Ga naar inhoud

Dolby surround 5.1....welk toestel te kiezen?


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Heren Heren toch, het gaat hier duidelijk niet alleen om dB!

Maar om het Gevoel, Hoe klinkt Het, klinkt het sowieso, wordt er geen plagiaat gepleegd.

De geluidsprestatie is de afgelopen jaren, wel behoorlijk naar elkaar toe gekropen.

Dit geldt weer niet voor de kwaliteit van de luidsprekers, dat blijft gewoon handwerk.

Zo heb ik een grafzerk onder mijn subwoofer liggen, het ligt allemaal vrij subtiel !

De versterker is hier alleen maar een onderdeel van,

het steekt wel nauw, maar meer ook niet.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die meetmicrofoon zit tegenwoordig op nagenoeg alle toestellen, wat wel verschilt is de manier waarop de metingen gedaan worden. Bij m'n Onkyo doet ie dat door op 3 plekken te meten. Daarna berekent het toestel de juiste instellingen (frequentie bereik, vertraging en volume). Vervolgens regel ik het zelf nog naar smaak een beetje bij. Ik heb ook nog een analoge dB meter en die wil ik ook nog wel eens gebruiken.

De Marantz is ook een goed toestel, maar zoals ik eerder al schreef, Marantz staat bekend om z'n volle en warme geluid, koppel je die aan bijvoorbeeld b&w luidsprekers, die van zichzelf ook al erg warm klinken, dan wordt het vaak te (of je moet dat mooi vinden natuurlijk). De Dali's hier in de woonkamer zijn vrij neutraal en onderscheiden zich voornamelijk in het mid en hoog gebied ten opziucht van bijvoorbeeld de b&w's (heb destijds naar de 600 serie geluisterd). Mijn dali's op een marantz versterker vond ik toen niet mooi klinken, op een NAD wel en die komt weer overeen met Onkyo.

De Marantz 6006 (en genoemde Pioneer) zitten beide qua prijs een beetje in de buurt van de 500 euro, je koopt daarmee welliswaar een behoorlijk apparaat, maar ik denk dat qua features een Onkyo TX-NR515 er niet voor onder doet en die zit rond de 350 euro. De Marantz kan overigens (wat ik zo snel gevonden heb) geen video streamen via airplay, dat kan de Pioneer wel. De Marantz heeft daarentegen wel dezelfde audessey als bij Onkyo.

Keuzes, keuzes, wat voor luidsprekers heb je eigenlijk om aan te sluiten? Wellicht dat je dan eens kunt googlen naar ervaringen met jouw luidsprekers in combinatie met de verschillende receivers..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het toestel is aangeschaft het is een Pioneer VSX-1122 heb nu net geluid uit de boxen verkregen behalve de subwoofer hier komt nog geen geluid uit. Alles is goed aangesloten maar zal hier nog met de instellingen moeten spelen.

Heeft me bloed zweet en tranen gekost om enkel maar het menu zichtbaar te maken op de TV, eindelijk nog naar de dealer moeten bellen om mij te vertellen op welke knopjes ik moest drukken, eventjes drie toetsen indrukken voordat de instellingen op de TV zichtbaar waren en stond nergens in de handleiding en deze is maar lieft 111 pagina's dik met heel kleine lettertjes ( al kan ik ze groter maken op de ipad ;P ). Een massa instellingen om te experimenteren ben nog een paar dagen zoet hiermee of weken.

Wel handig de bediening via de ipad vanuit de keuken te bedienen, internetradio,mijn WD HD in het netwerk wordt netjes herkent.

Maar nogmaals die instellingen eigenlijk TE veel zouden ze toch wat eenvoudiger kunnen maken.

De boxen zijn ook van Pioneer niet DE klasse boxen mijn vorige van Technics vond ik beter, dus hier zal het nodig zijn om wat met met de instellingen te toveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die meetmicrofoon zit tegenwoordig op nagenoeg alle toestellen, wat wel verschilt is de manier waarop de metingen gedaan worden. Bij m'n Onkyo doet ie dat door op 3 plekken te meten. Daarna berekent het toestel de juiste instellingen (frequentie bereik, vertraging en volume). Vervolgens regel ik het zelf nog naar smaak een beetje bij. Ik heb ook nog een analoge dB meter en die wil ik ook nog wel eens gebruiken.

De Marantz is ook een goed toestel, maar zoals ik eerder al schreef, Marantz staat bekend om z'n volle en warme geluid, koppel je die aan bijvoorbeeld b&w luidsprekers, die van zichzelf ook al erg warm klinken, dan wordt het vaak te (of je moet dat mooi vinden natuurlijk). De Dali's hier in de woonkamer zijn vrij neutraal en onderscheiden zich voornamelijk in het mid en hoog gebied ten opziucht van bijvoorbeeld de b&w's (heb destijds naar de 600 serie geluisterd). Mijn dali's op een marantz versterker vond ik toen niet mooi klinken, op een NAD wel en die komt weer overeen met Onkyo.

De Marantz 6006 (en genoemde Pioneer) zitten beide qua prijs een beetje in de buurt van de 500 euro, je koopt daarmee welliswaar een behoorlijk apparaat, maar ik denk dat qua features een Onkyo TX-NR515 er niet voor onder doet en die zit rond de 350 euro. De Marantz kan overigens (wat ik zo snel gevonden heb) geen video streamen via airplay, dat kan de Pioneer wel. De Marantz heeft daarentegen wel dezelfde audessey als bij Onkyo.

Keuzes, keuzes, wat voor luidsprekers heb je eigenlijk om aan te sluiten? Wellicht dat je dan eens kunt googlen naar ervaringen met jouw luidsprekers in combinatie met de verschillende receivers..

Ik wil het kort houden, tenzij iemand geinteresseerd is in luidsprekers.

Na vele omzwervingen op het gebied van luidsprekers, ben ik uiteindelijk bij het merk KEF beland, gashelder geluid en kan alles aan.

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gefeliciteerd met je aankoop Snelle! en inderdaad de mogelijkheden lijken bijna eindeloos. Voor het aansturen van je subwoofer zou je even kunnen kijken naar dingen als automatisch inschakelen en het niveau daarvan. Bij de mijne (niet meer in gebruik op het moment) is een vrij hoog ingangssignaal nodig om het ding in te schakelen. Dat betekende bij mij dat ik op mijn receiver het niveau van de sub vrij ver op moest schroeven en aan de kant van de sub weer helemaal dicht.

In het uiterste geval zou je, als het op de sub aanwezig is, de highlevel inputs kunnen gebruiken en de sub parallel aan je luidsprekers aansluiten, maar dat is minder fraai omdat ie dan niet voor de effecten apart aangesloten wordt.

Dus eigenlijk is de eerste vraag heb je een actieve of een passive sub, in het eerste geval wordt ie wel ingeschakeld?

Veel plezier met het uitpluizen van alle mogelijkheden!

@Hobbel Kef is inderdaad een degelijk merk dat bij veel mensen aansluit bij hun smaak. Die maken ook de bekende eitjes (compact luidsprekers) en dat is in huize Bakker al eens geopperd als alternatief voor de 1m3 hoge Dali's en dat in het kader van de WAF (Wife Acceptance Factor). Uiteindelijk is het hem dat toch niet geworden :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een aktieve sub maar ik zie dat in de instellingen aanpassingen zijn gemaakt door de automatische meting. Hier is bij alle een aanpassing gebeurd vb' LF -1.4 dB maar de sub staat op 0. Dus reeds mij de meting zal de sub niet gewerkt hebben.

De sub heeft constant een brom weer dit had ik ook bij de vorige installatie, ga eens proberen met een andere kabel aan te sluiting.

Een passieve sub zou dat werken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Passief kan uiteraard ook, maar dat is de minst fraaie oplossing. Als je films gaat kijken en luisteren wordt de sub apart aangestuurd en dat heb je dus niet als je hem passief aansluit. Passief is trouwens maar even de vraag of dat kan, dan moet je receiver daarvoor een speciale aansluiting hebben. In mijn geval compenseert de receiver het ontbreken van de sub via mijn front speakers. Doet de Pioneer dat niet? Een keer meten zonder sub aan te sluiten en eens kijken wat ie dan doet.

Die brom komt waarschijnlijk van je kabel inderdaad, of er zit ergens een aardlus.

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag me nog wat kunnen bezighouden met de instellingen tuner ok, internetradio ok, dvd ok, de tweede zone ( keuken) ok maar TV wou geen geluid geven via de versterker nog wat zitten verder prutsen en ja hoor plotseling.....................geen geluid meer uit geen enkele bron.

Buiten de zenuwen wat afgereageerd op wat lege cola - light blikjes ( de buren zullen ze me morgen wel teruggeven) dan terug naar binnen geef het nog niet op.

Terug alles aangesloten zoals beschreven in de handleidings app ( handig ding) de luidsprekers automatisch laten kalibreren. En ja hoor nu werkt ALLES naar behoren. Wel bijna alles de SW moet ik nog testen de kabel aansluiten zonder deze aan de versterker te koppelen heeft een brom een klein kabeltje geprobeerd en dit gaf een brom als ik het in de SW stak maar dan stopte het nu eens proberen in de versterker.

Wordt vervolgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Time flies when you're having fun :D

Vooral als het over kicke spullen met stekkers gaat ..

Heeft je sub wel gewerkt op je vorige receiver? De Pioneer heeft in ieder geval 2 sub aansluitingen, wellicht een domme vraag maar in welke aansluiting heb je hem gestoken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@CH: de TV is aangesloten met een HDMI en een optical kabel aan de versterker. De DVDR is met een HDMI aangesloten op de TV en een optical kabel naar de versterker. Heb de DVDR niet aangesloten op de versterker omdat ik dan de Viera link( de TV en DVDR die samenschakelen) niet meer heb en dat vind ik juist handig. De apple TV is aangesloten op de versterker met HDMI. De VCR is met een scart aangesloten op de TV ( deze heeft geen HDMI aansluiting ). Daar zijn dan vijf boxen op aangesloten in de living en twee in de keuken.

@Bakkertje: heeft niet goed gewerkt op de vorige versterker was eerder een vervormd geluid. Eens een klein kabeltje aangesloten op de ėėrste sub aansluiting maar vond dat dit niet goed werkte de SW versterker op max en er kwam bijna geen bas uit. Mogelijk is dit wel op te lossen met terug alles weer eens in te stellen maar doe ik voorlopig niet.

Maar zelfs al zou hij werken met een kortere aansluiting dan heb ik daarvoor geen plaats genoeg de huidige Sw is niet klein.

Dus ga ik toch op zoek naar een slanker exemplaar, en dan is het wachten tot er hier nieuw behang op de muren moet komen dan kan ik de aansluitingen weg werken. Dus voorlopig zonder SW.

Het geluid is in ieder geval goed ok met een SW zou het nog beter klinken, maar ben een tevreden man.

De internetradio is interessant heeft een beter en luider geluid dan de tuner die is aangesloten op de kabelantenne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie en hoor momenteel geen probleem denk dat de TV geen ARC ondersteund/ heeft hij is ongeveer een 6 jaar oud. En de instelling ( via de Ipad app) stelt het voor om de audio kabel te gebruiken.

Heb ergens gelezen in de handleiding dat je soms dat probleem kunt krijgen van synchronisatie, dan is er een instelling waar men de tijd kan aanpassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je in je receiver het remote signaal niet doorsturen? Bij de mijne is daar een optie voor, remote via HDMI heet dat ofzo.

Bij mij gaat alles naar de receiver en vanaf daar 1 HDMI kabel naar m'n TV. Dus UPC stb via hdmi, PS3 via hdmi, AC Ryan via hdmi en de Wii via RGB+stereo. De receiver vertaalt alles naar iets wat de TV begrijpt en stuurt dat door (hdmi bronnen ook in stand-by).

Verder zit er een lip-sync optie in de Onkyo die ervoor zorgt dat beeld en spraak synchroon lopen (da's ideaal zeker bij verschillende bronnen).

Voor je scart spul kun je een scart naar tulp verloop gebruiken en die kun je dan ook via de receiver naar je TV doen. In jouw geval zou je dus enkel een HDMI kabel heen en een optische kabel terug nodig hebben om het allemaal aan te sluiten. Je moet dan uiteraard wel alles via je receiver laten lopen, maar die is daar juist voor gemaakt ;-)

Ow en ook niet helemaal onbelangrijk. Je oude bronnen worden dan geupscaled naar HD. Maakt het beeld iets beter in mijn geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe