Ga naar inhoud

Luchtreiniger met ionisatie, fabel of werkelijkheid?


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Als men in een goed geïsoleerd huis woont komt er ook niet veel frisse lucht binnen zeker niet in de winter. Men verlucht wel eens maar denk dat dit onvoldoende is om te kunnen zeggen dat er de hele avond zuivere lucht in de kamer is.

Daarom zijn we van plan om zo een toestel met ionisatie aan te schaffen. Maar werkt dit toestel of is het sluwe marketing?

https://www.cleanair-online.nl/Luchtreiniger/design-ionisator-luchtreiniger-ca-401-met-2-weg-technologie/97/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ook recent een aangeschaft, zelfde redenen als Marco. De Sharp KC 840 EW (2e maatje in die familie). Kon hem bij Saturn kopen voor de prijs zoals deze op internet staat, er zat namelijk geen doos bij. Was het demo model (maar nooit gebruikt- alles in plastic).

Bevalt me prima. Watertank is groot genoeg, maakt niet al te veel herrie, bepaalt slim hoe hoe zijn werk moet doen, verlichting kan vrijwel helemaal uitgezet worden, makkelijk schoon te maken. En ja, het lijkt zijn werk goed te doen. Hij reageert erg goed op bijv. een niesbui, uitwapperen van een kledingstuk, als je een windje laat... :P

Dus als je vragen hebt, of iets wil zien, dan hoor ik het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo'n ding, maar meer vanwege de filters die pollen en dergelijke uit de lucht filteren. Ik heb astma en mijn vrouw hooikoorts, dus vandaar, En dat werkt prima.

Hier een beetje hetzelfde verhaal 95% last van boompollen en vrouwe Snelle heeft last van hoofdpijn in huis en als ze buiten is heeft ze daar geen problemen mee. Welke heb je Marco en hoe merk je dat verschil is dat dan zo duidelijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het merk/ type even opsnuffelen, Danny. Kom ik nog op terug.

Het verschil is vooral duidelijk als je na verloop van tijd terugkijkt. 't Is niet zo dat mijn astma wegzakt als ik dat ding aanzet (was 't maar waar), maar ik merk wel dat het gemiddeld genomen beter gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als je dan in het apparaat kijkt, of bijvoorbeeld bijhoudt wat de luchtvochtigheid was en nu is, dan zie je duidelijk verschil. Soms ruik je het ook in de kamer, zeker in het begin, heerlijk fris, rijk aan zuurstof (zo lijkt het he, dat heb ik niet gemeten) :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel PC-fre@k had zo een toestel ook op het oog maar dan het zwaardere broertje omdat hier in huis de m² meer zijn dan het middelste toestel voorziet. Natuurlijk als u naar de prijs kijkt kost dat ding ongeveer een 550€ terwijl er ook goedkopere toestellen zijn zie link onderaan.

Er is ook nog een nieuw toestel maar vind nog niet veel info op het internet van deze http://www.crabbespinoy.be/

Denk dat de Sharp wel meer filters aan boord heeft maar de ionisatie van de CA-606 lijkt mij krachtiger ( alhoewel het toestel veel kleiner is kan hij volgens de "reclame" meer m² aan) en heeft ook een vernevelaar.

En de prijs is 169 € en je krijgt er dan nog een extra toestel bij. De hamvraag is natuurlijk welk toestel te kiezen?

Zie ook dat er toestellen zijn voor in de wagen kan ook nog nuttig zijn als de ionisatie werkt natuurlijk.

https://www.cleanair-online.nl/Luchtbevochtiger/ultrasoon-luchtbevochtiger-met-ionisator-CA-606/198/

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vernevelen is leuk, maar levert witte aanslag op. Google daar maar eens op.

Het maatje van mijn Sharp was voor mij net te groot eigenlijk, gekocht op de toekomst laat ik het zo zeggen. Maar inderdaad niet voor de grootste ruimtes van het huis geschikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren vernevelen van water ??

En dat een kamertemperatuur heeft ?

Wel eens gedacht aan het vernevelen dan van legionella ?

Nog slechter voor de luchtwegen en sommige overleven dat niet eens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als wij op campings en jachthavens in sanitairgebouwen waar genoeg water doorstroom is toch legionella installatie's plaatsen omdat de kans tot besmetting anders bestaat.

Dat we op steigers van havens een legionella schakeling plaatsen om besmetting te voorkomen en waar zomers genoeg gebruik van wordt gemaakt maar dat de schakeling toch aanslaat op warme dagen en de leidingen doorspoelt omdat de temperatuur te hoog oploopt.

Tsja Marco dan praat je dus niet over oud water !

En er worden jaarlijks vele monster afnames gedaan op campings en jachthavens en frequent worden er verhoogde waardens gemeten.

In meeste gevallen nog niet verontrustend en dan redelijk simpel te verhelpen, maar wel aanwezig.

En een bakkie water in de kamer op kamertemperatuur kan dus een bron wezen !

En hoeft maar 1 keer te gebeuren en fout te gaan hoor !

Dus gewaarschuwd mens .............................

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat gaat goed omdat je dit niet verneveld !

Water wat besmet is met legionella kun je zonder veel problemen drinken, in ergste geval heb je een dagje de dunne rees

Maar zodra je het gaat vernevelen en het als nevel wordt ingeademd dan gaat het fout en kun je er erg ziek van worden en in ergste geval zelfs het loodje leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaar dat een waterleidingbedrijf (onze in iedergeval wel ) zo af en toe in een blaadje van hun adviseren dat als je een tijdje weg bent geweest van huis en weer terugkomt om dan je leiding ff door te spoelen zodat het water dat die tijd in de leiding heeft gestaan ff doorgespoeld word

Doe je het niet en je gaat douchen en er zit een besmetting in je water dan kun je dus een besmetting oplopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoel dit soort dingen Ed: http://www.luchtbevochtigerwebshop.nl/producten/categorie-ultrasone_vernevelaar/

Geen idee of dat schadelijk is, maar ik heb bedacht dat als dit op zo'n grote schaal te verkrijgen is met allerlei keurmerken, dat het dan wel goed zou zitten. Wellicht verkeerd gedacht, maar ieder zijn discipline :) Nadeel wat ik er van weet in ieder geval dat je kalkaanslag kan krijgen daar waar de dampen neerslaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heet dan wel luchtreiniger, maar geen kalkreiniger... :lol:

BTW: het is waarschijnlijk niet alleen kalk wat neerslaat, maar juist ook de vuildeeltjes uit de lucht, die door de verstoven waternevel worden meegenomen. En de andere toegevoegde stoffen aan het water.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel Ronald de link die jij meegeeft is voor mij een luchtbevochtiger en geen reiniger !!?

En zie ik als vervanger van het bekende bakje water aan de radiator waar Skoody het in een eerder bericht over had

Want ja een Radiator of een airco zorgt er voor dat de lucht wel erg droog in huis word en dat kun je compeseren dan met zo''n ding

Ben dan alleen benieuwd op welke temperatuur de nevel verspreid word ?

Luchtreiniger staan trouwens ook op de site die jij opgeeft al zijn ze dat ook niet allemaal die er op de markt verkrijgbaar zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euhm, Ed. Ik zette die link er alleen bij om duidelijkheid te krijgen over vernevelen van water versus legionella. Dus direct als antwoord op jouw opmerking over vernevelen.

Verder heeft het voor Snelle niet zoveel waarde, of hij moet inderdaad de luchtvochtigheid omhoog willen halen en op die manier de omgeving aangenamer maken (luchtvochtigheid bepaald een deel van je allergie).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zeker de bedoeling om de luchtvochtigheid ook onder controle te krijgen want de bakjes die nu aan de radiators hangen zijn onvoldoende ien soms zetten we de haard aan en dan is de lucht zeker te droog. Bij die toestellen kan men de vochtigheidsgraad instellen en heeft zo een beter resultaat.

De Scharp dat jij aangaf Ronald ( dan het zwaardere broertje) zie ik wel zitten hier wordt het water verdampt en komt zo samen met de ionen in de lucht en doordat het wordt verdampt zal er ook geen risicomijdend voor de legionella bacterie. En er zit ook een Hepa filter in die toch aangeraden wordt bij allergieën.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De woning meer ventileren is ook een manier om de luchtvochtigheid in huis op pijl te houden hoor.

Maar ja de woningen worden zo goed geisoleerd heden ten dagen en we zijn overdag allen naar het werk toe dat van een beetje ventileren van de woning geen sprake meer is

En veel planten en een vaas met bloemen wordt ook een schaars iets in de woningen, maar ja dat is de trend want de amazone word ook steeds een vlakte zonder bomen en steeds stofiger.

Terwijl dit juist zo belangrijk is ( of is het was ?) voor onze planeet

Heren ik vind techniek erg mooi en mag er graag mee spelen

Maar een goed klimaat met techniek in huis realiseren........ stop er maar mee want is niet optimaal te realiseren.

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kortom, legionella versus vernevelen van water (op de manier zoals die apparaten doen) is niet te onderbouwen? (ik lees er geen reacties over terug...)

Verder denk ik dat de mensen die last hebben van allergieën of andere zaken waarbij zo'n apparaat kan helpen ook wel snappen dat het nooit 100% zal worden wat je hoopt. Maar ik kan zelf alleen maar zeggen dat ik het gevoel hebt dat het bij mij helpt. Ik kan ook aantonen dat de hoeveelheid stof in de kamer is afgenomen en indien ingeschakeld de luchtvochtigheid toeneemt. Bacteriën en dergelijke heb ik niet gemeten.

Ofwel, ik ben het niet eens met de stelling van Ed. Dit kan onder andere komen omdat mijn definitie van 'optimaal' anders is, of dat ik er niet mee zou willen stoppen omdat ik ook genoegen neem met minder optimaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe