Ga naar inhoud

Cordoba

Members
  • Aantal items

    2342
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    210

Cordoba won de laatste dag op 17 september

Cordoba had de meest gelikete inhoud!

2 Volgers

Over Cordoba

  • Verjaardag 21 september

Profiel Informatie

  • M/V
    Man
  • Woonplaats
    hart van de Randstad
  • Interesses
    bier en brouwerijgeschiedenis, techniek, Formule 1, fotografie

Auto

  • Merk
    Skoda
  • Type
    Fabia III combi
  • Uitvoering
    Joy
  • Motor
    CJZ 1.2 TSI 66 kW
  • Tuning
    nog niet
  • Transmissie
    Hand-5
  • Kleur
    Quartz grey metallic
  • Bouwjaar
    12-2016
  • Eigenaar sinds
    24-05-2018
  • Kilometerstand
    45000
  • Opties
    Trekhaak, spatlappen achter, achterbumperbescherming
  • Accessoires
    green stripes
  • 3rd Party Opties/Accessoires
    L
  • Radio- / Navigatiesysteem
    Swing
  • Spritmonitor gebruikersnaam
    FabiaCordoba
  • Spritmonitor ID
    0938473

Recente bezoekers van dit profiel

9216 profielweergaven
  1. Dat moet toch wel een heel oude tekst zijn: in elk geval in NL is CC al zo'n 20 jaar behoorlijk standaard dankzij de overheidssubsidie daarvoor, een origineel NL-auto van na 2005 zonder CC is volgens mij behoorlijk zeldzaam.
  2. Cordoba

    Mijn Fabia III

    Ik ga als ik tijd heb op mijn gemakje kijken wat er aan de hand is (kan ook stekkerverbinding naar de unit zijn). Bij mijn Fabia I zelf een paar van die units ingebouwd (zaten er niet), dus niet zo'n ingewikkelde klus voor mij. Wat mij het meest verbaasde was de typische koppeling van oorzaak en gevolg (foute foutmelding) maar ik heb al eens eerder gemerkt dat het openen van het dashboardkastje tijdens het rijden dezelfde melding geeft. Daarnaast is de onmogelijkheid om deze constante doordringende melding uit te zetten gewoon gevaarlijk.
  3. Cordoba

    Mijn Fabia III

    Vanmorgen was er een buitengewoon irritant waarschuwingssysteem van de Fabia geactiveerd.😡 Gisteravond de kofferbak gevuld met bierglazen en pullen om vanmorgen direct te kunnen vertrekken naar de ruilbeurs bij Bavaria in Lieshout. Al direct voor ik de parkeerplaats af was, begon de Fabia te 'pingen', dat de achterklep niet goed dicht zou zijn. Direct gestopt en gecheckt, alles in orde, dus maar gewoon gaan rijden, met de verwachting dat het na een aantal malen herhalen van de melding wel op zou houden. Helaas, elke seconde een harde 'ping' gecombineerd met opflitsend display op het dash, (verder tussen de klokken dus geen info zichtbaar vanwege deze waarschuwing die alles overruled), en alsof dat nog niet genoeg was ook de binnenverlichting die meeflitst met de waarschuwing op het dash. Na 20 km rijden op de snelweg even een parkeerplaats opgezocht om te kijken of sleutel uit het contact en weer opnieuw starten de boel wilde resetten. Inderdaad dat werkte tot zeker 2-3 seconden nadat ik weer begon te rijden (bij stilstand was de auto ook stil). Zeer irritant, en een systeem dat gevaarlijk veel aandacht trekt van de bestuurder. In de buurt van Everdingen werd het ineens stil, eerst voor een aantal seconden, en vervolgens min of meer definitief, wat een verademing om met een auto te rijden die niet steeds denkt te moeten waarschuwen. Later in de rit bleek dat het opnieuw optrad zodra ik gas los liet, maar zodra ik weer gewoon op de CC reed werd het weer stil. Deze situatie was wat vervelend maar te doen. Mijn voorlopige gok was een los contact. Op de terugweg de eerste 10 km een beetje dezelfde ellende met continue alarm, vervolgens weer stil tijdens rijden op CC. Op de terugweg over Breda gereden (iets om) om daar even de grens over te wippen om goedkoop te tanken bij de zuiderburen. Na het tanken begon het circus weer van voor af aan, eerder had ik het flitsen van de binnenverlichting onderdrukt door de leeslampjes aan te doen, waardoor het flitsen veel minder indringend was, ik bedacht nu om de schakelaar voor de binnenverlichting bij de binnenspiegel om te zetten en dat werkte nog prettiger, maar terwijl ik dat deed zag ik uit mijn ooghoek dat ook het interieurlampje rechts achterin meedeed met het flitsen. Ik bedacht vervolgens dat ik gisteravond links achterin het interieurlampje links achterin op de portieren had geschakeld (staat normaal uit bij mij), en wilde dat tijdens het rijden op gevoel uitschakelen. Dat gedaan, en vervolgens stopte de flitsende waarschuwing op het dash en het pingen ook direct. Vervolgens de interieurverlichting voor weer op de portieren geschakeld, en alles bleef normaal. Als test nog even tussendoor even de interieurverlichting links achter ingeschakeld, en direct weer bal, en bij uitschakelen direct weer rust. Komende week even kijken of ik kan vinden wat er aan de hand is, maar het zit dus in het interieurverlichtingslampje links achter. Niet bepaald een logische koppeling, maar ik had al eens eerder gemerkt dat ook het dashboardkastje (met verlichting bij openen) ook dezelfde melding geeft, dus niet helemaal verbaasd. Als ik het niet helemaal krijg opgelost even vragen of de garage dit kent (over anderhalve week gaat de Fabia voor onderhoud en APK naar de garage).
  4. De Felicia is het eerste model dat onder de VAG-vlag is gekomen, en aangezien VAG min of meer de traditie heeft dat na de zomervakantie de productielijnen aangepast zijn (zodat een team dat in in de vakantie van de productiemedewerkers kan ombouwen) komen nieuwe modellen en facelifts bijna altijd in september beschikbaar. Tegeljkertijd laat dit verhaal een wereld van verschil zien: Felicia en Fabia bijna twee jaar naast elkaar geproduceerd, nu zie je dat zustermodellen onder een ander VAG-merk zelfs al snel de nek omgedraaid wordt (denk bijv. aan de combimodellen in het B-segment), en soms zelfs een heel segment uit het assortiment verdwijnt (denk aan het A-segment).
  5. En nu verhuist de ruitenwisserbediening naar de middenconsole?
  6. Pilsen klinkt wel heel ouderwets nu al decennia de trend is om plaatsnamen zoveel mogelijk de plaatselijke naam te gebruiken (dus geen Peking maar Beijing bijvoorbeeld), en dan zou het Plzen zijn in plaats van Pilsen, staat ook op de laadbak, en de auto was natuurlijk van de echte Urquell brouwerij uit Plzen (die o.a. de meken (Tjechische) Budweiser, Urquell, en Prazdroj op de markt brengt. Niet te verwarren met het Amerikaanse Bud, dat half water half pils is.
  7. Cordoba

    Mijn Fabia III

    Bij de laatste tankbeurt midden juli in Belgie de tank flink vol geperst, en ik heb ook al gemerkt dat ik op Belgische benzine meer kilometers per liter kan rijden, vandaag toch besloten om de tankdop maar eens open te draaien (de laatste weken regelmatig naar het werk gefietst, dus niet al te veel met de Fabia gereden, maar ik was toch wel verbaasd over het aantal km's dat ik op een tank heb gereden. Vanmiddag bij het starten begon ie na 10 meter rijden te piepen dat ik moest gaan tanken, hoewel ie aangaf dat ie nog 100 km verder kon: Dus onderweg naar Fort Everdingen maar een 5 liter can benzine in de kofferbak, en eens zien hoe ver ik nu echt kom op een tank. (zo'n 70 km enkele reis). Vooral gaf de google maps nauwelijks file/drukte aan op het stukje A27 van Utrecht naar Everdingen, maar onderweg raakte Google van de wijs, wilde me de (afgesloten) A2 op sturen, en zorgde uiteindelijk dat ik veel meer in de file reed dan nodig. Op de terugweg gaf de mediaunit toch wel een erg beperkte resterende actieradius aan: Nog een paar km gereden, maar voor ik de snelweg op ging even gestopt op een carpoolplaats om het 5 liter cannetje benzine over te gieten in de tank, want met een range van 25 km de snelweg op, en niet zeker weten of ik niet in een file terecht kom, levert alleen maar stress op, maar uiteindelijk toch ruim 1087 km gereden op een tank, waarbij ik regelmatig de airco aangehad heb (temperaturen van rond de 30 graden) veel spitsverkeer, geopende bruggen enz. dit is toch een hele mooie afstand voor een auto met officieel een 45-liter tank.
  8. Cordoba

    Nieuwe Skoda

    Past er een hele bak koffie in dat SD-slot? 😎
  9. Via het forum bij de buren kwam ik erachter dat er gisteravond om 19 uur een Skoda meeting was gepland bij de parkeerplaats van de Willem Alexander roeibaan in Zevenhuizen. Voor mij een kwartiertje rijden, dus gistermiddag de auto even gewassen (zat behoorlijk onder het stof) en even wezen kijken. Het was een kleine meeting op een parkeerterrein zonder echt adres, dus stonden aanvankelijk diverse deelnemers op andere parkeerterreinen. Een paar foto's om een indruk te krijgen, mijn Fabia was één van de oudere auto's en zeker de kleinste en met het minste motorvermogen.
  10. Cordoba

    Nieuwe Skoda

    Ik geloof niet dat ik ooit een blauwe Roomster heb gespot, toevallig zag ik afgelopen week weer een cappuccino exemplaar rijden, maar je ziet ze niet zo vaak meer. Wat voor Fabia is het geworden? hatchback, station, en welke generatie?
  11. De kwalificatie was vandaan weer duidelijk voor Max, in Q1 en Q2 kon hij banden sparen door met een gebruikte set een goede snelle tijd te zetten, waardoor hij in Q3 meer dan genoeg nieuwe zachte banden had. Door steeds direct in elk deel van de kwalificatie een snelle tijd te zetten, stond Max nooit echt onder druk. Perez moest al eerder verse bandensets inzetten om door te gaan naar het volgende kwalificatiedeel, waardoor hij beperkte mogelijkheden in Q3 had, gevolg was dat hij dus slechts als 8e kwalificeerde zo'n 0,9 seconden achter Max, en maar zo'n 0,8 seconde sneller dan de 20e kwalificatie tijd van Zhou. Piastri heeft in Q3 track limits overschreden bij het zetten van zijn snelste tijd (3e) waardoor de tijd ongeldig was en Piastri zondag van plek 7 moet starten, omdat zijn andere tijd nog altijd zo'n 0,15 seconden sneller was dan Perez. Perez zal langzamerhand punten moeten gaan scoren, want ondanks dat Max regelmatig wint, zijn er iedere race teams die in het constucteurskampioenschap flink inlopen op Red Bull Racing omdat Perez niet presteert. Alleen doordat het steeds een ander team is dat goed scoort staat RBR nog bovenaan. In het begin zat Ferrari er goed bij,nu is dat McLaren, en Aston Martin en Mercedes hebben ook races gehad dat beide rijders goed scoorden.
  12. Gisteravond de kwalificatie voor de sprintrace van vandaag en zowel in de vrije training vrijdagmorgen, als in elk kwalificatiedeel (Q1, Q2 en Q3) was Max de snelste. Eerder vandaag was Max goed weg bij de start van de sprintrace, maar door het korte circuit met maar liefst drie DRS-zones, konden de McLarens na de start makkelijk volgen, waardoor Max ze niet snel voldoende op afstand kon krijgen buiten de DRS, wat een spannende eerste helft van de sprintrace opleverde.
  13. Recorders zitten in principe vast in het vliegtuig en alleen bij onderhoud worden die er uit getrokken. Vracht- of personenversie maakt niet uit (bij zo'n ouderwetse Jumbo geloof ik dat ze in anderhalf uur de plateau's met stoelen er uit glijden, om van volledig personen tot volledig vracht om te bouwen of omgekeerd, of deels personen deels vracht. Het is wel zo dat bepaalde types vliegtuigen (meestal militaire modellen) nooit met recorders zijn uitgerust en dat ook niet eenvoudig kan in geval van civiel gebruik. Ik geloof dat ik ooit iets van 2 kuub aan onderhoudsvoorschriften van diverse vliegtuigfabrikanten door heb moeten spitten, om zelf een gefundeerd voorstel voor het onderhoudssysteem van een nieuw vliegtuigtype te kunnen schrijven. Recorders worden alleen gewisseld bij problemen of groot onderhoud waarbij een toestel zomaar wekenlang in een hangar uit elkaar wordt getrokken. De huidige onderhoudssystemen voor auto's lijken ook steeds meer op vliegtuigen: afhankelijk van wat er belangrijk is bij een bepaald item, is een onderhoudsinterval in vlieguren (bij auto gereden km's), of tijd of een combinatie, waar vroeger bij auto's alleen de gereden km's bepaalden of onderhoud noodzakelijk was.
  14. Vliegtuigen alleen boven een bepaalde grootte in de meeste landen met een vorm van beschaving, vrachtvervoer of personenvervoer maakt geen verschil, omdat de gevolgen op de grond of voor andere vliegtuigen vergelijkbaar zijn. Daarnaast zijn veel kisten combi's van vracht en personenvervoer of worden in een paar uur omgebouwd. El Al vliegtuig is weer zo'n typisch een voorbeeld dat internationale regels blijkbaar niet voor Israel gelden. Ik denk dat je zelf ook wel aanvoelt dat een Piper Cub geen recorders aan boord heeft.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe