Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 03/03/14 in alle zones

  1. Mijn Fiat is alweer een jaar oud, dus werd het tijd voor een eerste (kleine) beurt. Normaal is de eerste beurt op 30K of 2 jaar, maar aangezien ik nogal veel korte ritjes maak is het aan te raden de olie te wisselen na 1 jaar. Oliewissel, aanvullen andere vloeistoffen, visueel nazicht, banden op spanning e.d... was 77,82 euro. Daarvoor kunnen we normaal gezien weer een jaartje verder. Kostprijs per kilometer is na 1 jaar 26,6 cent/km, en daarmee wordt deze nieuwe auto (een stuk) goedkoper dan mijn Felicia's (en dat zonder rekening te houden met inflatie). Afschrijving die ik eerst op 850 euro had geraamd voor het eerste jaar, moet ik toch naar 1250 aanpassen als ik even vergelijk met tweedehandsprijzen van hetzelfde model op internet, anders had ik nog beter gedaan. Voor de rest nog steeds heel tevreden over mijn bolide. In 1 jaar (en 11.951km gereden) geen defecten, geen storingen, geen terugroepacties en ook geen foutmeldingen gekregen, en zo hoort het natuurlijk (al is het toch een mooiere prestatie voor auto's in deze prijsklasse). Grootste voordelen voor mij zijn de betrouwbaarheid (tot nog toe), het rijcomfort, en de rust die een een kleine benzinemotor meebrengt om te rijden. Het enige dat mij een beetje stoort is het verbruik in vergelijking met de prestaties. Niet zozeer voor de kostprijs, maar een beetje meer efficiëntie zou toch geen kwaad kunnen in deze tijden. Overigens is de auto ook niet zuiniger geworden na 1K of 10K km, zoals soms wordt beweerd/vastgesteld. In cijfers, voor het eerste jaar: Verbruik: 6,61l/100 km of 1 op 15,1 (788 liter met 271 draaiuren van de motor) CO2 uitstoot: 1836 kilogram Kostprijs: 26,66 eurocent/KM PS: Ik hoop dat ik mijn bevindingen over mijn Fiat hier nog steeds mag posten. Indien het niet mag, kan mijn topic misschien naar een andere rubriek worden verplaatst.
    1 punt
  2. yep, complete airbag vervangen......
    1 punt
  3. Vanmiddag was ik tussen de Rijn en de Waal op pad. Eerst kwam ik een zandafgraving tegen bij Echteld, daarna ben ik bij Dodewaard op de Waalbandijk nog even gestopt. 't Was raar weer: het ene moment grauw en grijs van de regen, het andere moment knalde de zon er ineens weer doorheen. 1: de zandafgraving vanaf de rotonde bij de A15: IMG_2083A by marcoeoscanon, on Flickr 2: de zandafgraving vanaf Echteld. Mooi om de diverse technieken bij elkaar te zien: op het water het transportschip, voorop de kraan die de dijken rondom het afgegraven zandgat verplaatst en op de horizon K3 zand- en grindverkoop. IMG_2067A by marcoeoscanon, on Flickr 3: uitzicht vlak voor Dodewaard naar de ene kant: IMG_2095A by marcoeoscanon, on Flickr 4: uitzicht vlak voor Dodewaard naar de andere kant (waarbij de zon nét door de wolken kwam een een vreemd, diffuus licht gaf): IMG_2097A by marcoeoscanon, on Flickr 5: Mooi kerkje in Dodewaard. IMG_2106A by marcoeoscanon, on Flickr Blijft altijd een genot om lekker over de dijkjes langs het water te rijden en van de natuur te genieten.
    1 punt
  4. Zoek naar de draad in het doorvoerrubber van klep naar auto daar zal dit waarschijnlijk wel gebeurd zijn
    1 punt
  5. Als die VW dealer de auto serieus heeft uitgelezen, heb je ook een foutcode (nr) gehad. Als je met die foutcode gaat kijken op de site van Gerrit Speek, kun je een stuk wijzer worden: http://www.gerritspeek.nl/ VCDS/Vagcom (SW voor Audi.....) aanklikken en dan linksonder de lijst met foutcodes aanklikken en je eigen foutcode opzoeken.
    1 punt
  6. Mede door een aantal onderwerpen alhier over de kosten van onderhoud en de tarieven die garagebedrijven rekenen heb ik besloten om zelf meer het onderhoud te gaan doen.Vroeger deed ik dat eigenlijk altijd, de laatste jaren was of lease of geen zin , je brengt de auto en haalt deze weer op. Voor een aantal zaken zoals apk en banden zal je toch naar de garage moeten, als dan het reguliere onderhoud meteen mee gedaan wordt is dat vaak wel goedkoper dan afzonderlijk. Het reguliere onderhoud ga ik weer zelf doen om geld te besparen. Vandaag wederom het interieur filter vervangen, bijna 1 jaar en 21000 km verder. Tevens de bougies vervangen voor NGK platinum, deze moeten longlife zijn en geschikt voor lpg, we zullen zien. Is wel een priegelwerkje aangezien cilinder 2 en 3 onder de inlaat verscholen zitten, met een knikstuk op de ratel kan je er wel bij, ik had op internet een beetje gezocht en inderdaad het is te doen. Voor morgen (als ik zin heb) staan op het programma het luchtfilter en olie verversen. Het luchtfilter zal geen probleem zijn, voor de olie wissel heb ik een olie vacuüm pomp aangeschaft: Ik wil proberen om zonder onder de auto te moeten liggen de olie eruit te krijgen, hiermee moet dat lukken, op you tube staan een aantal filmpjes dat het een makkie is. Lastiger zal worden om het oliefilter te vervangen van bovenaf, ik kan er bij, ik heb geprobeerd deze los te krijgen maar dat lukte niet. Mede door de lpg inbouw lopen er nogal wat darmpjes en slangetjes . Toen kwam er visite en moest ik de strijd staken, morgen eens verder kijken, in het ergste geval de krik eronder en bodemplaat eronder uit. Ik heb wel bedacht hoe het makkelijker kan, je hebt speciale sleutels voor oliefilters, ik heb nu een nieuw filter van mann besteld en meteen bijbehorend stuk gereedschap. Maar het oude filter is van een ander merk en de sleutel past niet Morgen maar eens een pijpentang er op zetten of een schroevendraaier er doorheen slaan, of als ik morgenochtend spinazie als ontbijt neem draai ik hem er wel af . Je kan er moeilijk bij en dan nog flink kracht moeten zetten is niet makkelijk. Op de sleutel van het nieuwe oliefilter past een dop 21, daar kan je makkelijk veel kracht op zetten en een verlengstuk op de ratel om meer lengte te krijgen, naast het oliefilter heb je genoeg ruimte om te manouvreren met een ratel. Zal morgen wel even tobben worden, ik hou jullie op de hoogte. Kosten: 4x bougie € 35,80 (NGK PZFR5D-11) 1x interieurfilter € 9,95 (VEMO) 1x oliefilter € 5,87 (MANN) 1x luchtfilter € 8,95 (BOSCH) 1x 5 liter olie 5w-40 € 32,51 (GULF FORMULA) Totaal € 93,08 + € 14,- verzendkosten is € 107,08 Extra éénmalige kosten: Olie vacuümpomp € 32,- Mann oliefiltersleutel LS7 € 17,30 Alles bij elkaar € 156,38 Bij de skoda dealer (als vergelijk) kost een kleine onderhoudbeurt € 135,-. Bougies vervangen € 85,- Interieurfilter vervangen € 45,- Luchtfilter vervangen € 35,- Totaal € 300,- Wordt vervolgd
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe