Mede door een aantal onderwerpen alhier over de kosten van onderhoud en de tarieven die garagebedrijven rekenen heb ik besloten om zelf meer het onderhoud te gaan doen.Vroeger deed ik dat eigenlijk altijd, de laatste jaren was of lease of geen zin , je brengt de auto en haalt deze weer op. Voor een aantal zaken zoals apk en banden zal je toch naar de garage moeten, als dan het reguliere onderhoud meteen mee gedaan wordt is dat vaak wel goedkoper dan afzonderlijk. Het reguliere onderhoud ga ik weer zelf doen om geld te besparen. Vandaag wederom het interieur filter vervangen, bijna 1 jaar en 21000 km verder. Tevens de bougies vervangen voor NGK platinum, deze moeten longlife zijn en geschikt voor lpg, we zullen zien. Is wel een priegelwerkje aangezien cilinder 2 en 3 onder de inlaat verscholen zitten, met een knikstuk op de ratel kan je er wel bij, ik had op internet een beetje gezocht en inderdaad het is te doen. Voor morgen (als ik zin heb) staan op het programma het luchtfilter en olie verversen. Het luchtfilter zal geen probleem zijn, voor de olie wissel heb ik een olie vacuüm pomp aangeschaft: Ik wil proberen om zonder onder de auto te moeten liggen de olie eruit te krijgen, hiermee moet dat lukken, op you tube staan een aantal filmpjes dat het een makkie is. Lastiger zal worden om het oliefilter te vervangen van bovenaf, ik kan er bij, ik heb geprobeerd deze los te krijgen maar dat lukte niet. Mede door de lpg inbouw lopen er nogal wat darmpjes en slangetjes . Toen kwam er visite en moest ik de strijd staken, morgen eens verder kijken, in het ergste geval de krik eronder en bodemplaat eronder uit. Ik heb wel bedacht hoe het makkelijker kan, je hebt speciale sleutels voor oliefilters, ik heb nu een nieuw filter van mann besteld en meteen bijbehorend stuk gereedschap. Maar het oude filter is van een ander merk en de sleutel past niet Morgen maar eens een pijpentang er op zetten of een schroevendraaier er doorheen slaan, of als ik morgenochtend spinazie als ontbijt neem draai ik hem er wel af . Je kan er moeilijk bij en dan nog flink kracht moeten zetten is niet makkelijk. Op de sleutel van het nieuwe oliefilter past een dop 21, daar kan je makkelijk veel kracht op zetten en een verlengstuk op de ratel om meer lengte te krijgen, naast het oliefilter heb je genoeg ruimte om te manouvreren met een ratel. Zal morgen wel even tobben worden, ik hou jullie op de hoogte. Kosten: 4x bougie € 35,80 (NGK PZFR5D-11) 1x interieurfilter € 9,95 (VEMO) 1x oliefilter € 5,87 (MANN) 1x luchtfilter € 8,95 (BOSCH) 1x 5 liter olie 5w-40 € 32,51 (GULF FORMULA) Totaal € 93,08 + € 14,- verzendkosten is € 107,08 Extra éénmalige kosten: Olie vacuümpomp € 32,- Mann oliefiltersleutel LS7 € 17,30 Alles bij elkaar € 156,38 Bij de skoda dealer (als vergelijk) kost een kleine onderhoudbeurt € 135,-. Bougies vervangen € 85,- Interieurfilter vervangen € 45,- Luchtfilter vervangen € 35,- Totaal € 300,- Wordt vervolgd