Ga naar inhoud

Rij-impressie Yeti 1.2 6-bak


oud-lid
 Delen

Aanbevolen berichten

In Nederland kon ik er geen vinden met Panorama dak en DSG, ik denk dat de Hollanders die eenmaal in een Yeti zitten er niet meer uit te krijgen zijn :P:D

Als leenauto heb ik ooit het genoegen gehad die had zowel een DSG als panorama dak.. Maar ja, die zit in de verhuur, die wil je waarschijnlijk ook niet overnemen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rijimpressie Skoda Yeti 1.2 TSI Active Plus(met enkele opties) - handgeschakeld

28-09-2010

Wij (mijn vrouw en ik) zijn sinds 10 januari (2010) nu zo’n 8.600 km onderweg geweest met onze Yeti.

Deze 8.600 km bestonden vooral uit redelijk wat korte ritjes en een aantal langere ritten. (nog geen buitenlandse reizen)

We kunnen alleen maar zeggen dat de Yeti ons vanaf het eerste moment, inclusief de proefrit, tot nu toe uitstekend bevalt.

Het is iedere kilometer genieten met een grote glimlach op ons mond.

De verschijning, in het begin, bij tankstations, wasstraat, winkelcentrum etc. was vaak reden voor een praatje door onbekende mensen, welke zeer benieuwd waren naar hoe de Yeti er van dichtbij en van binnen uitzag. Nu men meer Yeti’s ziet gaat het nieuwsgierige er wat vanaf, maar hij blijft de aandacht trekken.

Ook de kleur, we hebben hem in Mato Brown, viel bij velen in de smaak.

Verder hebben wij als opties: afstandbediening voor de centrale deurvergrendeling, sier(bescherm)strips op de deuren, SunSet glas, cruise control, chrome uitlaatsierstuk, spatlappen en een vaste trekhaak met 13-polige stekker.

De 1.2 TSI(105 pk)motor is een zeer prettige motor, welke voldoende krachtig is, om de toch wat zwaardere Yeti vlot door het verkeer te doen komen. Hij accelereert goed, wat een ieder telkens verbaasd en is heerlijk stil. Het verbruik valt ook niet tegen en ligt na een 8.600 km op een gemiddelde van zo’n 7,4 ltr./100 km. (veel Randstad werk) Op langere ritten gaat het verbruik al snel naar de 7,2 ltr./ 100 km. Het olieverbruik is na een aantal keren peilen nog steeds nihil. De handgeschakelde 6-bak schakelt prettig en kort. De enige onregelmatigheid die wij motorisch gezien hebben gehad was het gaan branden van het “Control System for Exhaust” lampje. Dit was niet van invloed op de werking van de motor en was na een software update verholpen.

De binnenruimte is uitstekend, voor en achter voldoende(hoofd)ruimte, de hoge zit is heerlijk en geeft een goed overzicht over het verkeer. De dode hoek die aanwezig is ervaar ik niet als vervelend, maar je moet er in sommige situaties wel even rekening mee houden. Ook het hoge in- en uitstappen ervaren we als prettig en was zeer snel gewend. De kofferruimte is zeker zonder reservewiel ruim voldoende en de variabele achterbank is zeer praktisch. Het enige wat in onze uitvoering tegenvalt is het gemis aan wat afsluitbare opbergvakjes. In onze vorige Skoda’s (Fabia HB en Combi)gebruikten we de asbak en het bakje onder de lichtschakelaar daarvoor. De half automatische airco voldoet goed en ontwasemt de voorruit en zijruiten vrij snel. Er is binnen weinig last van windgeruis en afrolgeluiden(Goodyear Excellence banden), waarbij het ook bij hogere snelheden goed mogelijk is om een gesprek te voeren of naar muziek te luisteren. Tot nu toe heb ik ook nog geen rammeltjes, kraakjes of iets dergelijks geconstateerd. Wat wel opvalt tijdens het rijden in de regen, is dat er op de zijruiten, in het zicht van de spiegels veel regenwater in de rondte draait. Dit belemmerd soms het zicht naar achter via de buitenspiegels. Het SunSet glas bevalt ook uitstekend, staat mooi en geeft in het donker ook een zekere demping van het licht van het achterop komende verkeer. Het interieur is netjes afgewerkt en voelt prettig aan. De stoelen zitten goed en geven een goede ondersteuning. Wij zijn beide van gemiddeld postuur en +/- 1.78 mtr. lang. De centrale deurvergrendeling is bij ons zo afgesteld dat bij nadering van de auto met eenmaal drukken alleen de deur van de bestuurder opent en bij tweemaal drukken alle deuren. Alle deuren sluiten automatisch als de snelheid boven de 20 km/uur komt.

De wegligging van de Yeti is uitstekend, je hebt weinig last van de spoorvorming op de Nederlandse wegen en voor een toch wel redelijke hoge auto kleeft hij in bochten aan de weg. Bij erg veel wind moet ik niet meer bijsturen als met onze vorige Skoda's.

De lichtassistent (sensor) werkt prima op het moment dat er meer licht nodig is dan de dagrijverlichting. Bij snelheden boven de 140 km/uur, gaat de dagrijverlichting netjes over op de dimlichten/achterlichten en onder de 65 km/uur weer over op de dagrijverlichting.

De “flat blade” ruitenwissers doen nog steeds hun werk streep- en geluidloos. Indien ze op continue wissen staan, vallen ze stil als je voor bijv. stoplichten stilstaat. Dit was eerst wel even wennen. De ruitensproeiers zijn OK en bij iedere vijfde keer sproeien worden de koplampen ook gedaan.

De spatlappen zorgen er zeker voor dat met name de zijkanten van de auto minder snel vuil worden en misstaan niet onder de Yeti.

De trekhaak die we er op hebben zitten is voor het gebruik van ons fietsenrek.

Ik had vanaf de eerste tekeningen en foto's van de Yeti al een klik met hem en vond het toen teleurstellend dat ze eerst de Roomster in productie hebben genomen. Dit zal altijd wel een droom blijven dacht ik, maar wel één die toch uitgekomen is. Want de Yeti werd niet al te lang daarna ook in productie genomen en werden we uitgenodigd door onze dealer om hem in de showroom te komen bewonderen. Het was liefde op het eerste gezicht. Dat was op 3 oktober 2009 en op 10 oktober hebben we hem besteld. Hij is geleverd op 10 januari 2010 en vanaf dat moment kunnen wij alleen maar zeggen dat de YETI een GEWELDIGE auto is.

Plus:

Prettige motor, goede wegligging, stil, ruim, netjes afgewerkt.

Min:

Standaard geen reserve band (deze gaat er dus wel komen), weinig afsluitbare opbergvakjes.

Rijimpressie Skoda Yeti 1.2 TSI Active Plus(met enkele opties) - handgeschakeld (vervolg)

08-01-2012

Na twee jaar (2012) (23.500 km) en de eerste onderhoudsbeurt, even een korte aanvulling op deze rijimpressie.

De nieuwigheid voor anderen is er een beetje af, daar er meer Yeti's op de weg komen, maar onze grote glimlach is gebleven.

De kleur is en blijft mooi en bevalt ons nog uitstekend.

De opties hebben we nog wat aangevuld met: Reserveband; Brillenvak; Ambiance verlichting; Parkeersensoren (achter) met display; Windgeleiders (voor); A-SURE W7TD Radio navigatie systeem; schaalmatten voor in de winter en winterbanden.

De 1.2 TSI(105 pk)motor is steeds mooier gaan lopen en heeft in die 23.500 km nog geen druppel olie verbruikt.

Wel zijn onlangs de distributieketting en de drukrollen vervangen. Net na het starten liet de motor soms een metalig ratelend geluid horen, wat door voorgaande veroorzaakt werd.

Dit is keurig verholpen door onze dealer.

Ook hebben we een rammeltje gehad in de motorruimte,wat werd veroorzaakt door een pijpje wat af en toe tegen het plaatwerk aan kwam. Dit is opgelost met een tie wrap.

De motor loopt verder uitstekend en het verbruik valt ook nog steeds niet tegen. Zeker niet op lange ritten.

Afgelopen zomer naar Zuid Frankrijk geweest en een verbruik van 1:14-16 was niet ongewoon.

De binnenruimte, daar is na 23.500 km niet veel meer over te vertellen, afgezien van het feit dat ik een brillenvak heb gemonteerd ( meer voor muntjes etc., want er past maar een klein brilletje in), "ambiance" verlichting heb aangebracht (wat in het donker een mooi rood diffuse licht over het middenconsole geeft), de stoffen matten heb verruild voor schaalmatten (tijdens de winter: hoezo winter!) en een radio navigatie systeem heb in gebouwd.

Kraakjes en rammeltjes zijn er nog steeds niet.

Om goed zicht tijdens regen in de buitenspiegels te houden, heb ik windgeleiders op de voorste zijruiten gemonteerd. Dit scheelt enorm met regen en zorgt er in de zomer voor dat er niet teveel wind naar binnen (stijve nek) slaat als je met open ramen rijdt.

De reserveband ligt netjes in de zelfgemaakte dubbele bodem, wat niet echt afbreuk doet aan de hoeveelheid bagage die je mee kan nemen.

De parkeersensoren doen regelmatig heel goed werk en maken het mogelijk om overal precies in te parkeren.

De “flat blade” ruitenwissers zij na twee jaar zowel voor als achter vervangen en de nieuwe doen ook weer prima hun werk.

Plus:

Prettige motor, goede wegligging, stil, ruim, netjes afgewerkt.

Min:

Kramp in onze kaken van het glimlachen.

Laatste nieuws!!!

29-02-2012

Ik ben vandaag bij Antera langs geweest en deze heeft een aantal zaken geactiveerd. De regensensor werkt nu, welke al aanwezig was in de voet van de binnenspiegel, de koplampsproeiers werken nu iedere tiende keer ipv iedere vijfde keer, highway blinking staat nu op vijf keer ipv drie knipperen, needle sweep staat aan (is grappig), het verbruik wordt nu aangegeven in km/l en op het display (simpele uitvoering) tussen de klokken is nu de laatst ingestelde snelheid van de cruise control te zien. Zo wordt hij steeds meer YETI!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar kan ik geen oordeel overgeven, want ik heb nooit een automaat gehad en deze was indertijd nog niet leverbaar op de Yeti. Maar ik geloof zonder meer dat als je er eenmaal aan gewend bent dat je niets anders meer wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja mooi verslag, en veel herkenningen !

Zeker met de windgeleiders die ik al op de RR had en bij de koop van de Yeti er meteen bij besteld heb.

En wat heb je als reservewiel ? een volwaardige velf met band of een thuiskomer ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo is het precies. Ik had er ook nooit 1 gehad en vond het ook altijd meer iets voor "ouwe lullen". Sommigen hier trouwens nog steeds, die niet beter weten :lol:

Maar eigenlijk was het zo dat mijn vrouw nog helemaal geen nieuwe auto wilde en ik verliefd was op de Yeti. Mijn zoon heeft haar toen over de streep getrokken met het dsg verhaal, waardoor zij ook weer zou kunnen gaan rijden (lang niet gedaan, problemen met schakelen, afslaan motor, etc). Ik had ook nog nooit van dsg gehoord, maar dacht vooruit maar, als die Yeti er maar komt. En toen bleek het wel een heel aangename verrassing, waar ik nog steeds heel veel plezier beleef.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bert, je hebt een mooi verslag neergeschreven over je ervaringen met de Yeti en dit komt overeen met mijn ervaringen en ook die van mijn vrouw.

Bij mij is ook de distributieketting vervangen wegens een rammelend geluid na het starten (25.700 km).

Daarentegen heb ik wel wat olie moeten bijvullen, bij 15.000 km ruim een halve liter.

Alle aanpassingen die Antera bij je hebt gedaan hebt ik met mijn eigen (kloon)kabel gedaan en zelfs nog iets meer, zie http://www.skodaforu...epast-met-vcds/

Waar ik benieuwd naar ben zijn de Ambiance verlichting en de parkeersensoren. Heb je dit zelf gedaan of door je dealer laten uitvoeren?

aangepast door Witte Yeti
Link naar reactie
Delen op andere sites

@EdK

De reserveband is van het formaat 195/60/R16 met stalen velg. Dit formaat past nl. in de uitsparing in de kofferbak. Een band van het formaat wat standaard onder de auto zit (215 of 225/60/R16) past er wel in maar dan komt de dubbele vloer boven de drempel van de kofferbak uit.

Omdat het reservewiel kleiner is dan de overige wielen wordt het gezien als thuiskomer en mag je er maar 80 km/u mee rijden. Je banden moeten altijd, alle vier van dezelfde grootte zijn.

@WitteYeti

De ambiance verlichting heb ik gemaakt van twee rode leds, gekocht bij Conrad en de parkeersensoren heb ik zelf gemonteerd. Deze zijn van het merk Parkmatic. E.e.a. is afhankelijk van hoe handig je bent, maar het was een dag werk (incl. koffie en een biertje)

Zie voor foto's "mijn album".

aangepast door Mctreb
Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt er op neer dat het de velgmaat is van me winterbanden velgen

En inderdaad met een zomervelg maat van 225 17 inch zou ik ver boven de drempel uitkomen.

Maar moet zeggen dat je het mooi in elkaar hebt gehobby't, neem aan dat je de schaaldelen bij de dealer hebt aangeschaft en de vloer er zelf ingemaakt hebt ?

Trouwens die motorkapbekleding die je aangeschaft hebt, merk je echt nog een geluidsverschil hierme, want ik vind de Yeti eigenlijk al een erg stille wagen tov me RR en de Fabia Combi daarvoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Bert zegt over het reservewiel (thuiskomer) klopt, ik heb precies zo'n zelfde maat en dan ligt de vloer over het reservewiel op de zelfde hoogte als de drempel.

Ik heb inmiddels je album bekeken en vooral de parkeersensoren vind ik interessant.

Ik vraag me alleen af, of je ze kan uitschakelen met een caravan of aanhangwagen achter je Yeti?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad een mooi verhaal van Bert, heel herkenbaar!

Dat met die parkeersensoren is natuurlijk wel erg handig voor diegenen die ze "vergeten" waren aan te vinken op de optielijst. Nu is het einde van de achterruit ook het einde van de Yeti, maar desondanks... Ik heb ze er standaard op en ben er wel blij mee, want soms zijn zaken toch lager dan de ruit...

Ook is de "thuiskomer" standaard in mijn bolide gemonteerd en hij kan er ook gewoon uit als ik extra ruimte nodig heb, beter mee verlegen dan om verlegen, dus gaat die zoveel mogelijk mee op stap (samen trouwens met een pompje dat ik eronder heb liggen).

Over de wingeleiders hoor ik veel goede dingen (Ed is er een fanboy van..) dus misschien toch nog iets om mijn monster te pimpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Als ik dit allemaal lees, dan is het wachten op m'n Yeti een bezoeking. Staat gepland op medio februari, maar ik heb nog niets vernomen. Ga er maar vanuit dat het een paar weken langer duurt.

aangepast door gerardus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit ervaring weet ik dat het soms best wel snel kan gaan en dat ie binnen een week na productie bij de dealer op de stoep staat. Maar dat ligt natuurlijk ook een beetje aan de dealer.

Die heeft er dan nog een weekje voor nodig om hem te pimpen en rijklaar te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Cirus

Hallo Edwin, die A-Sure navigatie unit bevalt uitstekend. De geluid kwaliteit is iets minder dan van mijn oude Pioneer, maar goed genoeg om van te genieten (is natuurlijk heel persoonlijk). De navigatie software heb ik inmiddels zodanig aangepast dat het geheel naar mijn zin is en werkt ook uitstekend. Een 16Gb SD kaart met muziek, een aansluiting voor een IPod of IPhone, USB-aansluiting, DVD speler en digtale TV ontvanger, alles zit er op en werkt. Maar alle waar is naar zijn geld.

Met vriendelijk groet,

Bert

http://www.a-sure.co...&products_id=29

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met genoegen alle berichten gelezen.

Ik heb mijn vrouw nu ook zo ver om eens voorzichtig naar de yeti te kijken.

Helaas is mijn spaarrekening er nog niet helemaal aan toe tenzij de afschrijving van mijn Fabia Dynamic DSG (RS wannabee) oktober 2010, fors mee valt natuurlijk :disguise2: (dromen mag).

Tot die tijd maar gewoon blijven genieten van de andere (rij)eigenschappen van de fabia combi.....(de Fabia heeft trouwens echt een betere in/uitstap dan de Octavia, dus van Octavia naar Yeti is helemaal een " shock")

De 77 kw vraagt overigens gewoon om de DSG. En een iets zwaardere auto........waarvan de voorwielen niet zo achterlijk snel doorspinnen als mijn Fabia.

De hier ook besproken bestelbus piloten zijn over het algemeen werknemers die NIET in hun eigen spul rijden; dus planken en op 2 wielen de bochten nemen.

(particuliere) Bestelbus eigenaren zijn echt vaak wel relaxte rijders, maar helaas zijn er daar (dankzij de fiscus) niet zo heel veel meer van.

ik mis mijn busjes, snif. :drunk:

Link naar reactie
Delen op andere sites

eigenlijk alleen bij wegrijden vanuit stilstand; voor een groot deel te ondervangen door eerst even te wachten tot hij uit zichzelf gaat rollen. Soms lastig als je snel weg wilt, dan gaat dat even wachten tegen je gevoel in, toch beter je dit aan te wennen heb ik gemerkt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe