Ga naar inhoud

Ligt het aan mij of aan de DSG-7?


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Een vraag en een opmerking over mijn ervaringen met de DSG-7 in mijn Roomster. Nu wordt deze zelfde automaat in de diverse Skoda (VAG) modellen gebruikt, dus wellicht dat anderen hier ook ervaring mee hebben.

Inmiddels heb ik ruim 10.000km gereden en ik moet zeggen ben eigenlijk zeer content ermee.

Op één dingetje na.

Ik ben aardig bedreven in het, met fluwelen voet, het gaspedaal bedienen zodat de auto zo soepeltjes mogelijk accelereert en dat auto EN passagiers zo comfortabel mogelijk worden vervoerd. MAAR vaak (niet altijd, en dat is het vreemde), je komt b.v. bij een kruising aanrijden, remt af, neemt rustig de bocht en bij het uitkomen v.d. bocht geef je rustig weer gas, maar toch voel ik dan in ca. 75% v.d. gevallen een forse schok op het moment dat de DSG van 2 --> 3 schakelt. Maar ook weer niet altijd, en dat is het vreemde. Is dit een software bugje of maken meer mensen dit mee?

Als ik trouwens voluit accelereer, vanuit stilstand, wordt wel soepeltjes opgeschakeld.

Nog iets, maar dat vind ik eigenlijk wel een handige feature, soms als ik stop (vlakke weg) en de rem weer loslaat, dan kruipt de auto toch NIET van z'n plek en blijft keurig staan, terwijl de DSG handle in z'n 'D' staat en het display D1 aangeeft. Maar dit gebeurt zelden (vind ik wel jammer) meestal moet ik m'n voet op de rem houden, anders loopt de auto weg, of (als het langer duurt) zet ik 'm ff in z'n 'N'.

aangepast door PC-fre@k
type verbeterd op verzoek van captain
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste Bert,

Ik weet wat hill-hold is, en dat funktioneert idd keurig. ALS ik op een helling sta.

Maar vlakke weg???? Ik maak het namelijk mee dat bij hetzelfde stoplicht, waar ik iedere dag kom, en daar is het echt vlak, de ene dag de auto blijft staan, zonder voet op de rem, en de andere dag niet... :huh:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het 2de effect niet willen hebben. Vind het kruipen juist prettig als er voetje voor voetje gereden wordt voor stoplichten of in files. En als je stil moet staan wil ik 'm niet in een versnelling hebben staan om de koppeling niet onnodig te belasten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorzover ik weet heeft de"schok" te maken met het het zogenaamde turbogat, ik heb dat ook soms.

Als de turboblower boven een bepaald toerental is gekomen, levert het compressorgedeelte (na enige tijd) meer verbrandingsluchtdruk.

Als deze druk boven een bepaalde grenswaarde is gekomen , gemeten via een drukimpulsleiding, dan pas wordt er meer brandstof toegestaan, dit ter voorkoming van de vloegel (bedankt Ed) zo bekende roetwalm, in het geval van diesel dan.

Inmiddels heb ik dit effect min of meer intuitief weten te vermijden, maar als het gebeurt lig ik er ook niet wakker van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is uiteraard ook mogelijk, dat ik (en anderen) het "intuitief" hebben weten te vermijden in de loop der tijd. Dan zou je dat missschien ook bewust moeten kunnen doen, door bv te varieren met het moment waarop je weer gas bijgeeft en hoeveel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt daarnaast ook nog de impulsieve gasgevers.

En gasontvangers, je geeft gas en iemand anders ontvangt dat,

De Nederlandse wetgeving probeert dat theoretisch eerlijk te verdelen, maar daar ben ik niet zo gerust op.

Vooral omdat de Europesche Regelgeving ons de Wet wil gaan voorschrijven,

Mag ik in Friesland komen wonen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe voorzichtig ik ook het gaspedaal behandel, het gebeurt toch, die schakelschok van 2 --> 3. Maar da's nou juist het vreemde, niet altijd...

Het lijkt net alsof de motor/DSG zich (soms) verslikt en dan plotseling erin knalt (om het eens anders uit te drukken). Het gebeurt trouwens alleen als je eerst gas hebt losgelaten, de auto laat uitrollen en dan weer gas gaat bijgeven. Ook nog getest of het wat uitmaakt of de bak in 'D' of in 'S' staat, maar dat maakt geen verschil, voor die lompe schakelschok. Wel voor het erna doortrekken uiteraard.

En wat betreft die flat-hill control, gisteren één keer gehad dat ik ergens stond te wachten voor een kruising en dat de auto bleef staan, zonder dat ik m'n voet op de rem had. Dezelfde kruising diezelfde dag nog een keer langsgeweest en toen moest ik m'n voet wel op de rem houden, anders kroop de auto weg. Dus tja... ???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik reed van de week in een 2.0 TDI met 7DSG bak.... ik reed een oprit op van de snelweg en gaf gas om in te voegen....

Niets.... niets.... toeren, niets... HOP! En als de brandweer ervandoor.

Hij was éven de weg kwijt...

Doet je DSG het al goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die schok van 2 naar 3 zit er nog steeds in.

Naar ik begrepen heb van het sf, zijn er meerdere mensen met dit euvel.

En wat betreft dat flat-hill control; da's best wel cool. Ik heb inmiddels wat geëxperimenteerd en wat blijkt:

(alles in D stand van de DSG)

-Volkomen vlakke weg, auto kruipt langzaam weg als je je voet v.d. rem haalt.

-Helling naar boven, je voet op de rem, auto blijft uiteraard staan, voet van de rem, auto blijft nog steeds staan en je kunt rustig gas geven en wegrijden (hill-hold control heet dat). Wacht je te lang met gasgeven, dan begint de auto naar achteren te rollen.

-Minieme hellingshoek (heb het gecontroleerd met een losse libelle van een waterpas). Je komt tot stilstand (remmen met het rempedaal dus), je laat de rem weer los en de auto blijft gewoon staan! Terwijl de DSG handle in de 'D' positie staat. En gerust een minuut, no problemo.

Is blijkbaar een bijverschijnsel van het hele hill-hold control software gebeuren. Iets van een samenspel van de hellingshoeksensor, de droge koppeling en de mechatronic. "it is not a bug, it is a feature" ;)

Of er voor die schakelschok (van 2 naar 3) wellicht een software update is, zal ik binnekort eens navragen. Moet over enige tijd toch een afspraak voor een onderhoudsbeurt gaan maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb inmiddels wat geëxperimenteerd en wat blijkt:

(alles in D stand van de DSG)

-Volkomen vlakke weg, auto kruipt langzaam weg als je je voet v.d. rem haalt.

-Helling naar boven, je voet op de rem, auto blijft uiteraard staan, voet van de rem, auto blijft nog steeds staan en je kunt rustig gas geven en wegrijden (hill-hold control heet dat). Wacht je te lang met gasgeven, dan begint de auto naar achteren te rollen.

-Minieme hellingshoek (heb het gecontroleerd met een losse libelle van een waterpas). Je komt tot stilstand (remmen met het rempedaal dus), je laat de rem weer los en de auto blijft gewoon staan! Terwijl de DSG handle in de 'D' positie staat. En gerust een minuut, no problemo.

Is blijkbaar een bijverschijnsel van het hele hill-hold control software gebeuren. Iets van een samenspel van de hellingshoeksensor, de droge koppeling en de mechatronic. "it is not a bug, it is a feature" ;)

Bedankt voor het testen Erik, ik zal het ook eens bekijken als ik het niet vergeet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe