Ga naar inhoud

OBD tuning 1.2 tsi


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Binnenkort ga ik gebruik maken van de ontstane mogelijkheid om mijn externe ecu (het befaamde "kastje")in te ruilen tegen OBD tuning. Naar aanleiding hiervan ontstond in kleinere kring een discussie, zoals wel vaker, over de al dan niet aanwezige risico's en onzekerheden verbonden aan (deze) tuning. Omdat mijn naar mijn idee bepaald niet onzinnige argumenten weinig gewicht in de schaal bleken te leggen, heb ik daarop voorgesteld deze discussie in het openbaar te voeren, zodat ook Race Eend in de gelegenheid is te reageren. Tevens kunnen anderen er op die manier ook kennis van nemen.

Bij dezen wel een dringend verzoek deze discussie strak on topic te houden.

Het lijkt mij goed om te beginnen met de door mij naar voren gebrachte argumenten en wat daar zoal tegenin wordt gebracht. Een ieder is van harte uitgenodigd hierop vervolgens te schieten.

1) Bij het beschikbaar komen van de OBD tuning voor de 1.2 van Skoda en Seat, was de bottleneck het kraken van de code. Ik zie dat als het beschikbaar komen van een sleutel voor de toegang, terwijl de tuning zelf identiek is aan die van de VW modellen, zoals deze reeds beschikbaar was. Anderen menen dat het om iets principieel anders gaat (ECU van andere fabrikant) en vrezen dan ook voor kinderziektes.

2) In mijn optiek is er geen principieel verschil tussen enerzijds het aanbieden van dezelfde auto met dezelfde motor in verschillende vermogensversies door fabrikanten en anderzijds het tunen van deze motor naar een hoger vermogen. Dit wordt door sommigen bestreden onder het motto dat de fabrikant dit op een veel gedegener manier doet. Ook wordt er gespeculeerd dat voor een versie met een lager vermogen wellicht onderdelen worden gebruikt met een hogere tolerantie en v.v.

3) Naar mijn idee zijn motoren zodanig ontworpen dat zelfs met een zeer onverstandige rijstijl de garantieperiode van 2 jaar moeiteloos bereikt kan worden zonder problemen. Dit betekent dat er een marge is waarbinnen men binnen veilige grenzen vermogen en koppel kan verhogen, zonder dat dit tot problemen leidt (uiteraard uitgaande van een gezonde rijstijl)

Zo, dit lijkt me voorlopig wel even voldoende. Schiet u maar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van wat ik heb gelezen (bij o.a. MarcoO2) kan ik alleen maar enthousiast worden over (ODB) tuning. Het is dat ik een lease-auto heb en die niet mag tunen anders had ik er wel voor open gestaan! Waarom? Meer rijplezier! Ik rijd erg veel per jaar en vind autorijden dus ook leuk.

Daarnaast is het ook makkelijk om wat extra vermogen te hebben! Als de kosten dus meevallen en er een tuner is die als "goed" bekend staat, waarom niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij mag wat dat betreft wel meer niet, ook niet voor een Yeti kiezen bv. Je opmerking suggereert dat het niet mag omdat de lease maatschappij denkt dat het per definitie slecht is, maar dat is maar de vraag en als het al zo is dan is het ook de vraag of ze het bij het juiste eind heeft. Ik denk eerder dat het ze teveel gedoe is. Want als lease mij wil je zeker niet dat men de auto bij elke willekeurige tuner laat tunen en dan zal zij dus moeten gaan aangeven bij wie wel en bij wie niet. Teveel rompslomp denk ik. Maw, dat ligt niet zo simpel als jouw vraag suggereert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, het is niet zo simpel...

Net zoals 'ff tunen' ook niet zo simpel is. Ook al lijkt het wel zo.

Er is namelijk niet één juist antwoord om het wel c.q. niet te doen.

En ik ben heel benieuwd naar de reactie van onze tuner, in ons midden. Alhoewel ik betwijfel of hij het achterste van z'n tong zal laten zien... Er spelen immers (grote) commerciële belangen.

Omdat mijn lease-budget op was kon ik niet meer tunen...

Dat betwijfel ik... je bedoelt waarschijnlijk dat je geen zin hebt om meer zelf bij te dragen aan een krachtiger model (hetzij af-fabriek, hetzij dmv tuning). M.a.w. je hebt toch geen (genoeg) geld over voor meer 'rijplezier'. :P

2) In mijn optiek is er geen principieel verschil tussen enerzijds het aanbieden van dezelfde auto met dezelfde motor in verschillende vermogensversies door fabrikanten en anderzijds het tunen van deze motor naar een hoger vermogen. Dit wordt door sommigen bestreden onder het motto dat de fabrikant dit op een veel gedegener manier doet. Ook wordt er gespeculeerd dat voor een versie met een lager vermogen wellicht onderdelen worden gebruikt met een hogere tolerantie en v.v.

Dat is in ieder geval al redelijk simpel te weerleggen.

Verschillende vermogensuitvoeringen van hetzelfde motorblok in éénzelfde auto hebben wel degelijk aanpassingen!

Zo zijn vaak andere remmen gemonteerd (schijf- versus trommelremmen, en/of grotere diameter). Eventueel zwaardere koppeling. En in ieder geval een aanpassing aan de parameterisering van de zaken als ESP, ABS, EBD, e.d. Want een af-fabriek hoger vermogen betekent ook dat de grenswaardes c.q. karakteristieken die met die elektronische hulpjes van doen hebben, anders afgestemd worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou de discussie denk ik wel ten goede komen indien men zich vooreerst beperkt tot de door mij opgeworpen stellingen, alvorens weer allerlei zijpaden te gaan bewandelen. Over die punten werden immers elders wel de nodige opmerkingen gemaakt. Vandaar ook de aansporing: schiet maar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

3) Naar mijn idee zijn motoren zodanig ontworpen dat zelfs met een zeer onverstandige rijstijl de garantieperiode van 2 jaar moeiteloos bereikt kan worden zonder problemen. Dit betekent dat er een marge is waarbinnen men binnen veilige grenzen vermogen en koppel kan verhogen, zonder dat dit tot problemen leidt (uiteraard uitgaande van een gezonde rijstijl)

Das dan mooi zo'n marge. De mijne moet een factor 7 langer mee dan 2 jaar.

Vraag blijft hoe je bepaalt of een defect aan tuning lag of aan rijstijl of een fabricagefout. Kan je nooit iets zinnigs over zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1) Bij het beschikbaar komen van de OBD tuning voor de 1.2 van Skoda en Seat, was de bottleneck het kraken van de code. Ik zie dat als het beschikbaar komen van een sleutel voor de toegang, terwijl de tuning zelf identiek is aan die van de VW modellen, zoals deze reeds beschikbaar was. Anderen menen dat het om iets principieel anders gaat (ECU van andere fabrikant) en vrezen dan ook voor kinderziektes.

De 1.2 TSI tuning voor de overige modellen is net als de Golf en polo 1.2 TSI.

Het ID van de ecu wordt naar de server van de Flashtool gestuurd en vanuit daar wordt het originele software gestuurd. Het is dus een 'virtual' read.

Grote voordeel voor tuners is ook, dat je werk niet gejat kan worden door anderen, aangezien de ecu zelf niet uitgelezen wordt, maar het fabrieks-originele bestand vanaf de server van de flashtool gestuurd wordt.

Er wordt niets aangepast, geen datastanden veranderd, aan een testkast blijft het ID van de ecu gewoon origineel. Net als bij de polo.

2) In mijn optiek is er geen principieel verschil tussen enerzijds het aanbieden van dezelfde auto met dezelfde motor in verschillende vermogensversies door fabrikanten en anderzijds het tunen van deze motor naar een hoger vermogen. Dit wordt door sommigen bestreden onder het motto dat de fabrikant dit op een veel gedegener manier doet. Ook wordt er gespeculeerd dat voor een versie met een lager vermogen wellicht onderdelen worden gebruikt met een hogere tolerantie en v.v.

Lager vermogende versies zijn identiek qua blok, ook de tolleranties zijn gewoon gelijk.

Remmen kunnen anders zijn, maar goed remsystemen zijn behoorlijk bemeten tegenwoordig, blik op de weg heeft het laatst nog getest met een maximaal beladen personen auto en bus stonden vrijwel net zo snel stil als een vrijwel lege auto.

3) Naar mijn idee zijn motoren zodanig ontworpen dat zelfs met een zeer onverstandige rijstijl de garantieperiode van 2 jaar moeiteloos bereikt kan worden zonder problemen. Dit betekent dat er een marge is waarbinnen men binnen veilige grenzen vermogen en koppel kan verhogen, zonder dat dit tot problemen leidt (uiteraard uitgaande van een gezonde rijstijl)

Correct. Alles kan stuk, maar met een beetje gezond verstand hebben deze motoren zeer veel 'over'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Skoody:nou, no problem dus :lol: En het is dus geen lineair verhaal natuurlijk. Ik denk dat je met een goed getunede auto makkelijk net zo lang kunt doen dan met een ongetunede, mits je er verstandig mee omspringt. Het feit dat er een marge is wil natuurlijk niet zeggen dat je met tunen tot de uiterste limiet gaat. Ik denk dat men daar veiligheidshalve ruimschoots onder blijft.

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom wil je over naar OBD tuning? Ik heb er ook over nagedacht, maar voor ongeveer 5 pk meer vind ik de omruilprijs niet in verhouding.

1.2 TSI staat hoog op toeren echt veel te rijk, zeker als hij warmer wordt gooien ze hem naar gewenste lambda 0.73.

Sommige modellen willen hoog op toeren op een warme dag en RON95 benzine nog wel eens cilinderoverslag krijgen doordat hij de brandstof gewoon niet meer 'weggekouwd' krijgt.

Ontsteking kan geoptimaliseerd worden bij een OBD tuning (ontsteking kan met een externe ecu niet aangepast worden).

Vmax (minder belangrijk), wordt bij obd tuning verwijderd.

Het is dus niet om MEER vermogen te krijgen, maar het vermogen komt met een obd-tuning net weer wat mooier tot stand. Bovendien zijn nu alle 86 en 90pk versies ook naar 140pk en 225Nm te brengen.

Das dan mooi zo'n marge. De mijne moet een factor 7 langer mee dan 2 jaar.

Vraag blijft hoe je bepaalt of een defect aan tuning lag of aan rijstijl of een fabricagefout. Kan je nooit iets zinnigs over zeggen.

Soms toch wel. Als je een uitgerekte distrubutie ketting hebt, dan hoef je niet te twijfelen, inmiddels weten we dat dit een kwaaltje is bij de 1.2 TSI motoren. Heb je een geplofte turbo of een gat in de zuiger (iets wat nooit voorkomt bij die dingen), dan kun je de tuning wel eens gaan verdenken.

Ander voorbeeld:

Mijn vader had een baklager defect na 30.000km getunde km-ers op een golf 6. Niet echt veel voorkomende storing, mogelijk toch te veel koppel voor de 5 bak? Niet dus, nieuwe lager wat uit doos kwam, was nog slechter dan wat in de auto al bijgeluiden gaf, slechte serie dus. Inmiddels al weer 1 ton extra op de klok, nooit meer problemen gehad.

aangepast door Race Eend
Link naar reactie
Delen op andere sites

snap hier geen jota van Skoody. Die kettingproblemen hebben helemaal niets met tuning te maken toch? Als je dat probleem krijgt, wordt de ketting gewoon vervangen, zoals bij mij ook, ondanks de duidelijk aanwezige tuning. Vind dit echt een hoog spijkers en laag water gehalte hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens VAG heeft dat met opeenstapelende toleranties te maken - marges dus

Daarbij zijn de nieuwe kettingen anders. Dat is dus geen productiefout, maar een ontwerpfout, en dus een fout m.b.t. het inschatten van welke kracht de ketting kan hebben t.o.v. de kracht die de ketting kreeg te verduren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry, maar had (heeft) gewoon te maken met fout in ketting en spanners, waardoor deze te slap wordt

snap echt in het geheel niet wat dit in deze discussie doet. Verreweg de meeste auto's met het ketting probleem zijn ongetuned.

als je nu eerst eens je eerdere, wel ter zake doende argumenten herhaalt. Of doen die er inmiddels niet meer toe?

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry, maar had (heeft) gewoon te maken met fout in ketting en spanners, waardoor deze te slap wordt

snap echt in het geheel niet wat dit in deze discussie doet. Verreweg de meeste auto's met het ketting probleem zijn ongetuned.

Niet waar, de eerste kettingen waren anders uitgevoerd, waaruit blijkt dat de eerste kettingen te slap waren. Wat het in deze discussie doet is dat het aantoont dat zelfs fabrikanten moeite hebben met het inschatten van toleranties. En als fabrikanten daar al moeite mee hebben hebben tuners dat des te meer mijns inziens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

....

Het ID van de ecu wordt naar de server van de Flashtool gestuurd en vanuit daar wordt het originele software gestuurd. Het is dus een 'virtual' read.

Grote voordeel voor tuners is ook, dat je werk niet gejat kan worden door anderen, aangezien de ecu zelf niet uitgelezen wordt, maar het fabrieks-originele bestand vanaf de server van de flashtool gestuurd wordt.

Er wordt niets aangepast, geen databestanden veranderd, aan een testkast blijft het ID van de ecu gewoon origineel. Net als bij de polo.

Deze uitleg snap ik niet. Welke originele software wordt waarvandaan waarheen gestuurd? En wat bedoel je met dat er niets aangepast wordt?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik probeer op een zindelijke wijze een discussie te voeren. Daar hoort bij dat niet te lang stil moet worden gestaan bij zaken die er niets mee van doen hebben. Zoals ik al zei, dat ketting probleem doet zich voor bij een enorm aantal meest ongetunede auto's. Is de ketting goed dan is er geen probleem, ook niet met tuning. Maar eerder had je toch ook nog andere argumenten? Die vond ik op zich wel relevant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe