Ga naar inhoud

Het verbruik en de brandstofprijs...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

alle gekheid op een stokje. Het gaat hier gewoon om feiten. Bij een steile bergpas bergop of een stoplichtsprintje ben je met een gelijkwaardige of zelfs wat sterkere auto met handbak kansloos tegen een dsg. Dat je er kost wat kost niet aan wil en zweert bij de handbak, is een andere kwestie en uiteraard een volkomen te respecteren keuze.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rosinfield, on 29 Sept 2014 - 17:03, said:

Echt, bij elkaar heel kort elkaar opvolgende haarspeldbochten (steile pas), ga (kan) jij echt niet tussendoor opschakelen. Eigenlijk zouden we eens samen een goeie pas op moeten rijden (ik of een ander met dsg voorop) ;)  Dan wordt het verschil snel duidelijk 

 

Maar door (wel/eerder) op te schakelen rij je niet eerder weg. De DSG kan hooguit eerder weg zijn als je naar mijn eerste versnelling zou moeten. Mijn 3e versnelling wordt pas interessant v.a. 75 km/u als je het over snelheid hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach Skoody we kunnen wel blijven discuseren hierover maar ze geloven ons toch niet....

Net als die persoon die nooit wat moest weten van de CC! Het mocht er bij een nieuwe wagen uitgesloopt worden....

En de voordelen waren niet aan het verstand te krijgen......:lol:

Wel zo is het ook met onze doordachte handbak zonder software uit chips maar wel die voorzien is met software uit onze grijze massa.......:lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het punt is dat je in zo'n bocht nauwelijks snelheid hebt en door meteen na de bocht weer te accellereren, gaat dat met de dsg veel sneller (net als bij het stoplicht). Je maakt meer snelheid door de versnellingen optimaal te benutten. Natuurlijk rijd je in zijn twee uiteindelijk 75 km/u. Als je dat al redt voor de komende bocht. En dan nog is dat uiterst onaangenaam met zoveel toeren.

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar door (wel/eerder) op te schakelen rij je niet eerder weg. De DSG kan hooguit eerder weg zijn als je naar mijn eerste versnelling zou moeten. Mijn 3e versnelling wordt pas interessant v.a. 75 km/u als je het over snelheid hebt.

Maar vergeet niet dat de DSG ook nog eens twee versnellingen meer heeft dan de meeste van zijn broertjes en ook daardoor optimaler en efficiënter kan schakelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het punt is dat je in zo'n bocht nauwelijks snelheid hebt en door meteen na de bocht weer te accellereren, gaat dat met de dsg veel sneller (net als bij het stoplicht)

tsja sorry hoor maar dit gaat er bij mij niet in...

Die snelheid die er nauwelijks is die heb jij met dsg net zo goed als ik.

Alleen jij kan dan je gaspedaal indouwen en word er voor je geschakeld

En ik moet met mijn 6 versnellingsbak er voor zorgen dat ik goed naar me motor en zijn toeren luister en tijdig er voor zorg dat ik in de juiste versnelling zit om weer verder te rijden.

Als jullie nu gewoon zeggen dat rijden met dsg een luie manier van rijden is dan geef ik jullie allen meteen gelijk.

En ja in de bergen rijden met een handbak is werken, maar daar kan ik juist van genieten.

Maar ga me niet vertellen dat je me weg rijd in de bergen met een dsgbak want dat gaat je me niet wijsmaken.

wat betreft de CC. Naar nu blijkt volkomen ten onrechte :)

Kijk dit mag ik nu graag lezen, heeft even geduurd.....:lol:
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik ga de uitdaging graag aan hoor. Het is toch niet zo ingewikkeld? Het schakelen gaat gewoon veel efficienter en sneller. Ik heb het in Italie meegemaakt met de Yeti (ongetuned nog) met een Rav4 achter me. Die kwam telkens weer bij bij het begin van elke bocht, maar na de bocht reed ik elke keer snel van hem weg.
Menig auto redt het ook niet bij het stoplicht. Je kunt gewoon niet zo snel schakelen. 

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

MarcoO2, on 29 Sept 2014 - 17:54, said:

Maar vergeet niet dat de DSG ook nog eens twee versnellingen meer heeft dan de meeste van zijn broertjes en ook daardoor optimaler en efficiënter kan schakelen. 

 

We hebben het niet over optimaal en efficient, we hebben het over "moeiteloos wegrijden van auto's met meer vermogen". Als die bestuurder van die auto er voor kiest niet te schakelen maar in 2 te blijven is Menno's auto wellicht efficienter, en slechts heel in het begin iets sneller (dat zal soms zijn bij binnenbochten, op het "het continent" naar rechts dus), maar gedurende de acceleratie zal opschakelen (tot in ieder geval zo'n 80 k/u) hem juist zo sterk in het nadeel brengen dat hij het dan per saldo altijd zal af leggen bij een auto met meer vermogen, een zelfde gewicht en een in een 2 blijvende handbak.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat me ook puur om het eerste stukje uiteraard. Dus vanaf het eind van de haarspeld. Aan het begin van de volgende zit die andere auto weer op mijn kont. En daarna rijd ik weer van hem weg. Enz. ad infinitum. Evenzo bij het stoplicht. Het eerste stukje ben je sneller. Dus is het zo'n twee baans stukje waarna je over de kruising weer op 1 rijbaan moet, dan blijf je een handbak normaal gesproken voor (even echt snelle bolides uitgezonderd uiteraard)   

Link naar reactie
Delen op andere sites

In 1 vol gas een serieuze helling op grijpt of ASR in, en als dat uit staat slaat de mijne door, ook bij vrijwel nieuwe banden. Wellicht heb ik een rupsbandupdate van Luuk gemist? ;)

 

Dat eerste stukje na de haarspeldbocht bergop moet je eigenlijk 4x4 hebben. Daar heb je dan meer aan dan vermogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt gewoon nooit zo snel met de hand schakelen. En dat komt zoals Marco al aangaf door die dubbele koppeling. En op het eerste stuk heb je daar gewoon voordeel bij tov handbakken. Zo belangrijk is het verder helemaal niet en al helemaal geen reden voor de dsg keuze. Stoplichtsprintjes doe ik niet aan. Maar in de bergen rijdt het geweldig, zoals Erik ook al zei. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat dan om (milli)seconden natuurlijk. In geval van een handbak moet het brein eerst beslissen dat er moet worden geschakeld. Vervolgens moeten de bijbehorende psycho-motorische scripts in werking worden gesteld (koppeling intrappen, pook bedienen, koppeling loslaten, weer gas geven). Het spreekt voor zich dat dit alles sneller verloopt indien het is geautomatiseerd 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wie zegt dat ik zo snel moet schakelen als jou DSG bak....?

Allereerst heb ik een totaal andere verhouding kwa versnellingen dan die DSG dus moet ik op geheel andere manier me versnellingsbak door naar me 6...als ik van die laatste al gebruik maak.

En zoals gezegd schakel ik op dat moment puur op geluid van me motor.

Net zoals ik vloegel heb geleerd met mijn motorfiets...

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe