Ga naar inhoud

Vakantievoorbereiding van je automobiel?!


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

  • Reacties 101
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik heb m'n cd's ingelezen als .wav

En hoe zit het met de erfenis van het zwarte vinyl ?

Alleen meegekregen uit verhalen, of je sinterklaasliedjes nog wel op vinyl ? B):)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En de LP's behandel je met fluwele handschoentjes ?

En als je zo spaarzaam ermee omgaat wordt je vrouw jalourse omdat ze ook behandeld wil worden met die handschoentje's ?

Maar leuk te horen dat er toch nog her en der platenspelers in den woonkamers staan en ook nog gebruikt worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar goed om weer terug te komen wat je doet aan vakantie voorbereiding is er ook een punt dat als je terugkomt van de vakantie

En menig mens staat hierbij niet stil maar is mbt legionella wel degelijk belangrijk

Dus lees onderstaand bericht van PWN maar eens door !!

Terug van vakantie? Kraan en douchekop doorspoelen! waterafb.jpgDrinkwater dat enige tijd heeft stilgestaan, is niet zo vers als u van PWN gewend bent. Daarom adviseren wij u om na uw vakantie de kranen en douchekop door te spoelen.

Als u op vakantie bent en thuis geen kraanwater gebruikt, staat het water stil in de aansluitleiding naar uw woning en ook binnen uw woning. Dit water smaakt minder fris dan vers water.

Wilt u er zeker van zijn dat u bij thuiskomst weer overal fris drinkwater heeft?

Laat dan de kranen korte tijd lopen en trek het toilet even door. Als dit water is weggespoeld, kan er weer vers water uw woning binnenstromen.

Toilet en kranen

‘Begin met het doorspoelen van het toilet’, adviseert procestechnoloog John Boogaard. ‘Hiermee wordt al een groot deel van het stilstaande water ververst. Vervolgens zijn alle kranen in huis aan de beurt. Zet telkens de koude en warme kraan gelijktijdig open, ongeveer een minuut lang. Heeft u een mengkraan, zet deze dan zo open dat er lauwwarm water uitkomt.’

Douchekop onderdompelen

De douchekop verdient speciale aandacht. Bij warm weer bestaat een kleine kans op een toename van legionellabacteriën in de leidingen. Boogaard: ‘Legionellabacteriën komen alleen vrij bij nevel, bijvoorbeeld in de kleine waterdruppeltjes die uit de douchekop komen. Als de douchekop wordt ondergedompeld in een emmer water, zal geen nevel ontstaan als vervolgens de douchekraan wordt opengezet. Zet ‘m ongeveer een minuut lang open op de warmste stand.'

Als u direct bij thuiskomst de kranen en douchekop doorspoelt, kunt u daarna weer snel genieten van het schone en betrouwbare water dat u van PWN gewend bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Keek vanochtend naar het weerbericht op onze vakantiebestemming...en wat bleek, het had er gesneeuwd! Klein beetje poeder/natte sneeuw weliswaar, maar zelfs in de zomermaanden is nachtvorst of wat sneeuwval op 2000m hoogte geen uitzondering.

Heb eens een keertje heel voorzichtig de Stelvio/Umbrail pas moeten afrijden richting Zwitserland omdat het eind augustus daar ook plotseling begon te sneeuwen. En dan heb je toch niet zoveel grip op je zomersloffen. Ondanks ABS/ASR/ESP, dat helpt weinig als je 12% naar beneden moet... :onzeker:

Ben toch blij met die 4-seizoenssloffen onder de Roomster, voorbereid op alle seizoenen, op ieder moment. Blijven natuurlijk compromisbanden, maar ik heb geen circuit aspiraties met de Skoda, dus wat dat betreft ben ik er content mee. 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb eens een keertje heel voorzichtig de Stelvio/Umbrail pas moeten afrijden richting Zwitserland omdat het eind augustus daar ook plotseling begon te sneeuwen. En dan heb je toch niet zoveel grip op je zomersloffen. Ondanks ABS/ASR/ESP, dat helpt weinig als je 12% naar beneden moet... :onzeker:

In tegendeel eigenlijk, abs is altijd een nadeel om in de sneeuw te rijden, remafstand wordt langer ipv korter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Bedacht nog iets om te controleren:

Uiteraard de bandenspanning, maar als je toch een momentsleutel hebt, kijken of alle wielbouten nog keurig vastzitten met het juiste aandraaimoment.

En in het geval van een set LMV's met slotbout, heb je de 'sleutel'-bout wel bij je? Want als je in den vreemde staat en je moet een wiel wisselen en je krijgt die laatste bout er niet af...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de mensen met niet-orginele lichtmetalen wielen: neem ook een setje wielbouten mee voor je stalen reservewiel. Kans is namelijk heel groot dat de wielbouten van je lichtmetalen velgen niet geschikt zijn voor stalen wielen. Dat heeft te maken met de vorm van de kop, daar waar de kop aansluit op de velg (ofwel: op de overgang van de schroefdraad naar de kop).

Bij originele velgen speelt dit probleem niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In tegendeel eigenlijk, abs is altijd een nadeel om in de sneeuw te rijden, remafstand wordt langer ipv korter.

ABS is van VOORdeel in de sneeuw, het gaat niet om de kortere remweg, het gaat om het bestuurbaar blijven van je auto...

Bovendien zijn er al lang weer nieuwere generaties van ABS ECU's die wel degelijk een bepaalde mate van blokkering toestaan, juist om op specifiek wegdek (grind, sneeuw, los materiaal) het opbouwen van een 'wal' van materiaal, voor de band, gebruiken om de remweg te verkorten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zelfs zo dat de gemiddelde mens met ABS eerder stilstaat dan zonder !

Punt is dat je harder kunt remmen voor blokkeren dan de gemiddelde mens denkt !

En dus minder hard remt omdat men anders denkt dat ze de remmen blokkeren

En in paniek situatie's dan opeens wel blokkert remt en dan is het juist prachtig als die ABS intreed

Alleen schrikken mensen hier soms van omdat ze dit nog nooit hebben ervaren en dan weer de rem lossen terwijl ze hem eigenlijk gewoon dan met 2 voeten die remplank ingedrukt moeten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zelfs zo dat de gemiddelde mens met ABS eerder stilstaat dan zonder !

Punt is dat je harder kunt remmen voor blokkeren dan de gemiddelde mens denkt !

En dus minder hard remt omdat men anders denkt dat ze de remmen blokkeren

En in paniek situatie's dan opeens wel blokkert remt en dan is het juist prachtig als die ABS intreed

Alleen schrikken mensen hier soms van omdat ze dit nog nooit hebben ervaren en dan weer de rem lossen terwijl ze hem eigenlijk gewoon dan met 2 voeten die remplank ingedrukt moeten houden.

Ik heb het meegemaakt bij de Skoda rijvaardigheidstraining, het is inderdaad even omschakelen om met volle kracht boven op je rem te stampen en deze vast te houden, een week later had ik het echt nodig en gelukkig zat deze reactie er nog in :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en dan weet je meteen dat je je rijvaardigheids training financieel er al weer uit hebt !

Ik ben in aanraking gekomen met ABS op de motorfiets ( BMW) en in eerste instantie had ik zoiets dat is voor auto's en met twee wielen heb je er geen voordeel aan !

Wel de eerste maal was op een natte bemodderde landweg waar ik in de ankers moest, en zoalng je je stuur maar recht houd heb je er wel degelijk wat aan.

En stond dan ook netjes op tijd stil, en weet 100% zeker als ik zonder ABS had gereden op die motorfiets dan had ik deze onderuit getrokken.

En was het vroeger bij de eerste ABS systemen nog zo dat bij ingrijpen van ABS je dan het klapperen in de pedaal ( hendel ) voelde, maar deze systemen zijn nu zo verbeterd dat je het bijna niet meer merkt met geblokkeerd remmen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Voor de mensen met niet-orginele lichtmetalen wielen: neem ook een setje wielbouten mee voor je stalen reservewiel. Kans is namelijk heel groot dat de wielbouten van je lichtmetalen velgen niet geschikt zijn voor stalen wielen. Dat heeft te maken met de vorm van de kop, daar waar de kop aansluit op de velg (ofwel: op de overgang van de schroefdraad naar de kop).

Bij originele velgen speelt dit probleem niet.

Goed advies. Heb vandaag een set winterbanden met stalen velgen besteld, waarvan er een dienst gaat doen als reserverwiel voor langere buitenlandse reizen. Moet maar eens nagaan of dat voor die dingen ook van toepassing is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorg dat je er minimaal één bandenhoes bij hebt om dat reservewiel (winterband) in te doen, en zorg uiteraard dat grootste wiel er in past.

Anders heb je zwarte strepen in de kofferbak en modder van de eventueele lekke band in de kofferbak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen woensdag heeft de bolide de vakantiecheck en aircocheck bij de Skoda-garage met glans doorstaan. Slokje olie en een scheut ruitensproei is bijgevuld en de banden zijn goed op spanning gebracht. Lekker idee als je weet dat de auto in orde is :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ola,

Geldt even in 60 uren op en neer naar Kiev en Lviv in de Oekraine (voor het werk) ook als vakantierit??

Ik neem geen extra maatregelen anders dan controle dat alle documenten in orde zijn ( afhankelijk bij wie je verzekerd bent en soort verzekering is je voertuig in de UA niet verzekerd).

Als een voertuig elke 30.000 km naar de garage voor een beurt moet en hij nog voor deze termijn terug is geloof ik het wel.

Ik neem ook aan als er een rammeltje, tikje, piepje, sleepje, boinkje of ander vreemd geluid van je voertuig af komt, je eerst ter plaatse checkt wat het is en indien niet gevonden, direct naar de garage. ( heb Alfa gereden, alle bovengenoemde geluiden meegemaakt :lol: ).

Niet alleen voor u en de uwen maar ook voor je medeweggebruikers ben je verantwoordelijk als je je op de weg begeeft!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij was het met italiaanse wagens zo dat als je geen rammeltjes hoorde je je pas zorgen moest maken !

MotoGuzzi was zo'n leuk merk, daar kocht je niet een lampje maar meteen één grootverpakking van 10

En als je massel had dan deed je het daarmee mee maar kwam vaker voor dat je nogmaals zo'n verpakking moest aanschaffen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe