Dat lijkt mij toch niet het geval.... Want als je geen voorstander bent van chiptuning, moet je het als importeur niet vervolgens zelf gaan aanbieden. Daarmee geef je feitelijk een signaal af dat je als importeur achter een product als "chiptuning" staat, omdat de door jou geïmporteerde producten kennelijk allemaal zijn berekend op het vergroten van het motorvermogen. Waarmee ik niet wil zeggen dat de gecommuniceerde beweegredenen van Pon ook daadwerkelijk de echte beweegredenen zijn; ook dát is marketing Niettemin zit er wel een kern van waarheid in het gecommuniceerde verhaal: auto's worden in Nederland belast op basis van CO2-uitstoot en door het aanbieden van chiptuning werkt Pon feitelijk mee aan belastingontwijking / belastingontduiking. Immers: een auto met een bepaald motorvermogen wordt bij inverkeerstelling belast op de bijbehorende CO2-uitstoot. Doorgaans is er een verband tussen CO2-uitstoot en motorvermogen, waardoor over een auto met sterkere motor meer belasting wordt geheven. Om het simpel te houden even een voorbeeld: Skoda Octavia III 1.6TDI 105pk Elegance Business: EUR 3.003 CO2-heffing Skoda Octavia III 2.0TDI 150pk Elegance Busniess; EUR 4.271 CO2-heffing Ofwel: 45pk extra draag je EUR 1.268 extra CO2-heffing af. Indien je de 1.6TDI laat tunen naar 140-150pk, betaal je die heffing niet. Waardoor je feitelijk de fiscus "tilt" voor EUR 1.268. En vermoedelijk wil Pon daar niet langer aan meewerken, aangezien Pon mogelijk het risico loopt er op aangesproken te kunnen worden dat zij - door het aanbieden van chiptuning - actief meewerkt aan belastingontduiking. Tot zover de theorie