Ga naar inhoud

Wilders trekt de stekker eruit!


Wmm is er niet meer
 Delen

Aanbevolen berichten

Bron http://www.nu.nl/politiek/2793580/kabinet-rutte-gevallen.html

'Kabinet-Rutte gevallen' bt_fotograaf.png

Laatste update: 23 april 2012 12:28 info

DEN HAAG - Het kabinet-Rutte is gevallen. De premier gaat zijn ontslag en dat van zijn ministers aanbieden aan koningin Beatrix.

m1fzb40av1sq_396.jpg

'Kabinet Rutte gevallen' Fotoserie

Dit meldden bronnen maandag aan ANP. Ook RTL-verslaggever Frits Wester maakte hier op Twitter melding van.

Het kabinet-Rutte kon na dit weekeinde niet meer rekenen op een meerderheid in de Tweede Kamer, nadat PVV-leider Geert Wilders de gedoogcontructie had opgeblazen.

Koningin

Premier Mark Rutte zal maandag Koningin Beatrix om 14.00 uur op Paleis Huis ten Bosch informeren over de onstane situatie, zo meldt de RVD maandag. Daarvoor zal hij een verklaring afleggen.

Rutte zei zaterdag na de breuk in het Catshuisoverleg al dat verkiezingen voor de hand liggen. De verwachting is dat Rutte dinsdag in de Kamer een verklaring aflegt, waarna een debat volgt.

Advies

Koningin Beatrix zal mogelijk later op de dag advies inwinnen bij haar vaste adviseurs als de vicepresident van de Raad van State, Piet Hein Donner, en de voorzitters van de Eerste en Tweede Kamer. Mogelijk ontvangt ze ook de voorzitters van de fracties in de Tweede Kamer voor advies.

Overleg

De voorzitters van de fracties zijn maandagmiddag begonnen aan om met Tweede Kamervoorzitter Gerdi Verbeet te overleggen over de ontstane politieke situatie. Ze moeten onder meer de agenda van deze week bespreken.

Mogelijk wordt ook gesproken over de rol van koningin Beatrix deze week. De Kamer wijzigde een maand geleden het eigen reglement van orde, wat tot gevolg heeft dat het staatshoofd geen rol meer speelt bij de kabinetsformatie. Of dat in de huidige politieke crisis ook geldt, is nog niet duidelijk.

Tempo

Verbeet gaf voor het overleg aan dat er wat haar betreft tempo wordt gemaakt na het mislukken van het Catshuisoverleg. Ze verwacht dinsdagmiddag een Kamerdebat, ''maar dat gaan we dus nu bespreken''.

Veel van de fractievoorzitters herhaalden dat ze zo snel mogelijk verkiezingen willen. Emile Roemer (SP) wil weten of die de verkiezingen ook nog voor de zomer kunnen plaatsvinden. Sybrand van Haersma Buma (CDA) zei nog even af te willen wachten wat het kabinet maandagmiddag besluit.

Solide beleid

Minister Jan Kees de Jager (Financiën) verklaarde maandag aan NU.nl dat Nederland in het verleden heeft laten zien dat het solide begrotingsbeleid kan volgen.

"Ik volg de financiële situatie op voet en zal het budgettaire beleid blijven volgen." Hij wijst erop dat in 2010 het demissionair kabinet ook kaders voor bezuinigen heeft gemaakt.

In de Kamer zal snel gedebatteerd moeten worden over de vraag welk pakket aan bezuinigingsmaatregelen Nederland voor 30 april bij de Europese Commissie in Brussel inlevert.

Begrotingsbeleid

Minister Jan Kees de Jager (Financiën) verklaarde maandag aan NU.nl dat Nederland in het verleden heeft laten zien dat het solide begrotingsbeleid kan volgen.

"Ik volg de financiële situatie op voet en zal het budgettaire beleid blijven volgen." Hij wijst erop dat in 2010 het demissionair kabinet ook kaders voor bezuinigen heeft gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dit wordt boeiend.

Ik denk dat VVD niet veel zal inleveren, PVDA net op tijd was met de leiderschapswissel, SP het goed zal doen, D66 ook.

PVV zal inleveren, Groenlinks gaat het denk ik ook niet goed doen. Jolande Sap is niet direct en fel genoeg, ze profileert GroenLinks inhoudelijk gewoon niet.

Twee dingen die ik me afvraag:

Hoe onmogelijk is samenwerking tussen SP en PVV?

Zal de linkervleugel van het CDA definitief geamputeerd blijken? Gaat CDA uberhaupt nog iets voorstellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker gevoelig onderwerp ;) , goed voor de discussie.

Dat dit minderheidskabinet een kneus is, is hierbij bewezen. Dat komt niet alleen door het gedogen door een partij met "extreme" ideeën. Dus in die zin is het verhelderend, misschien dat het de burger wakker schudt en dat duidelijk wordt dat de man met dat bijzondere kapsel geen haar (!) beter is dan die in zijn ogen zo slechte andere beroepspolitici. Dit even los van de vraag hoe lang hij er al zit op het pluche van de 2e kamer als ex (P)VV(D)-er..

Wat me meer zorgen baart is de visieloosheid van dit kabinet. Het wegglimlachen lost geen problemen op maar maskeert ze. Enkele belangrijke punten vielen sowieso al buiten alle vernieuwing die toch in hoge mate bijdragen aan het zgn. ontsporen van onze economie. De demografische ontwikkelingen waar weinig mee gedaan wordt en de vastzittende huizenmarkt, mede door de hypotheekbubble en het falende onderwijs (welke innovatieve kracht heeft Nederland nog überhaupt?) zorgen immers voor het krakend tot stilstand komen van de groei. Het puur eendimensioneel benaderen van de meeste andere thema's (de markt lost het op zonder te vragen wat en of het wel MOET worden opgelost) is niet altijd de oplossing. Men is vooral polariserend bezig als gijzelaar van de ontbrekende meerderheid en die reeds genoemde kuif uit de titel van de thread.. Stoere en negatieve taal richting Europa versterken naar mijn mening nog eens de hellingshoek van het vlak waar men op staat.

In plaats van Europa als last of reden van de malaise te zien zou men juist meer naar de andere Europese landen moeten kijken hoe men zaken wel kan oplossen. Zonder Europa was Nederland al lang ten onder gegaan als speelbal van de globalisering. Landen als bijvoorbeeld België lossen dezelfde problemen op een andere manier op (ja kaaskoppen, wie is er hier nu dom....) die wel beter werkt ondanks dat de regeringsvorming daar moeilijk gaat. Ook de Duitsers zitten met hun lange(re) termijnvisie op de betere weg met een duidelijke visie waar men wel naar toe wil.

Ik durf overigens niet te gokken op het lerende vermogen van de samenleving. Extreme ideeën/ de waan van de dag zal het in het stemhokje misschien wel weer winnen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

dat denk ik ook. Hooguit kun je de ene waan van de dag te prefereren vinden boven de andere. Denk dat dit keer wel het geval zal zijn wat mij betreft, want ik denk dat straks de SP de waan van de dag is. Maar ook die kunnen maar beter niet gaan meeregeren, om niet direct weer door de mand te vallen. Het meest zinnige zou een zaken-kabinet zijn wat mij betreft, maar daartoe zal helaas de politieke wil wel weer ontbreken. Het zal dus wel weer een volgend coalitie-monstrum worden. Erger dan dat van de afgelopen periode, kan het in elk geval niet worden, lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe onmogelijk is samenwerking tussen SP en PVV?

Ik ben geen hoogvlieger in politiek maar die 2 samenwerken, dat gaat niet gebeuren!

Ik hoop op PVDA-VVD-D66, maar dat zal wel weer niet genoeg worden voor een meerderheid.

Moet er gewoon een 4e partij bij zoals SGP of CU?

Ik denk dat VVD niet veel zal inleveren,

PVDA net op tijd was met de leiderschapswissel, SP het goed zal doen, D66 ook.

PVV zal inleveren, Groenlinks gaat het denk ik ook niet goed doen. Jolande Sap is niet direct en fel genoeg, ze profileert GroenLinks inhoudelijk gewoon niet.

Zal de linkervleugel van het CDA definitief geamputeerd blijken? Gaat CDA uberhaupt nog iets voorstellen?

Van GL zullen we niet veel merken en het CDA is ook nog steeds niet één front.

D66 is ook in opkomst maar das logisch want die zijn vorige keer aardig gezakt!

SP ben ik wel benieuwd naar: want Roemer is een goede debatter maar de punten van de SP raken mij nog niet echt!

PVV heeft zijn beste tijd gehad naar mijn mening! Veel rotzooi in de partij doet het nooit goed! Die GüL voor schut zetten was niet echt slim trouwens!

PvdA zal ook iets groeien want ook die staan historisch laag en met Samson doen ze het wel iets beter dan met Cohen volgens de peilingen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zullen zeker weer stemmen van PVV terug gaan naar het CDA

D66 zal stemmen erbij krijgen

PVDA zal groeien of gelijk blijven tov de vorige keer maar zal voor deel liggen hoe Samson zich (partij) gaat profileren.

Ik zie nu iets in de trant van een SP / Pvda met een aanvulling van D66 of GL

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opheffen al die splinterpartijtjes, zet toch geen zoden aan de dijk. Maakt het debat ook wat efficiënter.

Typisch iets wat jij vindt, waar ik pukkeltjes krijg, totdat ik beter let op hoe het praktisch de hele tijd gaat...., dan heb jij gewoon gelijk.

Ik zie nu iets in de trant van een SP / Pvda met een aanvulling van D66 of GL

o ja, 100% over links, dat kan dan ook weer. Maar ik denk toch dat de VVD te groot gaat worden om zonder ze te kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel Boo hoor jou wel steeds over die VVD, maar ik denk dat meneer Rutte ook een beetje is uitgekakt

Want zo goed heeft hij het niet gedaan als Minister President.

Met zijn schaapachtige lachje en niet kordaat optreden in bepaalde gevallen ( doe normaal man, of polen meldpunt. )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe