Ga naar inhoud

Vlaams of Jargon


Skoody Boo
 Delen

Aanbevolen berichten

http://www.skodaforu..._180#entry48180

:ot: Dat van die benamingen ken ik, mijn garagist gebruikt ook nogal alternatieve benamingen. Draagarmen = triangels, homokineten = cardans en daarbij nog de vele dialect invloeden (meestal van het frans), rubbers = caoutchoucs, uitlaat = chappement.

Zo klinkt het ook precies als ik over een drempel heen ga:

"caoutchoucs-caoutchoucs"

Maar ik vraag me wel af wat hier nou precies Vlaams is en wat jargon....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen jargon hoor, dat is Vlaams dialect (waarbij het dialect meestal een franse invloed heeft, maar dan op zijn vlaams uitgesproken wordt). Bij mijn garagist werd de zin "de achterste rubbers van je draagarmen zijn kapot " dan "d'achterste caoutchoucs van a triangels zen vort".

Maar zo zijn er nog enorm veel zaken, in een ander topic zag ik dat iemand ralenti gebruikte, stationair draaien dus. Pare-choc = bumper en capeau = motorkap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, Frans dus, maar dat is enkel omdat ik het leesbaar probeer neer te schrijven. Caoutchoucs wordt vrij goed uitgesproken in vlaanderen, namelijk: Katsjoe (mijn beste phonetisch :)). Pare choc wordt dan bijvoorbeeld barsjok. Het zijn niet zomaar de franse woorden die letterlijk overgenomen worden. Het zijn eerder barbarismen, beetje zoals jullie in Nederland computer ook niet echt volledig engels gaan uitspreken, maar het wordt wel algemeen gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe