Ga naar inhoud

Er waren de afgelopen periode wat problemen met het posten van nieuwe berichten en het registreren van nieuwe accounts. Deze problemen zijn inmiddels verholpen! Excuus voor het ongemak.

Cordoba

Members
  • Aantal items

    2370
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    214

Cordoba won de laatste dag op 31 maart

Cordoba had de meest gelikete inhoud!

2 Volgers

Over Cordoba

  • Verjaardag 21 september

Profiel Informatie

  • M/V
    Man
  • Woonplaats
    hart van de Randstad
  • Interesses
    bier en brouwerijgeschiedenis, techniek, Formule 1, fotografie

Auto

  • Merk
    Skoda
  • Type
    Fabia III combi
  • Uitvoering
    Joy
  • Motor
    CJZ 1.2 TSI 66 kW
  • Tuning
    nog niet
  • Transmissie
    Hand-5
  • Kleur
    Quartz grey metallic
  • Bouwjaar
    12-2016
  • Eigenaar sinds
    24-05-2018
  • Kilometerstand
    45000
  • Opties
    Trekhaak, spatlappen achter, achterbumperbescherming
  • Accessoires
    green stripes
  • 3rd Party Opties/Accessoires
    L
  • Radio- / Navigatiesysteem
    Swing
  • Spritmonitor gebruikersnaam
    FabiaCordoba
  • Spritmonitor ID
    0938473

Recente bezoekers van dit profiel

12437 profielweergaven
  1. Zeer matige uitleg van aerodynamica wetten, en zelfs met kleine foutjes in de uitleg. Gemakshalve wordt hier even 'vergeten' dat hoe groter het voorwerp (auto in dit geval) hoe makkelijker het is om een lage weerstandscoëfficient (in bovenstaande tekst Cw waarde) te creëren: bij een auto van 6 meter lengte heb je 2 x zo veel tijd/ruimte om een goede stroomlijn te creéren als bij een mini-autootje van 3 meter. Daarnaast wordt gemakshalve ook het grote frontale oppervlak van deze auto's vergeten, maar voor de echte luchtweerstand moet je het frontaal oppervlak vermenigvuldigen met de Cw waarde, en aangezien het frontaal oppervlak van een Enyaq misschien wel een factor 3 groter is als van bijvoorbeeld de oer-Mini, verliest de Enyaq het op het vlak van luchtweerstand dik van zo'n auto van meer dan 60 jaar terug.
  2. Dit heb ik inderdaad wel eens gezien, maar soms ook op andere fora meegemaakt, maar alles lijkt nu gewoon goed te werken.
  3. Bestaat cockpitspray nog? Tekst over glad worden klopt wel, maar lijkt echt uit de vorige eeuw te komen. Wattenstaafjes komen nooit helemaal in de hoekjes, dus voor mij geen goed alternatief (ik gebruik óf een microvezeldoek, óf een kwast)
  4. Wat een onzinnig commercieel gewauwel, ik zie een silhouet van wat gewoon een hedendaagse combi van de VAG-groep is van formaat Superb/Passat. De neus heeft een ronding zoals je die al jaren ziet, de koplampen lijken ook niet echt afwijkend, licht aflopende daklijn, met spoilertje aan het eind van het dak, achterlicht komt misschien iets meer naar voren dan tot nu toe gebruikelijk bij Skoda, relatief kleine achterruit, kortom 'what's new?'
  5. Cordoba

    Dakrails van Yeti

    Uitgaande van een zwarte dakrail zou ik het oppervlak van de dakrails voeden met een middel voor kunststof trims, vaak moet je dat een aantal keren herhalen omdat dit in het begin in korte tijd dieper het materiaal in trekt. Andere optie is om een glascoating aan te brengen op de rails, daar wordt ie ook weer mooi zwart van. (na vooraf goed reinigen van de dakrails)
  6. Ja, pas met de generatie van de Polo/Golf/Passat is VW begonnen met vloeistofgekoelde motoren. Kever, eerste generaties VW-bus, VW 1500-1600, VW 411/412, Karmann Ghia waren allemaal luchtgekoeld.
  7. Even inhaken op de Skoda Combi waarvan er maar één bestaat: Niet alle autofabrikanten vonden dat zo'n stationuitvoering commercieel niet interessant was. Bijvoorbeeld VW had een vergelijkbare configuratie met liggende 4 cilinder boxer achterin de VW 1600 Variant. De motor was toegankelijk vanuit de kofferbak, waar een stalen plaat over de motor lag (vergelijkbaar met een moderne station zoals je nu je reservewiel bereikt). Nadeel was de herrie binnenin door de luchtgekoelde motor en de slechte geluidsisolatie. Mijn vader heeft zo'n ding gehad en reed er gemiddeld iets van 1:10 mee, dus meer verbruik dan de Skoda maar wel met 54 pk, en topsnelheid boven de 160 km/u op de teller.
  8. Cordoba

    Mijn Fabia III

    In dit geval was de complete ruit in de deur verdwenen, zelfs geen randje meer, dus verder weggezakt dan normaal kan. Bij de Fabia I heb ik ook zelf een raammechanisme gescoord en vervangen, en daarvoor bij mijn Cordoba uit 1996 heb ik het ook zelf gedaan. Probleem was nu dat ik geen kans zag om op vrijdagmiddag nog een vervangend mechanisme te scoren, uit te zoeken hoe ik de deurpanelen los kreeg, en alles te monteren. En aangezien mijn auto thuis buiten moet slapen, vond ik dat geen goed idee, dus direct garage gebeld die in elk geval direct een noodoplossing konden bieden.
  9. Dat 'bespaarde reisgeld' met fietsen naar je werk, wordt wel enorm hoog ingeschat, de fietskosten (afschrijving, onderhoud, eventueel elektrische lading, verzekering) wordt allemaal vergeten mee te nemen, en de kosten voor met de auto naar het werk gaan blijkbaar uit van een nieuwe auto van flink formaat, wat voor veel mensen helemaal niet van toepassing is.
  10. Cordoba

    Mijn Fabia III

    Vandaag had de Fabia een vervelende verrassing in petto, ook al was het optimaal weer voor dit probleem. Vandaag had ik even het passagiersraam open gedaan om vanuit de auto even iets tegen iemand in de parkeergarage. Vervolgens wilde het raam met geen mogelijkheid meer dicht, en was compleet in de deur verdwenen. Bij proberen het raam te sluiten (zowel vanuit passagiersdeur als bestuurdersdeur) geen respons en geen geluid. Zekeringgroepen nagezocht, alle ramen zitten op dezelfde zekering, dus geen kapotte zekering. Vervolgens besloten om Vag Car Service in Bergschenhoek te bellen of nog mocht langskomen (het was half vier geweest), want op dat tijdstip nog uitzoeken hoe ik de deurpanelen loskrijg bij de F3 en het raam dicht krijgen zag ik even niet zitten. Tegen vier uur was ik bij VAG car service en binnen 5 minuten later stond de auto in de werkplaats. Na loshalen van het deurpaneel bleek uiteindelijk de raammotor het probleem. Raam handmatig dichtgezet en motor teruggeplaatst, zodat de auto gewoon gebruikt kan worden tot de raammotor vervangen is. Komende week komt het spul binnen en kan ik een afspraak maken. Dit is een mankement dat bij de huidige generatie VAG-auto weinig meer voorkomt, waar het 20 jaar terug standaard was dat rond de 100k km je problemen kreeg met de raammechanismen. Mijn Fabia heeft er ondertussen 120k km op zitten, dus is iets verder, maar zeker voor een passagiersraam is dit wel snel. Voorlopig knopje passagiersdeur afgeplakt met extra stuk plastic boven de knop en ook bij de bestuurdersdeur, om lastige foutjes te voorkomen.
  11. Cordoba

    Mijn Fabia III

    Bij de Fabia I heb ik net voor 12 jaar de originele accu moeten vervangen, ik doe eigenlijk altijd lang met accu's. Bij mijn eerste auto (Golf D uit 1979) heb ik de accu vervangen toen de auto 6 jaar oud was, dat was destijds ook voor een diesel een respectabele leeftijd, ik geloof dat de km-stand van die Golf iets van 180k km met de 1e accu was, maar ook genoeg auto's gehad waar ik nooit een accu heb vervangen. Korte afstanden valt volgens mij nog wel mee voor de levensduur van de accu (als je ritten tenminste lang genoeg zijn om wel de auto warm te rijden, dus meer dan 10 km), langere tijd stilstaan is volgens mij slechter voor een accu. Mijn auto staat wel eens een paar dagen of een weekje stil, maar gemiddeld rijdt ie toch wel 4-5 dagen per week.
  12. Cordoba

    Mijn Fabia III

    @Fabia123Ja, en staat eigenlijk altijd gewoon aan, een paar weken terug met die nachtvorsten merkte ik voor het eerst dat af en toe de motor bleef lopen voor stoplichten/in files. Volgens mij heeft iedere Fabia III uit de EU gewoon start/stop.
  13. Cordoba

    Mijn Fabia III

    Zal dit jaar waarschijnlijk wel de originele accu moeten vervangen, maar de auto is ook al meer dan 8 jaar oud.
  14. Cordoba

    Mijn Fabia III

    Dinsdag had ik even een paar uur verlof opgenomen als gedeeltelijke compensatie voor de extra uren die ik de laatste vrijdagen voor cursussen heb gedraaid en de uurtjes gebruikt om in het zonnetje een ontspannende wasbeurt voor de Fabia te doen (geen velgen en geen autoramen gedaan, wat ik normaal wel apart doe bij een wasbeurt), onder het motto dat komt wel als het uitkomt. Vorige week na de cursus vanuit Apeldoorn naar huis en rondom Utrecht was het verkeer een behoorlijk drama, dus besloten om na de cursus niet direct naar huis te rijden en even in de buurt te blijven hangen, zo ben ik even naar Teuge gereden om weer eens bij de paraclub te kijken. (zo'n 20 jaar terug dat ik zelf nog heb gesprongen) Op het pad naar de dropzone even een paar plaatjes gemaakt omdat de Fabia zo lekker in het zonnetje stond te shinen: Op de voorruit duidelijk de streep vuil te zien die de wissers aan de kant geveegd hebben, zaterdag de ruiten even gereinigd.
  15. Afwasmiddel laat eigenlijk altijd residu achter op je ruiten, en bij vochtig weer beslaan de ruiten daardoor ook eerder, iets wat ik dus absoluut niet aan zou raden. Hier een video met tip & trics om het netjes te krijgen, ook al is de opzet van de video commercieel: filmpje ruiten reinigen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe