Ga naar inhoud

Welke vind jij het leukst?


oud-lid
 Delen

Aanbevolen berichten

Abarth+1311.jpg Foto: Fiat

zo 20 jan 2013, 07:15 11 reacties

Bron: http://www.telegraaf...ssiekers__.html

Top 15: Spartaanse klassiekers

door Bart Oostvogels

AMSTERDAM -

Vroeger, toen er nog cementzakken nodig waren om een goede balans in de auto te krijgen, werden er verschillende leuke, compacte sportieve, autootjes uitgebracht. We brengen vijftien van die spartaanse klassiekers in beeld. Jeugdsentiment, voor sommigen dan.

1. Alfa Romeo Giulia TI Super

De sportieve variant van de reguliere Giulia, de TI Super, werd door Alfa Romeo in april 1963 voorgesteld. Kenmerkend aan het model zijn de schijfremmen. Slechts 501 exemplaren van het model zagen het levenslicht. Anno 2013 zijn ze een zeldzame verschijning.

2. BMW 2002 Turbo

Een beroemde uitvoering van de BMW 2002. Let op de in spiegelbeeld geplakte stickers op de voorbumper. Indien de auto achter je rijdt en je een blikt werpt in de achteruitkijkspiegel, lees je de aanduiding 'Turbo' wel op een juiste manier.

3. Citroën Visa II Chrono

Wit, rood en blauw. Precies de kleuren van de Franse vlag. Van de Visa bracht Citroën ook enkele sportieve varianten op de markt. Deze Chrono is er daar eentje van. Onder de motorkap een 1,4 liter vierpitter met ongeveer 93 pk.

4. Fiat Abarth 131 Rally

Het agressieve uiterlijk is niet voor niets. De Abarth 131 Rally is namelijk een rappe jongen. Niet zo vreemd dat het model vooral in de rallysport een populaire en succesvolle auto was.

5. Fiat Abarth 595

Een krachtigere motor, een iets verscherpt weggedrag en de Fiat Abarth 595 was geboren. In de ogen van kenners heeft Abarth-oprichter Carlo Abarth goed werk verricht.

6. Ford Escort RS2000

Een populaire auto in de rallysport, nog steeds. Verder ook een heel gewilde klassieker. Het aanbod is echter beperkt, wat de prijzen flink op kan drijven. Je kunt hem herkennen aan de gewijzigde grille en de ronde koplampen.

7. Mini Cooper S

Wereldberoemd geworden door het kart-achtige rijgedrag van de auto. Ook de moderne Mini beschikt over die eigenschap, zij het in een iets minder extreme vorm.

8. Opel C-Kadett GTE

Dankzij een 1,8 liter injectiemotor met 115 pk was deze GTE een behoorlijk rap ding. Je ziet ze nog regelmatig verschijnen aan de start van een rallyevenement. Een origineel exemplaar is zeldzaam, vaak zijn ze gemodificeerd.

9. Peugeot 205 GTI

Een spartaans weggedrag, een opzwepend motorgeluid, het zijn eigenschappen van de Peugeot 205 GTI. De auto kwam in 1984 op de markt en had net als de C-Kadett GTE een motorvermogen van 115 pk. Alleen haalde Peugeot dat vermogen uit een 1,6 liter viercilinder.

10. Renault 5 Alpine

De 5 Alpine was een van de eerste hot hatches op de markt. Hij verscheen in 1976 in de prijslijsten en had een hoop rijplezier te bieden. Later verschenen er nog spectaculaire Turbo-versies van de '5': gewilde auto's.

11. Renault 8 Gordini

Driften? Pas de problème met de Renault R8 Gordini. Uit een 1100 cc motor haalde Amédée Gordini (de naam van het merk komt van deze man) een motorvermogen van 95 pk. Uitzonderlijk veel voor die tijd. Ook de top van 170 km/h was extreem hoog.

12. Renault Dauphine Gordini

Zeer zeldzaam en in een beperkte oplage gebouwd. De versie had een vermogen van 40 pk en een topsnelheid van 125 km/h.

13. Simca 1000 Rally 1

De zak cement uit de inleiding slaat op deze auto. Eigenaren plaatsten een zak cement in het vooronder om het weggedrag meer in balans te brengen. Als die zak er eenmaal lag, bood de auto ongekend veel rijplezier. Van het model verscheen ook een Rally 2-versie.

14. Toyota AE86

Het driften, het gecontroleerd laten uitbreken van een auto, is in de Japanse heuvels met deze AE86 uitgevonden. Mede om die reden is de auto wereldberoemd. De oplage van de auto was klein, vandaar dat je ze nog nauwelijks ziet rijden.

15. Volkswagen Golf GTI

Dit model debuteerde tijdens de autoshow van Frankfurt in 1975. Met 110 pk, een laag gewicht van 810 kilogram en een speels onderstel was het destijd en nu nog steeds een begeerlijke auto om te rijden. Een origineel exemplaar is zeldzaam.

aangepast door Wasmachineman
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Simca 1000 , en dit is puur doordat op vorige firma de 1100 jaren de bedrijfswagen was.

Nadeel, ze begonnen al te roesten in de folder en na 2 a 3 jaar moesten de voorspartborden al met koperdraad vastgezet worden zodat je deze niet kwijt raakte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet echt die specifiek genoemde types.

Wel op zich leuke herinneringen aan de gewone Peugeot 205. Dat was de eerste auto waarmee m'n vrouw en ik op vakantie gingen. Ook DE auto waarmee ik de allereerste keer de Stelvio pas heb gereden!

Dat was pas autorijden! Tig haarspeldbochten, ZONDER stuurbekrachtiging, met een Peugeotje met een 1l motortje (had zoiets van 60pk), niet noemenswaardig koppel bij een laag toerental, geen ABS, geen ASR. Dat was pas zwoegen op zo'n bergpas...maar je leert er wel mee autorijden. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf ga ik automatisch voor de AR Giulia maar voor de Simca heb ik ook een zwak aangezien mijn oom er 1 had! Verder is de Renault 5 Alpine is erg gaaf hoor! Mini Cooper is ook leuk, mijn vrouw had er 1 uit 1973 (15-63-XU), oranje met wit dak! Hij bestaat nog steeds, staat ergens in een schuurtje in Friesland, te wachten op de volgende eigenaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Golf GTI's zijn voor "de industrie" van groot belang geweest. Wat mij betreft is dan de GTI de topper aangezien hij de basis vormde en naamgever is voor een compleet nieuwe klasse. Dat is natuurlijk wel een prestatie!

De (oude) mini is altijd leuk! Goeie tweede!

De rest spreekt me eigenlijk niet zo aan of ik heb er een onvoldoende band mee ondanks dat we binnen de famile een Renaultje 5, een Escort hebben gehad. De onverstandige tak van de familie heeft ooit eens een aantal Kadetjes gehad, maar goed, iedereen mag wel eens een ernstige fout maken.. Met het Italiaanse spul heb ik geen enkele emotionele binding, ik beken het maar...

De Peugeot 205 is natuurlijk wel een aardig karretje, maar behoort ook tot de GTI klasse en peugeots antwoord op de Golf. Na-apen is natuurlijk een diskwalificatie voor een podiumsplaats. Ik herinner me trouwens vaag een krantenartikel van heeeel lang geleden (moet iets van 1986 of 87 geweest zijn) dat er eens een sukkel mee door de politie geflitst is met 211 km/h ergens in Noord-Holland (Alkmaar geloof ik) en de importeur aangenaam verrast was dat het karretje überhaupt zo snel kon ;) . Een collega had een 205 dieseltje en die vond dat natuurlijk geweldig en probeerde dat record te evenaren. Een best wel vlot karretje trouwens, dat dieseltje, maar het evenaren is hem niet gelukt, maar de poltie is er wel bijna slapende rijk mee geworden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe