Ga naar inhoud

olie temp. wel of niet op minidot


Skoody Boo
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik vind (vond nu sf.nl plat ligt) tegenstrijdige informatie over of de olietemperatuur nou wel of niet te zien is op de minidot. Ik heb geen maxidot besteld, omdat de info dat hierop ook olietemperatuur zichtbaar was er eerder was dan info die dat ontkende. In de handleiding staat het ook zo dat je in eerste instantie interpreteert dat het met minidot er ook op zit, maar dat je pas als je kritisch leest ontdekt dat ze ook kunnen bedoelen dat het er niet op zit:

Blz 18 onder kopje "multi-functie indicatie" staat: De multifunctie-indicatie wordt afhankelijk van de uitvoering van de wagen op het display of op het informatiedisplay weergegeven. >> en dan volgt het rijtje in een tabel, waar olietemperatuur ook in staat... Toch lees je van veel mensen dat ze minidot hebben en geen olietemperatuur.

Nou hoop ik, dat in het te displayen rijtje dit bij de minidot standaard uitgeschakeld staat, maar dat de dealer het wel kan inschakelen. Anders pies ik hier toch vies naast de pot. Ja, zonder valt te leven, en vroeger kon het ook zonder, etc. Maar met is leuker, zeker als je dacht dat je het zou hebben. Ik had al bijna uit mijn hoofd geleerd hoeveel klikjes het is van verbruik naar olietemperatuur en vice versa. :(

- Kan iemand met minidot aangeven of hij wel of geen olietemperatuur kan zien?

- Iemand die iets slims kan zeggen over de hypothese dat de dealer dit zou kunnen inschakelen?

Kan het wel aan de dealer vragen, maar ben bang dat die kunnen zeggen dat het niet kan, terwijl het er op neer komt dat ze het niet willen uitzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je natte voeten van de urine gaat krijgen !

Maar zodra je je bolide hebt is het een kwestie van een VAG kabel eraan te hangen en kijken wat je eventueel nog kunt

Want ook met maxidot is het zo dat wat de één wel kan instellen nog niet wil zeggen dat de ander het ook kan !

CC aanduiding in maxidot bij de Yeti is hiervan een goed voorbeeld

ik zie het niet, alleen motor temperatuur op metertje.

Dat is de temp van je koelvloeistof Menno

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geloof ook niet dat de dealer het kan inschakelen. Wel heeft er eens iemand (met maxidot) zijn oliemeter 'verloren' na een software update... Na een tweede update kwam de boel weer boven water. Volgens mij was dat FredV met zijn Fabia :) Was dus Captain Hook...

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Olietemperatuur hoef ik niet te weten hoor

Als ik minidot zou hebben dan zou ik liever de olie temp als meter hebben dan me koelvloeistof

Want in alle reactie's die je leest her en der , denken de meeste mensen dat als die temp meter ( koel vloeistof ) 90 graden aangeeft dat de motor op temp is en dat ze kunnen planken

Ook in wintertijd denken ze dat en dan is die olie temp juist zoooo belangrijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de maxidot, heb ik bijna altijd de olietemperatuur als vookeur staan.

Het duurt vaak 10 minuten, eer hij zichtbaar wordt ( > 50 ° C )

Het viel mij op, dat tijdens het "inrijden" de olietemperatuur gemiddeld een graad of 10 tot 20 ° hoger lag dan nu, terugkijkend.

Twee weken geleden voor het eerst de Alpen over, met speciale belangstelling naar de olietemp. gekeken, maar maximaal slechts ca. 90 °C.

Tijdens het inrijden, kwam hij regelmatig richting 110 ° C, reden om het dan wat rustiger aan te doen.

De responstijd t.o.v. de koelwatertemp. meter is naar mijn idee ook veel beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn auto is inmiddels wel ingereden (> 35kkm) en in Nederland zit mijn olietemperatuur zo hooguit rond de 90 graden (bij de toegestane snelheden, rijdend op de cc).

Vorige week op de duitse Autobahn, cc op 170km/h, heuvel op, heuvel af (waarbij de DSG af en toe zelf terugschakelt om de snelheid erin te houden) zag ik de temperatuur oplopen tot zo'n 103-105 graden. Om op vlakke stukken, bij diezelfde snelheid weer terug te lopen naar net onder de 100 graden.

Wel heeft er eens iemand (met maxidot) zijn oliemeter 'verloren' na een software update...

Dat was ik ja. <_<

En ik was niet de enige. Op diverse forums in Europa kwam hetzelfde probleem naar voren bij Fabia's en Roomsters. En ik kreeg nog een pm van iemand die aangaf dat bij S-Point in A'dam een aantal auto's dit 'probleem' hadden. Maar Pon en de garage maakten mij in eerste instantie voor leugenaar uit "die optie zat/zit niet op mijn auto" werd er gewoon beweerd.

Totdat, ja, totdat het 'plotseling' weer teruggezet kon worden. En toen kwam er een heel verhaal van mogelijke uitvluchten. Maar toegeven dat ze wel iets te voorbarig mij als leugenaar hadden bestempeld, neuh... :huh:

En DAT is nou hetgene waar ik altijd zo pissig om wordt. De klant wordt als 'simpel' behandeld. Die kan het allemaal niet weten, WIJ (= leverancier) zijn alwetend en wij weten wat goed voor je is. Jakkes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn minidot (Yeti Active+) kan ik geen olietemperatuur aflezen alleen de koelwatertemperatuur (bij de toerenteller). Of de olietemperatuur via VAGCOM is in te stellen betwijfel ik. Tot nu toe heb ik er niets over gelezen.

aangepast door Witte Yeti
Link naar reactie
Delen op andere sites

O.k., vriendelijk bedankt voor de info. N.a.v. Witte Yeti ga ik van uit dat het niet gaat lukken. Ik wil de auto rond half december ophalen, dus dan heb ik nog even tijd om deze "tegenslag" te verwerken. Maar STEL nou dat het de dealer toch lukt, ja, dan zal ik dat nog zeker even wereldkundig maken.

Ach, mijn eerste auto had geen eens een (koelwater)temperatuurmeter (vlak voor de zomervakantie opgehaald, dus kwam er ook echt op zo'n eerste 12% bergpasje er pas achter dattie er niet was!), en bij mijn tweede auto veronderstelde ik dat het rare geluid van een wiellager kwam en dat het erger was geworden. Toen had ik koelvloeistoftemperatuurmeter maar heb ik er niet op gekeken, en misschien had dat m'n blok nog kunnen redden....

ff kijkuh, waar kan ik WEL blij mee zijn.... o ja, mijn Faab wordt mijn eerste auto met toerenteller. Als je nog niet al te ontmaagd in het leven staat zijn de simpele dingen nog spannend genoeg. :wub2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Captain Hook: Ik had het verhaal gelezen, voor mij reden om eerst even op het forum te vragen hoe dat met minidot zou kunnen zijn. Maar wie weet is er voor de minidot ook een backdate/downdate (is daar een woord voor?) beschikbaar... Ik hoop er maar niet al te hard op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaaaaa, dat is een leuk hebbedingetje. Dank voor deze inspiratie om het speels te blijven bekijken. Volts van de accu is best leuk, maar als als ik dan toch bezig ben moet er eigenlijk ook nog een turbodrukmetertje natuurlijk. Of aangezien ik ook nog laptopmounting ging doen moet die VAG-kabel eigenlijk permanent aan die laptop hangen, en het mooiste zou zijn als die dan allerlei 3d-grafieken zou uitspugen met veel mooie kleurtjes door elkaar. En gesproken info natuurlijk:

"Here is your system speaking. The oil temperature just reached the level that allowes you to use full power."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik vragen waarom?!?

@Hemi,

Jij leest tenminste nog ouderwets goed, tussen de regels door :notworthy:

- mijn dealer (de eigenaar zelf) had mij daarop geattendeerd, toen ik vroeg, moet ik nog ergens op letten, tijdens de eerste kilometers.

De olietemperatuur, was zijn advies ( en terecht vind ik)

- Tijdens het " inrijden" slijten de zuigerveren, tijdelijk, extra in op de cilindervoering, je hebt dan ook tijdelijk, bovengemiddeld olieverbruik, kan ik inmiddels uit eigen ervaring bevestigen.

- Door de tijdelijk verhoogde wrijving tussen de veren en cilinderwand en in mindere mate, ook de overige lagers, wordt de extra wrijvingswarmte afgevoerd met de smeerolie.

Eenmaal "gepolijst" is er minder warmte af te voeren en dichten de schraapveren beter af. (lagere olietemp. en verbruik)

Mijn overweging om tijdens de eerste kilometers niet boven de 100° C te gaan, is gebaseerd op mijn ervaring met scheepsmotoren.

Er zijn meerdere theoriën over dit onderwerp, afhankelijk van verbrandingsdrukken, smeerolietype, etc.

Maar met dit in mijn achterhoofd, heb ik mijn 1.2 TSI "ingereden" op een in mijn ogen verantwoorde manier, daarbij geholpen door de olietemp. meter en niet te vergeten, de DSG bak !

Op een Engelse site, las ik trouwens weer, dat de 1.2 TSI juist heel erg op zijn donder moet krijgen tijdens het inrijden, maar dan wel met 1 oog gericht op de olietemperatuur.

Het heeft allemaal met levensduur te maken.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag is dan of dat op de donder geven perse langdurig moet, of dat het ook kortdurend mag. Het moment dat de olie warm genoeg is valt goed in te schatten. Als dat op de donder geven ook kortdurend mag dan kan je dus ook zonder olietemperatuurmeter zeker weten onder de 100 graden blijven door bij een geschatte... 70?... graden 1 of 2 keer eens flink door te trekken, en het daar dan weer bij te laten.

Nog betere vraag: waarom moet de TSI op de donder krijgen nou juist tijdens de inrijperiode? Ik herinner me vaag dat kan zijn om te voorkomen dat een blok te veel olie gaat gebruiken. Klopt dat? Waren er meer redenen?

Tot slot: wat is "inrijperiode"? Volgens de gebruikershandleiding is dat de eerste 1500 km. Heeft die Engelse site het over dezelfde periode? Of gaat het dan over de (eventueel tweede helft) van de eerste 3000 km?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch wel boeiend, dat na mijn uiteenzetting en opgedane ervaring m.b.t een al of niet aanwezige ( virtuele) olietemp. meting, dit toch nog vijf (5) nieuwe vragen oproept,

Mijn enige wedervraag is, zou het niet handiger zijn, om je vragen op te splitsen en deze te baseren op je eigen ervaringen en verwachtingen, zodat we ze 1 voor 1 onder de loupe kunnen nemen, zodat het "probleem " beter inzichtelijk wordt.

Ik had dat ook wel eens, dat je struikelt over de nieuwe ideeën en nieuwe verwachtingen, maar dat is al weer een tijdje geleden, ik verlang wel eens naar die tijd terug ;)

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is:

dat ik MIDDEN in mijn rouwverwerkingsproces (ik verlies een olietemperatuurmeter nog voordat ik er ooit mee heb mogen kennis maken) een post krijg waarin twee tegenstrijdige theorien worden neergezet over verantwoord inrijden van een TSI. Volgens de ene theorie is het allemaal heel belangrijk dat je rustig moet rijden, volgens de andere theorie moet je je TSI op de donder geven. En vervolgens wordt er een heeeele nare synthese van die twee theorien tot stand gebracht waarin je beide kunt verenigen door maar goed op je olietemperatuurmeter te kijken.

De oplossing is:

Geen verdere vragen stellen om de geldigheid van de "op-de-donder-geef-theorie" te toetsen, maar deze theorie bij voorbaat tot kolder verklaren, te meer daar die vragen vooral tot wedervragen leiden, wat natuurlijk toch al niet vertrouwenwekkend over komt.

De concrete verwachting is:

Dat met de twee ritten van 1500 km die ik ga maken, het wel gaat lukken met dat inrijden van mijn TSI. Dat is heen 50 km opwarmen, om vervolgens 1450 km mooi op temperatuur rustig in te slijten. Voor de terugweg nog even kruisjes met getalletjes op de kaart (kaart = een plug in voor je vriendin waarmee ze als navigatiesysteem kan fungeren) zetten. De kruisjes voor waar ik van de snelweg afga, en de getalletjes met hoeveel toeren ik weer invoeg. Want ook - zo niet juist - zonder olietemperatuurmeter rust er toch een hele verantwoordelijkheid op je schouders, waar je natuurlijk geen lachertje van kunt maken.

Verder verwacht ik dat ik eens, ooit, als ik ouder en wijzer ben, en net zo weinig woorden verspil aan loze theorien als Rosinfield (kouwe olie, ook goed), mijn Fabia weliswaar aan de kant zal zetten, maar dat de motor het dan nog prima doet. Zal als het zover is een filmpje posten, zodat hiervan in de diverse bejaardentehuizen genoten kan worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe