Ga naar inhoud

verlichting via contactslot Fabia Combi GL?


FredV
 Delen

Aanbevolen berichten

Is het op een simpele manier mogelijk om het dimlicht via het contactslot te laten schakelen?

Ik vind het lastig om steeds de verlichting aan te zetten (ondanks dat ik dagrijverlichting heb) want soms vergeet je het aan te zetten omdat je toch licht hebt van je dagrijverlichting.

En eigenlijk rij ik liever met dimlicht dan met de magere dagrijverlchting, mede omdat dan mn achtervelrichting niet brandt.

Uitzetten vergeet je niet omdat er dan een signaal klinkt na afzetten van het contact, maar toch...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij hebben de F2 (en Roomster) geen mogelijkheid tot automatisch inschakelende verlichting. Pas bij de O2 zit dit er op. (ik had het op mijn oude O2, en mis het soms wel ja)

Er zijn wel producten van derden beschikbaar om de ComingHome/LeavingHome/Automatische in/uitschakelende verlichting naderhand in te bouwen.

Maar in jouw auto ontbreekt gewoon de hiervoor benodigde electronica en voor zover ik weet is het ook niet mogelijk dit met VAG-COM/VCDS er in te 'programmeren'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, via de electronica kan het niet omdat o.a. de nodige sensoren ontbreken.

Maar bedoel meer of het bijv via de bedrading (via een andere zekering?) anders aan te sluiten, wel mogelijk is.

Dan zet ik mn lichtschakelaar op diml;cht en met het aanzetten van het contact brandt de verlichting en gaat uit als ik de sleutel uit het contactslot haal.

aangepast door FredV
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al zei:

http://www.carmodule.de/index.php?module=content&b=start&s_ID=2313f500daf6fb76f5be6a9c0daa4f0d

hier kun je zo'n module bestellen en dan gaat alles automatiek, zoals in de duurdere modellen wel af-fabriek zit ingebouwd.

(en er zijn ongetwijfeld nog andere aanbieders van eenzelfde soort product)

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zeker een mooie oplossing voor relatief weinig geld.

Maar dat gaat me eigenlijk nog te ver.

Voor mij hoeft er niets gewijzigd te worden, anders dan dat bij contact uit, de verlichting ook uit moet zijn. Meer niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij hoeft er niets gewijzigd te worden, anders dan dat bij contact uit, de verlichting ook uit moet zijn. Meer niet.

Lees het nog eens... :) Je wilt toch wel dat er iets veranderd wordt? ;)

De schakelaar zoals die in het dashboard zit, schakelt niet fysiek de verlichting, die knop is alleen maar een stuurelement voor de boordelektronika. Een halfgeleider relais, of nog beter PWM sturing (zodat alles traploos gedimd kan worden) regelt de besturing van de lampen. Daarom zijn er ook andere elektronika modulen nodig voor e.e.a. aan te sturen.

Da's het voor/nadeel van de vooruitgang. B)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ah, die zien er wel netjes uit! Stukken beter dan die ik eerder ergens voorbij zag komen, dat wil ik echt niet in m'n auto zetten dadelijk brand de hele zooi door...

Dit is nog wel te overwegen, dan alleen nog een verlichtingsknop met auto stand (of draadje omwisselen) ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hrm en zo wordt het toch weer complexer dan ik had gehoopt :P En een dealer zal er wel niet op zitten wachten denk ik als ik met een dergelijk iets kom aanzetten: bouw es ff in als je wilt.

Misschien dan toch eens kijken of ik van die twee linkerhanden van mij wat meer rechterhanden kan maken :-P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Zat nog eens die handleiding te lezen, deze module is dus helemaal niet geschikt voor CANBUS.

Alle triggers moeten vanaf een puls komen en lezen dus geen CANBUS uit, ook alle te schakelen verlichting moet je er zelf aan koppelen. Gaat hem dus niet worden voor de nieuwere auto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Op een ander forum kijkend kwam ik op de volgende site terecht voor schakelaars met de autostand erop !

Je zal uiteraard wel nog één en ander moeten uitzoeken of het op een GL gaat werken maar vaak is een mail naar zo'n desbetreffende site al genoeg om je antwoord hierop te krijgen

http://www.ecstuning.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er wel uit als een handige website (o.a. originele artikelnummers staan er bij)

http://www.ecstuning.com/Search/Headlight_Switch/ES2081101/

Vind ik, volgens mij de originele met auto stand

http://www.ecstuning.com/Search/Headlight_Switch/ES1897093/

En bij deze, zonder 'auto' tekst wordt ook VCDS genoemd

Op basis van verhalen van Adjego begrijp ik dat je er met een auto stand alleen nog niet bent. Hij beschrijft namelijk dat je bij een Octavia met regensensor alleen nog maar een 'auto' stand hoeft te hebben, en die regensensor heb ik in mijn Fabia Greenline dus ook niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb twee sensoren in de Yeti zitten die geintregreerd in de spiegel zitten

één is er geactiveerd en regelt de verlichting van daglicht naar grootlicht

de ander, niet geactiveerd is de regensensor die we allen inderdaad graag aanzetten om andere diverse mogelijkheden te creeeren

Link naar reactie
Delen op andere sites

om andere diverse mogelijkheden te creeeren.

Tot nog toe is na het activeren van de regensensor bij mij ook de achtetruitenwisser op miraculeuze wijze uit zijn winterslaap ontwaakt en gaat zonder enige verder aansporing aan de gang.

Bij mij gaat in ieder geval na het activeren van de regensensor de achterruitwisser automatisch een keer wissen met het schakelen van de versnellingspook in zijn achteruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een normale optie hoor , op moment dat jij je wisser voor in interval of gewoon hebt staan en je zet de wagen in zijn achteruit dan wist hij de achter ruit eenmaal !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe