Ga naar inhoud

Zicht belemmerende binnenspiegel Yeti


Grenzgenger
 Delen

Aanbevolen berichten

Het begint er eerder op te lijken dat in een bepaald stadium de specificaties v.d. spiegelbevestiging met bijbehorende ruit gewijzigd zijn. Dit gebeurt wel vaker in de autoindustrie.

Bij mijn Roomster (zie eerdere foto) zit die spiegel ook vrij laag. Maar als die hoger zou zitten, dan klopt de kijkhoek richting de achterruit niet meer...

Je zou hooguit nog kunnen kijken of de gemonteerde ruiten een ander onderdeelnummer hebben.

BTW: het verplaatsen v.d. spiegel zal niet 'zomaar' gaan, dat bevestigingspunt zit echt in/op de ruit, af-fabriek. M.a.w. dat wordt een nieuwe ruit...

En dan nog. Dan is het maar de vraag of je niet weer precies dezelfde ruit er voor terugkrijgt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben heel benieuwd of PON en/of de dealer in staat zijn om het antwoord op de vraag waarom sommige spiegels lager hangen, helder te krijgen. Ik denk dat Captain Hook al het enige voor de hand liggende antwoord heeft genoemd, namelijk een gedurende de levenscyclus van de auto gewijzigde spiegelpositie. Maar het definitieve antwoord moet toch echt van de verkopende partij komen.

@ grenzgenger: je hebt dus een een al langere tijd geleden geproduceerde voorraadauto gekocht. Heb je zelf nog vragen gesteld aan de dealer om te checken of er verschillen zouden zijn tussen het door jou gereden exemplaar en het te leveren voorraadexemplaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, het lijkt even overduidelijk dat jullie dus een "kneusje" hebben qua spiegel die niet compleet geleverd is. Wat Ed vraagt is natuurlijk wel van belang (auto lichtschakelaar), jullie exemplaar is dus niet standaard zoals die in NL geleverd wordt, punt en uitroepteken!

De veranderingen in de levenscyclus zijn niet de verwachten als oorzaak aangezien de handleidingen "per jaaren per land" worden aangemaakt en dus in feit ook de specs. Daarnaast zijn ook de reclameuitingen niet ontzettend vaak aan verandering onderhevig (acties daargelaten) omdat de dealers dat logistiek al niet voor mekaar krijgen iedere week een andere folder in de showroom te leggen. Je had er dus gewoon vanuit mogen gaan dat je een normale/ complete NL-Yeti hebt gekocht en gekregen.

Kort door de bocht zou ik de conclusie trekken dat jullie onbewust en bedoeld beiden een "buitenlandse" Yeti gekregen hebben. Er zijn namelijk een groot aantal landen (zoals bijvoorbeeld Duitsland en Oostenrijk) die veel kalere standaardmodellen hebben dan wij. Daar moet je dus alles erbij bestellen. Het lijkt me voor de hand te liggen dat er in de fabriek iets is misgegaan en je een dergelijk basismodel hebt gekregen (vraag: wat mist er nog meer aan). Even gekeken trouwens bij skoda.at: daar hebben de active en de ambition standaard geen lichtautomaat, die is er pas vanaf de experience (elegance)! Dat zou ook verklaren waarom er zelfs een "ambition" zonder lichtautomaat geleverd is.

De andere mogelijkheid is dus dat de dealer "zelf" in die landen heeft ingekocht of iets heeft opgekocht uit de landen (parallel dus) en even niet door had dat er wel verschil zit tussen de diverse landenuitvoeringen. Dan is het misschien ook geen auto die via PON geleverd is. Even herhalen uit de eerdere post: zoek het VIN nummer op in de kofferbak en leg het aan PON voor. Zij kunnen precies nagaan voor wie deze Yeti's geproduceerd zijn en wat er mis gegaan kan zijn.

Uit de reclameboodschap van de Yeti kon je echter opmaken dat er standaard een lichtautomaat in zit (de NL exemplaren en de ambition in ieder geval), dus zal Skoda/ PON/ de dealer alsnog dat ding erin moeten zetten. Dat het een exemplaar "op voorraad was" (parallel geïmporteerd?) mag niet relevant zijn tenzij de dealer expliciet gemeld heeft dat het ding afwijkt van de standaard uitvoering.

Ik zou zelf even een "gezamenlijke" brief richting PON en de dealer opstellen waarin jullie bevinding dat dit geen normale Nederlandse uitvoeringen zijn gemeld wordt inclusief de toetsing bij een groot aantal Yeti-bezitters. Hier op het forum zitten minimaal 8 exemplaren waar het wel werkt en ik ken er in de kennissenkring nog minimaal 5 stuks die ook een lichtautomaat hebben.

Wellicht handig te vragen of deze exemplaren wel voor de Nederlandse markt geproduceerd zijn. Dan is het misschien wel handig dat voornemen om aan PON te schrijven even aan de dealer te melden, als die al zenuwachtig begint te worden weet je genoeg.

Technisch zal er inderdaad een andere ruit in moeten komen en zal ook de electronica moeten worden aangepakt (eventueel schakelaar, bekabeling en canbus-module). Dat gaat ze wel wat geld kosten, maar de problemen die jullie nu hebben zijn natuurlijk niet werkbaar.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sodela: je conclusies zijn wat mij betreft wel een beetje té kort door de bocht. Als je niet alle in's and out's weet, moet je erg voorzichtig zijn met conclusies.

Je zegt dat er in de looptijd van een auto vaak geen wijzigingen zijn, maar dat is niet waar. Er veranderen regelmatig kleine dingen in (met name) het uitrustingsniveau. Daarom zie je ook zo vaak discussie langskomen op de diverse fora van mensen die een nét iets andere auto hebben gekregen dan ze dachten te krijgen. En juist daarom staan er vaak allerlei voorbehouden in de folders, offertes en lijsten met uitrustingsniveau's. En zeker als je het hebt over een auto uit 2010 die eind 2011 is geleverd, is de kans op wijzigingen die ondertussen hebben plaaatsgevonden groter.

Je zegt dat de auto niet is zoals die in NL geleverd wordt, maar je moet juist kijken naar hoe die geleverd werd. Vergelijken met andere Yeti's heeft alleen nut als je vergelijkt met met auto's met hetzelfde uitrustingsniveau die in diezelfde periode in NL geleverd zijn.

Misschien was er bij de eerste serie niet standaard een licht- en regensensor ingebouwd. Misschien zat de spiegel toen nog lager. Ik heb geen idee, maar dat moet je wel eerst heel goed checken. Jouw tip om het VIN-nummer te laten checken is wel een heel goeie, ik ben erg benieuwd wat daaruit komt!

En de tip van Ronald met betrekking tot de rechtsbijstandverzekering zou ik zeker gebruiken. Als je écht actie zou willen ondernemen, zorg dan dat er een jurist meekijkt en ga vooral niet zelf hobbyen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK werd geleverd!

Een aanpassing van de lichtassistent is wel een hele fundamentele aangezien die gewoon in de lijst met kenmerken zit! Variaties zitten natuurlijk met name in de leverancier of typenummer en niet zozeer in de functionaliteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook de lijst met VAG option codes pakken (zit in de auto geplakt en in het boekje). Daarop kun je precies zien wat de auto heeft...

http://vag-codes.info/vag-option-codes

Volgens mij zie je altijd dat de fabrikant zich indekt in het kader van productverbetering/wijziging om zaken te veranderen. Je krijgt nooit precies de auto zoals die in de folder stond en/of dat 'ie gelijk is aan die in de showroom. Want zoveel weken (of maanden) later, wanneer JOUW auto geproduceerd wordt, zijn er vaak al grotere of kleinere wijzigingen doorgevoerd. Je spreekt immers ook niet af dat alle onderdelen op die en die specifieke posities (moeten) zitten. Net zoiets als het merk banden wat er onder zit, iedere keer varieert...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een verschil tussen de aangeboden/ toegezegde functionaliteit en de invulling ervan. Analoog aan je voorbeeld heeft een auto als functionaliteit 4 banden terwijl het natuurlijk de vraag is welk merk erop zit. Bij de velgen is het trouwens weer anders, daar kan de fabrikant niet zonder hier vooraf mededeling van te doen roepen dat hij er stalen velgen of model x op heeft gegooid omdat model y op is of hij die niet mooi vond.

De enige legitieme reden om van de functionaliteit af te wijken zijn volgens mij wettelijke eisen of een direct gevaar voor de gebruiker. Bij andere redenen is het namelijk het eenzijdig aanpassen van de overeenkomst waar je dus in de praktijk samen uit moet zijn of je achteraf wellicht kunt beroepen op dwaling en je de overeenkomst kunt laten ontbinden. Daarbij is trouwens wel de tekst van de overeenkomst (de kleine lettertjes) van belang. Die kennen we natuurlijk niet.

Maar laten we het ook niet overdrijven, als de bolides inderdaad via PON geïmporteerd zijn en ze er qua uitvoering doorheen geglipt zijn zullen ze alleen al om marketingtechnische redenen aan mee willen werken om het recht te zetten. Ze lopen anders het risico als russisch-roulette-merk door het leven te gaan waar de klant maar moet afwachten of en wat die krijgt als die een bestelling doet.

Mochten de (voorlopig) 2 Yeti's hier met het spiegelprobleem via niet PON-kanalen geleverd zijn, dan heeft de dealer een probleem. Benadrukken dat hij zijn dealerschap op het spel zet kan dan wellicht positief werken... Daarbij ga ik er wel even vanuit dat het officiële NL-dealers zijn.

Maar nu zitten we misschien al teveel in de juridische sfeer te zoeken van een "oplossing". Misschien moeten we eerst even de reactie van de beide dealers en/ of PON afwachten. Het belangrijkste voor Grenzgenger en Eduardo is dat we hebben vastgesteld dat zij beiden 2 bijzondere Yeti's hebben die vrij uniek zijn als het Nederlandse Yeti's zijn. Aan de dealer/PON de opdracht hiervoor een sluitende verklaring te leveren met het verzoek ze alsnog in "ordinaire" Nederlandse Yeti's te veranderen...

De VAG-codes kunnen inderdaad helpen na te gaan welke onderdelen er in zouden moeten zitten. Dan kun je echter hooguit kijken of ze in de fabriek tijdens het werken aan de band de verkeerde onderdelen gemonteerd hebben. Dat is niet waarschijnlijk, maar goed, het kan. Het zegt echter niets over wat er volgens de overeenkomst in zou moeten zitten en of iemand bij PON bijvoorbeeld een halve bestelling heeft gedaan (=geslapen heeft).

Het enige knelpunt dat zou kunnen opduiken bij met name Grenzgenger (Eduardo weet ik niet) is het feit dat hij uit de voorraad komt en de dealer domweg roept dat hij hem as-it-is gekocht heeft, dus inclusief de te lage spiegel/ ontbrekende lichtautomaat annex regensensor. Maar goed, dan weten we waarschijnlijk binnen de kortste keren welke dealer het is en dat je daar nooit meer langs moet gaan als je een skoda wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk toch wel dat dit redelijk uniek is in Nederland deze 2 bijzondere Yeti's met hun lagere spiegels en ontbrekende licht/regensensor.

Je vraag je af of deze 2 Yeti's oorspronkelijk voor een ander land bestemd waren en de auto's door wat voor oorzaak ook, in Nederland zijn terecht gekomen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dát zou pas uniek zijn: als de enige twee Yeti-rijders met dit probleem elkaar op ons forum vinden!

AL is er natuurlijk wel een kans dat dat gebeurt, omdat degenen met problemen eerder geneigd zullen zijn om op een forum te gaan zoeken.

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dát zou pas uniek zijn: als de enige twee Yeti-rijders met dit probleem elkaar op ons forum vinden!

Kun je eens zien hoe uniek dit forum is!

Spass beiseite, we hebben hier gewoon 2 exemplaren en een boel Yeti's op het forum (duidelijk meer) zijn anders. Daardoor herkennen niet alle Yeti-bezitters in eerste instantie het probleem van de lage spiegel omdat het bij de "normale" Yeti niet van toepassing is. We wachten het beste maar even af wat er geroepen wordt waaraan het ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zullen heus wel meer mensen zijn met dit type spiegel maar als deze personen kleiner van postuur zijn zullen ze dit niet snel opmerken. Overigens is onze auto geen "kale" uitvoering, integendeel! Het is een Active uitvoering met wat stukjes leer, lichtmetalen velgen en navigatie, de regen- en lichtsensor mist ik niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe