Ga naar inhoud

Andere auto?

Octa Collection
 Delen

Aanbevolen berichten

Mede forummers graag jullie mening over het volgende vraagstuk wat ik heb.

Na 2 maanden gedwongen thuis (faillissement werkgever) heb ik een andere baan gevonden.

Echter ga ik per dag ca 65 km rijden woon-werkverkeer, hierbij mijn prive kilometers kom ik totaal op ca 20.000 per jaar.

Met de huidige benzine prijs en huidige auto wordt dat een duur grapje.

Nu de hamvraag: wat te doen?

Andere auto? Zo ja een diesel? Het wordt in ieder geval geen nieuwe.

Huidige auto ombouwen naar lpg? Weet ik wel wat ik heb, nadeel actieradius en kosten installatie ca € 2000,-

en moet je dat nog gaan doen in een auto van 9 jaar oud?

Een benzine uitvoering dan die een beetje zuinig is?

Of deze auto oprijden?

Qua grote van de auto wil ik graag formaat golf, leon, fabia station. Max 1250 kg (ivm wegenbelasting)

Budget is € 5000,- plus de waarde van mijn huidige auto die ik dan zou willen inruilen.

Graag jullie meningen!

aangepast door Octa Collection
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik de huidige wagen nog even zal oprijden hoe leuk en verleidelijk het kopen van een ander ook is! Waarom? Je hebt nu nog een proeftijd en je moet maar kijken of de klik blijft tussen jou en nieuwe werkgever! Gas inbouw zou ik niet doen, daar is te auto te oud voor, vind ik!

20k km per jaar kun je nog op benzine doen, lijkt mij!

In 2014 als alle nieuwe regeltjes duidelijk zijn kun je alsnog besluiten wat te doen? Nu is de investering minimaal behalve dat je iets meer gaat rijden. En die huidige hoge benzineprijs is wel heel irritant voor jou!

En gefeliciteerd met je nieuwe baan natuurlijk! Top!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst maar eens kijken hoeveel/weinig je huidige auto nog waard is...

En breng in kaart wat die aan vaste lasten kost. Dus MRB, onderhoud, verzekering, etc.

Daarnaast is de Octavia een grote, ruime auto. Kun je dat missen als je overstapt naar iets kleiners?

En vergeet niet: je kunt al heel veel brandstof besparen door bewuster met je rechtervoet om te gaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al voor mezelf besloten dat ik even wacht met een eventuele andere aankoop, eerst inderdaad eens zien of de nieuwe werksituatie van beide kanten bevalt.

Verder ook om te bekijken wat onze volksvertegenwoordigers gaan doen, als ze bv toch per km gaan belasten op uitstoot word ik grootaandeelhouder.

Ik krijg een reiskosten vergoeding van € 177,- per maand, dit is het maximale wat ze uitbetalen.

Een verbruik van 1 op 11 moet wel haalbaar zijn denk ik, het is hoofdzakelijk snelweg, na inwerkperiode vroege dienst dus geen files. (hoop ik)

Wat betreft de grote van de auto is dit niet het grootste struikelblok, het mag wel iets kleiner maar ook geen smart/lupo/fox

Meest van de tijd/km zit ik er alleen in, naar mijn vorige werk ging ik bij redelijk weer altijd met de fiets, destijds bewust een grotere auto gekozen omdat ik mezelf daar prettiger in voel en makkelijk met bv vakantie.

Ik zie nu ook behoorlijk wat 2e hands fabia greenlines op de markt verschijnen, als straks voor deze autos wegenbelasting moet worden betaald is dit mischien ook wel een optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst gefeliciteerd met je nieuwe job, en na twee maanden, dat is snel.

Een tweedehands Greenline kost nu ongeveer +/- € 13.000. van bj. 2010.

Is het geen optie om met het O.V. te gaan werkgevers vergoede dat meestal helemaal. Op die manier spaar je je O1, en kun je sparen voor eventueel later een andere Skoda. Al dan niet een diesel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe job en dat hij je mag bevallen en dat je nieuwe werkgever er ook zo over denkt.

En ik zou lekker het eerste jaar nog je oude wagen aanhouden en jezelf niet op kosten jagen

En mocht het tijdelijke contract overgaan in vast dan eens rustig om je heen gaan kijken voor een 2e hands wagen met GAS of diesel

Want daar ligt het omkeerpunt een suk gunstiger heb ik me wel eens laten vertellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allen bedankt voor de antwoorden zover.

Het sluit allemaal redelijk aan aan wat ik zelf al een beetje voor ogen had.

Wat betreft het openbaar vervoer, geen optie ivm met te lange reistijd, eerst met trein en dan overstappen op lijnbus.

Daarbij ook nog dat bij de vroege dienst (begint om 6 uur) er nog geen bus rijdt.

Met het ov is de reistijd ca 90 minuten incl overstap, met de auto 30 minuten.

Een greenline zou zomaar een optie kunnen zijn, er loopt een discussie op het nl forum over de waarde van deze wagens, en de verwachting dat er volgend jaar veel op de 2e hands markt komen.Jammer dat niemand van jullie een glazen bol heeft :doh2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 10 maanden later...

Bijna een jaar verder en het ziet ernaar uit dat mijn contact verlengt gaat worden.

Ik overweeg nu om toch lpg te laten inbouwen.

Mijn verbruik op benzine is 1 liter op 11.5 km.

Wat vinden jullie? doen of niet?

In principe ben ik van plan deze auto op te rijden, km stand is nu 90.000 km dus wat is wijsheid?

Volgens mijn berekening heb ik de installatie kosten er na 2 jaar uit.

Betreft dus een Octavia 1 2.0 motorcode AZJ

aangepast door Octa Collection
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja met twee jaar er uit en goedkoper in brandstof besparing ( euro's) dan is het zeker een overweging waard

En levert het niets ectra op met de inruil dan kun je altijd nog overwegen om hem er weer uit te (laten) halen en over te laten zetten in de volgende wagen ( indien mogelijk ) en anders los verkopen op bv marktplaats of hier op verkoop topic

En uiteraard nog gefeliciteerd met de vaste aanstelling. Is wel een felicitatie waard in deze moeilijke tijden

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk daar iets anders over. De terugverdientijd is (minstens) 2 jaar, dus daarna ga je pas besparen. Dan zul je dus zeker moeten weten dat je minstens 2 jaar lang die kilometers maakt. Je contract wordt verlengd, maar voor welke periode? Want als dat voor max. 1 jaar is, dan is de kans dus best groot dat je daarna minder KM's gaat maken en je de LPG niet meer terugverdient.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe