Ga naar inhoud

De waanzin van de nederlandse regelgeving


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Foute / onvolledige redenering: je betaalt belasting waar je je inkomen hebt / genereert en niet waar je woont. Via onderlinge verdragen kan dat "verlegd" worden. Ik neem aan dat zij niet valt onder de zgn. "artiestenregeling".

De regel dat je na x maand wordt uitgeschreven staat daar volkomen los van. Sterker nog, zij moet zich juist elders laten inschrijven om ook volgbaar te zijn voor de Belastingdienst. Daarnaast zal zij vragen kunnen verwachten hoe zij het onderverhuur eregeld heeft en of zij nog wel recht heeft op de eventuele hypotheekrenteaftrek nu het niet (meer) haar hoofdverblijf is.

De gemeentelijke belastingen staan daar overigens ook los van aangezien je immers nog steeds eigenaar bent en dus de WOZ moet betalen en alles wat eraan vast hangt, je hoeft geen bewoner te zijn.

Haar conclusie dat zij zonder vaste woon- en verblijfsplaats is is dan ook administratief volledig juist, maar als troost, zij is niet alleen en hoeft niet in de "doos" te leven onder een brug.

Blijft wel even mijn opmerking dat wij dit knelpunt hier niet oplossen aangezien de beschikbare gegevens onvoldoende aanknopingspunten bieden hoe de vork nu echt in de steel zit. De formele vaststelling van de gemeente dat zij zich niet aan de regels houdt lijkt juist, dat ZIJ dit niet eerlijk vindt , daar kunnen we inkomen maar nu niets aan veranderen. Misschien moeten we dat ook niet willen omdat er een oneindige what... if-loop onstaat die slechts op een marginaal aandeel van de bevolking op een of andere manier van toepassing is. Het praktische advies is, kom af en toe gewoon effe naar huis om de plantjes water te geven en de post na te kijken ;). Al je dat niet wilt moet je niet klagen over de problemen..

aangepast door Sodela
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed begrijp dus een kwestie van laks gedrag. Lijkt mij in het geheel geen probleem wanneer men daar niet altijd maar mee wegkomt. Dan zou zulk gedrag alleen maar beloond worden, hetgeen in de praktijk natuurlijk ook vaak gebeurt en om welke reden men zulk laks gedrag vertoont. Waarom die moeite, het zal wel los lopen, er kraait toch geen haan naar. Dan niet mauwen als je op de blaren moet zitten, zou ik zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed begrijp dus een kwestie van laks gedrag.

Dat weten we niet, de mevrouw in kwestie is er niet echt helder in hoe eea gaat. Het zou zo maar kunnen, maar misschien heeft ze er gewoon geen tijd voor gehad (in haar beleving). Maar na zoveel maanden zou je dat (kort door de bocht) inderdaad laks gedrag kunnen noemen.

Wat het fenomeen belastingen en WOZ betreft suggereert mevrouw zelf een beetje dat zijn op basis hiervan recht op inschrijving denkt te hebben/ mogen houden (ik betaal gewoon belasting en gemeentebelasting).

Maar over de exacte oorzaken hoe eea komt en waar ze al die tijd uit heeft gehangen weten we niet. Misschien moeten we er ook niet teveel aandacht aan schenken aan artikelen als deze als we de achtergronden niet weten voordat we tot conclusies springen dat het Kafka is of wat de fouten van haar en/ of de gemeente zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar die laksheid-hypothese lijkt me helemaal niet zo onaannemelijk. Ik ken in mijn omgeving genoeg mensen die ook niet de moeite zouden nemen, als ze er al aan zouden denken, zich uit- en weer in te schrijven bij een langdurige afwezigheid. Laat uiteraard onverlet dat er een mogelijkheid bestaat dat het in dit geval anders zit, maar daarover rept zij niet, dus er is dan lijkt me niets op tegen wat te speculeren op basis van het meest waarschijnlijke scenario. Maw, het riekt naar de "misdaad".

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben blij dat wij wel alles goed hadden geregeld.

Tegen het advies van de verzekeringsadviseur in, dat dan weer wel. Die was ronduit pissig dat ik van hem een overzicht vroeg welke verzekeringen ik moest opzeggen, en welke ik kon aanhouden. "Niemand deed dit zo, hij had ook vrienden die bla bla bla, en (terwijl hij WISTdat we zouden verhuren) ze komen er toch nooit achter" was zijn commentaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Foute / onvolledige redenering: je betaalt belasting waar je je inkomen hebt / genereert en niet waar je woont. Via onderlinge verdragen kan dat "verlegd" worden. Ik neem aan dat zij niet valt onder de zgn. "artiestenregeling".

Of onder de regeling zeevarenden, als je op een schip voer (werken en wonen, blijkbaar) onder Nederlandse vlag, betaalde je gewoon de volle mep, nog meer zelfs, want voor "kost en inwoning" werd voor dat genoten voorrecht je belastbaar inkomen

met ongeveer Hfl. 80 per maand extra opgehoogd.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb dit topic net even door zitten lezen. Leuk leesvoer.

Ik kom helaas vaak in dat soort discussies terecht, veelal gerelateerd aan incassokosten en proverskosten. Veel mensen vinden regeltjes prima, totdat ze hen een keer slecht uitkomen...

Er zijn vermoedelijk maar weinigen die regelwaanzin goed proberen te praten of het als opperste doel hebben. Regeltjes maken echter het samenwerken en leven gemakkelijker, dus bij een complexe maatschappij zijn regels al helemaal onontkoombaar.

De interpretatie en de handhaving ervan is dan weer het volgende item. Je zult het in eerste instantie binair moeten uitleggen om de betrouwbaarheid te waarborgen (dat binaire zal je wel aanspreken neem ik aan), immers regels die niet (strikt) gehandhaafd worden zijn geen regels.

Toch zijn er altijd momenten dat je je afvraagt, moet dat handhaven nu zo? Maar als je geen heldere uitleg geeft als je bij hoge uitzondering en in dat geval van de regels afwijkt geef je anderen het verkeerde signaal dat zij zich ook niet aan die en ook andere regels hoeven te houden. Iedereen mag dan immers zelf wel uitmaken of hij/ zij er zich aan wil houden of niet. Maar dan mag je logischerwijze van anderen niet verwachten/ eisen dat die zich aan regels gaan houden ook al zou JIJ dat graag willen. Daarmee wordt een systeem (lees samenleving) onbetrouwbaar, onvoorspelbaar en rechteloos, namelijk gebaseerd op willekeur en toeval.

Eén woord: AMEN!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe