Ga naar inhoud

Werkplaatsactie 24W6 (turbo aanpassing 1.2 tsi)


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

hij heeft vrij en dan zijn ze hersens in ruststand

vrij = studeren, dus ruststand: ja, maar dan vooral tijdens het forummen :lol:

@Rosinfield: overzicht krijgen/hebben/houden ben ik niet zo slim in. Een erg los dingetje in de context interpreteren gaat daardoor soms lastiger.

Wat valt me op:

- origineel bij 1800 t/m slechts 125 Nm, bij 2000 pas 175

- na tuning bij 1800 nog steeds "slechts" 150, bij 2000 pas 175.

Is het geen goed idee om deze vraag in een nieuw topic onder te brengen? Plaatjes van de uitdraaien er bij? Voorstel titel: "halen 1.2 "tsi's de specs t.a.v. koppel rond 1500 toeren?"

Ik heb ook allerlei vragen lopen te stellen in deze richting in dit topic. Is ook wel gerelateerd, maar met dat de onvrede over 24W6 wat afneemt lijkt deze vraag meer een eigen leven te gaan leiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vrij = studeren, dus ruststand: ja, maar dan vooral tijdens het forummen :lol:

@Rosinfield: overzicht krijgen/hebben/houden ben ik niet zo slim in. Een erg los dingetje in de context interpreteren gaat daardoor soms lastiger.

Is het geen goed idee om deze vraag in een nieuw topic onder te brengen? Plaatjes van de uitdraaien er bij? Voorstel titel: "halen 1.2 "tsi's de specs t.a.v. koppel rond 1500 toeren?"

Ik heb ook allerlei vragen lopen te stellen in deze richting in dit topic. Is ook wel gerelateerd, maar met dat de onvrede over 24W6 wat afneemt lijkt deze vraag meer een eigen leven te gaan leiden.

Ja ben ik het mee eens, goed plan! Wie kan er plaatjes mbt koppel aanleveren van 1.2 tsi 63 en/of 77 kw ? En dan met name die de 24W6 update hebben gehad, dit gaat nagenoeg voor iedereen gelden het komend jaar, aangezien de meeste tsi's vanaf 2010 deze update automatisch en ongevraagd toebedeeld krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens mbt brandstofverbruik, vandaag naar Monschau in Duitsland geweest, max. 120 km/h gereden op autobahn, geprobeerd om zo zuinig mogelijk te rijden. BC gaf over de hele rit een gem. verbruik aan van 5.7 l/100km. Wat zijn jullie ervaringen? Mijn auto heeft de 24W6 update gehad. Ligt het gem. verbruik LAGER bij 120 km/h zonder de update ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ik nog niet zeggen, is pas een paar dagen geleden gedaan. Duurt wel even voordat eea zich gesettled heeft. We zullen het op Sprit Monitor gaan zien. Vanmiddag van Friesland naar A'dam 1 op 14,5 op de BC. Maar die flatteert de boel wel een beetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is trouwens het toerental bij een bepaalde snelheid ook verandert VOOR en NA de update? Dit vermoeden lees ik hier en daar op de Duitse forums?

Bijv. motor maakt 2500 rpm bij 120 km/h VOOR de 24W6 update, NA de update draait hij 2800 rpm bij 120 km/h.

Wat zijn jullie ervaringen, zet eens een keer op dit forum welke rpm jullie auto draait bij bijv. 80/100/120 km/h en zet er even bij of de auto WEL of GEEN 24W6 update heeft gehad en welk type 1.2 tsi je hebt, de 63 of de 77 kw versie.

Als het toerental namelijk NA de update een stuk hoger ligt zou dit een forse brandstoftoename kunnen verklaren, dit vraagt dan weer om uitleg van PON natuurlijk.

Volgens het boekje haalt de auto een verbruik van ca. 4.9 l/100km buiten de bebouwde kom, maar dit haal ik bij lange na niet!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is trouwens het toerental bij een bepaalde snelheid ook verandert VOOR en NA de update? Dit vermoeden lees ik hier en daar op de Duitse forums?

Nee, dat kan niet. Dat zijn vaste verhoudingen die alleen afhangen van de versnelling die je schakelt. Wel kan het zijn dat een DSG een andere versnelling kiest na de update in een zelfde situatie, dan is het toerental bij die snelheid wel anders natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor de volledigheid hier nog een plaatje van een Yeti 1.2 zonder plaatje en zonder tuning

dus als je wil, Boo, heb je nu genoeg plaatjes voor zo'n topic. Zonder plaatje en met plaatje. Zijn twee verschillende auto's maar dat is niet zo'n punt.

Voor wat jij wilt zijn die 2 denk ik genoeg; de resultaten na de tuning zijn in dat kader niet relevant

post-25-0-93071000-1337285710_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zou dan een brandstoftoename kunnen veroorzaken NA de 24W6 update? met na bij korte ritten/stadsverkeer.

Zou het liggen aan een verschoven koppelverloop, als men schakellui rijdt, snel overschakeld waardoor men veel met lagere toerentallen rijdt (ca. 1500 rpm's). Hierdoor "smoort" men de motor meer, dit lijdt immers ook tot een hoger brandstofverbruik.

Als er ZONDER de 24W6 update bij 1500 rpm een hoger koppel beschikbaar is, smoort men de motor minder, en ligt ook het brandstofverbuik lager.

Of zie ik dit fout ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ben ik het mee eens, goed plan! Wie kan er plaatjes mbt koppel aanleveren van 1.2 tsi 63 en/of 77 kw ? En dan met name die de 24W6 update hebben gehad, dit gaat nagenoeg voor iedereen gelden het komend jaar, aangezien de meeste tsi's vanaf 2010 deze update automatisch en ongevraagd toebedeeld krijgen.

Tja, volgens mij is dit het 24W6-topic. Het is natuurlijk gelinkt, maar anders gaat het weer door elkaar. Voor mij is bijvoorbeeld 24W6 niet van toepassing, maar toch denk ik dat het ook voor mijn blok wel eens op kon gaan dat de specs niet worden gehaald. Je krijgt dan dus al drie categorieen auto's, terwijl er totnogtoe 0,0 gegevens over zijn. Dus ik dacht: "eerst zo maar eens".

T.a.v. de update: Het vermogen gaat in de meeste gevallen niet achteruit, je moet er hooguit meer toeren voor draaien om het direct ter beschikking te hebben. Verder zijn er berichten van mensen (ook met Skoda's) die geen verschil merken na de update. Voorts - en dat lijkt me voor jou het meest hoopgevend - zijn er mensen die melden dat het na de update weer beter wordt na een x-aantal kilometer. Tot slot kan je de vulplaat ook nog weer laten uitbouwen.

Echt hard maken dat door die update jouw auto minder presteert gaat lastig worden vrees ik. Het grootste risico is denk ik dat je inderdaad gaat betalen voor twee metingen bij een andere auto - zowel voor als na de update - en dat er dan geen verschil is. Dit is een risico, omdat er veel mensen melden dat ze geen verschil merken. Het kan dus goed zijn dat er in sommige gevallen de update "goed" wordt uitgevoerd, wat niet wil zeggen dat het bij jou niet slecht uitgevoerd kan zijn. En als alle dealers het kunstje inmiddels onder de knie hebben, ga dan maar eens hard maken dat dit bij jouw dealer bij jouw auto nog niet het geval was.....

Wat zou dan een brandstoftoename kunnen veroorzaken NA de 24W6 update? met na bij korte ritten/stadsverkeer.

Zou het liggen aan een verschoven koppelverloop, als men schakellui rijdt, snel overschakeld waardoor men veel met lagere toerentallen rijdt (ca. 1500 rpm's). Hierdoor "smoort" men de motor meer, dit lijdt immers ook tot een hoger brandstofverbruik.

Als er ZONDER de 24W6 update bij 1500 rpm een hoger koppel beschikbaar is, smoort men de motor minder, en ligt ook het brandstofverbuik lager.

Of zie ik dit fout ??

Ja, ik denk ook dat er inderdaad een link is tussen minder koppel bij lage toeren en hoger verbruik: door minder koppel bij lage toeren ga je later schakelen en zo meer toeren draaien en dus verbruik je meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat we er nu wel gevoegelijk van uit kunnen gaan dat van vermogensafname als gevolg van 24W6 geen sprake is. Ziet het plaatje van de Yeti met 24W16 voorafgaand aan de tuning. Datzelfde vermogen zal hij ongetwijfeld ook voor de aanpassing gehad hebben (het is praktisch uitgesloten dat hij toen substantieel meer had dan 119 pk en 190 Nm). Zo langzamerhand begin ik steeds meer de indruk te krijgen dat waneer er klachten zijn, deze berusten op:

- gevoelsmatige gronden;

- onjuiste uitvoering van de update (software?);

- combinatie van beide

Verder is duidelijk dat men na de update een tijdje geduld moet hebben tot het motor management eea opnieuw heeft ingeregeld

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat we er nu wel gevoegelijk van uit kunnen gaan dat van vermogensafname als gevolg van 24W6 geen sprake is. Ziet het plaatje van de Yeti met 24W16 voorafgaand aan de tuning. Datzelfde vermogen zal hij ongetwijfeld ook voor de aanpassing gehad hebben (het is praktisch uitgesloten dat hij toen substantieel meer had dan 119 pk en 190 Nm). Zo langzamerhand begin ik steeds meer de indruk te krijgen dat waneer er klachten zijn, deze berusten op:

- gevoelsmatige gronden;

- onjuiste uitvoering van de update (software?);

- combinatie van beide

Verder is duidelijk dat men na de update een tijdje geduld moet hebben tot het motor management eea opnieuw heeft ingeregeld

Lage toeren. Daar draait het juist om. Hoe snel komt die turbo in actie, daar is 24W6 van invloed op. Dat zie je juist niet op die uitdraaien. Ik krijg wel het idee dat ze 24W6 soms wel en soms niet wordt uitgevoerd. En misschien de laatste tijd steeds meer goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, Erik dat klopt natuurlijk. Maar misschien een nieuwere versie. Of anders toch iets wat een rol speelt bij het plaatsen van het plaatje. Maar ook daarvan neem ik aan dat er weinig mogelijkheden zijn om af te wijken, die plaat zal toch wel een standaard ding zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe