Ga naar inhoud

Petitie vuurwerkverbod


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik vind het al een hele winst dat ik met mijn verhaal begrip krijg, Ed. Dank je wel.

Dit soort problemen zijn altijd tot in zekere mate beladen met emotie. Dat is niet erg als men maar redelijk blijft. Je kunt als beschaafd mens niet verwachten dat anderen zich maar voegen omdat jij een bepaald spelletje zo leuk vindt. Dat heeft wat mij betreft ook niets te maken met de aantallen die zo'n spelletje leuk vinden. In het geval van vuurwerk zijn de vuurwerkfreaks nog in de minderheid ook. Maar als het de meerderheid zou vormen, dan nog hoeft een minderheid geen overlast opgedrongen te krijgen. De mate van beschaafdheid is o.a. te meten aan de mate waarin iemand rekening houdt met de ander. Daarvan uitgaand: hoe beschaafd in Nederland?

Inderdaad Ed, het moet gaan over knalvuurwerk. Siervuurwerk en zeker als het centraal door een vakman/kunstenaar wordt verzorgd, moet kunnen als het aan strenge tijden is gebonden. Ik hou van kunst dus ook van "feu artifice" zoals de Fransen dat zo mooi zeggen. Ten aanzien van vuurwerk zit daar het punt ook niet. Het gaat vooral om de baldadigheid, die soms onbegrenst lijkt. De "alles moet kunnen-mentaliteit" is voor mij passé. Gelukkig merk ik dat steeds meer mensen die mening delen. T.a.v. echt vuurwerk, dat is een kunst en het wordt m.n. in Nederland gemaakt tot een ordinair volksvermaak met de al eerder beschreven gevolgen. Het niveau van: geef het volk brood en spelen. Ik signaleer dat helaas niet alleen t.a.v. spelen met vuurwerk, maar goed dan kunnen we de discussie heel breed maken ;)

Zouden de vuurwerkfreaks kunnen leven met het volgende:

We laten siervuurwerk legaal en verbieden de knallers.

Afsteektijden niet meer op 31 dec. vanaf 10 uur 's morgens, maar op de tijd waar het oorspronkelijk voor is bedoeld en dat is om 12 uur 's nachts. Dat mag uitlopen tot 2 uur. Daarna is het afgelopen. Kan iedere vader met zijn kinderen 2 uur lang vuurwerk afsteken en de boze geesten verjagen (daar was het ooit voor bedoeld: in welk jaar leven we ook alweer?). Blijf ik binnen achter het raam kijken met m'n oordoppen in. In mijn beleving zou het dan zomaar een feestje kunnen zijn, waar mensen als ik mee kunnen leven. Voor de dieren kan ik niet spreken. Ik vind dat ook siervuurwerk niet in een omgeving van een manege of stal met dieren mag worden afgestoken.

Zo zou je afspraken met elkaar kunnen maken en wettelijk kunnen vastleggen. Helaas, maar dat laatste moet anders kan de politie er niets mee. Dat lijkt mij een acceptabel compromise.

aangepast door gerardus
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zouden de vuurwerkfreaks kunnen leven met het volgende:

We laten siervuurwerk legaal en verbieden de knallers.

Afsteektijden niet meer op 31 dec. vanaf 10 uur 's morgens, maar op de tijd waar het oorspronkelijk voor is bedoeld en dat is om 12 uur 's nachts. Dat mag uitlopen tot 2 uur. Daarna is het afgelopen. Kan iedere vader met zijn kinderen 2 uur lang vuurwerk afsteken en de boze geesten verjagen (daar was het ooit voor bedoeld: in welk jaar leven we ook alweer?). Blijf ik binnen achter het raam kijken met m'n oordoppen in. In mijn beleving zou het dan zomaar een feestje kunnen zijn, waar mensen als ik mee kunnen leven. Voor de dieren kan ik niet spreken. Ik vind dat ook siervuurwerk niet in een omgeving van een manege of stal met dieren mag worden afgestoken.

Zo zou je afspraken met elkaar kunnen maken en wettelijk kunnen vastleggen. Helaas, maar dat laatste moet anders kan de politie er niets mee. Dat lijkt mij een acceptabel compromise.

Lijkt op mijn voorstel en ik steun deze quote!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heerlijk zoals platte tekst zonder emotie tot spraakverwarringen en mekaar verkeerd begrijpen kunnen lijden.

Maar goed als ik je tekst lees dan maak ik hier maar één conclusie op uit en dat is dat het een gedrags probleem is die in onze hele maatschappij aan het verzieken is.

Het alles moet kunnen is een een begrip dat allang is achterhaalt en eigenlijk terug gedraaid zou moeten worden.

Alleen we kunnen / willen het niet, we willen er alleen maar over praten maar uiteindelijk optreden ertegen dat gebeurt niet meer

En nu weet ik ook dat ik deels generaliseer hiermee, maar we hebben nu al een ruime 20 jaar problemen met relschoppers bij bijvoorbeeld voetbalwedstrijden.

En we hebben hieromtrent al jaren praatgroepjes die handen vol geld kosten

En er komen hele leuke conclusies uit voort, maar op het moment dat er tot daden dan moet worden over gegaan dan neemt niemand meer het voortouw en gaat ook die actie's uitvoeren !

Maar wat zou er gebeuren als er een stadion is met 30 duizend bezoekers en er zijn er 1000 van die aan het rellen zijn en dat de overige 29 duizend dan eens die duizend ff in mekaar zouden timmeren ?

Ja de kranten zouden vol staan, maar zouden de 1000 relschoppers zich dan gaan gedragen of in het vervolg wegblijven ?

Denk dat er hier nog wel mensen lid zijn die zich nog goed kunnen herinneren dat er wat gasten uit het leger het centraal station eens hebben leeg geveegd omdat elke zondag als ze weer naar de trein werden gebracht door hun liefjes, deze liefjes op de terug weg werden lastig gevallen

Oké het was een harde manier die tot veel ophef heeft gezorgd, maar het resultaat was wel dat het over was !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je niet particulier vuurwerk afsteken verder limiteren in tijd? Gewoon van 22:00 tot 1:00. Scheelt enorm in de overlast. Komt ook dichter bij de eigenlijke bedoeling.

Ik vond overigens het illegale siervuurwerk in mijn straat afgestoken tussen 0:00 en 1:00 zeer de moeite waard. Grote kleurige pijlen, dat is toch waar het om gaat. Gewoon even helemaal los op het moment zelf, en dat is het. Ik zou dat voor geen goud willen missen. Zou best decibels kunnen veroorzaken hoor, maar de verhouding fun - overlast was hier duidelijk op z'n best! En dat kan ik van dat stomme (ook legale) geknal niet zeggen. Heb ook het idee dat als dit in decibel misschien minder is (ja echt?), het knalvuurwerk toch de meeste stress oplevert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het woord van 2012 is reeds bekend: ontknallen

Ed, ik denk dat je oplossing wat te simplistisch is, hoe verleidelijk ook. Het risico is dan natuurlijk dat deze semi overheidsknokploegen van mariniers/commando signatuur ook in gaan timmeren op allerlei groeperingen die geen kwaad in de zin hebben, zoals destijds ook gebeurd is met de zgn damslapers. Zeker als het politieke klimaat verder verwilderst, is het risico levensgroot dat dan ook met de botte bijl gaat worden ingehakt op mensen die zich bezighouden met linkse hobbies, allochtonen, enz. Misschien sla ik een beetje door, maar ik denk dat het een reeel risico is.

Het vervelende punt is natuurlijk dat pas tegen overlastgevers kan worden opgetreden wanneer eea juridisch helemaal kan worden hardgemaakt en dat men anders als overheid machteloos staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Menno, je slaat inderdaad een beetje door, maar je hebt wel gelijk. Er zit een risico in dat soort eigenrichting.

Aan de andere kant heeft Den Haag tijdens de nieuwjaarsdag wel bewezen dat het wel kan: daar waren namelijk ruim 1000 burgerwachten/ sleutelfiguren/ rolmodellen actief, en wat blijkt? Voor het eerst in jaren geen grote massale problemen! Top!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, op die manier top! Maar dat betekent dus eigenlijk en dat is denk ik ook wat Ed bedoelt, dat de goedwillende mensen zich niet langer laten intimideren en zich afzijdig houden, maar opstaan en laten blijken dat ze het zat zijn en in actie komen. Vergt wel de nodige moed, heb wel eens zo'n zootje voetbal gajes bezig gezien, daar spring je niet zomaar even tussen. Maar dan idd wellicht van te voren mensen die zich vrijwillig daarvoor willen melden aanwijzen en ook duidelijk herkenbaar maken als ordebewakers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Menno ik ben niet voor semi overheidsknokploegen van mariniers/commando signatuur dat lees je fout.

Ik haal alleen het punt aan van de damslapers als voorbeeld toendertijd

Werd er toen ook niet laks vanuit de overheid gedaan ?

En als de meerderheid in een stadion eens zou optreden tegen die minderheid ?

Gaat het met opvoeden in een gezin ook niet op die manier in het klein ? ( normaal gezin )

maw als de meerderheid eens optreed tegen die minderheid, dan heb ik zo het gevoel dat het snel over is.

want als we allen moeten wachten tot een mentaliteits verandering in de politiek etc , wel dan kunnen we erg lang wachten en zal er weinig veranderen in deze en hebben we het over 10 jaar er nog over !

En een overheid die machteloos staat ? Sorry hoor maar misschien doen ze hun werk niet goed ?

Is toch de overheid die de regels en wetten kan aanmaken en veranderen ??

Als het er op neerkomt om nog meer belastinggeld bij jou en mij weg te halen dan kunnen ze dat huiswerk ineens wel goed doen !?

Als we met zijn allen alleen al kijken en horen hoe een Rutte en een Wilders tegen mekaar praten in een kabinet ( doet eens normaal man )

En hoe laconiek er vervolgens mee wordt omgegaan terwijl de heren en dames daar in mijn ogen een voorbeeldfunctie hebben.

Tsja dan verwacht ik erggggg weinig mbt een gedragsverandering die hoort plaats te vinden in deze maatschappij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry Wasmachineman, ik wilde niet mijn stempel op jouw idee zetten ;)

Klopt Marco, maar dan niet langer dan 2 uurtjes. Doe ik water bij de wijn, is het nog niet goed.... :mad3:

Ed ik zou geweld in deze niet promoten, maar ik voel wel met je mee.

Rosinfield: mooi woord: ontknallen, die houden we erin.

Hoe dan ook, hebben jullie je Skoda's goed beschermd tegen al dat vuurwerkgeweld? Als ik de mijne krijg over...jaja 6 weken nog, ga ik een jas voor hem kopen. Als er iemand is met een mooi passende autohoes (Yeti), dan wil ik dat graag weten. Kan ik misschien beter een andere topic voor openen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergt wel de nodige moed, heb wel eens zo'n zootje voetbal gajes bezig gezien, daar spring je niet zomaar even tussen.

Menno je betrekt het weer naar een of meerdere personen

Ik heb het over een stadion met 30 duizend personen waar van 1000 personen de boel verzieken

Als de andere 29.000 dan eens zouden optreden dan is het 29 man tegen 1, wel denk je dan niet dat ze zullen indimmen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe dan ook, hebben jullie je Skoda's goed beschermd tegen al dat vuurwerkgeweld? Als ik de mijne krijg over...jaja 6 weken nog, ga ik een jas voor hem kopen. Als er iemand is met een mooi passende autohoes (Yeti), dan wil ik dat graag weten. Kan ik misschien beter een andere topic voor openen.

Is beter dat je hier een nieuw topic voor maakt !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben blij dat de mijne bij mijn huisje in friesland stond en niet hier in A'dam in de straat. Niet normaal zoals die er uit zien.

Maar Ed, dat is precies wat ik bedoel. Die damslapers deden geen mens kwaad, men nam er alleen aanstoot aan omdat men het langharig, werkschuw tuig vond (ik behoorde daar destijds ook toe!).

Dus dat is wat ik dan vrees, mocht het onverhoopte geval zich voordoen dat bepaalde groeperingen aan de macht komen. Dat dan ook zo wordt opgetreden, niet (alleen) tegen hooligans maar b.v. tegen mensen die zich verzetten tegen het uitzetten van asielzoekers, zich teweer stellen tegen de waandenkbeelden over "massa-immigratie", enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De damslapers waren zover ik mij dat nog herinner niet geweldadig, maar verder deden ze alles wat God verboden heeft op dit oorlogsmonument. Moet je in Frankrijk een proberen bij een monument voor de Grand Guerre. Dat doe je niet lang en terecht. Ik wil niet overdreven serieus doen, maar zoals het monument op de Dam in de jaren '60 werd onteerd, is niet waar ik begrip voor kon hebben. Ook ik behoorde tot de langharige natnekken, maar dat ging mij toch te ver. Het monument is naar mijn mening niet voor niets een keer leeggeveegd. In Nederland had men heel snel door hoe oude stellingen onderuit gehaald moesten worden. De "alles moet kunnen-mentaliteit" is bijna synoniem voor Nederland geworden. Ik wil niet zeggen dat andere landen het beter doen, maar doorgaans kom ik op de plaatsen waar ik in Frankrijk kom, meer moreel besef tegen dan hier in Nederland. Er zijn van die dingen die je niet hoeft uit te leggen: die doe je gewoon niet. Zo denken en redeneren, is al heel ouderwets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Marco, maar dan niet langer dan 2 uurtjes. Doe ik water bij de wijn, is het nog niet goed.... :mad3:

Ha Gerardus, even voor de duidelijkheid: ik heb alle begrip voor jouw probleem. En ik zal altijd mijn best doen om met dat soort dingen rekening te houden. Maar daar gaan mijn discussiebijdragen niet over ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De damslapers waren zover ik mij dat nog herinner niet geweldadig, maar verder deden ze alles wat God verboden heeft op dit oorlogsmonument.

Ja, een beetje kletsen, roken, slapen, muziek maken. Vreselijk inderdaad. Maar goed dat onze stoere Jannen uit Den Helder er een eind aan hebben gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ach, vergeleken met de huidige hooligans en vandalen was het op de keeper beschouwd vrij onschuldig; ze vernielden althans niets en deden niemand fysiek pijn. Daarmee wil ik het onteren van het monument niet goed praten. En ja, voor een greintje meer fatsoen, hoef je slechts de grens over te gaan, n'importe in welke richting

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het helemaal eens met het feit dat dieren er niets aan kunnen en er ook niet echt omheen kunnen. Daar is ook niet snel een oplossing voor te vinden. Hoewel ik denk dat het merendeel van het vee dusdanig achteraf leeft dat ze daar niet zoveel last van zullen hebben. en als ze er last van hebben is het waarschijnlijk de karbiet bus van de boerenzoon die de knal veroorzaakt.

Een huisdier daar kies je voor, (a dog isn't just for Christmas, it's for life) als je dat doet weet je dat je je hond uit moet laten rond etenstijd, dan zitten alle baldadige jeugd braaf aan tafel bij moeders. Persoonlijk mogen we ons gelukkig prijzen met een hond die er absoluut niet bang voor is, sterker nog we moeten eerder opletten dat ie er niet achteraan gaat.. Maar da's weer een ander verhaal..

De argumenten over de maatschappelijke financiële lasten zijn mijns inzien allemaal terug te herleiden tot onjuist van legaal vuurwerk of het gebruik van illegaal vuurwerk. Moeten we daarom de pret voor de brave burger ontnemen? Lijkt me niet. Als je dan wil reguleren zorg dan dat je die zaken (de oorzaken) aanpakt en niet de symptomen gaat bestrijden door het dan maar bijvoorbeeld te centraliseren.

Als we het dan over gehoorbeschadiging gaan hebben, blijf dan gewoon binnen, desnoods de hele dag. Maar denk dan ook aan alle andere omgevingen waar je gehoorbeschadiging op kunt lopen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan data centra (waar ikzelf regelmatig kom) of zelfs onze geliefde automobielen, die zorgen ook voor de nodige overlast. Moeten we dan ook allemaal verplicht stille banden gaan monteren? Zelf stofzuigen is slecht voor je gehoor.. Of je grasmaaier. Of in de metro.. Ik denk dat een avondje stappen in een discotheek meer met je gehoor doet dan het vuurwerk dat op 31-12 afgestoken wordt.

Dat vernielingen en geweld toenemen dat heeft mijns inziens niet zozeer met O&N te maken maar meer met een algehele tendens in de maatschappij. Dat betreur ik veel meer dan die dag per jaar waarvan we weten dat er dan van alles gaat gebeuren.

Zo worden bijvoorbeeld hulpverleners belaagd als ze mensen willen helpen. Laten we daar een petite voor opstellen en tekenen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

prima, teken ik ook hoor. Maar Bakkertje, wat je over die honden zegt, klopt echt niet. Wij hebben er 2, waarvan de ene stoicijns blijft en er idd op af wil als men te dicht bij komt.

De ander echter is met geen stok meer de deur uit te krijgen en je kunt zo'n hond natuurlijk niet vertellen dat de kust veilig is omdat de kindertjes rond moeders pappot zitten. Bovendien gaat dat geknal echt de hele godganse dag door. Je zit dus met een hond die niet weet waar zij het zoeken moet en haar behoeften al die tijd moet ophouden. En zo zullen er veel meer honden en katten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De argumenten over de maatschappelijke financiële lasten zijn mijns inzien allemaal terug te herleiden tot onjuist van legaal vuurwerk of het gebruik van illegaal vuurwerk. Moeten we daarom de pret voor de brave burger ontnemen? Lijkt me niet. Als je dan wil reguleren zorg dan dat je die zaken (de oorzaken) aanpakt en niet de symptomen gaat bestrijden door het dan maar bijvoorbeeld te centraliseren.

100% mee eens!

Zo worden bijvoorbeeld hulpverleners belaagd als ze mensen willen helpen. Laten we daar een petite voor opstellen en tekenen!

u vraagt, wij draaien! En allemaal tekenen, natuurlijk!

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bovendien gaat dat geknal echt de hele godganse dag door. Je zit dus met een hond die niet weet waar zij het zoeken moet en haar behoeften al die tijd moet ophouden. En zo zullen er veel meer honden en katten zijn.

En hier maak je van een probleem waar tegen opgetreden moet worden weer een algemeen probleem

dat godsganse dag(en) daar moet men eens hard tegen op treden, en men heeft de middelen hiertoe

Maar de handhaving doet er niets mee !

kijk maar eens naar me wikipedia link van daarstraks, het gericht gooien met vuurwerk is een MISDRIJF

En zodra er iets als een misdrijf is bestempeld heeft men middelen om op te treden, maar men doet er niets mee !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bakkertje, je schrijft: Als we het dan over gehoorbeschadiging gaan hebben, blijf dan gewoon binnen, desnoods de hele dag. Maar denk dan ook aan alle andere omgevingen waar je gehoorbeschadiging op kunt lopen.

Dit is volslagen kul natuurlijk. Eén van die omgevingen is voor jou ook een disco. Bakkertje, de omgevingen waar jij het over hebt, daar kiezen mensen zelf voor. Ik werk bij de omroep en heb soms tijdens mijn werk last van onnodige geluidsoverlast. Ik acht het onnodig om muziek zo hard aan te zetten dat er geen stil plekje meer is in het gebouw en dan vertrek ik op kosten van de baas. Zo simpel los ik dat op. Men heeft dan geen poot om op te staan. Gelukkig is dat soort geluidsoverlast arbeidswettelijk goed geregeld.

Verder Bakkertje, wil ik het hier graag gezellig houden, maar ik vraag mij af waar jij het recht vandaan haalt om mij en anderen een dag van het jaar huisarrest op te leggen. Wellicht zul je het niet zo kwaad bedoelen, maar dat is wel wat je schrijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zag laatst ergens dat een tv ploeg meeging met patrouillerende politie, speciaal met het oog op vuurwerk. Probleem is dat ze het feitelijk moeten constateren. Als iemand iets meldt en ze komen en op dat moment doen ze niets, dan kunnen ze niets doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder Bakkertje, wil ik het hier graag gezellig houden, maar ik vraag mij af waar jij het recht vandaan haalt om mij en anderen een dag van het jaar huisarrest op te leggen. Wellicht zul je het niet zo kwaad bedoelen, maar dat is wel wat je schrijft.

Ik denk dat Bakkertje eerder bedoelt dat naar buiten gaan (of niet) een keuze is.

offtopic: goed idee trouwens, professioneel vuurwerk! :D

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe