Ga naar inhoud

NedCar, dat was wat...


HeMi24
 Delen

Aanbevolen berichten

Volgende stukje tekst over Neerlands trotse autoindustrie, kwam ik tegen op de weblog van autoweek en wil ik jullie zeer zeker niet onthouden:

NedCar, dat was wat

m1fyql5brjdy_294.jpg

Nog even en NedCar is niet meer. Jammer, het was toch de fabriek waar ik een tijdje op de directiestoel heb gezeten. In eerste instantie werd het bedrijf geleid door drie directeuren, een Nederlander, een Japanner en een Zweed. Namens iedere aandeelhouder één baasje, je moet mekaar tenslotte niet te veel vertrouwen. Iedere directeur had z’n eigen directiekamer met alles wat er bij hoort: lange glimmend gelakte tafel, royale leren draaistoelen, secretaresse, koelkast, dat soort dingen. Door voortschrijdend inzicht (toenemend wederzijds vertrouwen of serieuze bezuinigingen?) werd na verloop van tijd besloten de directie toch maar terug te brengen tot één persoon. Nadat op een vrijdag het Japanse en het Zweedse directielid definitief naar hun thuisbasis waren teruggekeerd, arriveerden de daaropvolgende maandag twee studenten op kantoor. Omdat er voor hen op dat moment geen werkplek beschikbaar was, kregen ze één van de twee nu overtollige directiekamers toegewezen, die van de Japanner. Alle toeters en bellen waren nog aanwezig, inclusief de secretaresse die gewoon op haar vaste stek was achtergebleven. Uit plichtsbesef heeft ze hele stukken afstudeerscriptie voor die studenten zitten typen. Ze zat er tenslotte toch en niemand had haar verteld dat ze wat anders moest gaan doen. Het zou me niets verbazen als ze er nog steeds zit. Alsnog grote dank voor al dat typewerk, één van die twee studenten was ik.

Mocht ze er nog steeds zitten: ik hoop dat wanneer in Born de laatste man het licht uit doet, ze het haar dit keer wél vertellen dat ze naar huis mag.

Cornelis Kit

bron: http://www.autoweek.nl/weblog/2601/nedcar-dat-was-wat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is toch zuur dat in een provincie als Limburg, waar de werkeloosheid toch al hoger is dan in de rest van het land zoiets gebeuren moet.

Veel mensen van Nedcar zijn de 50 al gepasseerd probeer dan nog maar eens aan de bak te komen, voor een vaste baan. Is bijna uitgesloten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg voor het personeel. En waarom? Het lijkt wel of tegenwoordig alles kapot moet. De Haagse politiek doet hier maar al te graag aan mee. Ouderen zijn verdoemd. Als ze ergens anders een stuiver kunnen besparen, laten ze hier glashard de boel stuk lopen. Wordt weer hoog tijd dat Nederland wat socialer wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel duidelijk de schaduwzijde van marktwerking. De klappen komen heel hard aan bij bepaalde mensen, terwijl anderen hooguit wat hoeven te kaasschaven, zonder dat dit op enige manier aan hun individuele prestatie gerelateerd is. Dat is eigenlijk gewoon wel een drama.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Skoody, je geeft jezelf antwoord op dat wat ik schreef.

Ik ben een felle tegenstander van marktwerking en al het andere neoliberale politieke geweld. Ja, Marco dat is wel degelijk een drama. Het lijkt mij toch goed dit soort zaken wat breder te beschouwen. Het drama betreft namelijk altijd de "gewone" medewerkers. Bedrijven worden tegenwoordig geleid door "meeuwen die gaan zitten, hun pens volvreten, de boel onder schijten en weer wegvliegen". Jullie hebben kunnen zien hoe het ging bij Organon. Een goed lopend bedrijf willen sluiten uit pure hebzucht van de top in de VS. Hoezo is dit geen drama? <_<

Aan dit soort drama's ligt een mentaliteit ten grondslag waardoor we nu al jaren een financiële crisis hebben. Die marktwerking is op dit moment de maatschappij aan het ontwrichten. Onrendabelen zijn niet gewenst. Je zou bang worden om oud te worden, want ja, we worden al steeds ouder (denken artsen anders over), dus ben je duurder door de zorg die je nodig hebt en als de ziekenhuizen dan winst hebben gemaakt door andermans ellende dan volgt de winst uitkering. Hoe gek is de samenleving om dat als normaal te beschouwen?

Ik kan hier nog wel even over doorgaan hoor, maar dat doe ik wel op politieke forums.

aangepast door gerardus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe