Ga naar inhoud

Wat wil je? Snel of heeeeeel snel?


Wmm is er niet meer
 Delen

Aanbevolen berichten

http://www.ad.nl/ad/...er-wereld.dhtml

De 75-jarige Sigbritt Löthberg uit Karlstad in Zweden is de gelukkige bezitster van de snelste internetverbinding ter wereld. Zij raast met een duizelingwekkende snelheid van 40 gigabit per seconde over het net.

Met deze snelheid kan ze bijvoorbeeld een High Definition DVD-film in twee seconden downloaden. Of 1500 HD tv-kanalen tegelijk kijken.

Sigbritt dankt deze snelle verbinding aan haar zoon Peter Löthberg. Hij is een bekende internetexpert in Zweden. Löthberg experimenteert met nieuwe technieken van data-overdracht via bestaande verbindingen.

De jaloersmakende snelheid wordt vooralsnog niet ten volle benut door de krasse bejaarde: zij gebruikt de computer vooral om op haar gemakje digitale kranten online te lezen.

aangepast door Wasmachineman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er totaal geen verstand van, maar ik neem aan dat dit slechts een theoretische "topsnelheid" is. In de praktijk wordt ik vaak niet begrenst door mijn eigen apparatuur en verbinding, maar door de snelheid van "de andere kant". Je kunt data niet sneller binnenhalen dan het aangeboden wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die andere kant is sneller dan je denkt. Met een dergelijke snelheid zit je uiteraard rechtstreeks op de AMS-IX aangesloten. De hoogst behaalde snelheid aldaar tot nu toe is 1,846 Tbit/s, er is dus nog ruimte! :)

De praktijk is dat je eigen harde schijf toch echt veel eerder de beperkende factor is! 80Mb/s is voor een gewone schijf al een hele knappe prestatie en als er meerdere bestanden tegelijkertijd weggeschreven dienen te worden raakt ie al veel eerder in paniek. Even later begint ook de netwerkkaart te zeuren, die wil niet meer dan 100megabit/s (12Mb/s) of misschien zelfs wel naar 1000megabit/s (120Mb/s). Die 40 gigabit per seconde is niet volledig bruikbaar voor één pc en de beste dame kan die film niet binnen 2 seconden downloaden. Zelfs niet in haar interne geheugen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit slaat nergens op. Marco gaf al het goede antwoord.

Wat de throughput van AMS-IX ook is, die wordt nooit en te nimmer volledig aan één endpoint ter beschikking gesteld. Laat staan dat een ISP (die weer klant is van de AMS-IX) dit kan doorsluizen naar de eindklant.

Dat je in het lab zulke soorten point-to-point supersnelle verbindingen realiseert, ja, dat is geen probleem.

Maar vergeet niet dat b.v. de glasvezelringen die er in Nederland al jaaaaaren in de grond liggen, al lang gebruik maken van tig Gigabit snelheden. Er worden zelfs meerdere kleuren lasers gebruikt om receiver/transmitter paren ieder hun eigen 'kleurtje' in het transmissiespectrum te laten gebruiken, over dezelfde glasvezelkabel.

En dat is geen fictie, maar realiteit. Realiteit die al lang in de grond ligt en b.v. alle datacommunicatie ringen van KPN (stads en wijkcentrales verbindt) en andere providers gebruiken.

Hier kun je live zien wat er door de AMS-IX heen gaat:

http://www.ams-ix.net/statistics/

Hier kun je zelfs de economische ontwikkelingen aan aflezen:

http://www.ams-ix.ne...l-traffic-data/

De hoeveelheid data die elektronisch getransporteerd wordt schijnt namelijk aardig overeen te komen met economische activiteiten.

ps: dat is de reden dat ik altijd zo hamer op glasvezel van deur tot deur. Dit is namelijk ECHT het enige transportmedium wat toekomstzeker is. Ongeacht wat al die kabelboeren aan onzin ook mogen beweren...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik zie dat jij al in slaap valt van een goed boek

Tsja goed boek ???

Zelfs daar begin ik nu mijn twijfels over te krijgen !

En volgende vraag die bij me opkomt is , als we hem een playboy zouden geven

Valt hij dan ter plekken in slaap :zzsoft:

of wordt hij giga hyper ? :klappen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit slaat nergens op. Marco gaf al het goede antwoord.

Hoezo slaat dit nergens op? De stelling dat je internetsnelheid wordt beperkt door "de andere kant" slaat juist nergens op. De beperkingen van je eigen computertje zijn vele malen eerder een beperking dan "de andere kant". waar ik het wel mee eens ben is dat dit laboratorium-snelheden zijn die niet in de praktijk voorkomen. Tot nu toe dan..

Nog maar een voorbeeld dan: kpn biedt voor 85 euro per maand een alles in een (tv kijken / telefoon / internet) aan waarbij je 500mbit te verstoken krijgt. Een vrij normaal bedrag maar daar staat tegenover dat je een behoorlijk knappe pc in huis dient te hebben om met die snelheid te downloaden. Een budget harde schijf kan dat al niet bijhouden met schrijven al was dat het enige wat het moest doen.

Dan hebben we het over een consumentenverbinding...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoezo slaat dit nergens op? De stelling dat je internetsnelheid wordt beperkt door "de andere kant" slaat juist nergens op.

Je hebt helegaar gelijk, maar dat bedoelde ik nou juist. ;)

De uiteindelijke snelheid wordt bepaald door de zwakste (= traagste) keten in de hele schakel. Dus b.v. de feedende kant heeft een bandbreedte beperking om te voorkomen dat één single high-speed lurker de boel dichttrekt. De ISP legt een beperking vanwege diezelfde reden. In de lokale POP is bandbreedte ook niet voor iedereen ongelimiteerd beschikbaar (ondanks dat het technisch zou kunnen). Dan hebben we de NTU in het eindpunt, die het moet kunnen verstouwen plus de daarachter liggende router die echt niet met die speed z'n routerings c.q. firewall functionaliteit uitoefent. Dan het lokale transport in het huis zelf. Bij WiFi verbindingen is het sowieso snel afgelopen en zelfs met bedraad gigabit UTP moet alles correct geconfigureerd zijn. En dan het een na laatste eindpunt, de PC. Zonder optimale configuratie met SSD's en andere tuning haalt die het ook niet.

En dan de enduser, die blij mag zijn dat hij/zij een paar honderd woorden per minuut kan verstouwen. 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe