Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont de inhoud met de hoogste reputatie sinds 03/29/24 in alle zones

  1. Still going strong, 240 k op de klok. En intussen wel het nodige slijtage delen vervangen, inclusief zelf de vulling van de stoelzittingen gedaan en remschijven en blokken laatst. Kan er nog geen afscheid van nemen.
    4 punten
  2. Verbaasd ben ik ook hoor. Het was ook omdat bij 88.000 km het kale motorblok vervangen is vanwege een onder de zuigerveren gebroken zuiger in cilinder 3. En wat dit apparaat mij doorgaans per jaar kost, daar kan ik geen nieuwe voor rijden. Ja gadgets zijn leuk. Maar met gezin, puber, een huis en een hond stel je dan toch andere prioriteiten. Het blijft iig met een grote glimlach nog steeds rijden.😬
    3 punten
  3. Nee, die conclusie is net iets te kort door de bocht @Fabia123. Door de stekkerverbinding met corrosie, was het onmogelijk om de melding weer te laten verdwijnen. Als er ooit een melding komt over het oliepeil, moet de auto registreren dat de motorkap open is geweest, voor de melding ooit gereset kan worden, als de auto dus niet meer detecteert of de motorkap open gaat, blijft die melding, zelfs als je de accu loskoppelt. Het is een typisch voorbeeld van iets wat ooit slim lijkt te zijn bedacht, maar in de praktijk soms heel irritant uitpakt als er ergens iets aan het systeem mankeert. Dat lage oliepeil zal er dus wel even geweest zijn, alleen verwacht je niet dat na bijvullen die melding onverminderd blijft verschijnen zowel bij het begin als het eind van elke rit met bijbehorende 'ping', en dat was dus wel de corrosie-storing.
    2 punten
  4. Ohhh ?? Wanneer gaat het er eindelijk af ? Want hoor je al enkele keren zeggen dat het NU aankomend weekend gaat gebeuren..... Lijkt me een klusje van een max 4 uurtjes......😊
    2 punten
  5. Afgelopen vrijdag was het zover. Ik heb walnutblasting laten uitvoeren op mijn Skoda Superb 1.8 TSI uit 2010. In 2015 is er bij een kilometerstand van 147k een fabrieksnieuw motor ingekomen en bij kilometerstand 311k is de walnutblasting uitgevoerd. Dat was heel hard nodig gezien de foto's. Ik had al zeker 80k last van een motorstoringlampje en een foutmelding dat het inlaatspruitstuk niet goed was. De laatste 3k kreeg ik wat meer problemen zoals stotterend optrekkende motor, minder vermogen. Er moest wat gebeuren, dus gelijk de koe bij de horens gepakt. Nieuwe bougies, injectoren en inlaatspruitstuk. Deze konden mooi gelijktijdig met de walnutblasting gedaan worden, want het inlaatspruitstuk moet verwijderd worden. Na de behandeling en nieuwe onderdelen herkende ik de auto niet meer. Ongelooflijk fijne auto is het geworden. Super stille en rustige motor die als het moet mega veel trekkracht heeft. Ik hoop dat ik nog een paar jaar kan genieten van deze cruiser.
    2 punten
  6. Ik heb antwoord van de garage: "die plaatjes komen in de gaten waar je in de foto's tegenaan kijkt. aan de zijkanten zie je uitsparingen en daar vallen deze plaatjes mooi in. deze plaatjes zijn bedoeld om een splitsing te krijgen in je inlaatlucht zodat wanneer de wervelklep aangestuurd wordt de lucht via een ander route gaat. hierdoor wordt 1 zijde van het plaatje afgesloten en zal er een andere werveling / mengsel plaatsvinden. bij open toestand worden beide zijden van het plaatje geopend en kan de lucht vrijwel zonder weerstand naar binnen vloeien."
    2 punten
  7. Vandaag eerst even naar Informatique gefietst, en op de terugweg in Zoetermeer weer bij historische auto's wezen kijken. Misschien dat @MarcoO2 er ook nog plaatjes geschoten heeft? Als voorproefje alvast een Aston Martin DB2 uit 1952:
    2 punten
  8. Afgelopen zaterdag op het werk was er een 'autodag' voor de bewoners van een huis waar ik werk georganiseerd. In beperkte omvang maar een aantal leuke auto's er bij: Lelijke Eend uit 1986, een Burton (kitkar op basis van Eend), Volvo Amazon met startproblemen, en een late kever. Jaguar S-type en Scimitar van mijn broer (S-type heeft ie al eens mee in Autoweek gestaan) en de Scimitar heb ik al eens eerder laten zien. En de ster van de dag: een Buick convertible uit 1951
    2 punten
  9. Zo eventjes een herintroductie 🤣. Ik woon intussen in Ede en ben wagenparkbeheerder bij een groot diervoederbedrijf. Maar ik rijd nog steeds met mijn Fabia Combi van 2010. Still going strong.
    2 punten
  10. 1 punt
  11. 10 februari is Wereld Paraplu Dag. Škoda draagt de paraplu een warm hart toe. Waarom is dat eigenlijk en in welke modellen vind je een paraplu? Het is gewoon ‘simply clever’ om altijd een paraplu bij de hand te hebben. Vooral in Nederland waar het regelmatig regent – zul je net zien dat het losgaat op het moment dat jij uit de auto wilt stappen. Daarom kun je elke Škoda uitrusten met een paraplu. Omdat Škoda vindt dat jouw leven hierdoor net wat aangenamer wordt. Wereld Paraplu Dag draait om Samuel Fox, een Britse metaalbewerker die in 1852 een paraplu met een frame van staal ontwierp. Zijn ontwerp wordt nog steeds toegepast. Maar de geschiedenis van de paraplu gaat veel verder terug. Het beroemde, 2200 jaar oude Chinese terracotta leger had al rijtuigen waaraan inklapbare paraplu’s waren bevestigd. Paraplu’s in vroeger tijden Een woordenboek uit 1708 definieert de paraplu als ‘een scherm vaak gebruikt door vrouwen om regen te weren’. In die tijd zag je nu eenmaal alleen vrouwen met een paraplu. Mannen die met een plu liepen, werden gezien als arme sloebers. Want als je in het openbaar zo’n regenscherm met je meedroeg, had je klaarblijkelijk niet de beschikking over een rijtuig. In het linker voorportier Het is inmiddels 2025 en de rijtuigen hebben plaatsgemaakt voor auto’s. In de Škoda Fabia, Škoda Scala en Škoda Kamiq vind je de paraplu in het linker voorportier. Hij is standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau Selection en ook los te bestellen voor het vriendenprijsje van 12 euro. De Škoda Karoq is altijd uitgerust met een paraplu, ongeacht welke uitvoering je mee naar huis neemt. Bij de Škoda Octavia maakt de paraplu deel uit van het Simply Clever Familie pakket. Voor 240 euro krijg je nog veel meer, namelijk ook een dubbelzijdige kofferbakmat, extra opbergruimte (afneembaar) op de tweede zitrij, een tablethouder en nog zoiets handigs, een prullenbak in de deur. Allemaal niet nodig? Je kunt de paraplu ook los bestellen (12 euro). Bij de Škoda Kodiaq vind je de paraplu op zijn gebruikelijke plek, in het linker voorportier, net als bij de pas vernieuwde Škoda Enyaq. Dat geldt ook voor de helemaal nieuwe Škoda Elroq (vanaf Business Edition). En de Škoda Superb? Die heeft als topmodel uiteraard ook een paraplu aan boord. Lees ook: 5 dingen waarmee de Škoda Elroq ook jou inpakt De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
    1 punt
  12. Op het internet zag je een paar jaar terug nog maar een enkel geval van een gescheurd silicaatzakje in het koelvloeistof reservoir. Hierboven een voorbeeld van een G13 koelvloeistofreservoir met silicaatzakje, die silicaatzakjes scheuren steeds vaker met als gevolg dat kachelradiatoren, radiateur en andere kwetsbare plekken verstopt worden door de silicaatkorrels. Dit is vaak een behoorlijk omvangrijke operatie (en dus duur), vanuit VAG is het oude G13 daarom stilletjes vervangen door G12 evo en bijbehorend reservoir: Behalve problemen met kachel/climatronic, en soms ook met de temperatuur van koelvloeistof van de motor, is een gescheurd silicaatzakje eenvoudig te herkennen aan het rood kleuren van de roze koelvloeistof, zie hieronder een voorbeeld van links koelvloeistof uit een koelsysteem vervuild met silicaat, en rechts de schone koelvloeistof. Als laatste nog een fles met de nieuwe koelvloeistof G12evo, als ik dat goed interpreteer is dit dus al een paar jaar bekend bij VAG maar wordt het stilgehouden, ik zie het jaartal 2022 op de fles staan: Als je inderdaad een een koelsysteem met G13 met silicaatzakje hebt, is het verstandig om dit op afzienbare termijn te vervangen door de opvolger: zolang het silicaatzakje heel is, zitten er geen silicaatkorrels in kleppen radiateurs of verwarming, en kun je door simpel spoelen en het reservoir en de koelvloeistof vervangen dit gewoon voorkomen. Als zo'n silicaatzakje scheurt is het de vraag hoever de ellende zich verspreidt. Onder de Skoda-rijders lijkt bovenstaand fenomeen nog nauwelijks bekend te zijn, vandaar dat ik het hier post.
    1 punt
  13. 😞Heb ik weer, ik was even met de auto naar de dierenwinkel (o.a. om 20 liter geperste houtkorrels te halen), en gezien het weer en het volume/gewicht een goede reden om de auto te pakken. Ik reed weg uit het parkeervak, en veiligheidshalve niet te ver naar achteren (ik had vooraf niet goed gekeken of dat kon, en kon het vanachter het stuur net niet zien). Rij vervolgens vooruit weg vanaf de parkeerplaats en hoor een vreemd geluid, en direct een floppende band (geluid rijden op een lege band) en merk dat de auto scheef hangt. Rechtervoorband een snee in de wang, en direct leeg, dus voorzichtig even een parkeerplekje buiten de weg gezocht om band te wisselen. Ook dat bandwisselen ging al niet soepel, behalve dat het halfdonker, koud, winderig weer en een miezerbui was, stond de voorkant direct zo laag dat het Lidl krikje er niet meer onder paste. Gelukkig ook nog het OEM krikje aan boord, dus eerst met het Lidl krikje de achteras (en daarmee ook de voorzijde enigzins) wat opgekrikt. OEM krikje onder het voorste krikpunt (nadat ik de boutkapjes had verwijderd en de bouten iets had gelost) om de neus omhoog te krijgen. Vervolgens Lidl garagekrikje weer laten zakken en pal naast het OEM krikje geplaatst om zo het voorwiel goed omhoog te krijgen. Nog even overwogen om het reservewiel (stalen velg, andere merk/type band) naar achter te verplaatsen, maar gezien het weer en de 'kouwe klauwen' besloten om voor die handvol kilometers het maar even zo te laten. Maandagmorgen zou ik vrij zijn, maar ik denk dat ik maar even langs de bandenboer rij, om een nieuwe band te regelen, deze is zo ongelukkig lekgesneden op een scherpe stoeprand, dus die kan na 14k km bij het vuil. Achterbanden zullen naar voren gaan. Wel de eerste keer dat ik iets heb wat op een klapband lijkt, in bijna 45 jaar autorijden eigenlijk alleen een paar keer aflopende banden gehad door schroeven, spijkers en dergelijke in het loopvlak.
    1 punt
  14. Toen in mijn Fabia 1 kocht in 2002 was cc in dit segment nog iets bijzonders. Vaak nog niet leverbaar of alleen in de meest luxe/sportiefste versie. Veel mensen vroegen hoe zoiets nu werkte. Bij de Skoda Fabia hadden bijna alle uitvoeringen toen al CC. In de jaren daarna zijn steeds meer auto's voorzien van CC.
    1 punt
  15. Het heeft weer even geduurd maar na VW is er nu ook de nieuwe firmware beschikbaar voor Skoda. Bij VW is de performance beter geworden net als minor verbeteringen. De versie die nu uit is is software versie 1985 en geschikt voor elke MIB3 van de Octavia of gelijke systemen. Er zijn zoals altijd nog geen releasenotes beschikbaar want die komen altijd veeeeelll later. Maar dit is zeker weer een verbetering zijn in performance en andere minor updates. Deze kan je bij mij verkrijgen incl handleiding Er is alleen 1 opmerking voor de Plug in Hybride versies met e-manager. Op deze uitvoeringen kan het voorkomen dat deze na de update de functie mist maar dit weten we helaas nog niet zeker. Indien dit zo is kan dit alleen terug gebracht worden met ODIS. Meer info contact me via www.vcds-coding.nl
    1 punt
  16. Steeds meer mensen kiezen bij hun nieuwe auto voor gelaagd glas in de voorste zijruiten. De belangrijkste reden hiervoor is dat het de auto stiller maakt voor de inzittenden. Dit komt doordat de ruit is opgebouwd uit een aantal lagen. Dit gelaagde of akoestische glas heeft echter ook nadelen: het is niet breekbaar met een veiligheidshamer. Waarom gelaagd glasGelaagd glas - soms ook wel akoestisch glas genoemd - werd voor het eerst gebruikt bij auto’s uit het luxesegment. Het is er tegenwoordig ook voor steeds meer Škoda-modellen: als optie, in een pakket of binnen een bepaald uitrustingsniveau. Klanten kiezen meestal voor gelaagd glas vanwege de geluidsisolatie. Rijgeluiden worden beter buiten het interieur gehouden en het is dus stiller in de auto. Vooral bij elektrische auto’s is dat fijn, omdat er geen motorgeluid is en je windgeruis beter hoort. Gelaagd glas heeft ook een hittewerende functie. Bovendien biedt gelaagd glas betere bescherming tegen inbraak. Je kunt gelaagde ruiten namelijk niet inslaan, dankzij een kunststof folie tussen de glaslagen. Op gebied van veiligheid biedt gelaagd glas het voordeel dat het bij een zijwaartse aanrijding de veiligheid vergroot, vooral in combinatie met airbags. Het vermindert de kans op snijwonden door glassplinters en verkleint het risico dat inzittenden bij een botsing uit het voertuig worden geslingerd. Veiligheidshamer werkt niet bij gelaagd glasElke nieuwe Škoda wordt standaard geleverd met twee veiligheidshamers. Deze worden aan de binnenkant van de voorportieren bevestigd, in of op het deurvak. Op verzoek van de klant kunnen de hamers ook op een andere plek in de auto worden gemonteerd. ‘Normaal’ (gehard) glas kan je met één slag van de veiligheidshamer breken. Bij gelaagd glas lukt dat niet, omdat de ruit uit meerdere lagen glas bestaat met daartussen een kunststof folie. GordelsnijderOverigens hebben die bijgeleverde veiligheidshamers nog andere handige en veilige functies. Zo zijn ze voorzien van een mesje waarmee je, in geval van nood, je vergrendelde veiligheidsgordels kunt doorsnijden. Daarnaast kun je de hamer gebruiken om anderen te helpen. Je kunt er namelijk niet-gelaagde autoruiten ook van buitenaf mee inslaan, om in geval van nood assistentie te verlenen aan andere weggebruikers. Heeft mijn auto wel of geen gelaagd glas? Het is dus goed om te weten van welk soort glas jouw auto is voorzien. Vooruit: de voorruit van een Škoda is altijd van gelaagd glas, dat je niet kunt breken met een veiligheidshamer. Dit vanwege de veiligheid bij een frontale aanrijding. Een ander voordeel: als de ruit wordt geraakt door een opspattend steentje, zal de ruit niet versplinteren, maar ontstaat er een sterretje of hoogstens een barst. Zijruiten: Je kunt op twee manieren checken of jouw Škoda gelaagde zijruiten heeft. Ten eerste door goed te kijken. Laat daarvoor de portierruit een stukje zakken. Als de ruit uit meerdere lagen bestaat die op elkaar lijken te zijn geplakt, dan gaat het om gelaagd, akoestisch glas. Je kunt het ook voelen: gelaagd glas heeft vaak een platte bovenkant, met een duidelijk voelbare scheiding tussen twee lagen. Als de bovenrand van de zijruit daarentegen een bolle vorm heeft zonder zichtbare of voelbare naad in het midden, dan is het glas niet gelaagd. Bij auto’s met gelaagde voorste zijruiten, zijn de achterste zijruiten soms wel en soms niet van gelaagd glas. Dus die moet je ook controleren. Achterruit. De achterruit is altijd van normaal gehard glas. De achterruit is dus altijd te breken met de aanwezige veiligheidshamer. Je kunt ook het keurmerk in het glas checken. Het keurmerk is meestal in de onderhoeken van de ruit te vinden. Als er een 'XI' (voor gelaagd) en onderaan een 'A' (voor akoestisch) in het keurmerk staat, is het glas in je Škoda akoestisch en dus gelaagd. Check daarom eens de zijruiten van je Škoda. Zo weet je zeker wat voor glas je hebt, en ben je goed voorbereid op onverwachte situaties. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
    1 punt
  17. Schijn bedriegt @Fabia123 de Superb die ik had was binnenin in betere staat, maar het kan ermee door voor een 11 jaar oude auto :)
    1 punt
  18. De Felicia is het eerste model dat onder de VAG-vlag is gekomen, en aangezien VAG min of meer de traditie heeft dat na de zomervakantie de productielijnen aangepast zijn (zodat een team dat in in de vakantie van de productiemedewerkers kan ombouwen) komen nieuwe modellen en facelifts bijna altijd in september beschikbaar. Tegeljkertijd laat dit verhaal een wereld van verschil zien: Felicia en Fabia bijna twee jaar naast elkaar geproduceerd, nu zie je dat zustermodellen onder een ander VAG-merk zelfs al snel de nek omgedraaid wordt (denk bijv. aan de combimodellen in het B-segment), en soms zelfs een heel segment uit het assortiment verdwijnt (denk aan het A-segment).
    1 punt
  19. Mooie strakke binnenkant van de O3 Ziet er nog als nieuw uit.
    1 punt
  20. 1 punt
  21. En nu verhuist de ruitenwisserbediening naar de middenconsole?
    1 punt
  22. Dankje @VAG-man! En inderdaad dit zijn foto's na het ongeluk, het is dat ik zoveel positieve reacties op de motorkap krijg anders was deze ook alweer wit voor een nog meer OEM+ look. Dat word denk ik iets voor na de winter. Dankjewel makker!
    1 punt
  23. Ik had al wat plaatjes gezien. Hij ziet er gelukkig weer mooi uit. Dit zijn toch foto's na het ongeluk? Gelukkig ben je niet te ver gegaan met het personaliseren. Less is More! Geniet ervan Jefrey
    1 punt
  24. Bij de laatste tankbeurt midden juli in Belgie de tank flink vol geperst, en ik heb ook al gemerkt dat ik op Belgische benzine meer kilometers per liter kan rijden, vandaag toch besloten om de tankdop maar eens open te draaien (de laatste weken regelmatig naar het werk gefietst, dus niet al te veel met de Fabia gereden, maar ik was toch wel verbaasd over het aantal km's dat ik op een tank heb gereden. Vanmiddag bij het starten begon ie na 10 meter rijden te piepen dat ik moest gaan tanken, hoewel ie aangaf dat ie nog 100 km verder kon: Dus onderweg naar Fort Everdingen maar een 5 liter can benzine in de kofferbak, en eens zien hoe ver ik nu echt kom op een tank. (zo'n 70 km enkele reis). Vooral gaf de google maps nauwelijks file/drukte aan op het stukje A27 van Utrecht naar Everdingen, maar onderweg raakte Google van de wijs, wilde me de (afgesloten) A2 op sturen, en zorgde uiteindelijk dat ik veel meer in de file reed dan nodig. Op de terugweg gaf de mediaunit toch wel een erg beperkte resterende actieradius aan: Nog een paar km gereden, maar voor ik de snelweg op ging even gestopt op een carpoolplaats om het 5 liter cannetje benzine over te gieten in de tank, want met een range van 25 km de snelweg op, en niet zeker weten of ik niet in een file terecht kom, levert alleen maar stress op, maar uiteindelijk toch ruim 1087 km gereden op een tank, waarbij ik regelmatig de airco aangehad heb (temperaturen van rond de 30 graden) veel spitsverkeer, geopende bruggen enz. dit is toch een hele mooie afstand voor een auto met officieel een 45-liter tank.
    1 punt
  25. Inmiddels een half jaartje verder. Heb nu ook lange ritten met de Bayon gemaakt. In tegenstelling tot wat ik eerder dacht zit er wel spiegelverwarming op, maar die is gekoppeld aan de achterruitverwarming. Handig is de dode hoek waarschuwing bijvoorbeeld bij de supermarkt als iemand met een karretje aankomt en je ne naast een busje staat en niets kan zien. De navigatie is uitgebreider en sneller dan de Amundsen. Wel is de structuur anders en dat is wennen. Instap is wat hoger, binnenruimte eveneens. Kan de hoedenplank tegen de achterbank wegklappen als er hoge voorwerpen in de kofferbak liggen. De Bayon kan ook zeilen om brandstof te besparen. Dat zeilen is wennen maar wel leuk. Het brandstofverbruik is wat lager dan de Fabia 3. Kan wat vlotter optrekken in de sport modus, kan handig zijn. Heb voor het eerst een achteruitrijcamera die ook tijdens het vooruit rijden aankan. De verkeersbord herkenning is eveneens nieuw voor mij. Handig geeft ook snelheden aan als er geen bord staat zoals bij de binnenkomst van een dorp in Frankrijk. Maar reageert ook op borden die bedoeld zijn voor een secundaire weg dus het is niet foutloos. Ben tevreden.
    1 punt
  26. Via het forum bij de buren kwam ik erachter dat er gisteravond om 19 uur een Skoda meeting was gepland bij de parkeerplaats van de Willem Alexander roeibaan in Zevenhuizen. Voor mij een kwartiertje rijden, dus gistermiddag de auto even gewassen (zat behoorlijk onder het stof) en even wezen kijken. Het was een kleine meeting op een parkeerterrein zonder echt adres, dus stonden aanvankelijk diverse deelnemers op andere parkeerterreinen. Een paar foto's om een indruk te krijgen, mijn Fabia was één van de oudere auto's en zeker de kleinste en met het minste motorvermogen.
    1 punt
  27. Wel goed te lezen dat het bevalt en dat je duidelijk niet gevoel krijgt dat het weggegooid geld is geweest. En hou het zeker in achterhoofd dat als de Fab in toekomst raar doet dat dit dan ook een optie kan wezen voor mij....
    1 punt
  28. Eerlijk gezegd weet ik dat ook niet.🙃
    1 punt
  29. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/skodas-krijgen-minimalistische-interieurs-dankzij-ontwerper-van-nio/&ved=2ahUKEwiHkbLrxdaGAxUZ7wIHHYPsC0cQFnoECFEQAQ&usg=AOvVaw2CwaOsk55hMUhV09WWPilJ Skoda heeft een nieuwe ontwerper aangenomen. Bron autoblog. Ben benieuwd op dat minimalistische betekent dat Skoda's weer simpele en kaal uitgeruste auto's gaan worden.
    1 punt
  30. Het komt allemaal wat dichter naar elkaar toe. Dat men bij RB wat probleempjes heeft buiten de andere problemen is duidelijk. Maar Monaco blijft een circuit waar moeilijk is in te halen, dus degene die pool pakt die zit het best op zondag achter het stuur als die de start niet verprutst
    1 punt
  31. Dit weekend toch weer een redelijk spannende race gezien: Max die 'uit het niets' toch ineens weer de poleposition pakte, en zo het record van Ayrton Senna evenaarde. Er waren dit weekend ook wat extra activiteiten in Imola omdat het 30 jaar geleden is dat Ayrton Senna (en Ronald Ratzenberger) op het circuit verongelukten tijdens het F1 weekend. Perez presteerde duidelijk ondermaats, en McLaren is dan ook een puntje ingelopen op RBR en Ferrari hoefde maar 2 puntjes toe te geven op RBR. Duidelijk is dat McLaren echt op weg is om het 2e team te worden, en als Perez niet gaat presteren kan zelfs de 1e plek van het team in gevaar komen. Volgende week in Monaco kan het nog wel eens spannend worden voor het podium: McLaren lijkt nu de sterkste auto te hebben, zeker omdat de auto met minder brandstof het goed doet, maar het kleinste foutje wordt in Monaco wel heel hard afgestraft, dus of Norris en Piastri dat aankunnen? Monaco is een lagere snelheid, dus ik verwacht dat de teams hierop anticiperen om de race met wat minder brandstof te starten, dus een voordeel voor McLaren, ook de langere levensduur van de banden bij McLaren geeft extra speelruimte in het plannen van de pitstops. Ferrari heeft het voordeel van betere mechanische grip in de langzame bochten, dus mag ook niet uitgevlakt worden. Komend weekend in Monaco is het vooral belangrijk dat de coureurs geen foutje maken op een cruciaal moment, maar naar mijn idee zijn Red Bull Racing, McLaren en Ferrari de teams die de winst kunnen pakken in Monaco.
    1 punt
  32. Je vindt hem tegenwoordig in elke nieuwe auto: de airbag. Maar waar komt de airbag eigenlijk vandaan? En welke auto was het eerst uitgerust met een airbag? In het Nederlands heet de airbag een ‘luchtzak’ of ‘plofzak’, alleen hoor je die termen eigenlijk zelden of nooit. Maar het is wel degelijk een zak die in geval van nood wordt opgeblazen en dan als een beschermend kussen fungeert. Vergis je niet in de snelheid waarmee dit gebeurt; dit is in 25 tot 35 milliseconden gepiept. Als de airbag zijn werk heeft gedaan, loopt hij weer leeg. Uitvinder van de airbag De eerste airbag werd in 1953 gepatenteerd door de Amerikaanse ingenieur John W. Hetrick. Hij wordt gezien als de uitvinder van de airbag. Korte tijd later werd een vergelijkbaar patent verkregen door de Duitse ingenieur Walter Linderer. Beide patenten gebruikten een luchtdruksysteem, dat in de praktijk niet helemaal uit de verf kwam. De airbag werd veel te langzaam opgeblazen, waardoor je alsnog met je hoofd op het stuur terechtkwam. Airbag krijgt explosief De Japanse ingenieur Yasuzaburou Kobori pakte het in 1964 slimmer aan en gebruikte een explosief. Vervolgens introduceerde in 1967 Allen K. Breed een elektromechanische sensor die via een klein explosief de airbag opblies. Dat is de airbag zoals we hem nu nog kennen. Eerste auto met airbag Over de eerste auto met een airbag bestaat discussie. Sommigen noemen de Toronado uit 1973 van het Amerikaanse merk Oldsmobile, anderen hebben het over de Mercedes S-klasse die begin jaren 80 op de markt kwam. Eerste Škoda met airbag In 1995 werd de eerste Škoda met airbags uitgerust. Dat wil zeggen: een bestuurdersairbag én een passagiersairbag. Ze waren optioneel verkrijgbaar voor de Škoda Felicia, een van de best betaalbare compacte middenklassers uit die tijd. Volgend jaar bestaat de airbag dus 30 jaar in Škoda-modellen. Tegenwoordig vind je in een nieuwe Škoda meer dan twee airbags. De nieuwe Škoda Kodiaq heeft ook zij-airbags met gordijnairbags en kan worden uitgerust met een centrale airbag tussen de voorstoelen. Die moet voorkomen dat je bij een zijdelingse aanrijding pijnlijk in contact komt met je passagier. Lees ook: Zo slim is de nieuwe Škoda Kodiaq De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
    1 punt
  33. Had hem opgenomen en gister avond maar eens bekeken. Was van voor tot achter in het veld een leuke en spannende race. En na Alonso gun ik het Norris zeker deze overwining Ze hebben het gewoon goed gespeeld en een beetje massel gehad. En ja Als met safety car wel goed was gegaan dan vraag ik me af of Max wel 1e was geworden, want nadat hij het paaltje omver had gereden was er toch wel iets aan de hand met de wagen
    1 punt
  34. De kwalificatie voor de sprintrace is geweest: 1 Max Verstappen 1:27.641 - - 2 Charles Leclerc +0.108 - - 3 Sergio Perez +0.235 - - 4 Daniel Ricciardo +0.403 - - 5 Carlos Sainz +0.462 - - 6 Oscar Piastri +0.520 - - 7 Lance Stroll +0.734 - - 8 Fernando Alonso +0.778 - - 9 Lando Norris +0.831 - - 10 Nico Hulkenberg +0.835 - - 11 George Russell - - - - 12 Lewis Hamilton - - - - 13 Esteban Ocon - - - - 14 Kevin Magnussen - - - - 15 Yuki Tsunoda - - - - 16 Pierre Gasly - - - - 17 Guanyu Zhou - - - - 18 Valtteri Bottas - - - - 19 Logan Sargeant - - - - 20 Alexander Albon - - - - Hierboven de voorlopige resultaten (ik verwacht nog wel een gridstraf) en Max die na afloop van zijn enige snelle ronde in SQ3 stomverbaasd was dat hij op pole staat morgen. Zijn ronde had namelijk nog wel een paar foutjes in de 2e sector. De Fia had nog niet de officiele (voorlopige klassering) klaar, dus maar even de live timing gepakt. Morgenavond om 18 uur de sprintrace, om 22 uur de kwalificatie voor de hoofdrace en zondag om 22 uur de hoofdrace. Dus deze keer niet dat de kwalificatie voor de race een uur later begint dan de race.
    1 punt
  35. Zoals ondertussen bijna standaard weer een rode vlag in de eerste en enige vrije training in Miami. Veel teams met updates op de auto, een stratencircuit met snel veranderde grip, doordat er tijdens de training rubber op de baan wordt gelegd, kortom snel veranderende omstandigheden, en voor de teams veel uit te zoeken in (te) korte tijd. Ferrari heeft de auto's met historisch blauw opgeleukt, maar dat kon Leclerc er niet van weerhouden om na 8 minuten om te draaien (en zo een rode vlag te veroorzaken omdat hij de auto niet meer met de neus in de juiste richting op de baan kreeg). Max leek met long runs te beginnen op de gele band, maar klaagde wel over de balans van zijn auto en schoot ook even door in een bocht zoals meer coureurs. Leclerc stond laatste omdat hij na 8 minuten zijn auto op de baan achter moest laten, maar op een gegeven moment was dat de enige die geen snellere tijd had neergezet dan Max, terwijl Perez aan kop stond en zo'n 2 seconden sneller was dan Max. Na wat aanpassingen lukte het Max toch om de snelste tijd neer te zetten, maar ook Sainz was snel, dus dit kan nog een interessante shoot out voor de sprint racee worden straks. Alonso was ook aan het vechten met de balans van de auto, en verder werd duidelijk dat Norris wel het complete nieuwe update pakket van McLaren heeft, waar Piastri maar een deel van de update heeft gekregen (volgend raceweekend krijgt Piastri de rest ook).
    1 punt
  36. Meest bijzondere was dat Lando de bokaal van Max niet heeft gesloopt. 😁
    1 punt
  37. Een race waarin Max weer met kop en schouders boven de rest uit stak. Na een kapotte motor bij Bottas en paar crashes reed Mercedes aan kop, met Bernd Mayländer achter het stuur, dus was Max zijn opgebouwdevoorsprong weer kwijt, maar Max kon dat al snel weer uitbouwen naar meer dan 13 seconden. Een race vol met incidenten en een Hamilton die pas in ronde 2 begon te klagen. Perez die weer een beetje in slaap gesukkeld lijkt te zijn, en niet in staat om bij Norris te komen.
    1 punt
  38. De Red Bull-topman heeft goede hoop voor de rest van het weekend.© LAT Images Max Verstappen moest in de sprintkwalificatie tekenen voor de vierde plaats. Een terecht resultaat volgens de drievoudig wereldkampioen, omdat hij de banden onder zijn RB20 niet aan het werk kreeg. Red Bull-topman Helmut Marko vertelt dat er een fout is ontdekt. De kwalificatie voor de sprintrace voorafgaand aan de Grand Prix van China, was tot nu toe de meest zenuwslopende sessie van het Formule 1-seizoen. Waar het in Q2 wat begon te miezeren, kwam het in Q3 met bakken uit de lucht. De coureurs hadden moeite met het op de baan houden van hun auto, wat resulteerde in een verrassend eindresultaat. Zo start Lando Norris zaterdagochtend vanaf pole position, gevolgd door Lewis Hamilton en Charles Leclerc. Valtteri Bottas en Zhou Guanyu wisten het tot Q3 te schoppen, waardoor er voor het eerst twee auto's van Stake F1 in de top tien staan. Max Verstappen moest tekenen voor de vierde plaats. Bandentemperatuur De Nederlander vertelde na afloop dat hij voelde alsof hij op ijs reed, omdat hij geen temperatuur in zijn banden kreeg. De vierde startplaats was daarom een verdiend resultaat volgens de Red Bull Racing-coureur. Red Bull-topman Helmut Marko vertelt na afloop tegenover Servus TV iets meer over waarom het vandaag niet lukte voor de 26-jarige Verstappen: "Pérez wist de banden wel op temperatuur te krijgen. Zonder zijn foutje had hij vooraan kunnen staan", klinkt het. "Waarom het bij Max niet lukte, weten we niet. " Fout auto Verstappen De Oostenrijker vervolgt: "In de droge sessies stonden we vooraan. We hebben een fout gevonden bij de auto van Max. We hebben ook wat kleine veranderingen doorgevoerd, en dat had een positief effect. We zijn daarom positief dat we het in de kwalificatie [voor de Grand Prix] goed kunnen doen onder droge omstandigheden. Maar ook als het nat is, zodra we hebben ontdekt waarom we de banden niet aan de praat konden krijgen."
    1 punt
  39. De Fabia 2 die ik heb gehad zie ik nog regelmatig in deze omgeving. De auto heeft inmiddels meer dan twee ton op de teller. Heeft wel onderhoud nodig en de lak laat los maar hij doet het nog steeds.
    1 punt
  40. Automakers hebben ook een grappige kant, en op 1 april hebben we kennis kunnen maken met nieuwe snufjes. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/de-vijf-leukste-1-aprilgrappen-van-autofabrikanten/
    1 punt
  41. Kleinere elektrische modellen komen eraan hoor: Fiat Panda, Renault 5 en Dacia is er al met een kleine auto. Maar ik denk dat electrisch gewoon tijdelijk is totdat waterstof verbeterd is. Voorlopig blijven wij gewoon nog op fossiel rijden de komende jaren.
    1 punt
  42. Autobouwers kijken alleen naar hun eigen winstmarge.
    1 punt
  43. Klinkt zeker lekker. Jaren 70 heeft mijn voorkeur. Toch is dit meer mijn muziek.
    1 punt
  44. 1 punt
  45. Eindelijk iets gekocht waar ik al heel lang naar op zoek was. Gezien mijn beroep als gerechtsdeurwaarder heb ik Vrouwe Justitia altijd een heel gaaf beeld gevonden. Wij zijn als executeur van de uitgesproken vonnissen immers in feit het zwaard. Ik wilde heel graag een mooie, massief bronzen variant van ongeveer 40cm. Kost al gauw honderden euro's. Maar vorige week kwam ik op Marktplaats ineens een opheffingsuitverkoop tegen waarbij precies datgene wat ik zocht werd aangeboden voor een heel aantrekkelijke prijs. Gelijk toegeslagen 😉 Hij staat nu nog even op mijn oude TV-kast, in afwachting van een mooi plekje in de nieuwe boekenkast die ook onderweg is. Genoeg gepraat, tijd voor een snelle telefoon-foto:
    1 punt
  46. 1 Mitsubishi Colt EL 1987-1990 2 Citroën AX TRD 1990-1993 3 Peugeot 106-D Crystal 1993-1997 4 Peugeot 106 XRD 1997-2002 5 Skoda Fabia 1 Comfort 2002-2009 6 Skoda Fabia 2 Sport Business 2009-2016 7 Skoda Fabia 3 Style Business 2016-2024 8 Hyundai Bayon Premium 2024-?
    1 punt
  47. In de 80-er jaren draaide Studio 54 best wel muziek die 10 jaar oud was hoor. Beste muziek is het zeker! Draai het ook nu op de pick-up. 😎
    1 punt
  48. Ja, ik was om dankzij de AGR-stoelen die ik in de Peugeot 308 ervaarde. Echt top!
    1 punt
  49. Hier nog 1 die blij is met de AGR stoelen hoor. Geen hernia hier gelukkig maar ik waardeer de stoel extra vanwege de kantel functie en het feit dat de stoelzitting te verlengen is. Nooit meer anders hopelijk in de toekomst!
    1 punt
  50. Leuk kleurtje weer eens wat anders dan grijs of zwart.
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe