Nou ja, ik was ooit zo onverstandig om 1600 euro meer uit te geven voor wat meer pk en een koppelcurve. Precies dat onverstand maakt het nu ook goed vol te houden natuurlijk. 🙂 Misschien dat bij Menno z'n polo nog wordt geadverteerd met koppelcurves, maar buiten dat segment hoor je nooit meer iets over koppelcurves bij de huidige generatie verbrandingsmotoren.
Electrisch of plug in hybrid is the way to go als je koppel wilt, maar de laadpaal krijg je er niet bij, en ik vind plug in hybrid behoorlijk aan de prijs voor een techiek die eigenlijk onvolwassen is als een soort wannabe EV. 't Is een beetje neptransitie. Dat gebrek aan laadpalen laat ook mooi zien dat die hele romantiek van "een beter mileu begint bij jezelf" helemaal nergens op slaat. Er moeten natuurlijk heel veel laadpalen komen bij heel veel parkeerplaatsen voor al die huishoudens die geen eigen oprit hebben. Er wordt door de autoindustrie inmiddels aardig geïnvesteerd in accu-fabriekjes. Die accu's zijn ook al weer veel beter dan een paar jaar geleden, en de vaart is ook nog lang niet uit die ontwikkeling. Is nou niet gewoon eens tijd dat een overheid daar het voortouw bij gaat nemen? Het telefoonnet, spoorwegnet, gasnet, electriciteitsnet zijn toch ook allemaal uit de grond gestampt zonder op de markt te wachten? De rentestand kan ook niet het probleem zijn als je in een elektriciteitsnet wilt investeren. Uiteindelijk is elektrisch rijden veel goedkoper, dus hoe langer je wacht hoe duurder het is.
En dat is eigenlijk het echte probleem: mijn Fabia gaat het uitrollen van die laadpalen danwel wanneer ik op z'n vroegst zou willen verhuizen niet halen. Ik blijf hier nog zeker 7 jaar wonen. Dus wat ik echt zou willen wordt het toch niet. Dus er moet nog iets vervuilends tussen, maar ik loop eigenlijk niet meer echt warm voor een vierwieler met van die hakkeplofdingen in het vooronder en een uitlaat achter. We weten al een halve eeuw dat het zo niet moet, en met drie decennia transitietijd hadden we nu al twee decennia elektrisch kunnen rijden, én kunnen profiteren van de lagere kosten.
Edit:
Garage was aan de lijn, ik hang net op. Er moet een nieuw servomotortje in voor de klepjes die binnencirculatie aan of uit zetten. Hele dashboard moet los, 550 euro verder.....
Dat was het nadeel van een ouwe Fabia. 😉