Ga naar inhoud

Mijn 1.9tdi getuned.


lex
 Delen

Aanbevolen berichten

Orgineel was hij 116 PK en 278 NM en nu is het 145 PK en 326 NM.

Gaat mij niet om zo hoog mogelijk, maar of de curve (rode lijn) mooi loopt en het vermogen niet te hoog is

aangepast door lex
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet wel opletten dat je een 1.9tdi niet teveel met een 1.2 tsi of 1.2tdi gaat vergelijken. Een 1.9 heeft standaard heel wat vermogen in de lage toeren. Die heeft zo goed als geen last van een turbogat hoor. Je hebt eerst veel koppel om daarna over te gaan op heel veel koppel. Kleine diesel- of benzinemotoren hebben eerst weinig koppel om daarna over te gaan op veel koppel, met het bekende turbo-gat als gevolg.

Bij een kleine turbo motor is het dus eerder het turbo gat dat je weg wil, terwijl het bij een grotere motor niet de eerste bedoeling is.

Om de koppeling (en ook het vliegwiel), wat te sparen, is het trouwens beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De toename is goed te noemen. Echter zie ik tot 2000tpm vrijwel geen verbetering; dat moet echt beter kunnen. En ook is er over niet een groot gebied (vrijwel) het maximale koppel verkrijgbaar. Je hebt nu meer koppel van 2000 tot 3200rpm. Daarvoor is geen winst en daarna zakt het weer hard in.

Met andere woorden: ziet er goed uit, maar er is zeker meer uit te halen qua souplesse onderin en boven de 3200tpm.

aangepast door Noord26
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft dat zin dan onder de 2000 toeren, lijkt me dat je dan niet meer rustig kan optrekken.

Ik trok hem vannacht even open tot 180, dat ging best wel vlot en wilde meer. (heel even maar)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik snelheid wil schiet ik even de grens over op de tweewieler, dus ja wanneer wil je meer en wanneer ben je tevreden? Ik bedoel dan zit ik nog in '3' en heb dan ook nog 3 versnellingen over..

Hoe meer koppel bij lagere toerentallen hoe soepeler en gemakkelijker de auto optrekt vanuit die lagere toerentallen zonder eerst terug te hoeven schakelen. Je zou dan bijna denken dat je een ander motorblok hebt gekregen. Daarom had ik meer verwacht, puur gekeken naar de grafiek, van een goede tuning. Nogmaals, er is niets mis mee, maar het kan nog beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe meer koppel bij lagere toerentallen hoe soepeler en gemakkelijker de auto optrekt vanuit die lagere toerentallen zonder eerst terug te hoeven schakelen. Je zou dan bijna denken dat je een ander motorblok hebt gekregen.

Dat was exact de reden waarom ik mijn vorige Octavia 1.9TDI - met handbak - heb laten tunen. De huidige heeft een DSG en daar is de noodzaak minder aanwezig: de DSG schakelt ongemerkt een trapje terug indien nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar liefst 30pk verlies naar de wielen en een olietemperatuur van 18 graden? Dat zijn wel gekke waarden....

ik heb ergens gelezen dat transmissieverlies 20 tot 30% is

Ik heb even een aantal grafiekjes van JD bekeken, daar zie ik zo'n 10% transmissieverlies, zowel origineel als na tuning. Dat lijkt mij overigens een realistisch getal. Zo'n 2% tot 3% vermogensverlies per tandwieloverbrenging is gangbaar; voor een voorwielaandrijver zitten er 3 tot 4 overbrengingen tussen (versnellingsbak, eindoverbrenging, differentieel) krukas en wielen.

Zo'n 25% transmissieverlies is gewoon veel te veel van het goede. Dat is dan óf niet (correct) gemeten, óf men doet maar wat.

Maar misschien kan RaceEend hier nog iets over vertellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt ergens tussen de 10 en 15% transmissieverlies is normaal. 25% is erg veel voor een 2wd handbak, maar als je in de 5e - 6e versnelling gaat rollen dan kan je inderdaad meer verlies krijgen (25% is dan ook nog altijd veel).

Onder de 2000rpm is er zeker meer te behalen bij een 1.9 TDI, al moet je voorzichtig zijn met koppeling en vliegwiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe