Vandaag had de Fabia een vervelende verrassing in petto, ook al was het optimaal weer voor dit probleem. Vandaag had ik even het passagiersraam open gedaan om vanuit de auto even iets tegen iemand in de parkeergarage. Vervolgens wilde het raam met geen mogelijkheid meer dicht, en was compleet in de deur verdwenen. Bij proberen het raam te sluiten (zowel vanuit passagiersdeur als bestuurdersdeur) geen respons en geen geluid. Zekeringgroepen nagezocht, alle ramen zitten op dezelfde zekering, dus geen kapotte zekering. Vervolgens besloten om Vag Car Service in Bergschenhoek te bellen of nog mocht langskomen (het was half vier geweest), want op dat tijdstip nog uitzoeken hoe ik de deurpanelen loskrijg bij de F3 en het raam dicht krijgen zag ik even niet zitten.
Tegen vier uur was ik bij VAG car service en binnen 5 minuten later stond de auto in de werkplaats. Na loshalen van het deurpaneel bleek uiteindelijk de raammotor het probleem. Raam handmatig dichtgezet en motor teruggeplaatst, zodat de auto gewoon gebruikt kan worden tot de raammotor vervangen is. Komende week komt het spul binnen en kan ik een afspraak maken. Dit is een mankement dat bij de huidige generatie VAG-auto weinig meer voorkomt, waar het 20 jaar terug standaard was dat rond de 100k km je problemen kreeg met de raammechanismen. Mijn Fabia heeft er ondertussen 120k km op zitten, dus is iets verder, maar zeker voor een passagiersraam is dit wel snel. Voorlopig knopje passagiersdeur afgeplakt met extra stuk plastic boven de knop en ook bij de bestuurdersdeur, om lastige foutjes te voorkomen.