Ga naar inhoud

Cordoba

Members
  • Aantal items

    2356
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    214

Cordoba won de laatste dag op 31 maart

Cordoba had de meest gelikete inhoud!

2 Volgers

Over Cordoba

  • Verjaardag 21 september

Profiel Informatie

  • M/V
    Man
  • Woonplaats
    hart van de Randstad
  • Interesses
    bier en brouwerijgeschiedenis, techniek, Formule 1, fotografie

Auto

  • Merk
    Skoda
  • Type
    Fabia III combi
  • Uitvoering
    Joy
  • Motor
    CJZ 1.2 TSI 66 kW
  • Tuning
    nog niet
  • Transmissie
    Hand-5
  • Kleur
    Quartz grey metallic
  • Bouwjaar
    12-2016
  • Eigenaar sinds
    24-05-2018
  • Kilometerstand
    45000
  • Opties
    Trekhaak, spatlappen achter, achterbumperbescherming
  • Accessoires
    green stripes
  • 3rd Party Opties/Accessoires
    L
  • Radio- / Navigatiesysteem
    Swing
  • Spritmonitor gebruikersnaam
    FabiaCordoba
  • Spritmonitor ID
    0938473

Recente bezoekers van dit profiel

11987 profielweergaven
  1. Ja, pas met de generatie van de Polo/Golf/Passat is VW begonnen met vloeistofgekoelde motoren. Kever, eerste generaties VW-bus, VW 1500-1600, VW 411/412, Karmann Ghia waren allemaal luchtgekoeld.
  2. Even inhaken op de Skoda Combi waarvan er maar één bestaat: Niet alle autofabrikanten vonden dat zo'n stationuitvoering commercieel niet interessant was. Bijvoorbeeld VW had een vergelijkbare configuratie met liggende 4 cilinder boxer achterin de VW 1600 Variant. De motor was toegankelijk vanuit de kofferbak, waar een stalen plaat over de motor lag (vergelijkbaar met een moderne station zoals je nu je reservewiel bereikt). Nadeel was de herrie binnenin door de luchtgekoelde motor en de slechte geluidsisolatie. Mijn vader heeft zo'n ding gehad en reed er gemiddeld iets van 1:10 mee, dus meer verbruik dan de Skoda maar wel met 54 pk, en topsnelheid boven de 160 km/u op de teller.
  3. Cordoba

    Mijn Fabia III

    In dit geval was de complete ruit in de deur verdwenen, zelfs geen randje meer, dus verder weggezakt dan normaal kan. Bij de Fabia I heb ik ook zelf een raammechanisme gescoord en vervangen, en daarvoor bij mijn Cordoba uit 1996 heb ik het ook zelf gedaan. Probleem was nu dat ik geen kans zag om op vrijdagmiddag nog een vervangend mechanisme te scoren, uit te zoeken hoe ik de deurpanelen los kreeg, en alles te monteren. En aangezien mijn auto thuis buiten moet slapen, vond ik dat geen goed idee, dus direct garage gebeld die in elk geval direct een noodoplossing konden bieden.
  4. Dat 'bespaarde reisgeld' met fietsen naar je werk, wordt wel enorm hoog ingeschat, de fietskosten (afschrijving, onderhoud, eventueel elektrische lading, verzekering) wordt allemaal vergeten mee te nemen, en de kosten voor met de auto naar het werk gaan blijkbaar uit van een nieuwe auto van flink formaat, wat voor veel mensen helemaal niet van toepassing is.
  5. Cordoba

    Mijn Fabia III

    Vandaag had de Fabia een vervelende verrassing in petto, ook al was het optimaal weer voor dit probleem. Vandaag had ik even het passagiersraam open gedaan om vanuit de auto even iets tegen iemand in de parkeergarage. Vervolgens wilde het raam met geen mogelijkheid meer dicht, en was compleet in de deur verdwenen. Bij proberen het raam te sluiten (zowel vanuit passagiersdeur als bestuurdersdeur) geen respons en geen geluid. Zekeringgroepen nagezocht, alle ramen zitten op dezelfde zekering, dus geen kapotte zekering. Vervolgens besloten om Vag Car Service in Bergschenhoek te bellen of nog mocht langskomen (het was half vier geweest), want op dat tijdstip nog uitzoeken hoe ik de deurpanelen loskrijg bij de F3 en het raam dicht krijgen zag ik even niet zitten. Tegen vier uur was ik bij VAG car service en binnen 5 minuten later stond de auto in de werkplaats. Na loshalen van het deurpaneel bleek uiteindelijk de raammotor het probleem. Raam handmatig dichtgezet en motor teruggeplaatst, zodat de auto gewoon gebruikt kan worden tot de raammotor vervangen is. Komende week komt het spul binnen en kan ik een afspraak maken. Dit is een mankement dat bij de huidige generatie VAG-auto weinig meer voorkomt, waar het 20 jaar terug standaard was dat rond de 100k km je problemen kreeg met de raammechanismen. Mijn Fabia heeft er ondertussen 120k km op zitten, dus is iets verder, maar zeker voor een passagiersraam is dit wel snel. Voorlopig knopje passagiersdeur afgeplakt met extra stuk plastic boven de knop en ook bij de bestuurdersdeur, om lastige foutjes te voorkomen.
  6. Cordoba

    Mijn Fabia III

    Bij de Fabia I heb ik net voor 12 jaar de originele accu moeten vervangen, ik doe eigenlijk altijd lang met accu's. Bij mijn eerste auto (Golf D uit 1979) heb ik de accu vervangen toen de auto 6 jaar oud was, dat was destijds ook voor een diesel een respectabele leeftijd, ik geloof dat de km-stand van die Golf iets van 180k km met de 1e accu was, maar ook genoeg auto's gehad waar ik nooit een accu heb vervangen. Korte afstanden valt volgens mij nog wel mee voor de levensduur van de accu (als je ritten tenminste lang genoeg zijn om wel de auto warm te rijden, dus meer dan 10 km), langere tijd stilstaan is volgens mij slechter voor een accu. Mijn auto staat wel eens een paar dagen of een weekje stil, maar gemiddeld rijdt ie toch wel 4-5 dagen per week.
  7. Cordoba

    Mijn Fabia III

    @Fabia123Ja, en staat eigenlijk altijd gewoon aan, een paar weken terug met die nachtvorsten merkte ik voor het eerst dat af en toe de motor bleef lopen voor stoplichten/in files. Volgens mij heeft iedere Fabia III uit de EU gewoon start/stop.
  8. Cordoba

    Mijn Fabia III

    Zal dit jaar waarschijnlijk wel de originele accu moeten vervangen, maar de auto is ook al meer dan 8 jaar oud.
  9. Cordoba

    Mijn Fabia III

    Dinsdag had ik even een paar uur verlof opgenomen als gedeeltelijke compensatie voor de extra uren die ik de laatste vrijdagen voor cursussen heb gedraaid en de uurtjes gebruikt om in het zonnetje een ontspannende wasbeurt voor de Fabia te doen (geen velgen en geen autoramen gedaan, wat ik normaal wel apart doe bij een wasbeurt), onder het motto dat komt wel als het uitkomt. Vorige week na de cursus vanuit Apeldoorn naar huis en rondom Utrecht was het verkeer een behoorlijk drama, dus besloten om na de cursus niet direct naar huis te rijden en even in de buurt te blijven hangen, zo ben ik even naar Teuge gereden om weer eens bij de paraclub te kijken. (zo'n 20 jaar terug dat ik zelf nog heb gesprongen) Op het pad naar de dropzone even een paar plaatjes gemaakt omdat de Fabia zo lekker in het zonnetje stond te shinen: Op de voorruit duidelijk de streep vuil te zien die de wissers aan de kant geveegd hebben, zaterdag de ruiten even gereinigd.
  10. Afwasmiddel laat eigenlijk altijd residu achter op je ruiten, en bij vochtig weer beslaan de ruiten daardoor ook eerder, iets wat ik dus absoluut niet aan zou raden. Hier een video met tip & trics om het netjes te krijgen, ook al is de opzet van de video commercieel: filmpje ruiten reinigen
  11. Op het internet zag je een paar jaar terug nog maar een enkel geval van een gescheurd silicaatzakje in het koelvloeistof reservoir. Hierboven een voorbeeld van een G13 koelvloeistofreservoir met silicaatzakje, die silicaatzakjes scheuren steeds vaker met als gevolg dat kachelradiatoren, radiateur en andere kwetsbare plekken verstopt worden door de silicaatkorrels. Dit is vaak een behoorlijk omvangrijke operatie (en dus duur), vanuit VAG is het oude G13 daarom stilletjes vervangen door G12 evo en bijbehorend reservoir: Behalve problemen met kachel/climatronic, en soms ook met de temperatuur van koelvloeistof van de motor, is een gescheurd silicaatzakje eenvoudig te herkennen aan het rood kleuren van de roze koelvloeistof, zie hieronder een voorbeeld van links koelvloeistof uit een koelsysteem vervuild met silicaat, en rechts de schone koelvloeistof. Als laatste nog een fles met de nieuwe koelvloeistof G12evo, als ik dat goed interpreteer is dit dus al een paar jaar bekend bij VAG maar wordt het stilgehouden, ik zie het jaartal 2022 op de fles staan: Als je inderdaad een een koelsysteem met G13 met silicaatzakje hebt, is het verstandig om dit op afzienbare termijn te vervangen door de opvolger: zolang het silicaatzakje heel is, zitten er geen silicaatkorrels in kleppen radiateurs of verwarming, en kun je door simpel spoelen en het reservoir en de koelvloeistof vervangen dit gewoon voorkomen. Als zo'n silicaatzakje scheurt is het de vraag hoever de ellende zich verspreidt. Onder de Skoda-rijders lijkt bovenstaand fenomeen nog nauwelijks bekend te zijn, vandaar dat ik het hier post.
  12. Cordoba

    Mijn Fabia III

    😞Heb ik weer, ik was even met de auto naar de dierenwinkel (o.a. om 20 liter geperste houtkorrels te halen), en gezien het weer en het volume/gewicht een goede reden om de auto te pakken. Ik reed weg uit het parkeervak, en veiligheidshalve niet te ver naar achteren (ik had vooraf niet goed gekeken of dat kon, en kon het vanachter het stuur net niet zien). Rij vervolgens vooruit weg vanaf de parkeerplaats en hoor een vreemd geluid, en direct een floppende band (geluid rijden op een lege band) en merk dat de auto scheef hangt. Rechtervoorband een snee in de wang, en direct leeg, dus voorzichtig even een parkeerplekje buiten de weg gezocht om band te wisselen. Ook dat bandwisselen ging al niet soepel, behalve dat het halfdonker, koud, winderig weer en een miezerbui was, stond de voorkant direct zo laag dat het Lidl krikje er niet meer onder paste. Gelukkig ook nog het OEM krikje aan boord, dus eerst met het Lidl krikje de achteras (en daarmee ook de voorzijde enigzins) wat opgekrikt. OEM krikje onder het voorste krikpunt (nadat ik de boutkapjes had verwijderd en de bouten iets had gelost) om de neus omhoog te krijgen. Vervolgens Lidl garagekrikje weer laten zakken en pal naast het OEM krikje geplaatst om zo het voorwiel goed omhoog te krijgen. Nog even overwogen om het reservewiel (stalen velg, andere merk/type band) naar achter te verplaatsen, maar gezien het weer en de 'kouwe klauwen' besloten om voor die handvol kilometers het maar even zo te laten. Maandagmorgen zou ik vrij zijn, maar ik denk dat ik maar even langs de bandenboer rij, om een nieuwe band te regelen, deze is zo ongelukkig lekgesneden op een scherpe stoeprand, dus die kan na 14k km bij het vuil. Achterbanden zullen naar voren gaan. Wel de eerste keer dat ik iets heb wat op een klapband lijkt, in bijna 45 jaar autorijden eigenlijk alleen een paar keer aflopende banden gehad door schroeven, spijkers en dergelijke in het loopvlak.
  13. Cordoba

    Mijn Fabia III

    Nee, die conclusie is net iets te kort door de bocht @Fabia123. Door de stekkerverbinding met corrosie, was het onmogelijk om de melding weer te laten verdwijnen. Als er ooit een melding komt over het oliepeil, moet de auto registreren dat de motorkap open is geweest, voor de melding ooit gereset kan worden, als de auto dus niet meer detecteert of de motorkap open gaat, blijft die melding, zelfs als je de accu loskoppelt. Het is een typisch voorbeeld van iets wat ooit slim lijkt te zijn bedacht, maar in de praktijk soms heel irritant uitpakt als er ergens iets aan het systeem mankeert. Dat lage oliepeil zal er dus wel even geweest zijn, alleen verwacht je niet dat na bijvullen die melding onverminderd blijft verschijnen zowel bij het begin als het eind van elke rit met bijbehorende 'ping', en dat was dus wel de corrosie-storing.
  14. Cordoba

    Mijn Fabia III

    Nog niet gemeld, maar de rit naar Lieshout had nog een foutmelding op het dash opgeleverd: net voor ik in Lieshout arriveerde, ineens de tekst "check oliepeil" en oranje driehoekje op het dash. Oliepeil even gecheckt en zat iets boven minimum, omdat een dikke week later een onderhoudsbeurt en APK stond ingepland een half litertje LL-olie bijgevuld tot iets onder max. peil(olie was nog over van de oliewissel die ik zelf vorig jaar heb gedaan). Helaas deze melding bleef, ook de volgende rit. Dan maar eens geprobeerd om met contact aan de motorkap te openen, idem met motor draaiend, geen verbetering. Gezien de km's die ik er mee gereden had sinds de melding en het gecheckte oliepeil na bijvullen was een olieprobleem onwaarschijnlijk. Daarom de vraag neergelegd bij de garage die de beurt ging uitvoeren, voor mij een nieuw bedrijf dat zich uitgeeft voor VAG-specialist en voor mij wat dichter bij is, en als ik in Bodegraven werk kom ik er onderweg bijna langs. Ik had zelf al fout uitlezen geprobeerd, geen resultaat, en dus ook geen foutcode te wissen of iets te resetten. Deze "VAG-kenners" hadden na de beurt (dus met wissel olie + filter) een oplossing bedacht voor de hardnekkige melding: de accu ontkoppelen (met uitlezen hadden zij ook niets gevonden). Resultaat vooral dat veel systemen veel data kwijt zijn, duidelijkst te zien aan zaken als 'gereden afstand sinds tanken', brandstofverbruik (langere tijd) is gelijk aan andere verbruik (ritverbruik en sinds tanken). Hun advies: auto via ODIS aan fabriekscomputerssysteem koppelen, en een uur onderzoekstijd voor de analyse, minimale kosten 200 euro. Voor mij genoeg reden om te concluderen dat ze werkelijk geen idee hebben en weinig kennis van zaken. Ik heb weer contact opgenomen met VAG-carservice in Bergschenhoek die mijn auto een aantal jaren in onderhoud heeft gehad. Na een mailtje met uitleg van de verschijnselen kreeg ik de vraag om een test te doen of ik op het dash de melding van open motorkap kreeg. Van portieren of achterklep krijg ik inderdaad die melding, maar niet voor de motorkap, maar als je de tekening (bij bijvoorbeeld open deur) kijkt, lijkt het er op dat die melding wel zou moeten komen bij open motorkap. Vanmorgen volgens afspraak langsgereden in Bergschenhoek, waar eigenaar Ferry persé zelf dit op wilde lossen, omdat hij door ervaring al een idee had hoe, wat en waar. Na even wachten, hij was even bezig met andere klanten die auto's op kwamen halen of brengen, begon Ferry en uiteindelijk ben ik inclusief wachten minder dan een uur in Bergschenhoek geweest maar wel voor een paar tientjes opgelost. Het was corrosie in de stekkerverbinding van de sensor die verklikt of de motorkap open is. Door water wat er daar binnen komt, treedt er vaker corrosie op in de stekkerverbinding, ziet de ECU niet meer of de motorkap open gaat, en blijven deze meldingen dus staan. Stekker verbinding is opgeschuurd en ingespoten, dus voorlopig zal het wel goed gaan, én ik weet nu wat er aan de hand kan zijn.
  15. Dat moet toch wel een heel oude tekst zijn: in elk geval in NL is CC al zo'n 20 jaar behoorlijk standaard dankzij de overheidssubsidie daarvoor, een origineel NL-auto van na 2005 zonder CC is volgens mij behoorlijk zeldzaam.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe