Ga naar inhoud

Zelfopblazend matras (mat)


CaseyBasey
 Delen

Aanbevolen berichten

Op vakantie neem ik altijd een luchtbed mee omdat de meeste bedden voor mij veel te hard zijn. Dus als we een huisje huren, of in een hotel verblijven, leg ik altijd een slap opgeblazen luchtbed bovenop het matras.

Nu neemt een luchtbed plus pomp nogal wat ruimte in, en bovendien lekken de luchtbedden bij mij altijd. Daarom overweeg ik nu een zeldopblazend matras aan te schaffen. Eentje van 4 of 5 cm dik.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zo'n matras, en mij misschien wat tips kunnen geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alleen ervaring met een luchtbed met ingebouwde pomp. Hebben we al 4 jaar geloof ik, is ook mee naar Spanje geweest. Werkt nog altijd prima. Is zo'n velours model, 2 lagen dik, was misschien 40 euro? Zeker handig in Spanje, daar is het zo warm dat de eerste dagen je bed steeds zacht wordt. Dan even die pomp (die je gewoon in het stopcontact kan laten) aanzetten met de schakelaar en slapen maar :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om toch maar even een Engels term te gebruiken ...self-inflating.....sorry, sorry....zo'n mat blaast zichzelf op tot op zekere hoogte.

Je hebt ze in verschillende diktes en afmetingen. Als je zo'n mat alleen gebruikt op een bed, zou ik kijken naar een met behoorlijke afmetingen.

Mocht je de mat te zacht vinden, dan kan je met mond er nog wat lucht in blazen.

Opgerold nemen ze nog altijd wel van volume in, maar dat hangt ook af van de dikte.

http://www.vrijbuite...flating-matten/

http://www.anwb.nl/binaries/pdf/vrije-tijd/op-pad/uitrusting/op7-2007-test-slaapmatten.pdf

aangepast door Witte Yeti
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ook één van de Vrijbuiter. Is zo'n 5 cm dik. Is voldoende om gewoon zonder luchtbed in de tent op de grond mee te kunnen slapen, wel lekker stevig en daar moet je van houden. Is voor mensen met rugklachten wel prettig. Bij de Vrijbuiter hebben ze verschillende types en formaten, en bij iedere wat grotere kampeerwinkel zoals de Zwerfkei in Woerden of de Bever Sport kunnen ze wel de nodige voorlichting geven denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:dopey_h4h:

Marco: ik houd juist niet van stevig, en mijn rug al helemaal niet. Juist daarom sleep ik overal een luchtbed mee om die slapjes op te blazen en zo zachter te kunnen liggen. Nu hoop ik dat zo'n zelfopblazende mat hetzelfde effect heeft als je het boven op een gewoon matras legt. Wel eens geprobeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat er niet allemaal voor een onderwerpen voorbij komen hier....

Zelf hebben we diverse self-inflating matrasjes liggen, maar die zijn allemaal vrij dun (2-3 cm). Daar ben ik zelf nooit echt over te spreken en zie ze meer voor de warmte dan voor het comfort. Zelfopblazen is trouwens relatief, je moet met het mondje nog wel flink wat lucht erbij blazen wil je hem "strak" krijgen zodat ze wat helpen. Daarnaast zijn ze nog best wel groot en zwaar als ze "opgevouwen" zijn. Ik gebruik ze in de praktijk dus bijna nooit meer mee en ik neem ze al helemaal niet mee als ik op huttentocht ga

De wonder-velours-luchtmatras van Ronald hebben wij ook, maar dan in de hand-o-matic versie, daar wordt ik altijd zeeziek op als je er met 2 personen opligt, ieder beweging merk je. De "self-inflating (Thermarest) hebben daar trouwens veel minder last van.

In de goede oude padvindertijd lag je natuurlijk gewoon op het grondzeil en dat kon ook (is wel een paar jaar geleden trouwens).

Je kunt natuurlijk ook gewoon die stoelen uit je Yeti halen,

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat ook erg scheelt Menno, is het gewicht van de slaper. Als lichtgewicht zal jij minder gauw beurs worden van een harde ondergrond.

Sodela, 2-3 cm is ook wel erg weinig. En dan toch nog groot en zwaar, hmmm. Ik dacht ik koop er gewoon 1 via internet, maar ik denk dat ik toch beter even naar een winkel kan om te zien, voelen, wegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is ook zo natuurlijk; denk idd even naar zo'n winkel en zo mogelijk gewoon even proefliggen.

Doet me denken aan dat ik lang geleden eens met Marijke naar V&D ging voor kampeerstoelen en zij er 1 wilde proberen en er prompt finaal doorzakte. Wij hebben toen schielijk en gelukkig onopgemerkt het pand verlaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kees ik gebruik die thermarest zelf opblasend al jaren en naar tevredenheid

Voordeel is dat ze ook goed isoleren en mocht je onverhoeds toch op de grond moeten liggen met zo'n matje dan trekt de kou en vocht in iedergeval niet op

Maar er zijn ook verschillende kwaliteiten tegenwoordig en dan nog eens in dikte's en grote's

Dus ga naar een goede buitensportzaak toe als beversport of Zwerfkei in Woerden ( laatste adviseer ik je echt )

En kampeerwinkel in Zaandam is niet een slechte winkel maar in dit geval niet de winkel waar jij met je rugproblemen naar toe moet gaan in deze !

En zwerfkei heeft ook de mogelijkheid tot proefliggen, hebben bv een kiezelsteenbak waar je de mat kunt neerleggen en dan kunt proefliggen

Doe het alleen doordeweeks en niet in een weekend of op aktiedagen

Dan kun je vaak over de hoofden lopen, en heeft het personeel wat minder tijd in het algemeen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

:dopey_h4h:

Marco: ik houd juist niet van stevig, en mijn rug al helemaal niet. Juist daarom sleep ik overal een luchtbed mee om die slapjes op te blazen en zo zachter te kunnen liggen. Nu hoop ik dat zo'n zelfopblazende mat hetzelfde effect heeft als je het boven op een gewoon matras legt. Wel eens geprobeerd?

Ah, ok! Ik krijg juist last van mijn rug op een zachte/ slappe ondergrond. Grappig hoe dat kan verschillen! En nee, ik heb mijn matje nooit op mijn gewone matars geprobeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben van die zelf opblazende matrasjes. Wij hebben die gebruikt onder de schuimmatrasjes van onze vouwwagen. Op zich weinig mis mee. We hebben ook wel eens een traagschuim dekmatras van 6 of 7 cm dik meegenomen, dan heb je het pas echt goed voor elkaar. Het nadeel van dat dekmatras is dat het niet echt klein wordt en daardoor veel plek in de kofferbak opslurpt.

De dekmatrasjes uit de vouwwagen zijn nog over, dus mocht je interesse hebben dan PM me maar even. Ik weet zo niet uit m'n hoofd wat voor merk / type het is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een dun luchtbed gekocht. Opgerold klein pakketje, ik schat ca 2 liter, met ingebouwde pomp. Kostte 19 euro.

Uiteindelijk afgezien van een zelfopblazend matje omdat de goedkope (vanaf ca 35,-) opgerold groot van volume zijn, en de goeie fijne kleine meer dan 100,-. En, ook niet onbelangrijk: die zelfopblazende zijn allemaal gemaakt met sterk isolerend materiaal waardoor het waarschijnlijk flink zweten wordt als je het binnenshuis gebruikt bovenop een gewoon matras.

En voor de prijs van dit luchtbed is het geen ramp als je er maar 1 jaar mee doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe