Ga naar inhoud

Bij noodgevallen zelf stroom opwekken


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Als vervolg op het offtopic gehalte in het zonnepaneel topic hier een topic voor dingen als generatoren die ook functioneren als je leverancier eruit ligt (denk aan de helikopter in Tiel een poosje geleden).

 

Zelf heb ik dus een generator op benzine staan. Volgens mij een 3000 watt versie.

Ik zet hem eens in de zoveel tijd aan om te checken of hij het doet en even door te laten lopen (incl. lading erop - fohn bijv.)

 

Nut hiervan? Bij stroomuitval bij mijzelf of familie kan je dit ding inzetten. Bij een paar uur heeft dat misschien niet zoveel zin, maar bij 4+ uur of de verwachting dat het niet zo snel verholpen kan worden ben je wel onafhankelijk. Huur tegen die tijd maar een generator bij de bouwmarkt... Je kan hier vervolgens de CV ketel op aansluiten (via de groep of een verlengsnoer) en bijv. de koelkast. Je zou zelfs je buren kunnen helpen want 3000 watt is best veel.

 

Uiteraard wel direct benzine bijhalen zodra je je vooraad in de tank hebt gegooid (hij staat hier normaal leeg).

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is de aankoopprijs? Ik denk dat dit overbodige luxe is. Heb jij zoveel last van stroomuitval? Eens horen bij andere leverancier. Of teveel naar de preppers :P gekeken zeker?

aangepast door SuperSativa
Link naar reactie
Delen op andere sites

haha, in zeker zin wel natuurlijk. Maar voor die 200 euro is het toch wel een fijne gedachte (hobbel heeft het zelfs over 150 euro). En nee, ik heb geen bunker in de achtertuin of onder m'n huis. Ik had dat ding al lang voor dat op TV was. Overigens voor en na de aanschaf zeker 5x stroomstoring gehad. 2x enkele uren en 1x echt 5-6 uur. Betuwe he... Overigens komen er geregeld stroomstoringen voor, en dat merk je direct als je in de IT werkt ;)

 

Maar uiteindelijk is het mobiele elektriciteit he, je kan hem dus ook meenemen naar een plek waar je geen aansluiting hebt. Bij een M&G bijv (om maar eens iets geks te noemen).

 

Overigens was het doel van dit topic niet de gekkigheid, maar een uitwijk om stroom opwekken via PV panelen niet te verwarren met de discussie om zelf stroom op te wekken in noodgevallen (serieus dus) :P

 

--

 

Maar terwijl ik het erover heb! Ik heb ook meerdere UPSen in huis (accu's met omvormer dus). Zowel voor de modem/telefoon e.d. als voor mijn desktop. Niet alleen om de boel aan te houden, maar ook om de boel heel te houden. Je zou ook een goedkope UPS aan de CV kunnen hangen. Pomp van de CV verbruikt iets van 100 watt per uur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de brandstof betreft: het beste is inderdaad de tank van de generator leeg laten, en de brandstof voor de generator regelmatig vernieuwen (bijvoorbeeld in de auto), omdat brandstof tegenwoordig nog veel sneller de-genereerd dan vroeger (of moderne motoren zijn er gevoeliger voor).

 

Overigens krijg je als particulier wel een vergoeding voor langdurige stroomuitval, maar ik weet niet hoe het met de hoogte van dat bedrag zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het ook niet meer uit mn hoofd, maar was niet zo veel en je moet best lang zonder zitten + een vrij groot gebied.

 

Hmm, ik vervang de inhoud van de brandstof in de jerrycan niet nee. Misschien wel een idee, maar ik heb geen benzine motor :P Wat als dit te oud is? Slechte verbranding?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slechte verbranding is nog geen ramp, maar als het brandstofsysteem van het aggregaat daardoor niet meer functioneert (verstopping door bepaalde bestanddelen van verouderde benzine) of het aggregaat slaat niet meer aan, door de slechte brandstof heb je een probleem. Tanken kun je dan dichtbij waarschijnlijk ook niet, ik vermoed dat bijna alle tankstations met elektrische pompen werken (en de electronische vrijgave niet te vergeten).

 

Ik weet niet of je andere apparaten op benzine hebt (bijvoorbeeld grasmaaier of iets dergelijks), dan kun je jezelf aanwennen om daar steeds de brandstof voor het aggregaat voor te gebruiken en steeds de jerrycan opnieuw vullen. (of een systeem met 2 kleine jerrycans, dan heb je altijd wat achter de hand, en loop je niet het risico dat de stroom uitvalt als je net je jerrycan hebt leeggemaakt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het ook niet meer uit mn hoofd, maar was niet zo veel en je moet best lang zonder zitten + een vrij groot gebied.

 

Groot gebied is geen criterium. Ik heb twee keer kort achter elkaar geen stroom gehad. Een keer een hele dag, een week later nog een halve dag. Dat ging om iets van 15 huishoudens. Van de vergoeding konden 5 keer uit eten.

 

Met mijn oude modem op de omvormer van de auto had ik nog internet ook. Mijn nieuwe modem kan dat niet meer. Het heeft me alleen wat stookhout voor de open haard gekost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 actiebonnen van de mcdonalds denk ik.

 

Even zonder gekheid:

Hebt u schade gehad door een stroomstoring? Dan kunt u bij uw netbeheerder een schadeclaim indienen. In de algemene voorwaarden van uw netbeheerder staat wanneer u uw netbeheerder aansprakelijk kunt stellen voor de schade. U moet de schadeclaim schriftelijk indienen bij uw netbeheerder. Schrijf in een brief duidelijk op waarom u een schadeclaim indient. Hebt u bewijsmateriaal, bijvoorbeeld reparatiebonnen? Stuur die dan ook mee.

 

Recht op vergoeding

Hebt u een tijd lang geen stroom gehad door een stroomstoring? Dan kunt u een vergoeding krijgen van uw netbeheerder. Hoe hoog dat bedrag is, hangt af van de aansluiting die u hebt. En hoeveel uur u geen stroom hebt gekregen. Hieronder staan twee situaties.

 

Aansluiting van maximaal 3x25 ampère

Hebt u een aansluiting van maximaal 3x25 ampère? En hebt u langer dan 4 uur geen stroom gekregen? Dan kunt u een vergoeding krijgen. U krijgt dan 35 euro. Hebt u langer dan 8 uur geen stroom gehad? Dan krijgt u een extra vergoeding van 20 euro. De vergoeding neemt toe met 20 euro per 4 uur dat u geen stroom hebt gekregen. Hebt u bijvoorbeeld 13 uur geen stroom gekregen? Dan krijgt u 35 euro (4 tot 8 uur) + 20 euro (8 tot 12 uur) + 20 euro (12 tot 16 uur). In totaal is dit 75 euro.

 

Aansluiting groter dan 3x25 ampère

Hebt u een aansluiting die groter is dan 3x25 ampère? En maximaal 3x80 ampère? Dan gelden er andere regels. Vraag uw netbeheerder of ga naar de website van ACM (Autoriteit Consument & Markt).

 

 

Bron: http://www.consuwijzer.nl/energie/veiligheid-storingen/storingen/schade-door-stroomstoring

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar uiteindelijk is het mobiele elektriciteit he, je kan hem dus ook meenemen naar een plek waar je geen aansluiting hebt. Bij een M&G bijv (om maar eens iets geks te noemen).

 

Er zijn toch wel hele mobiele (kleine) modellen, die je bijvoorbeeld ook ziet aan hamburgerkramen?

 

Ik zou er in ieder geval geen aanschaffen. Mijn pa had er 2, geloof ik, werkgerelateerd, en wij hebben die hooguit één keer privé gebruikt. De diesel variant werd vaak gebruikt op werven, om een hele dag staan de tuffen. Maar ik herinner me vooral dat er vaak aan gesleuteld moest worden (misschien is dat tegenwoordig anders) als er een paar weken aan een stuk moest worden gewerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als voormalig inwoner van de bommelwaard weet ik wat het is om 4 dagen zonder stroom te zitten (midden in de winter) en dat is echt knap lastig. In die tijd hadden we bijvoorbeeld een waterbed en ik kan je vertellen dat dat zonder verwarming echt niet lekker ligt!

Qua schadevergoeding zijn we toen ook niet heel veel wijzer geworden, ik geloof dat we toen iets van 300 euro hebben ontvangen. Daar kun je natuurlijk een aggregaat voor kopen ;-)

De kans op langdurige stroomuitval is gelukkig echt heel klein. Nagenoeg alle gebieden worden via 2 routes van stroom voorzien (behalve de bommelwaard natuurlijk) en daarmee wordt eigenlijk echt langdurige uitval voorkomen. 

 

Op MP zijn ze overigens al te vinden voor 45 euro.. http://link.marktplaats.nl/688907662

Dan heb je een 900W uitvoering en daar kun je dan je CV en koelkast op laten lopen, afwassen zul je dan met de hand moeten doen  :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is natuurlijk wel dat zo een noodstroomding niet zomaar alles in huis kan overnemen en in de de praktijk of op zolder bij de CV of bij de koelkast of bij de ... moet staan. Toch maar eens kijken of de 2MW no-break van het werk wat is voor thuis ;) , hoewel ik die niet zo makkelijk kwijt kan en een beetje duur is ie ook..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe