorzien van een honinggraatstructuur werd dat probleem ook opgelost.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe