Ga naar inhoud

Snelwegverlichting


PC-fre@k
 Delen

Verlichting op de snelweg?  

12 leden hebben gestemd

Je hebt geen rechten om te stemmen in deze poll, of om de poll resultaten te bekijken. Log in of registreer om te stemmen op deze poll.

Aanbevolen berichten

ik was die andere, denk er precies zo over. Zou me niet verbazen wanneer jij dan ook iemand bent zoals ik, die het prettig vindt in het donker te rijden.

Aan de andere kant weet ik dat er ook mensen zijn die het juist niet prettig vinden en voor hen is het misschien wel prettig, geeft het een veilig gevoel oid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te veel licht van boven maakt het soms alleen maar erger.

Ik vind het echt overkill om elke 50 meter een lantaarnpaal te plaatsen, en dan niet een kleintje, nee meteen een joekel van een lamp. Hetzelfde op N wegen, gewoon alleen de kruisingen e.d. verlichten met een paar lampen.

A2 bijv. echt belachelijk overbelicht, A15 vanaf zo'n beetje Leerdam meen ik is onverlicht. Persoonlijk veel fijner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oververlichting is inderdaad ook weer niet goed, maar gewoon verlicht is voor mij echt veel fijner. Ben, net als veel andere weggebruikers, licht nachtblind, en dan is een onverlichte snelweg niet fijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is het misschien wel wenselijk ja. Maar dat houdt dan dus ook in dat voor jou goede auto verlichting niet voldoende is?

Mijn pa heeft ook last van nachtblindheid en die zet dan gewoon zijn bril op waarmee hij zijn zicht schijnbaar verbeterd (ondanks dat die geen licht geeft of zo)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je went er ook aan, aan al dat licht. Zo betrapte ik mij er eens op dat ik in Duitsland onderweg was en er geen verlichting bij een rotonde was. Toen heb ik toch flink moeten remmen. Want dat verwacht je niet.

Maar over het algemeen is er toch wel erg veel verlichting langs de Nederlandse snelwegen. Zeker op de wat drukker gedeelte. Ik rij regelmatig vanaf Eindhoven de A2 in zuidelijke richting daar is helemaal niet veel verlichting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is het misschien wel wenselijk ja. Maar dat houdt dan dus ook in dat voor jou goede auto verlichting niet voldoende is?

Mijn pa heeft ook last van nachtblindheid en die zet dan gewoon zijn bril op waarmee hij zijn zicht schijnbaar verbeterd (ondanks dat die geen licht geeft of zo)

't Is voor mij wel de reden om geen auto zonder Xenon meer te willen. Dat scheelt gewoon een heleboel. Ik heb er in lichte mate last van, vooral bij slechte omstandigheden (denk aan een onverlichte weg, in de regen, en dan een wannabee-xenon-Golf (oid) met slecht afgestelde verlichting).

Maar in 't algemeen merk ik dat ik het prettiger vind rijden als ik gewoon op langere afstand kan zien waar de weg heen gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegenliggers kan ook nog een probleem zijn, maar op de snelweg is dat probleem natuurlijk een stuk kleiner. Alternatief zou dan zijn om gewoon veel minder lampen te plaatsen, Dat je gewoon kan zien waar de weg gaat, maar niet dat je ook daadwerkelijk de grassprieten al kan tellen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, ik heb liever af en toe een paal, dan om de tien meter een schijnwerper.

En vergis je niet in de verblinding van tegenliggers op de snelweg. ´t Hangt er natuurlijk een beetje vanaf welke weg, maar er zijn heel veel snelwegen waarbij er geen hoge scheiding tussen de rijrichtingen is, en dan wordt je zeker bij bochtige trajecten of hoogteverschillen maar al te makkelijk verblind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dan niet de regel: zolang je verblind bent is het rechtdoor, en anders kijken vanwaar de lichten komen?

Het is natuurlijk waar dat het enorm vervelend is als je nachtblind bent.

Laatst vroegen de passagiers zich af of ik überhaupt wel iets zag ...

Ik heb er geen probleem mee, maar als anderen de bochten niet zien, besef je pas hoeveel het 'zien' scheelt van persoon tot persoon.

Ook ik ben een brildrager, maar heb geen probleem met donker, zeker niet met daglicht. Ik heb wel vooral een probleem bij schemerduister.

aangepast door Iza-skoda
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom geen optie in de poll om de verlichting juist verder uit te breiden? Met moderne LED technieken is dat tegen veel lagere kosten te realiseren en vergroot het de veiligheid. Met de juiste kleur en kleurtemperatuur is er heel veel te regelen en wordt het ook niet ervaren als te veel licht maar meer als een heldere nacht met volle maan en dus meer dan voldoende zicht.

Doe mij dus maar lekker veel licht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe